Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- مدیر کل امور پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: فضای رقابتی در صنعت، سیاست های کلان کشور و پیمایش مرتب قوانین و اسنادبالادستی از جمله عواملی است که به بهبود ارتباط این دو نهاد مهم کمک می کند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، حجت الاسلام دکتر حسن روحانی رییس جمهوری روز شنبه در مراسم اختتامیه سی و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی در مورد دانشگاه های کارآفرین، پژوهش های کاربردی، اهمیت ارتباط با مراکز بین المللی و قائل نشدن حد و مرز برای علم و تحقیقات سخن گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی همچنین با توجه به اهمیت دانشگاه کارآفرین خاطرنشان کرد: امروز باید در کشور بازار کار بزرگی را ایجاد کنیم، زیرا استخدام دولتی بسیار محدود است و خود دولت هنوز به چابکی مورد نظر دست نیافته است؛ معیار پژوهش باید صنعتی شدن محصول و به دست آوردن بازار بوده و معیار دانشگاه‌ خوب باید کارآفرینی آنها باشد.
رئیس جمهوری ادامه داد: پژوهش‌ ها باید منتهی به تصرف بازار و صنعتی شدن و تجربی شدن بشود، دستیابی به این هدف نیاز به تجدید نظر در برنامه ‌ها، کنکور دانشگاه‌ ها، جذب دانشجو و چگونگی آمایش واحدهای دانشگاهی دارد.

***فضای رقابتی و انگیزه رقابت مشوق صنایع
مدیرکل امور پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به عوامل موجود برای بهبود ارتباط صنعت و دانشگاه و بهبود فناوری در صنایع روز شنبه به خبرنگار علمی ایرنا گفت: یکی از عوامل موثر وجود فضای رقابتی جدی در صنعت است. در این صورت صنایع به فناوری و نوآوری در حوزه کاری خود نیاز پیدا کرده و طبعا به دستاوردهای دانشگاه در این رابطه مراجعه خواهند کرد.
دکتر محمد محمدی اقدم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ادامه داد: این رقابت خصوصا اگر در عرصه بین‌المللی شکل بگیرد برای بهبود و ارتقای فعالیت های صنایع بسیار مهم بوده و همین امر باعث افزایش کارآمدی و ارائه محصولات بهتر در جامعه می ‌شود.
وی افزود: داشتن انگیزه جدی برای رقابت در همه صنایع ضروری است؛ برای نمونه در صنایع خودروسازی، اگر خودروسازان داخلی با فضای رقابتی روبرو باشند و بتوانند شرایط مناسب این رقابت را در فضای منطقی مدیریت کنند طبیعی است هر روز محصول بهتری را به مردم عرضه خواهند کرد. هر چند باید پذیرفت مدیریت چنین وضعی در دنیای تنگ رقابت های امروزی بسیار سخت و پر هزینه خواهد بود.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین عامل دیگر را سیاست های کلان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در کشور دانست و افزود: مجموع این سیاست ‌ها در رابطه منطقی با یکدیگر به جذب فناوری توسط صنایع کمک کرده و در موفقیت یا شکست آنها تاثیر قطعی دارد.

***فضای کلی اقتصاد جامعه ناشی از سیاست های کلان عامل دوم
وی با اشاره به این سیاست‌ها افزود: فضای کلی اقتصاد جامعه که ناشی از سیاست‌ های کلان کشور است موجب می‌ شود بخش تحقیق و توسعه صنایع به طور صحیح شکل گرفته و با تعامل مناسب با پروژه ها و نوآوری ها در محیط دانشگاه ها زمینه های جذب آنها و پیشرفت را فراهم کنند.
محمدی اقدم تصریح کرد: در این زمینه باید قوانین و اسناد بالادستی به گونه‌ای تنظیم شوند که دانشگاه و صنعت به تدریج به سمت همکاری پایدار پیش بروند. حتی بعد از تدوین و اجرای قوانین، پایش مرتب و زمان بندی شده اجرای قوانین و رصد نقاط و ضعف و قوت آنها و بالاخره اصلاح قوانین جهت افزایش بهره وری از ضروریات است. این مسیر می تواند به کاربردی شدن پژوهش‌ ها و حرکت به سوی دانشگاه‌ های نسل سوم کمک نماید.

*** زنجیره توجه به پژوهش های کاربردی تعریف شود
وی در مورد چالش‌های ملی و توجه دانشگاه‌ ها به این چالش‌ ها نیز گفت: دانشگاه‌ها به اولویت‌های ملی توجه دارند؛ برای نمونه در دانشگاه امیرکبیر 5 حوزه به عنوان محورهای پژوهش تعریف شده که سلامت، ایمنی و محیط زیست جزء این محورهاست.
عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر افزود: اما زنجیره‌ای وجود دارد که باید درست و منطقی برای انجام پژوهش ‌ها تعریف شود و راهنمای دانشجویان و اساتید باشد، از مباحث مالی گرفته تا جذب دستاوردهای دانشجویان در صنعت و بکارگیری این فناوری ‌ها در حل مشکلات ملی مانند بحران آب یا معضلات زیست محیطی و نظایر آن.
وی با اشاره به ضرورت حرکت دانشگاه در مرزهای دانش نیز گفت: اساتید دانشگاه همزمان با توجه به مشکلات کشور باید در سطح بین ‌المللی و مرزهای دانش نیز فعال باشند.
مدیر کل امور پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: به نظر می رسد نقطه مطلوب باید جایی در نظر گرفته شود و باید به تدریج به سوی دانشگاه‌هایی برویم که اساتید ضمن انجام پژوهش‌های کاربردی در مرزهای دانش نیز حرکت کنند و به عبارتی مشکل صنعت به مرزهای دانش نزدیک باشد. البته در دانشگاه های جهان نیز اساتید گاه در دو بخش حل مشکلات صنعت و حرکت در مرزهای دانش کار می کنند که دولت ها در تامین هزینه های بخش دوم که صنعت کمتر انگیزه هزینه دارد، فعال هستند.

***حرکت در مرزهای دانش یا پژوهش های کاربردی؟
محمدی اقدم اشاره کرد: اگر ما تلاش برخی اساتید را در حرکت در مرزهای دانش نادیده بگیریم جندان منطقی بنظر نمی رسد و طبعا بعد از مدتی با دستاوردهای علمی دنیا فاصله گرفته و اساسا مفاهیم جدید علمی را حتی در محیط های آکادمیک نمی توانیم دنبال کنیم.
«بنابرین در روند پژوهش در کشور باید حرکت تدریجی را در نظر داشت و بدانیم که گفتمان موجود که غالب فرمول ها و حرکت صفر یا صد را توضیه میکنند در محیط علمی دانشگاه‌هی پاسخگو نخواهد بود».
عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر در مورد خصوصیات یک پژوهش خوب در دانشگاه‌ها نیز توضیح داد: پژوهش مطلوب و کاربردی، طبعا پژوهشی است که هم در مرزهای دانش حرکت کرده و هم مشکلی را از صنعت حل کند.
وی گفت: این امر در بعضی رشته ها ممکن نیست ولی در حوزه‌هایی مانند علوم جدید فناوری نانو یا زیست ‌فناوری می‌توانیم پژوهش‌هایی انجام دهیم که هر دو مختصه را داشته باشند، هم مقاله‌ای منتشر شود که معتبر و بین‌المللی باشد و هم در صنعت دستاوردی داشته باشد.

***سهم پژوهش از بودجه عمومی کشور همچنان نیم درصد
استاد دانشکده مکانیک دانشگاه امیرکبیر همچنین با انتقاد از افزایش نیافتن سهم پژوهش در بودجه کشور گفت: از حداقل یک دهه قبل قرار بود سهم پژوهش در بودجه کشور به 1 (و در برخی اظهارنظرها تا 3) درصد برسد، با توجه به اینکه سهم پژوهش در بودجه کشورهای پیشرفته تا 3 درصد هم می ‌رسد، اما هنوز بودجه پژوهش حدود نیم درصد است و نکته مهمتر اینکه حتی نمی ‌دانیم این نیم‌درصد هم به درستی و واقعی در بخش پژوهش هزینه می ‌شود یا خیر؛ زیرا بنظر می رسد بخشی از آن به هزینه‌های جاری تخصیص می‌ یابد.
سی و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی روز گذشته (شنبه پنجم اسفند ماه ) با حضور رییس جمهوری، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و معرفی و تقدیر از 15 برگزیده داخلی و خارجی به کار خود پایان داد.
علمی**9157**1440
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۸۵۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌ریزی برای پژوهش در محور‌های سوخت پاک و هوش مصنوعی

حسن زمانیان رئیس سازمان پژوهشگاه علمی و صنعتی ایران در مراسم سی و یکمین آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی کشور گفت: تعداد استادان برگزیده کشور نسبت به سال گذشته افزایش خوبی داشته است و اکنون  حدود ۷۰ استاد نمونه افزایش داشته است. 

وی بیان کرد: آینده پژوهشی را تا سال ۲۰۵۰ تدوین و ارسال کردیم و سازمان پژوهشی بر روی محورهایی مانند هوش مصنوعی، سوخت پاک جهت پژوهش برنامه ریزی خوبی کرده‌ایم. 

زمانیان تاکید کرد: امسال سازمان پژوهش‌ها برای گرنت‌ها جایزه یک میلیارد تومانی در نظر گرفته است. ماهواره مصباح و آیات در این پژوهشگاه تولید شده است.

وی افزود: عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای مسلمانان و مردم کشور محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان‌شدن صنعت نفت و گاز بود
  • استاد دانشگاه کهگیلویه و بویراحمدی نمونه کشوری
  • شاه کلید مهار تورم
  • رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز بود
  • حرکت علمی باید همراه با روح تمدنی انقلاب اسلامی باشد
  • دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و دانشگاه جامع انقلاب اسلامی تفاهم‌نامه امضا کردند
  • برنامه‌ریزی برای پژوهش در محور‌های سوخت پاک و هوش مصنوعی
  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • دست‌یابی به مرجعیت علمی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در فضای دانشگاهی کشور