Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@00:39:42 GMT

جنگل‌هاي آمازون در يک‌قدمي نابودي

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۸۵۶۳۲

جنگل‌هاي آمازون در يک‌قدمي نابودي

خبرگزاري آريا - جنگل‌هاي جهان درحال کوچکتر شدن هستند، اگرچه طي سال‌ها در برابر تاثيرات انساني مقاومت کرده‌اند اما نتيجه پژوهشي جديد نشان مي‌دهد جنگل‌ها به نقطه‌اي بحراني رسيده‌اند.
براساس گزارش فيوچريزم، محققان مي‌گويند درصورتي كه روند جنگل‌زدايي از 20 درصد ميزان اوليه‌اش فراتر رود، جنگل‌هاي باران‌زاي آمازون به نقطه‌اي غيرقابل بازگشت خواهند رسيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


توماس لاوجوي و كارلوس نوبر تلاش كردند نقطه بحراني جنگل‌‌زدايي و اقداماتي كه منجر به رسيدن جنگل‌ها به اين نقطه خواهد شد را شناسايي كنند. به صورت ويژه تلاش آنها اين بود تا دريابند جنگل‌زدايي تا پيش از آنكه چرخه آب بتواند از اكوسيستم درون خودش پشتيباني كرده و مانع از تخريب درختان شود،‌تا چه زمان تداوم خواهد داشت؟
به گفته اين دو محقق با تاكيد بر اين موضوع كه طي 50 سال گذشته جنگل‌زدايي منجر به تخريب 17 درصد از پوشش گياهي آمازون شده‌است، اعلام كردند درصورتي كه شرايط اقليمي به واسطه جنگل‌زدايي و گرمايش جهاني تغيير كند، شانس تبديل شدن آمازون به بياباني بي آب و علف 50 درصد خواهد بود.
براساس محاسبات انجام شده اين دو محقق،‌آمازون تا زمان رسيدن به نقطه‌اي غيرقابل بازگشت تنها سه درصد ديگر (جنگل‌زدايي) فاصله دارد. البته تنها جنگل‌زدايي نيست كه تيشه به ريشه جنگل‌هاي آمازون مي‌زند، تغييرات اقليمي و استفاده از آتش و همچنين تحليل رفتن چرخه آب از ديگر عوامل تاثيرگذار به شمار مي‌روند.
اگرچه آمازون تا رسيدن به مرحله غيرقابل نجات راه چنداني ندارد،‌اما هنوز به آن نقطه نرسيده‌است و مداخله درست انسان‌ها مي‌تواند اين جنگل‌ها را از نابودي ابدي نجات دهد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۸۵۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عارف غلامی در یک‌قدمی سهمیه اروپایی

به گزارش قدس آنلاین، در چارچوب دیدارهای هفته سی‌ام لیگ برتر بوسنی و هرزگوین، تیم فوتبال ولژ موستار که عارف غلامی  را پس از سه بازی غیبت به دلیل مصدومیت در ترکیب و خط دفاعی داشت، در ورزشگاه روجینی مقابل تیم رده پنجمی پوسوشه قرار گرفت.

یاران غلامی که در تلاش برای کسب سهمیه حضور در پلی‌آف لیگ کنفرانس اروپا بودند، در دیدار مقابل پوسوشه توانستند با نمایش هجومی و عملکرد موفق در خط دفاعی به پیروزی ارزشمندی دست پیدا کنند.

تیم فوتبال ولژ موستار با جبران شکست هفته گذشته، موفق به کسب پیروزی ۲ بر صفر با دو گل تماشایی برابر پوسوشه شد تا ۵۲ امتیازی شود و ضمن تثبیت جایگاهش در رده سوم جدول لیگ برتر بوسنی و هرزگوین، به پلی‌آف لیگ کنفرانس اروپا رسید.

عارف غلامی، مدافع ایرانی ولژ موستار که پس از سه مسابقه غیبت به دلیل مصدومیت دوباره به میادین بازگشته و برابر پوسوشه در ترکیب قرار گرفته بود، حضور کامل در زمین داشت و عملکرد خوبی در خط دفاعی ارائه کرد.

مدافع ایرانی ولژ موستار در دقایق ابتدایی بازی نزدیک بود یک پنالتی بگیرد که داور شوت عارف و برخورد توپ به دست بازیکن پوسوشه را خطای هند تشخیص نداد.

دیگر خبرها

  • افشاگری ترسناک همتی از نرخ تورم بانک مرکزی در فروردین ۱۴۰۲!
  • افشاگری همتی از نرخ تورم بانک مرکزی/ همتی: تورم فروردین ۱۴۰۲ «۶۳ درصد» بوده است/ پشت‌پرده گرانی ارز هم مشخص شد
  • تدوام روند نزولی نرخ تورم
  • عارف غلامی در یک‌قدمی سهمیه اروپایی
  • تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد
  • تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین به کمتر از ۳۵ درصد رسید
  • بانک مرکزی: تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین به کمتر از ۳۵ درصد رسید
  • رسول خطیبی در یک قدمی مدیرعاملی تیم لیگ برتری
  • گریه تلخ پیرمرد پس از نابودی زندگی‌اش در آتش سوزی امامزاده ابراهیم
  • مین‌زدایی ۳.۵ میلیون هکتار از مناطق مرزی غرب و جنوب غرب توسط ارتش