Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@14:21:09 GMT

جای خالی اماکن اقامتی در گردشگری کاشمر

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۸۸۷۳۹

جای خالی اماکن اقامتی در گردشگری کاشمر

گردشگری طبیعی، اماکن تاریخی و مذهبی یکی از شاخه‌های صنعت درآمدزای گردشگری است که مصداق کامل این نوع گردشگری را می‌توان در شهرستان کاشمر مشاهده کرد، از آبشار و آب‏گرم زیبای روستای کریز تا مدرسه تاریخی حاج سلطان‏العلما و آب‌ انبارهای بسیار از جمله جاذبه‌هایی هستند که در تمام فصل‌های سال به خصوص نوروز و تابستان، گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بسیار در کاشمر این شهر از کمبود مراکز اقامتی مناسب رنج می‌برد و همه‌ساله این امر یکی از گلایه‌های مسافران و گردشگران شهرستان است.

نبودِ مکان اقامتی مناسب در شهرستان کاشمر که به‌واسطه بقاع متبرکه، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی خود، یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای استان محسوب می‌شود، به معضلی در این شهر تبدیل شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشمر در همین خصوص در گفت‌وگو خبرنگار ایسنا اظهار کرد: متأسفانه خدماتی که تاکنون به مسافران ارائه داده‌ایم در حد مطلوب نبوده و نسبت به هزینه‌ای که مسافر می‌کند خدمات متناسبی ارائه نمی‌شود، در واقع تاکنون به مرحله استاندارد اقامت در یک شهر توریستی نرسیده‌ایم.

رضا یوسفی با اشاره به این‏که هرچند بسیاری از گردشگران می‌خواهند قبل از ورودشان به یک شهر رزرو اتاق داشته باشند اما در کاشمر این امکان مهیا نشده است، افزود: مسافران به دنبال سفر ارزان هستند برهمین اساس باید مکان‌های مناسبی برای آن‌ها فراهم شود.

وی با اعلام این‏که در حوزه اقامت‏گاه‌های بوم‏گردی چهار مورد موافقت اولیه گرفته شده است، بیان کرد: باید جهت رشد این‌گونه اقامتگاه‏‌ها تلاش کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشمر گفت: برخی زائرسراها اگر خدمات نامطلوبی ارائه دهند نمی‌توانیم برخورد کنیم، اما باید پاسخگوی مسافران ناراضی باشیم.

وی با اعلام این‏که باید سامانه نظارتی بر مراکز اقامتی به‌گونه‌ای باشد که حداقل در ایام نوروز کمیته اسکان و پذیرایی اجازه دخل و تصرف در تمامی واحدهای اقامتی را داشته باشد و بتواند ارزیابی کند، بیان کرد: نباید اعتبار شهرستان برای ارائه خدمات ارزان زیر سؤال برود.

یوسفی با بیان این‏که اگر فضای نامناسبی در اختیار مسافران قرار دهیم تمامی زحمات شبانه‌روزی در حوزه‌های مختلف زیر سؤال می‌رود، گفت: در حال حاضر سوئیت‏های مراکز مختلف کاشمر گنجایش پذیرایی حدود 4000 نفر را بیشتر ندارند.

وی گفت: می‌شود در کاشمر اقامت ارزان‌قیمت داشت، زیرا برخی اماکن برای اسکان ارزان‌قیمت مناسب هستند اما کسانی هم هستند که می‌توانند هزینه بیشتری پرداخت کنند که باید اماکن اقامتی مناسبی تهیه کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشمر اعلام کرد: اگر در ارائه خدمات فرهنگی و خدماتی و... برنامه‌ها هدفمند باشند در ماندگاری مسافران موفق می‌شویم زیرا مهم خاطره‌ای است که مسافر با سفر به هر شهر در ذهنش باقی می‌ماند.

وی با اظهار تأسف از این‏که تاکنون رویداد مناسبی برای مسافران نداشته‌ایم، یکی از وظایف میراث فرهنگی را صدور مجوز و نظارت بر تأسیسات گردشگری همانند هتل‌ها، اقامت‏گاه‌ها، مهمان‌پذیرها و... دانست و گفت: ساخت هتل در کاشمر باید از سال‌ها قبل به ثمر می‌نشست.

یوسفی با اعلام این‏که هم‌زمان با تأسیس دانشگاه، باید هتل در این شهر ساخته می‌شد، گفت: هرچند گردشگران به دنبال موارد هویتی، فرهنگی و اقامت در خانه‌های روستایی هستند اما نباید ساخت هتل را هم نادیده گرفت.

وی، ساخت هتل را در شهر 100 هزار نفری کاشمر ضروری دانست و ابراز امیدواری کرد؛ با برنامه‌ریزی دقیق و معرفی بیشتر جاذبه‌های گردشگری میزان ماندگاری گردشگران را افزایش دهیم.

 رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشمر با اشاره به این‏که اکنون میزان اقامت مسافران در کاشمر 1.5 روز است، عنوان کرد: اگر برنامه‌ریزی خوبی برای مسافران نداشته باشیم قطعا کاشمر به شهری عبوری تبدیل خواهد شد.

وی با اعلام این‏که باید کاشمر مقصد گردشگران باشد، اظهار کرد: اگر گردشگری را صنعت بدانیم لازمه آن ایجاد زیرساخت‌های لازم همانند دسترسی آسان، موبایل، سرویس بهداشتی و فضاهای موزه‌ای و اماکن دیدنی و... است که باید برای گردشگران فراهم شود.

در چند سال اخیر که کمبود مراکز اقامتی و اسکان زائران در دومین شهر زیارتی استان به شدت احساس شده، نهادهای مختلف هر یک به نوعی ‌درصدد پر کردن این جای خالی هستند، در این میان شهرداری کاشمر آمادگی خود را برای حمایت از سرمایه‌گذاران اعلام کرده است.

شهردار کاشمر در این خصوص به خبرنگار ما گفت: ‌جذب سرمایه‌گذار برای ساخت هتل و زائرسرا از دغدغه‌های همیشگی مدیریت شهری بوده است.

 جعفر سلیمانی گفت: متولی حوزه اسکان زائر، گردشگر و صدور مجوزهای لازم برای ساخت هتل، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری است، با این وجود شهرداری کاشمر 25سوئیت را در مجموعه امامزاده سید مرتضی(ع) در دست احداث دارد.این تعداد سوئیت حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، که امیدواریم بتوانیم ظرفیت‌های موجود شهر را با اتمام این پروژه دو برابر کنیم.

وی با اعلام این‏که در حوزه اسکان زائر، رئیس کمیته سفر فرماندار است و باید پاسخگوی امکانات و قابلیت‌هایی که در شهر برای مسافران و زائران نیاز است، باشد، افزود: مجموعه شورا و شهرداری برای ایجاد مشوق‌های لازم در دو حوزه برای بخش خصوصی ظرفیت‌هایی را فراهم کرده که تحویل زمین 12 هکتاری با پروانه رایگان برای احداث هتل چهار ستاره بدون هیچ شرطی و هزینه ریالی به بخش خصوصی از آن جمله است.

سلیمانی با بیان این‏که صدور مجوزها و فرآیندهای قانونی ساخت هتل در دست اقدام است، گفت: در سفر مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری به منطقه و نامه‌ای که تقدیم استاندار شد، خواستار تسریع در این حوزه شدیم.

وی هم‏چنین از مصوب شدن طرح توسعه زیارتگاه شهید مدرس و احداث چندین سوئیت دیگر در این طرح خبر داد و افزود: برای تقویت فضاهای اقامتی در طرح توسعه زیارتگاه شهیدمدرس اقامتگاه ویژه زائران دیده شده است.

شهردار کاشمر با اشاره به این‏که از سویی خود مجموعه زیارتگاه شهید مدرس هم در حال خدمات‌دهی به زائران است، بیان کرد: به جز سوئیت‏های در حال ساخت، طراحی تالار، رستوران پذیرایی و 15 سوئیت اقامتی انجام شده و کار ساخت آن توسط خود شهرداری انجام می‌شود، که امیدواریم طی یک سال آینده به بهره‌برداری برسد.

