Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-29@01:39:02 GMT

تهدید متفاوت با قیمت ارزان

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۸۰۵۷۷

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، در تاریکی شب در شرایطی که هر اراکی دنبال فرار از سرمای شبانه شهر است بوی مطلوبی حس بویایی‌ام را تحریک می‌کند، به دنبال بو می‌روم و مغازه‌ای با رنگ‌های به اصطلاح جیغ چشمانم را خیره می‌کند، عده‌ای در صف و عده‌ای روی نیمکت، از کودک تا کهنسال، بیرون از مغازه و فارغ از سرمای هوا، منتظر تحویل غذا هستند، باور کردنی نیست با کمتر از7هزار تومان می‌توان غذایی خوشمزه از «کورن داگ» گرفته تا «پیتزا قیفی» و «تک لقمه» که فقط هزار تومان قمیت دارد سفارش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


من هم به سیل این جمعیت پیوستم و تک لقمه‌ای سفارش دادم و تا آماده شدن این غذای به ظاهر خوشمزه با صاحب مغازه وارد گفت‌وگو شدم از هزینه‌های مغازه که باب صحبت و گلایه همه کسبه است شروع کردم که جواب داد: 8 میلیون تومان پول پیش و750 هزار تومان اجاره می‌دهم، پرسیدم با این اوصاف آخر ماه چیزی برای خودت می‌ماند که با لبخند زیرکانه‌ای جواب داد: خدا را شکر، اگر سود نداشت روزی 10، 12 ساعت کار نمی‌کردم.
نگاهی به منتظران در صف غذا انداختم، خانمی به همراه کودک 4 ساله‌اش «کورن داگ» سفارش داده بود، از او پرسیدم خانم‌ها که بیشتر اهل غذای خانگی هستند، شما چرا؟ جواب داد: بنده شاغل هستم و فرصت پخت و پز ندارم ضمن اینکه پسرم عاشق غذای فست فودی است و حتی اگر غذای خانگی هم تهیه کنم فست فود را ترجیح ‌می‌دهد.
وی ادامه داد: به نظرم یکی از دلایل همه گیر شدن فست فود، به ویژه در میان کودکان، طعم لذیذ آن است البته غذای سنتی هم لذیذ است ولی ذائقه نسل جدید فرق کرده و نمی‌توان آنها را مجبور به خوردن غذای خانگی کرد.
خانم رحمانی هم که غذایش را تحویل گرفته با اشاره به اینکه امور روزمره نسبت به گذشته با سرعت بیشتری انجام می‌شود گفت: این انتظار غلط است که خانم‌ها تمام وقت خود را در آشپزخانه برای طبخ غذای سنتی هدر دهند، ضمن اینکه در آشپزی، مواد اولیه حرف اول را می‌زند و مواد اولیه غذاهای سنتی بسیار دیرپز است و وقت زیادی می‌گیرد در صورتی که زن امروز وقت پختن خورشت سبزی به این دلیل که همسرش چنین غذایی را می‌پسندد ندارد.
به سراغ یکی دیگر از افرادی که در صف طولانی برای تحویل فست فود هستند می‌روم، می‌گوید دانشجوی جدید الورود است و از همدان میهمان اراک شده است و به دلیل اینکه سلف دانشگاه از محل خوابگاه بسیار دور است به همراه هم اتاقی‌ها مجبور است آشپزی کند.
رضا در ادامه گفت: با گران شدن تخم مرغ و سایر مواد غذایی، برای ما دانشجویان، پختن غذای سنتی مقرون به صرفه نیست و ترجیح می‌دهیم فست فود کم هزینه همچون فلافل، تک لقمه، سمبوسه و... بخوریم و به نظر من پایین بودن قیمت باعث تغییر ذائقه مردم شده است.

راه‌اندازی کمپین «اسلوفود»
زهره خدایی، مدیر کمپین «اسلوفود» که به تازگی در اراک راه‌اندازی شده است در این رابطه می‌گوید: اسلوفود یک جنبش جهانی است که از کشور ایتالیا شروع شد، اسلو به معنی غذای سالم و شعار آن «آهسته بپز، آرام بخور و لذت ببر» است این کمپین حامی سنت‌های جامعه است و مردم را به خوردن غذای سالم تشویق می‌کند.
وی ادامه داد: هدف ما در اسلوفود این است که مردم را با غذاهای سالم و سنتی آشنا کنیم و اینکه فرد از نحوه پخت صحیح یک ماده غذایی اطلاع داشته باشد چون هدف از پختن غذا صرفاً رفع گرسنگی نیست بلکه مهم تاثیرات مواد غذایی بر جسم و روح است و به همین دلیل در فرهنگ سنتی ما به شیوه پخت غذا و ترکیب مواد غذایی اهمیت داده می‌شود.
خدایی با بیان اینکه مزه شناسی یکی از اهداف اصلی اسلوفود است، گفت: متاسفانه به دلیل ماشینی شدن زندگی و استرس‌های ناشی از این نوع زندگی، کمتر کسی از خوردن غذا لذت می‌برد در حالیکه فرهنگ ایرانی و اسلامی همواره بر آهسته خوردن و جویدن طولانی تأکید کرده و از این عمل به عنوان صفت نیکو یاد شده و از طرفی لذت بردن از غذا با تند خوردن محقق نمی‌شود.
وی ادامه داد: منصفانه خوردن و کم هزینه بودن یکی از شعارهای مهم اسلوفود است، اگر مردم این آگاهی را داشته باشند که اسلوفود هزینه بردار نیست و می‌شود با کمترین هزینه، بهترین و سالم ترین غذاها را تهیه کرد قطعاً از این فرهنگ استقبال می‌شود ولی متاسفانه برخی مقاومت عجیبی در برابر درک کردن دارند ما در این کمپین متوجه شدیم که برخی حتی حاضر نیستند برای چند دقیقه هم که شده در این باره اطلاعات کسب کنند چه رسد به استفاده و به کارگیری این اطلاعات در زندگی شخصی.
مدیر کمپین اسلوفود اراک بیان کرد: یکی از دلایل مهم استفاده از فست فود جدا از طمع متفاوتی که دارد، کم هزینه بودن آن است وقتی با هزار تومان می‌توان تک لقمه تهیه و گرسنگی را برطرف کرد مسلماً در وهله اول حاضر به استفاده از غذاهای اسلوفود نخواهیم شد ولی اگر کمی دوراندیش باشیم درخواهیم یافت در برابر هر هزارتومانی که صرف تک لقمه می‌شود باید در درازمدت حداقل 10 برابر برای بازگشت سلامتی هزینه کنیم.
وی افزود: متاسفانه دکه و مغازه‌هایی که خوراکی و میان وعده‌های سالم به مردم ارائه کنند وجود ندارد اکثر تنقلات و خوراکی‌های یک سوپرمارکت از مواد شیمایی تهیه شده و در غذاهایی بیرون‌پز نیز مثلاً چلوکباب یکی از سالم‌ترین غذاها محسوب می‌شود در واقع باید گفت غذای سنتی و سالم در جامعه‌ای که مدعی سبک زندگی ایرانی اسلامی است جایگاهی ندارد در صورتیکه تغذیه سالم یکی از ارکان اصلی زندگی اسلامی است.
خدایی در پایان بیان کرد: اینکه بانوان به ویژه شاغلین به دلیل مشغله فراوان از پخت غذاهای اسلوفود خودداری می‌کنند صرفاً یک بهانه است طبخ غذای اسلوفود زمان‌بر است اما می‌توان با تهیه و آماده سازی مواد اولیه در طول هفته، این غذاها را سریع‌تر آماده کرد، درواقع هنوز طبخ غذاهای اسلوفود در میان زنان و خانواده ایرانی به ویژه در میان زوج‌های جوان به عنوان یک اولویت و نیاز مطرح نشده و تا زمانی که این نیاز وجود نداشته باشد صرف آگاهی دادن دردی را دوا نمی‌کند./انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۸۰۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنزین ارزان سی ان جی را از رونق انداخت

تین نیوز

یک فعال حوزه صنعت سی ان جی گفت: با توجه به اینکه قیمت بنزین افزایش پیدا نمی کند قیمت سی ان جی گران محسوب شده و باعث می شود تمایل برای استفاده از این سوخت کاهش داشته باشد.

