Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- آیین گرامی‌داشت اولین سال وفات رکن الدین خسروی، کارگردان باسابقه تئاتر و از بنیانگذاران دانشکده هنرهای دراماتیک، قدری متفاوت تر از مراسم های یادبود و درحالی که تمام مهمانان و سخنرانان نقاب بر چهره داشتند، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شامگاه شنبه پنجم اسفندماه آیین گرامیداشت رکن الدین خسروی با حضور مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهالی هنر و رسانه در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در آغاز این برنامه از تمامی میهمانان خواسته شد تا هنگام ورود نقاب هایی که در اختیارشان قرار گرفته را بر چهره خود بزنند تا صحنه ای متفاوت از یک آیین تئاتری به نمایش گذاشته شود و مسعود دلخواه و فرزانه نشاط خواه که به عنوان مجریان برنامه بر صحنه ایستاده بودند نیز نقاب بر چهره داشتند.
پس از سخنان مجریان برنامه از شخصیت رکن الدین خسروی و خاطرات وی، ایرج راد عضو خانه تئاتر به عنوان سخنران اصلی برنامه با نقابی پشت تریبون قرار گرفت و ضمن برداشتن نقاب از چهره خود گفت: امروز همه ما با نقاب وارد سالن شدیم اما رکن الدین خسروی فردی بود که هیچگاه نقاب بر چهره نداشت و با خلوص نیت و گشاده رویی در عرصه تئاتر کشور فعالیت کرد.
وی با بیان اینکه همه هنرمندان و هنر تئاتر ایران وامدار این شخصیت اهل هنر هستند، خاطرنشان کرد: خسروی علاوه بر خاطرات به یاد ماندنی با شاگردان کلاس های درس در ساعات تمرین نمایش با هنرپیشگان نیز لحظات فراموش نشدنی را رقم می زد.
وی با تاکید بر اینکه تئاتر برای رکن الدین خسروی عشق و زندگی بود، اظهار کرد: وی گرچه همیشه لبخند داشت اما کمترین خطا را فراموش نمی کرد و برای بهبود آن تمام تلاش خود را انجام می داد.
راد با تاکید بر اینکه تئاتر برای رکن الدین خسروی جایگاه بالایی داشت، خاطرنشان کرد: در مسائل فرهنگی سعی داشت آموخته ها و تجربیات خود را به بهترین نحو به دیگران منتقل کند.
وی با بیان اینکه با هنرمندان بر اساس نوع کاری برخورد می کرد زیرا در هر زمینه اطلاع کامل داشت، تصریح کرد: تلاش می کرد تا نکته و جایگاهی بدون کار خلاقه نداشته باشد و در هر تمرینی با عشق حضور می یافت.
عضو خانه تئاتر با بیان اینکه زبان از گفتن اهمیت تئاتر برای رکن الدین خسروی قاصر است، گفت: وی با تلاش فراوان برای تئاتر جایگاه ایجاد کرد و با آموزش، هنرمندان بسیاری به این عرصه معرفی کرد که تمامی آنها امروز خدمتگزار این هنر هستند پس یاد او همواره جاری خواهد بود.
در ادامه برنامه کلیپ کوتاهی با عنوان «ترانه صحنه بی انتها» از بازگشت پیکر رکن الدین خسروی به وطن و آیین تدفین وی پخش و پس از آن نیز قطعه «طبال پیر» توسط گروه «وصل یار» اجرا شد.
سیمین خسروی همسر مرحوم رکن الدین خسروی نیز به عنوان سخنران دوم پشت تریبون با ذکر خاطراتی از تلاش های همسرش و هنرمندان دیگر پرداخت و در پایان بخشی از پژوهش های وی را در خصوص هنر تئاتر قرائت کرد.
پخش مستند از زندگی رکن الدین خسروی، معرفی یاران نزدیک وی و اجرای موسیقی «می گساران» توسط گروه «وصل یار» از دیگر برنامه های این آیین بود.
رکن‌الدین خسروی نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر، مترجم و از بنیانگذاران دانشکده هنرهای دراماتیک از تاثیرگذارترین هنرمندان عرصه تئاتر در ایران بود که سال گذشته بر اثر کهولت سن در لندن درگذشت.
وی سال ۱۳۰۸ در تهران متولد شد و از نخستین دانشجویان دوره های هنرپیشگی در ایران است.
رکن‌الدین خسروی در کارنامه هنری خود اجرای آثاری چون «جایی که صلیب گذاشته، گذاشته شد»، «خاموشی دریا»، «پایان بازی»، «از پشت شیشه‌ها» ، «سلام و خداحافظ» و «محاکمه ژاندارک» را به ثبت رسانده است.
فراهنگ * 7561 *1055

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۸۱۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکسی از عیادت رئیس دفتر رهبر انقلاب از آیت‌الله گرامی


به گزارش تابناک، حجت الاسلام محمدی گلپایگانی به نمایندگی از رهبر انقلاب از آیت الله محمدعلی گرامی در یکی از بیمارستان ها عیادت کرد.

آیت الله گرامی مدتی در بیمارستان بستری بود و روز گذشته ترخیص شد.

دیگر خبرها

  • محمود خسروی وفا: می توانیم در المپیک ناگویا ژاپن شانس پنجمی داشته باشیم؛ کشتی امید اول ماست
  • خسروی‌وفا: توان ورزش ما بسیار فراتر از اینهاست
  • عکسی از چهره متفاوت و ویلچرنشینی بهروز افخمی | مشکل او چیست؟
  • آیین پاسداشت استاد سعید امیر سلیمانی هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون
  • چهره برتر سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی خوزستان معرفی شد
  • عکسی از عیادت رئیس دفتر رهبر انقلاب از آیت‌الله گرامی
  • تجلیل از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • تقدیر از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • قدردانی از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • اردیبهشت تئاتر مثل قبل برگزار نمی‌شود