Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری یکشنبه 5اسفندماه با موضوع مهندسی در ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهندسی در ایران موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 5اسفند ماه بود که با حضور غلامحسین مصطفوی رئیس امور نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور و محمدرضا انصاری رئیس شورای هماهنگی تشکل های مهندسی، صنفی و حرفه ای کشور برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غلامحسین مصطفوی رئیس امور نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه نظام فنی در کشور سابقه ۵۰ ساله دارد گفت : پروژه های عمرانی که از دهه ۴۰ و ۵۰ به بعد در کشور ساخته شده، زیر پوشش مقررات و ضوابط بوده است که به آن نظام فنی و اجرایی کشور گفته می شود.

وی با اشاره به اینکه اولین نظام فنی و اجرایی کشور تحت عنوان آیین نامه استانداردهای ایران یا طرح‌های عمرانی در سال ۵۲ به تصویب رسیده است افزود : در ماده ۴ این آیین‌نامه مطرح شده است که سازمان برنامه و بودجه موظف است در تهیه استانداردهای اجرایی طرح های عمرانی به نحوی عمل کند که از مجموعه مفاد، قوانین ، آیین نامه ها و دستورالعمل هایی که طبق آیین نامه ها تهیه و ابلاغ می‌شود مجموعه‌ای در جهت نظام فنی و اجرایی تدوین کند تا زبان فنی و اجرایی، بین دستگاه‌های اجرایی پیمانکاران ، سازندگان و سایر عوامل به وجود آید.

مصطفوی با بیان اینکه امسال به علت وضع قوانین و مصوبات گوناگون بدست آمده در حوزه فنی و اجرایی، نظام مهندسی کشور با نقطه عطفی روبه‌رو شده است خاطرنشان کرد: در قانون احکام توسعه موضوع نظام فنی و اجرایی یکپارچه کشور به عنوان یک ضرورت در توسعه نظام مهندسی به تصویب رسید.

رئیس امور نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه این قانون که همه ساخت‌ و سازهای موجود در کشور را شامل می‌شود با هدف ایجاد یک زبان مشترک برای همه فعالان حوزه ساخت و ساز به تصویب رسیده است تا اصولی همانند یکپارچگی، شفافیت، مشارکت، پاسخگویی و بهبود مشترک را در ادامه کار خود به عنوان سرلوحه قرار دهند اظهار داشت: آیین نامه ها هر 10 سال یک بار بازنگری می شوند.

وی با اشاره به اینکه اولین آیین نامه نظام فنی و اجرایی کشور سال 52 ، دومین سال 67، سومین سال 75 و چهارم نسخه از آیین نامه سال 85 تدوین شده است ادامه داد: بیستم فروردین سال ۹۶ قانون یکپارچگی نظام فنی مهندسی به تصویب رسید به طوری که ، اکنون آیین نامه نظام فنی و اجرایی سال ۸۵ مورد عمل است و آیین‌نامه جدید جایگزین این آیین‌نامه خواهد شد.

رئیس امور نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: ماده ۳۴ قانون احکام دائمی برنامه توسعه نظام فنی و اجرایی یکپارچه را مطرح می‌کند لذا، سازمان برنامه و بودجه موظف است ظرف مدت یک سال از تاریخ ابلاغ قانون سند نظام فنی و اجرایی کشور را تهیه و اجرا کند، ضوابط و مقررات ساخت و ساز در چارچوب آیین نامه باید تنظیم شود، به طوریکه یک سال مهلت داشتیم تا سند را تنظیم کنیم.

وی با اشاره به اینکه 20 فروردین سال ۹۷ باید این آیین نامه ابلاغ شود گفت : چهار سال است که برای خدمات مهندسی میان دستگاه ها به دنبال وحدت رویه هستیم، نظام فنی و اجرایی یکپارچه کشور مجموعه اصول فرآیند‌ها و اسنادی است که از طریق بستری مناسب به دنبال جهت‌گیری مشترک، همگرا، مدیریت، پدید آوری، بهره‌برداری از طرح‌ها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری است.

مصطفوی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه به عنوان متولی توسعه، این بار مصمم است فصل جدیدی را در عرصه ساخت و ساز و مهندسی کشور رقم بزند افزود : از این رو بسیاری از تعاریف تغییر خواهد کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۷۸۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

به گزارش حوزه جامعه خبرگزاری تقریب، «رضا مراد صحرائی» وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد، گفت: بر این اساس تا ۵ سال آینده هزار هنرستان جدید ساخته می‌شود و ۸۰۰ هنرستان هم با تبدیل کاربری ایجاد می‌شوند.

به گفته وی تا پایان برنامه هفتم ۲۵۰۰ واحد هنرستان به واحد تولیدی تبدیل می‌شود.

صحرائی خاطر نشان کرد: موضوع تغییر تقویم آموزشی در قالب طرح در کمیسیون آموزش مجلس تصویب شده و در نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس است.

وزیر آموزش و پروروش تصریح کرد: به هنرستان های جوار صنعت تسهیلات داده می‌شود، هنرستان‌های تیزهوشان راه‌اندازی می‌شود وزارتخانه‌های تعاون، نفت، صمت، گردشگری، راه، بهداشت، ورزش، محیط زیست و کشور مکلف به ایجاد حداقل ۵ هنرستان شدند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیین‌نامه طبیعتگردی منتشر شد/تدوین دستورالعمل نظارت بر آفرودسواری
  • تصویب نخستین آیین‌نامه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش پس از ۱۲ سال
  • تصویب نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد
  • هزار هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود
  • صحرایی خبر داد: ۱۰۰۰ هنرستان در کشور ساخته می‌شود
  • سخنگوی دولت: آیین نامه ابلاغ نشده واردات خودرو نداریم
  • تاکید استاندار جدید بر توسعه و توازن یکپارچه مازندران
  • آغاز اجرایی سازی آیین نامه پذیرش استعداد‌های برتر ملی دانشگاه فرهنگیان از خرداد ماه
  • شناسایی ۱۱۲ ملک مازاد دستگاه‌های اجرایی در چهارمحال و بختیاری