به گزارس تین نیوز به نقل از اردشیر دادرس در گفت وگو با ایلنا، درباره اوضاع استفاده از سوخت سی ان جی اظهار داشت: ما اخیرا یک بسته حمایتی در زمینه سی ان جی نوشته و به دولت اعلام کرده ایم، منتظریم که مجلس جدید بعد از تشکیل بتواند راهکار اساسی در این حوزه اتخاذ کند که سی ان جی جایگزین ۱۵ میلیون لیتر بنزین شود و سقف مصرف این سوخت از ۲۵ میلیون متر مکعب به ۴۰ میلیون متر مکعب برسد. 

دادرس افزود: با توجه به افزایش مصرف گاز به خصوص در بخش خانگی که در پی کاهش درجه هوا در ماه پایانی سال گذشته رخ داد؛ خوشبختانه کاهش و محدودیت ارسال گاز به جایگاه های سی ان جی نداشته ایم، به عبارت دیگر ما در حوزه جایگاه های سی ان جی کمبود و قطعی گاز نداشته ایم، جز آنکه در برخی شهرهای استان خراسان رضوی تا حدی کمبود گاز داشتیم که به صورت مقطعی بوده است ولی در مجموع مشکل خاصی نداشتیم. 

این فعال حوزه صنعت سی ان جی گفت: مشکل اصلی سی ان جی عدم کارشناسی کارمزد جایگاه ها و عدم پرداخت کارمزد واقعی جایگاه ها است به طوری که اکنون بیش از ۳ ماه عقب هستیم.

وی در ادامه با اشاره به موضوع دلیل استقبال پایین از سوخت سی ان جی در کشور بیان داشت: عرف قیمت سی ان جی در دنیا ۲۰ درصد قیمت بنزین است اما  قیمت سی ان جی در ایران بالاست و با توجه به اینکه قیمت بنزین افزایش پیدا نمی کند قیمت سی ان جی گران محسوب می شود و این یکی از مشکلات این حوزه است که باعث می شود تمایل برای استفاده از این سوخت کاهش داشته باشد.

دادرس تاکید کرد: نرخ سی ان جی یکی از موارد عدم استقبال از این سوخت است بحث خودروها نیز موضوع مهمی است و آن اینکه خودروسازان هیچ برنامه ای برای تولید بیشتر خودروی سی ان جی سوز ندارند؛ اینها یک زنجیره هستند و همه به هم وابسته هستند که نهایتا منجر به این شده که مصرف سی ان جی در ایران پایین باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • مسی ارزان شد: قیمت لئو را باور نمی‌کنید!‏
  • افزایش قیمت طلا و سکه در بازار غیررسمی / طلا ارزان می‌شود؟
  • انجام پایان‌نامه‌های ارزان‌قیمت و مشکلات دانشجویان
  • ۵ ابرماده غذایی ارزان که کلید کاهش وزن و جلوگیری از طاسی هستند
  • چهار ماده غذایی ارزان و سالم مخصوص سفر
  • پیشرفت تکنولوژی هزینه تحقیق را ارزان‌تر می‌کند/ اختصاص بودجه برای بروز رسانی تجهیزات به دانشگاه‌ها
  • بنزین ارزان سی ان جی را از رونق انداخت
  • عوارض خوردن خوراکی و نوشیدنی‌های صنعتی بجای وعده غذایی
  • واقعی شدن تعرفه پزشکی به نفع بیماران است | ارزان بودن خدمات درمانی باعث اضافه بار مراجعات بیماران شده است !
  • تغذیه سالم در سفر‌های نوروزی