سلیمانی با اعلام این‏که در تلاشیم جهت افزایش قابلیت‌های شهر و پاسخگویی به نیازهای اسکان زائر و هم‏چنین در حوزه درآمدزایی‌هایی که می‌تواند برای مجموعه داشته باشد، در امامزاده سید مرتضی(ع) ساخت50 واحد اقامتی را به ثمر بنشانیم؛ اظهار کرد: اکنون 25 سوئیت در مرحله نازک‌کاری است و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد که امیدواریم تعدادی از این سوئیت‌ها برای استفاده شهروندان تا تابستان سال آینده به بهره‌برداری برسند.

وی با بیان این‏که اکنون شهر کاشمر تنها 25 سوئیت دارد که آن‌هم در اختیار آموزش‌وپرورش و مربوط به فرهنگیان است، گفت: در حوزه ساخت هتل سرمایه‌گذارانی آمده‌اند ولی به‌رغم ارائه مشوق به آن‌ها، هنوز وارد کار عملیاتی نشده‌اند.

سلیمانی اظهار امیدواری کرد، اگر وضعیت ساخت هتل به سرانجام برسد ظرفیت‌های شهر به 10 برابر افزایش خواهد یافت.

شهرستان گردشگرپذیر کاشمر و منطقه ترشیز با دارا بودن پتانسیل‌های فراوان در حوزه گردشگری، اماکن مذهبی و برخورداری از آثار و ابنیه‌های تاریخی، مناظر زیبا و جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد هرساله در ایام تعطیلات نوروزی پذیرای میلیون‌ها مسافر و گردشگر داخلی و حتی خارجی است که امیدواریم با تأمین زیرساخت‌های گردشگری مانند هتل و اماکن اقامتی و جذب سرمایه‌گذاران بیشتر به این عرصه، گام‌های مؤثری در رونق صنعت گردشگری در این منطقه برداشته شود.

بدون شک به خاطر قرارگرفتن شهرستان کاشمر در مسیر گردشگری و حضور گردشگران لازم است نسبت به احداث هتل و مراکز و اماکن اقامتی مناسب در این شهرستان اقدام شود.

با این‏که سرمایه‌گذاری چندانی در شهر کاشمر برای جذب گردشگر انجام نشده ولی به لطف وجود اماکن متبرکه، منطقه ما سالانه پذیرای حدود 3.5 میلیون زائر از سراسر کشور و حتی کشورهای دیگر است.

حضور این تعداد زائر در منطقه که به رونق گردشگری  و ظرفیتی برای درآمدزایی تبدیل شده، آرزوی بسیاری از شهرهاست، اما متأسفانه باید گفت متولیان شهر کاشمر از این فرصت کمترین استفاده را کرده‌اند و در این منطقه، امکاناتی نظیر هتل، هتل‌آپارتمان و مسافرخانه مناسب جز تعدادی سوئیت برای اسکان زائران و آسایش و رفاه آن‌ها وجود ندارد، لذا باید فکری برداشت و زیرساخت‌های لازم را برای توسعه گردشگری فراهم کرد.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۸۸۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماهیگیری با دست خالی! (فیلم)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آتش‌سوزی در ساختمان اقامتی در خیابان ولیعصر
  • آتش‌سوزی در ساختمان اقامتی در خیابان ولی‌عصر(عج)
  • حریق یک مرکز اقامتی در میدان ولیعصر تهران
  • آتش‌ سوزی یک هتل در محدوده میدان ولیعصر تهران
  • آتش‌سوزی یک هتل در محدوده میدان ولیعصر تهران
  • دفاع جوان کاشمری از ۳ دختر نوجوان در مقابل اراذل‌واوباش
  • کشف ۴/۵ میلیارد ریال مواد غذایی احتکاری در کاشمر
  • دفاع جوان کاشمری از ۳ دختر نوجوان در مقابل اراذل و اوباش
  • دستگیری قاتل مسلح در کمتر از ۲۴ ساعت در کاشمر
  • ماهیگیری با دست خالی! (فیلم)