Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@09:48:46 GMT

حکمرانی‌خوب و شفافیت اقتصادی

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۸۱۷۵۴

حکمرانی‌خوب و شفافیت اقتصادی

تهران- ایرنا- امروز درکشورهای توسعه یافته معیار سنجش سلامتی از دموکراسی به‌‌ حاکمیت خوب درحال تغییر است. شاخصه‌های حاکمیت خوب از جمله مواردی است که کشورها بر اساس آن رتبه‌بندی اقتصادی می‌شوند.

هادی حق‌شناس اقتصاددان در سرمقاله ای در روزنامه آرمان، نوشت: یکی از شاخصه‌های حکمرانی خوب که امروز در اقتصاد کارایی فراوانی دارد، علاوه بر پاسخگویی و قانونگرایی، شاخصی به نام شفافیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منظور از شفافیت ایجاد دید عمومی در برنامه‌های اعلامی دولت‌ها و ثبات در اجرای آن برنامه‌هاست. منظور از شفافیت در عرصه اقتصاد راهکارهای است که باعث شفاف شدن قواعد پولی، مالی و مالیاتی و بیمه‌ای می‌‌گردد. کشورهایی که در رده بالای هرم شفافیت قرار دارند برنامه‌های صادرات، واردات، ترانزیت کالا در آنها در رسانه‌های جمعی انتشار می‌یابد. افرادی که تسهیلات بانکی و وجوه دولتی دریافت می‌کنند در چنین جوامعی به صورت شفاف اسناد و مدارک آنها در مراجع رسمی مورد بررسی قرار می‌گیرد. منظور از شفافیت این است که زمانی که برای دریافت تسهیلات بانکی صف کشیده می‌شود، مکانیزم دریافت وام هر شخص در معرض دیدگان شهروندان قرار بگیرد و بدهکاران بانکی علت اصلی بدهی خود را با مردم در میان بگذارند. اگر دولت‌ها تنها بتوانند در سیاست‌های پولی و مالی و صدور مجوزها صادرات و واردات یا مجوزهایی که منجر به انحصار می‌شود را به نوعی با مردم در میان بگذارد و یا مناقصه‌ها و مزایده‌هایی که عمدتا توسط دولت و دستگاه دولتی برگزار می‌شوند را در معرض دیدگاه همگان قرار دهند، آنگاه چنین مکانیزمی باعث بهبود عملکرد دولت‌ها خواهد شد. خصوصا در ایران که اگر بودجه یک میلیون‌و‌دویست هزار میلیاردی را با تولید ناخالص داخلی که عددی برابر 1600 هزار میلیارد تومان است، مقایسه کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که بیش از 70 درصد اقتصاد ایران دولتی است.

هرمیزان عملکرد دولت در حوزه‌های پولی و مالی شفافیت بیشتری داشته باشد و واگذاری امورات به بخش خصوصی با شفافیت حداکثری همراه گردد و پیمانکاران نیز از بخش خصوصی واقعی باشند و از سوی دیگر روند انتخاب پیمانکاران و مشاروان در فضایی رقابتی صورت گیرد، طبیعتا اقتصاد شفاف‌تر خواهد شد و با این اقدامات رشد و توسعه اقتصادی بیشتر می‌شود. امروز شفافیت یکی از مولفه‌های حکمرانی خوب است و یکی از مولفه‌هایی که برای جذب سرمایه‌گذاری مد نظر است علاوه بر اجرای قانون، پاسخگویی دولت‌ها، شفافیت عملکرد اقتصادی است. در نتیجه باید دولت‌ها را در اتاقی شیشه‌ای قرار داد و چنین اقداماتی گامی بلند در ایجاد توسعه پایدار خواهد بود.

*منبع:روزنامه آرمان،1396،12،6
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۸۱۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرار نیست تغییری در تیم اقتصادی دولت رخ دهد

قدس آنلاین: سپهر خلجی امروز در جمع خبرنگاران حاظر در حیاط دولت به تداوم انتشار شایعاتی در مورد تغییر در تیم اقتصادی دولتو جابجایی وزیر اقتصاد و بانک مرکزی در روزهای اخیر واکنش نشان داد و با تأکید بر اینکه : اتفاقات خوبی در اقتصاد رقم خورده و رشد اقتصادی کشور افزایش یافته است، گفت: از طرفی کاهش بیکاری را داشتیم، کنترل و کاهش حجم نقدینگی را تجربه کردیم و حتی تورم هم مهار شد و روند آن کاهشی است که همه محصول تلاش‌های تیم اقتصادی دولت است که به نظر می‌رسد برخی چندان دوست ندارند این اتفاقات رخ دهد و شایعاتی می‌سازند.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت تصریح کرد: اما قرار نیست هیچ تغییری در تیم اقتصادی دولت ایجاد شود.

انتهای پیام/

آرش خلیل خانه

دیگر خبرها

  • هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • کاهش هیجانات بازار ارز با توقف شوک‌های سیاسی
  • قرار نیست تغییری در تیم اقتصادی دولت رخ دهد
  • واکنش اسبقیان به ادعای وزیر اقتصاد در مورد مسائل مالی فدراسیون فوتبال+فیلم
  • مسئولان به جای صندلی «مداخله‌جویی» روی صندلی «حکمرانی» بنشینند
  • اعلام جزئیات تأمین مالی زنجیره تأمین در سال ۱۴۰۳
  • سالانه ۵۰ همت از بدهی دولت به شبکه بانکی ترمیم می‌شود
  • راهکار‌هایی برای تقویت حکمرانی ریال
  • ضرورت تلاش نهاد‌های حاکمیتی برای ارتقای حکمرانی در حوزه ریال