Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@04:01:52 GMT

جايگاه مدير ارشد فناوري در استارت‌آپ‌ها

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۷۹۱۷۰

جايگاه مدير ارشد فناوري در استارت‌آپ‌ها

خبرگزاري آريا - استارت‌آپ‌ها، شرکت‌هاي نوپايي هستند که معمولا بدون سرمايه اوليه و با تکيه بر توان تيمي خود شروع به کار مي‌کنند. به دليل نبودن سرمايه زياد براي راه‌اندازي يک استارت‌آپ، حرکت در بستر فناوري کار را براي تيم‌ها آسان‌تر مي‌کند، زيرا استفاده از ابزارهاي ديجيتال مي‌تواند تا حد زيادي هزينه‌هاي راه‌اندازي را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وبگاه يا اپليکيشن يک استارت‌آپ را تيم برنامه‌نويسي تهيه مي‌کند که به آنها توسعه‌دهندگان (developer) مي‌گويند. در توسعه وب دو مفهوم مهم بک‌-اند (Back-end) و فرانت‌-اند (Front-end) مطرح است. فرانت-‌اند يا توسعه رابط کاربري، ظاهري که کاربر با آن تعامل دارد (و گرافيک آن توسط طراح رابط کاربري انجام شده است) را ايجاد مي‌کند و زبان‌هاي معمول آن اچ‌تي‌ام‌ال (HTML)، سي‌اس‌اس (CSS) و جاوااسکريپت (JavaScript) هستند. بک-‌اند يا توسعه هسته سايت از سه بخش اصلي سرور (server)، برنامه (application) و پايگاه داده (database) تشکيل مي‌شود. زبان‌هاي معمول برنامه‌نويسي بک‌-اند پي‌اچ‌پي (PHP)، پايتون (Python) و روبي (Ruby) هستند. براي توسعه اپليکيشن هم معمولا زبان برنامه‌نويسي جاوا (Java)، اندرويد (android) و آي‌اواس (iOS) استفاده مي‌شود. بعضي از توسعه‌دهندگان همزمان وظايف بک-‌اند و فرانت-‌اند را انجام مي‌دهند اما بعضي ديگر تيم‌هاي مختلفي براي هرکدام از اين بخش‌ها دارند. معمولا در ابتداي کار استارت‌آپ به دليل نبود سرمايه، تيم توسعه وجود ندارد و يک برنامه‌نويس همه وظايف را انجام مي‌دهد. اما با رشد کسب‌وکار تيم توسعه هم بنا به نياز رشد مي‌کند و افراد بيشتري به آن اضافه مي‌شوند. همچنين معمولا به دليل موضوعات مالي و عدم پرداخت حقوق در ابتداي کار، اين برنامه نويس به عنوان هم‌بنيانگذار به تيم اضافه مي‌شود (يا استارت‌آپ را خودش راه‌اندازي مي‌کند). بعد از آن‌که تيم نيازمند توسعه در بخش‌هاي مختلف شد به تشخيص برنامه‌نويس اصلي، همکاران توسعه‌دهنده به استارت‌آپ اضافه خواهند شد. البته هماهنگي توسعه‌دهندگان در يک تيم نيازمند حضور يک مدير است. مدير ارشد فناوري يا همان سي‌تي‌او (CTO) وظيفه هدايت تيم توسعه را به‌عهده دارد و در عين حال سياستگذاري‌هاي حوزه فناوري را تعيين مي‌کند. در حقيقت وظيفه اصلي مدير ارشد فناوري، همکاري و همفکري با مديرعامل، مدير ارشد مارکتينگ، مدير محصول و مسئول پشتيباني براي تشريح نيازها و برطرف کردن آنها و بهبود محصول است. برنامه‌ريزي براي تيم فني به منظور رسيدن به اين اهداف نيز از وظايف اصلي وي محسوب مي‌شود. تغيير بازار و رشد نرم‌افزارها نيازمند رصد هميشگي و به روز شدن تيم در شرايط نياز است. شناخت و برطرف‌کردن مشکلات فني تيم و امنيت سامانه‌ها نيز به عهده مدير ارشد فناوري است. گاهي محصول (وبگاه يا اپليکيشن) دچار مشکلاتي مي‌شود که به آنها باگ مي‌گويند و يکي ديگر از وظايف مدير ارشد فناوري بررسي و برنامه‌ريزي براي کاهش باگ‌هاست.
توسعه در يک محصول ديجيتال اهميت بسيار دارد و يکي از ستون‌هاي اصلي استارت‌آپ محسوب مي‌شود. مشکلات احتمالي و در دسترس نبودن محصول مي‌تواند اثر جبران‌ناپذيري روي کاربر بگذارد و باعث شکست استارت‌آپ شود. مدير فناوري فردي متعهد و منظم است که بايد اين ستون را استوار نگه دارد.
نگين يشمي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۷۹۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری راه‌اندازی مقطع ارشد در دانشگاه فرهنگیان خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مسعود صالحی‌شبلیزی با اشاره به برنامه‌های اجرا شده در این دانشگاه، اظهار کرد: در سال گذشته، برای توسعه کمی و کیفی دانشگاه تلاش شد. در توسعه کمی برای افزایش تعداد دانشجو، گسترش فضای خوابگاهی و فرهنگی و آموزشی تلاش شد و از جمله اقدامات در این حوزه، ایجاد مجموعه ورزشی آموزگار ویژه دانشگاه بود. همچنین به منظور ایجاد دانشگاه جامع، زمین پردیس حضرت رسول (ص) به دانشگاه واگذار شد.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۳ نیز از نظر کمی و کیفی شاهد ارتقا خواهیم بود و در این خصوص، امسال فضا‌های آموزشی و خوابگاهی دانشگاه از نظر سرمایشی تجهیز خواهند شد.

صالحی‌شبلیزی گفت: سال گذشته از نظر کیفی، تمرکز بر فعالیت‌های فرهنگی بود و برنامه‌های متنوعی در این حوزه برگزار شد؛ از جمله اعزام ۷۰۰ دانشجو به اردوی زیارتی مشهد مقدس، برگزاری اردو‌های راهیان نور، برگزاری دوره‌های آموزشی و فرهنگی کشوری و این برنامه‌ها امسال نیز ادامه خواهند داشت. همچنین برنامه‌ریزی شده است که امسال اساتید همراه با خانواده‌هایشان به سفر‌های عتباتی اعزام شوند.

وی بیان کرد: هدف استفاده از نیرو‌های کیفی در بخش اساتید و پرسنل خواهیم بود، همانطور که در گذشته نیز مصاحبه برای جذب استاد به صورت دقیق انجام می‌شد، این مصاحبه‌ها دقیق‌تر خواهد بود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خوزستان گفت: در تابستان پیش رو با دانش‌آموزان ممتاز و خوب دانشگاه جلسات و نشست‌هایی خواهیم داشت و برنامه داریم که بهترین دانش‌آموزان را به عنوان دانشجویان آینده جذب کنیم.

وی عنوان کرد: در حوزه آموزشی نیز به دنبال راه‌اندازی مقطع کارشناسی ارشد در برخی رشته‌ها هستیم، از جمله در رشته زبان و ادبیات عربی با توجه به اینکه گروه آموزشی عربی این دانشگاه قوی است.

دیگر خبرها

  • طرح مرکز رشد و نوآوری توسعه اکوسیستم کارآفرینی کردستان (تاک) افتتاح شد
  • ارتقای ۱۳ پله‌ای جایگاه پارک علم و فناوری خراسان شمالی در کشور
  • پیگیری راه‌اندازی مقطع ارشد در دانشگاه فرهنگیان خوزستان
  • استفاده حداکثری از ظرفیت «اسکاپ» برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای کشور
  • توسعه علمی، سکوی جهش تولید
  • ابلاغ سند توسعه دانش‌بنیان به دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی
  • ادعای عجیب مدیر ارشد نماوا علیه هنرمندان جنجال به پا کرد؛ قطع همکاری مازیار میری و همایون اسعدیان با نماوا
  • فرحبخش خطاب به مدیر ارشد پلتفرم نماوا: برو سرامیک‌ات را بفروش
  • دست‌یابی دو نشریه علمی دانشگاه یزد به جایگاه بین‌المللی و رتبه علمی
  • برنامه وزارت علوم برای توسعه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای