Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛محمدرضاطلایی ،رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم،گفت:این سازمان برای افزایش فرصت های شغلی در بخش کشاورزی و مدیریت بهینه منابع به دنبال بهینه سازی مصرف آب، توسعه کشت های گلخانه ای، گسترش باغ ها، جایگزینی گیاهان دارویی با کشت های آب بر و گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد:برای اجرایی شدن طرح های فوق و ایجاد فرصت های شغلی پایدار در بخش کشاورزی، از ظرفیت های صندوق توسعه ملی، اعتبارات درنظر گرفته شده برای اشتغال فراگیر روستاییان، اعتبارات ملی و استانی، تسهیلات بانکی و سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده خواهد شد.

وی بیان کرد:همچنین توسعه مزارع پرورش ماهی به خصوص در بخش خاویار، استفاده از تجهیزات پیشرفته و مکانیزه در مزارع و تکمیل زنجیره تولید محصول های کشاورزی از جمله سیاست های سازمان جهاد کشاورزی استان قم برای اشتغالزایی در سال آینده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در ادامه افزود: از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه، 123 طرح کشاورزی با اشتغالزایی برای 636 تن در بخش های مختلف استان به بهره برداری رسید و ارزش افزوده تولید محصول های کشاورزی در قم با ایجاد شبکه صنایع تبدیلی و تکمیلی، افزایش یافت.

این طرح ها شامل طرح های اصلاحی در بخش آب و خاک همچون تسطیح اراضی و آبیاری تحت فشار، بهبود تولیدات دامی همچون مکانیزه کردن مرغداری ها و دامداری های استان، بهبود تولیدات گیاهی همچون اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت و استفاده از گیاهان مقام و کم آب بر، گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی برای تبدیل محصول خام به محصول نهایی در مسیر افزایش ارزش افزوده اقتصادی، ایجاد صندوق های حمایتی از کشاورزان در روستاهای استان برای حمایت مالی از بهره برداران بخش کشاورزی و خرید تضمینی برخی از محصول های کشاورزی است.

وی ادامه داد: در طول سال های گذشته با وجود کاهش سطح زیر کشت محصول های کشاورزی و مدیریت بهینه منابع آبی، میزان تولید افزایش و کیفیت آن ارتقا یافته است و این یک دستاورد مناسب برای بخش کشاورزی استان قم است.

وی بیان کرد: به دنبال افزایش سهم اقتصادی بخش کشاورزی استان هستیم و در این زمینه طی سال های گذشته فعالیت های گسترده ای در حوزه آب و خاک، بهبود تولیدات دامی و گیاهی، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی و همچنین حمایت های مالی و معنوی از کشاورزان در قالب طرح های مختلف از جمله خرید تضمینی برخی محصول ها، انجام شده است.

وی افزود: با همکاری های سایر نهادهای استان قم برای مدیریت چالش های منابع آبی تصمیم گرفته ایم تا در 2 مورد از دشت های استان طرح جامع تغییر الگوی کشت را برای نخستین بار در سطح کشور اجرا کنیم.

طلایی با اشاره به اهمیت اجرای سیاست های تغییر الگوی کشت،عنوان کرد: در طول سال های اخیر سطح باغ های پسته استان از سه هزار هکتار به 12 هزار هکتار رسید و این روند افزایشی همچنان دنبال می شود.

در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت استان قم معادل 104 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان قم شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزا و مابقی سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و سیفی جات اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی کارشناسی لازم در این زمینه صورت گرفته است و با آغاز کشت بهاره این طرح به مرحله اجرا درخواهد آمد.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است که هر سال به این میزان افزوده می شود.

انتهای پیام /ح

هزار فرصت شغلی طی سال آینده در بخش کشاورزی قم ایجاد می شود

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۸۵۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی

ایسنا/آذربایجان غربی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از رفع تصرف از بیش از ۲۱۰۰ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان در سال گذشته با ورود دستگاه قضایی خبر داد.

 ناصر عتباتی در گفت و گو با ایسنا افزود: در سال گذشته، دستگاه قضایی استان در راستای صیانت از اراضی ملی و طبیعی، با اقدامات خود از بیش از ۲۱۰۰ هکتار از اراضی ملی که مورد تعرض و تصرف عده ای افراد سودجو قرار گرفته بود با اقدامات قانونی خود و پای کار آوردن ادارات متولی رفع تصرف کرد.

وی ادامه داد: اقدامات قانونی که در این خصوص صورت گرفت شامل رفع تصرف بیش از ۳۴۹ هکتار در اجرای تبصره ماده ۵۵ و بدون ارجاع به محاکم، قلع و قم ۱۸۲ فقره در مساحتی بالغ بر ۱۵۹ هکتار، اجرای احکام خلع ید در ۱۱۳۷ فقره به مساحت بیش از ۱۲۴۷ هکتار بود.

رئیس کل دادگستری استان همچنین به اقدامات صیانتی در مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغها در سال گذشته نیز پرداخت و گفت: دستگاه قضایی استان در سال گذشته به منظور مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغها با تشکیل قرارگاه پیشگیری از تغییر کاربری غیر مجاز اراضی در استان و شهرستان ها با محوریت سازمان جهادکشاورزی استان، ۲۶۸۶ مورد تغییر کاربری غیر مجاز در سطح استان به مساحت بیش از ۸۲ هکتار را شناسایی و در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها به تعداد ۸۰۲ مورد به مساحت بیش از ۱۵ هکتار و اجرای احکام قطعی محاکم کیفری به تعداد ۲۱۳ مورد به مساحت بیش از ۶ هکتار با تعداد ۱۰۱۵ مورد قلع و قمع مستحدثات از تغییر کاربری در این اراضی ممانعت به عمل آمد.

این مقام ارشد قضایی استان همچنین به رفع تصرفات غیر مجاز اراضی ساحلی، بستر و حریم رودخانه‌ها و انهار طبیعی هم اشاره و گفت: در سال ۱۴۰۲ از بیش از ۶۵ هکتار از تصرفات غیر مجاز اراضی ساحلی، بستر و حریم رودخانه‌ها و انهار طبیعی استان نیز رفع تصرف به عمل آمده است. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود
  • آمریکا دیگر مقصد آرمانی محققان نیست/ تغییر الگوی مهاجرتی دانشمندان
  • احداث باغ در پایاب چاه‌های قزوین، ممنوع
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی در استان آذربایجان غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • عملکرد فصل معیشت و رفاه در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران
  • تمام محورهای مواصلاتی استان یزد باز است/ تغییر الگوهای بارشی در استان یزد
  • رئیس قوه قضائیه در هرمزگان: چرخه معیوب سرمایه گذاری درکشور نیاز به اصلاح دارد
  • چرخه معیوب سرمایه گذاری درکشور نیاز به اصلاح دارد
  • رئیس قوه قضائیه: چرخه معیوب سرمایه گذاری درکشور نیاز به اصلاح دارد