Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@17:46:10 GMT

میزان تخریب جنگل آمازون در آستانه نقطه بی بازگشت

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۸۲۹۳۶

میزان تخریب جنگل آمازون در آستانه نقطه بی بازگشت

جنگل های انبوه آمازون از سال ها قبل در معرض خطر نابودی قرار گرفته اند و سیر تخریب این جنگل ها به سرعت به نقطه ای بی بازگشت نزدیک می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فیوچریسم، نتایج یک بررسی تازه نشان می دهد اگر تنها سه درصد دیگر از پوشش گیاهی جنگل های آمازون از بین برود، دیگر شانسی برای احیای این جنگل بزرگ وجود نخواهد داشت و جنگل زدایی از این بخش از جهان به تغییرات آب و هوایی گسترده و مشکلات زیست محیطی گسترده ای دامن می زند که تبعاتش کل کره زمین را تحت تاثیر قرار می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این بررسی اگر روند تخریب جنگل های آمازون به روال فعلی ادامه یابد بیش از ۵۰ درصد از پوشش جنگلی این منطقه در آینده نه چندان دور تبدیل به دشت های بی حاصل می شود. در ۵۰ سال اخیر جنگل زدایی باعث تخریب و نابودی ۱۷ درصد از زندگی گیاهی در جنگل های آمازون شده است.

علاوه بر دخالت انسان، گرم شدن کره زمین و استفاده گسترده از آتش به تخریب پوشش گیاهی جنگل آمازون کمک شایانی کرده است. نتیجه این امر کاسته شدن از ظرفیت چرخی آبی منطقه و تهدید جدی زندگی و حیات مردم قاره آمریکای جنوبی است که آنها را مجبور به مهاجرت به دیگر نقاط کره زمین کرده و مشکلات بیشتری را به بار خواهد آورد.

توماس لاوجوی آمریکایی و کارلوس نوبر برزلی که نتایج پژوهش هایشان در نشریه ساینس ادونس به چاپ رسیده هشدار داده اند با توجه به اینکه جهان فاصله چندانی با نقطه بی بازگشت در روند تخریب جنگل های آمازون ندارد، مداخله جدی دولت ها و سازمان های مرتبط برای مقابله با نابودی بیشتر درختان و پوشش گیاهی این بخش از جهان حیاتی است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۸۲۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان ، احمد سالاری با اعلام این خبر اظهار داشت: در راستای گرامیداشت هفته «زمین پاک»، شهرداری گرگان با همراهی و حضور حدود ۲۰۰ فعال محیط زیست پارک جنگلی النگدره را از وجود زباله پاکسازی کرد.

وی ادامه داد: این پاکسازی در ادامه پویش مسئولانه مردمی در پاکسازی جنگل های هیرکانی در النگدره در روز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شد.

سالاری خاطرنشان کرد: هدف اصلی این اقدام فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی و آموزش مسائل زیست محیطی با همراه نمودن شهروندان در خصوص عدم رها سازی زباله در طبیعت برنامه ریزی شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه شعار امسال مبنی بر «مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک و نجات زمین» نام گذاری شده است و همانطور که می دانیم نزدیک به ۵۰۰ سال زمان می برد تا پلاستیک در طبیعت تجزیه شود تلاش کنیم با فرهنگ سازی و مشارکت شهروندان پلاستیک زباله در طبیعت رها نشود.

سالاری خاطر نشان کرد: امیدواریم روز زمین پاک فرصتی برای یادآوری همه ما جهت احترام به زمین به عنوان مادر هستی و گسترش فرهنگ مسئولیت پذیری شهروندان برای پاکیزه نگه داشتن طبیعت و محیط زیست  در اذهان عمومی به اولویت همیشگی تبدیل شود.

لازم به ذکر است، اختتامیه این پویش با حضور سید محمدرضا سیدالنگی شهردار گرگان و معاونین، صفرعلی پایین محلی و حمیدرضا آقاملایی اعضای شورای اسلامی شهر گرگان و نیروها و ادوات شهرداری و همکاری معاونت محیط زیست و خدمات شهری و دفتر مشارکتهای مردمی شهرداری و همچنین همراهی مسئولین منابع طبیعی، اداره ورزش و جوانان و جمع کثیری از طبیعت دوستان در پارک جنگلی النگدره برگزار شد.

دیگر خبرها

  • بازگشت مصدومان بایرن مونیخ در آستانه دیدار با رئال مادرید / عکس
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • طرح جنگل‌داری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی و توسعه توریسم بررسی شد
  • مبارزه با تغییرات اقلیمی با استفاده از پوشش گیاهی
  • مصدومیت ستاره دورتموند در آستانه دیدار با پی‌اس‌جی
  • قطع درختان و تخریب طبیعت در الیمالات دغدغه مازندرانی‌ها شد + فیلم
  • خسارت ۸۸۳ میلیاردی سیلاب در شهرستان کلاله
  • مدیریت پسماندها خیلی از مشکلات محیط زیست را برطرف می‌کند
  • ارائه طرح جنگلداری چندمنظوره توسط محقق ایرانی
  • دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد