Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-16@22:26:49 GMT

توصیف قرآن و فوائد آن در کلام حضرت زهرا(س)

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۸۷۲۹۱

توصیف قرآن و فوائد آن در کلام حضرت زهرا(س)

حضرت زهرا(س) در بخشی از خطبه فدکیه به برخی ویژگی‌ها و فوائد قرآن اشاره کردند. ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸ فرهنگی قرآن و عترت نظرات

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران پویا خداوند قرآن را به عنوان برترین کتاب آسمانی بر پیامبر گرامی اسلام(ص) نازل کرد و آن را مایه هدایت تمام انسان‌ها قرار داد و فرمود: «هَذَا بَیَانٌ لِلنَّاسِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقِینَ؛ این [قرآن] براى مردم بیانى و براى پرهیزگاران رهنمود و اندرزى است» (آل‌عمران، 138).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین پیامبر(ص) و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) را تبیین‌گران این کتاب مقدس و راهکاری برای تفکر در آیاتش قرار داد و در این باره فرمود: «... وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ؛ و این قرآن را به سوى تو فرود آوردیم تا براى مردم آنچه را به سوى ایشان نازل شده است توضیح دهى و امید که آنان بیندیشند». زیرا پیامبر(ص) و ائمه(ع) مسلط بر تمام علوم قرآن و عالم هستی هستند؛ از این رو برای فهم اوصاف ظاهری و باطنی قرآن باید سر کلاس درس این انوار مقدس الهی نشست.

حضرت زهرا(س) در ابتدای خطبه فدکیه زمانی که قصد داشتند اوصاف قرآن را معرفی کنند، فرمودند:

«شما اى بندگان خدا پرچمداران امر و نهى او و حاملان دین و وحى او و امین‌هاى خدا بر یکدیگر و مبلّغان او بسوى امّت‌هایید، زمامدار حق در میان شما بوده و پیمانى است که از پیشاپیش به سوى تو فرستاده و باقیمانده‏‌اى است که براى شما باقى گذارده،کتاب گویاى الهى و قرآن راستگو و نور فروزان و شعاع درخشان است که بیان و حجّت‌هاى آن روشن، اسرار باطنى آن آشکار، ظواهر آن جلوه‏‌گر است، پیروان آن مورد غبطه جهانیان بوده و تبعیّت از او خشنودى الهى را باعث مى‏‌شود و شنیدن آن راه نجات است. به وسیله آن مى‏‌توان به حجّت‌هاى نورانى الهى، و واجباتى که تفسیر شده و محرّماتى که از ارتکاب آن منع شده است و نیز به گواهی‌هاى جلوه‏‌گرش و برهان‌هاى کافی‌اش و فضائل پسندیده‏‌اش و رخصت‌هاى بخشیده شده‏‌اش و قوانین واجبش دست یافت.»

متن حدیث:
فیکُمْ، وَ عَهْدٍ قَدَّمَهُ اِلَیْکُمْ، وَ بَقِیَّةٍ اِسْتَخْلَفَها عَلَیْکُمْ:کِتابُ اللَّهِ النَّاطِقُ وَ الْقُرْانُ الصَّادِقُ، و النُّورُ السَّاطِعُ وَ الضِّیاءُ اللاَّمِعُ، بَیِّنَةً بَصائِرُهُ، مُنْکَشِفَةً سَرائِرُهُ، مُنْجَلِیَةً ظَواهِرُهُ، مُغْتَبِطَةً بِهِ اَشْیاعُهُ، قائِداً اِلَى الرِّضْوانِ اِتِّباعُهُ، مُؤَدٍّ اِلَى النَّجاةِ اسْتِماعُهُ. بِهِ تُنالُ حُجَجُ اللَّهِ الْمُنَوَّرَةُ، وَ عَزائِمُهُ الْمُفَسَّرَةُ، وَ مَحارِمُهُ الْمُحَذَّرَةُ، وَ بَیِّناتُهُ الْجالِیَةُ، وَ بَراهینُهُ الْکافِیَةُ، وَ فَضائِلُهُ الْمَنْدُوبَةُ، وَ رُخَصُهُ الْمَوْهُوبَةُ، وَ شَرائِعُهُ الْمَکْتُوبَةُ.

انتهای‌پیام/

 

R1392/P1397/S4,37/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۸۷۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش راه‌های شکرگزاری به بچّه‌ها در جلد ششم کتاب «طعم شیرین خدا»

جلد ششم مجموعه کتاب «طعم شیرین خدا» با عنوان «با حمد جا را برای فرشته‌ها تنگ کنیم» به قلم محسن عبّاسی ولدی و از سوی انتشارات آیین فطرت منتشر شده، که در تلاش است با آیات قرآن و روایت اهل بیت (ع) به معرفی خدا و مخاطبان می‌پردازد. موضوع این کتاب درباره آموزش شکر به بچّه‌ها و راه‌های شکرگذاری است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «تو درسای پیش گفتیم شاکر بودن نشونه اینه که آدم تو مسیر خداست. شیطون هم نشونه موفّقیت خودش رو تو منحرف کردن آدما، شاکر نبودن اونا معرّفی کرده. اصلاً آدم اگه اهل شکر نباشه، از بین می‌ره. خیلی از مشکلایی که تو زندگی ماها به وجود می‌آد، چوبیه که به خاطر ناشکریامون می‌خوریم. برا شاکر شدن باید خدا رو بزرگ دید و راه بزرگ دیدن خدا اینه که به نعمتای خدا فکر کنیم، اونم نه به صورت کلّی بلکه به صورت ریز و جزئی. طبق بیان قرآن، آدما غرق نعمتن و هیچ وقتم نمی‌تونن نعمتایی رو که در اختیارشون هست، بشمرن. حالا که این‌طوره پس چرا ما خودمون رو غرق نعمت نمی‌بینیم؟ یه دلیلش اینه که ماها به نعمتا به صورت ریز و جزئی فکر نمی‌کنیم. هم قرآن و هم اهل بیت (ع) علاوه بر این که نعمتا رو به صورت کلّی یادمون می‌آرن، اونا رو به صورت جزئی هم یادآوری می‌کنن. برا تربیت توحیدی بچّه‌ها یکی از بهترین راه‌ها توجّه دادن اونا به نعمتای خداست. باید به اونا یاد بدیم که به نعمتای خدا به صورت جزئی فکر کنن».

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • روایتی از توصیف جالب رهبر انقلاب از مجری سرشناس تلویزیون
  • آموزش راه‌های شکرگزاری به بچّه‌ها در جلد ششم کتاب «طعم شیرین خدا»
  • تعیین اعتبار ۲۰هزار میلیاردی برای تکمیل باغ راه حضرت زهرا(س)
  • پروژه بازآفرینی باغ‌راه حضرت فاطمه‌زهرا در مراحل تکمیل است
  • احداث باغ راه ۱۰ کیلومتری جنوب تهران
  • بهره‌برداری از باغ راه حضرت زهرا(س) در آینده نزدیک
  • «حکمت و حکایت جوانمردی» منتشر شد
  • قرآن بهترین کتاب برای مطالعه و هدایتگر است
  • حس آرامش و امنیت با آیه‌های قرآنی
  • چرا از ۱۲۴ هزار پیامبر، حتی یک پیامبر زن نداریم؟