Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@21:37:15 GMT

حق حمل سلاح، قانونی تعرض ناپذیر در آمریکا

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۸۳۰۶۶

حق حمل سلاح، قانونی تعرض ناپذیر در آمریکا

یک نشریه آلمانی با نگاهی به روند افزایش قدرت و نفوذ انجمن ملی سلاح در آمریکا و با توجه به تلاش‌های لابی سلاح در راستای منافع خود، حق حمل سلاح در این کشور را قانونی غیر قابل تغییر و تعرض ناپذیر دانست. ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳ بین الملل حقوق بشر آمریکا نظرات

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، هفته نامه "اشپیگل" با اشاره به حادثه تیراندازی اخیر در فلوریداری آمریکا به بررسی علل قدرت و نفوذ بالای لابی اسلحه در آمریکا پرداخته و نوشت: حق حمل سلاح در آمریکا تعرض ناپذیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اساسی ترین اصل انجمن ملی سلاح آمریکا (NRA) است. اما سوال این است که لابی اسلحه در آمریکا چگونه کار می کند و چگونه این اندازه نفوذ و قدرت دارد؟

انجمن ملی سلاح آمریکا بزرگترین سازمان لابی سلاح در آمریکا است. این انجمن در سال 1871 تاسیس شد. هدف آن ترویج و آموزش استفاده از اسلحه و تیراندازی ورزشی بود. این گروه بر اساس اطلاعات شخصی حدود 5 میلیون عضو دارد که در بین آن ها افراد مشهوری از بازیگران و سیاستمداران بخصوص جمهوریخواه دیده می شوند. بیش از 100 هزار مربی هر ساله به حدود یک میلیون مالک سلاح نحوه استفاده از آن را یاد می دهند. از حق عضویت ها و کمک های مالی این انجمن بودجه سالانه  تقریبا حدود یک چهارم میلیارد دلاری تامین می شود.

انجمن ملی سلاح آمریکا در سال های اولیه تاسیس آن از نظر سیاسی به ندرت صاحب نفوذ بود. با این حال در دهه هفتاد و بعد از تصویب قانون کنترل تسلیحات مرکزی، این انجمن شدیدا به افراط گرایی روی آورد. نیروهای میانه رو از پست های کلیدی کنار زده شدند و تبصره های قانونی و اصلاحاتی در دستور کار این انجمن قرار گرفت. بر این اساس و به عقیده انجمن ملی سلاح آمریکا هر شهروند آمریکایی حق حمل نامحدود سلاح و مالکیت آن را باید داشته باشد. بر اساس این تئوری تنها این گونه است که این کشور امن تر می شود. انجمن ملی سلاح آمریکا از آن زمان یک لابی شخصی را تاسیس کرده و تقریبا همه تلاش خود را برای مهار اصلاح روند قانون حمل سلاح در آمریکا به کار گرفت. لابی گران این انجمن خطر را نه در سلاح ها بلکه در افرادی که از آن استفاده می کنند می دانند.

NRA یکی از قابل توجه ترین و مسلما قوی ترین سازمان های لابی در ایالات متحده آمریکا است. تمرکز لابی اسلحه آمریکا بخصوص روی سیاست در واشنگتن و به ویژه سیاستمداران جمهوریخواه است. اما در ایالات آمریکا نیز بسیار فعال است. تلاش هایی در آمریکا شکل می گیرد تا قوانین حمل سلاح تشدید شده و سازندگان اسلحه محاکمه شوند، اما لابی های اسلحه مانع این تلاش ها بوده و در جهت تضعیف آن کار می کنند.

وقتی که تحت ریاست جمهوری بیل کلینتون دموکرات در اوایل سال 1993 و 1994 قانون حمل سلاح تشدید شد، انجمن ملی سلاح آمریکا در انتخابت میان دوره ای اواخر سال 1994 علیه حامیان این طرح در کنگره ایستاد. کلینتون پس از آن در اظهاراتی گفت که انجمن ملی سلاح آمریکا دلیلی است که جمهوریخواهان مجلس نمایندگان را تحت کنترل خود درآوردند. در سال 2004 کنگره تحت سلطه اکثریت جمهوریخواهان ممنوعیت حمل سلاح های نیمه اتوماتیک که توسط کلینتون اجرایی شد را متوقف کرد. در سال 2005 هم صنعت تسلیحات با قانونی در برابر شکایات مصونیت پیدا کرد. این ها موفقیت هایی بود که انجمن ملی سلاح آمریکا برای خود ثبت کرد. بنابراین با وجود تیراندازی های گسترده در آمریکا قوانین حمل سلاح در این کشور تا به حال کم تر دستخوش اصلاح و تغییر قرار گرفته است.

یک راهکار لابی اسلحه در آمریکا برای تاثیرگذاری بر قوانین از طریق کمک های مالی و کمک هزینه ها برای کمپین های انتخاباتی است.  بر اساس گزارش های منتشر شده در مبارزات انتخاباتی سال 2016 بیش از 50 میلیون دلار از طرف انجمن ملی سلاح آمریکا هزینه شد که 30 میلیون دلار تنها برای برنده این انتخابات یعنی دونالد ترامپ صرف شد.

ناظران، همچنین استراتژی دیگری را در قدرت لابی سلاح در آمریکا دخیل می دانند و آن توانایی این لابی برای بسیج انتخاب کنندگان و استفاده از ترس سیاستمداران درباره از دست دادن آراء و کرسی های خود در کنگره است. این سازمان حق مالکیت سلاح را به عنوان مهم ترین حق شهروندی آمریکا به نمایش درآورده و هر گونه تلاش برای محدود کردن آن را حمله به آزادی و شهروندان می داند. به این ترتیب کمپینی را علیه مخالفان سلاح راه می اندازد.

اعتراضات اخیر دانش آموزان بعد از حادثه تیراندازی فلوریدا در بین مخالفان حمل سلاح این امید را بیدار کرد که انجمن ملی سلاح آمریکا در دراز مدت بتواند تضعیف شود.

چند روز پیش تیراندازی در دبیرستانی واقع در جنوب ایالت فلوریدا بار دیگر 17 کشته و تعداد زیادی زخمی بر جا گذاشت.

این حادثه فلوریدا تازه‌ترین نمونه از وقوع خشونت‌های مرگبار و گسترده ناشی از تیراندازی در ایالات متحده بود و بار دیگر به بحث ها درباره قوانین مالکیت و حمل سلاح در این کشور دامن زد.

انتهای پیام/

R31356/P36446/S89,8,92,1128/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۸۳۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ میرزازاده: هیچ سوپراستاری‌ شکست ناپذیر نیست حتی لوپز

امین میرزازاده قهرمان سنگین وزن کشتی فرنگی جهان در حاشیه مراسم برترین های ورزش در سال ۱۴۰۲ در مورد رقابت با لوپز کوبایی و رضا کایالپ ترک گفت که هیچ سوپراستاری شکست ناپذیر نیست و برای خوش رنگ ترین مدال به المپیک پاریس خواهد رفت.      

دریافت 16 MB

        

دیگر خبرها

  • اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
  • آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم
  • اوضاع بی‌بی حسابی بیخ پیدا کرده است 
  • اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است 
  • ویدیو/ میرزازاده: هیچ سوپراستاری‌ شکست ناپذیر نیست حتی لوپز
  • : تعرض به امنیت سیستان و بلوچستان را بی پاسخ نمی‌گذاریم
  • پارلمان اروپایی قواعد سلاح برای غیرنظامیان را تشدید کرد
  • صدور مجوز حمل سلاح برای معلمان مدارس در تنسی آمریکا
  • دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟
  • لغو مراسم سالانه «انجمن قلم آمریکا» به دلیل تحریم نویسندگان در حمایت از غزه