Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@22:59:34 GMT

اصلاح مجازات‌های قانونی شکار و صید پس از ۲۱ سال

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۸۹۳۳۲

اصلاح مجازات‌های قانونی شکار و صید پس از ۲۱ سال

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به منظور جلوگیری از سوء استفاده احتمالی از سرمایه‌های طبیعی کشور و برخورد کارآمد با متخلفان و مجرمان و با استناد به ماده ۶۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب دی ماه ۱۳۸۰ مجلس شورای اسلامی، پس از گذشت حدود ۲۱ سال، جرایم نقدی موضوع مواد ۱۰ تا ۱۳ قانون شکار و صید اصلاح و بازنگری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا حمید ظهرابی با اشاره به جلسه کمیسیون فرعی کمیسیون اقتصادی دولت در تاریخ ۲۸ بهمن ماه سال جاری گفت: در این جلسه پس از ارائه توضیحات و بررسی ادله سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ضرورت‌های بازنگری و اصلاح مجازات‌های نقدی قانون شکار و صید، پیشنهادات ارائه شده از سوی سازمان برای اصلاح جرایم نقدی موضوع مواد ۱۰ تا ۱۳ قانون شکار و صید به طور کامل به تصویب رسید.

وی افزود: پیشنهادهای سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص اصلاح جرایم نقدی موضوع مواد ۱۰ تا ۱۳ قانون شکار و صید، به زودی به کمیسیون اقتصادی هیأت دولت ارجاع و با تصویب دولت، جهت اجرا ابلاغ می‌شود.

ظهرابی با یادآوری این موضوع که قانون شکار و صید مصوب سال ۱۳۴۶ است و جرایمی را در خصوص سوء استفاده از حیات وحش، شکار و صید غیرقانونی، تخریب زیستگاه‌ها و رستنی‌ها و آلوده کردن منابع زیستی تعریف کرده است، اظهار کرد: اگرچه در قانون سال ۱۳۴۶، مجازات‌هایی شامل جزای نقدی یا حبس یا ترکیب هر دو مجازات برای این جرایم تعیین شده بود اما بنا به ضرورت‌های حقوقی، این قانون بعدها در سال‌های ۱۳۵۳و ۱۳۷۵مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در قانون اصلاح موادی از قانون شکار و صید که در سال ۱۳۷۵ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، مواد ۱۰ تا ۱۳ قانون که متضمن جرایم مورد اشاره و مجازات های تعیین شده برای هر یک از آن‌ها بود نیز به همراه تعداد دیگری از مواد قانون مورد بازنگری و تجدید نظر واقع و مجازات ها، مطابق شرایط روز اصلاح شد.

ضرورت بازنگری در مجازات‌ها با توجه به افزایش تهدیدات زیست‌محیطی در دهه‌های اخیر

وی خاطرنشان کرد: با توجه به گذشت حدود ۲۱ سال از این اصلاحیه و تغییرات چشمگیر شرایط اجتماعی و اقتصادی همچنین افزایش تهدیدات زیست‌محیطی در دهه‌های اخیر، ضروری بود بازنگری مجدد مجازات‌های تعیین شده جهت متناسب شدن مجازات‌ها با جرایم همچنین افزایش قدرت بازدارندگی مجازات‌ها صورت پذیرد.

ظهرابی افزود: از همین رو سازمان حفاظت محیط زیست با استناد به ماده ۶۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب دی ماه ۱۳۸۰ مجلس شورای اسلامی - که به دولت اجازه داده است تا با توجه به شرایط و مقتضیات، هر سه سال یک بار نسبت به اصلاح مبالغ ریالی جرایم پیش‌بینی شده در قوانین و مقررات اقدام کند - پیشنهاد اصلاح و افزایش مجازات‌های ریالی مواد ۱۰ تا ۱۳ قانون شکار و صید را به وزارت دادگستری ارائه داد.

وی با یادآوری این موضوع که اصلاح و افزایش مجازات‌های ریالی مواد ۱۰ تا ۱۳ قانون شکار و صید آخرین بار در سال ۱۳۷۵ صورت گرفته بود، خاطرنشان کرد: پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست پس از بررسی‌های حقوقی در وزارت دادگستری، جهت تصویب نهایی به هیأت دولت ارسال می‌شود.

افزایش ۱۵ تا ۳۰ برابری مجازات‌های نقدی پیشنهادی نسبت به مصوبه سال ۱۳۷۵

به گفته سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، با استناد به بررسی‌های فنی و حقوقی صورت گرفته، مجازات‌های نقدی پیشنهادی، افزایش ۱۵ تا ۳۰ برابری نسبت به مجازات های نقدی مصوب سال ۱۳۷۵ خواهد داشت.

وی با تاکید بر برنامه‌ریزی معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست برای فرهنگ‌سازی و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی در عرصه‌های زیست محیطی، آموزش گروههای مختلف اجتماعی، جلب مشارکت و همراهی جوامع بومی و محلی در امر حفاظت از محیط زیست، بهره گیری از اقدامات پیشگیرانه به منظور ممانعت از وقوع جرایم و تخریب و آلودگی محیط زیست، توسعه راهکارهای قانونی و خردمندانه بهره گیری از حیات وحش به منظور حفاظت و حمایت از محیط زیست و اجزای تنوع زیستی، تصریح کرد: به منظور جلوگیری از سوء استفاده احتمالی از سرمایه های طبیعی کشور و برخورد کارآمد با متخلفان و مجرمان در این حوزه، خود را ناگزیر از افزایش کارآمدی و بازدارندگی مجازات های قانونی برای جرایم زیست محیطی می‌دانیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، ظهرابی ابراز امیدواری کرد: اصلاح مجازات‌های پیش بینی شده در قانون شکار و صید، بخشی از این اهداف بازدارنده را تامین کند و شاهد کاهش هر چه بیشتر تمایلات مجرمانه در بهره گیری غیرقانونی از طبیعت و حیات وحش کشور، تخریب و آلودگی محیط زیست ایران باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۸۹۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از ثبت تصاویری از گله بزرگ‌ترین گونه گوزن جنگل‌های هیرکانی در این جنگل‌ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، حمزه عشوری امروز_ چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ اظهار کرد: کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود پس از هفته‌ها تلاش شبانه روزی موفق به ثبت تصاویر زیبا از چهار رأس گوزن قرمز (مرال) در ارتفاعات جنگلی این شهرستان شدند.

وی افزود: پایش دوره‌ای و منظم زیستگاه‌ها و همکاری جوامع محلی از مهم‌ترین عوامل افزایش جمعیت این گونه باارزش در استان گیلان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان خاطرنشان کرد: مرال یا گوزن قرمز یکی از نمادهای تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی و از گونه‌های حمایت شده و شکار ممنوع در زیستگاه‌های استان گیلان است.

عشوری با بیان اینکه مرال یا گاو وحشی به طور معمول در دوران حیات خود یک بار زاد و ولد می‌کند، تصریح کرد: امن بودن محیط زندگی این حیوان برای ادامه‌ی بقای آن از اهمیت زیادی برخوردار است و محیط‌بانان با حضور و تلاش شبانه روزی در جنگل‌ها زیستگاه‌ها را برای حیات وحش امن می‌کنند.

وی ادامه داد: زمان جفت‌گیری مرال‌ها از نیمه دوم شهریور تا نیمه دوم مهرماه انجام می‌شود و چنانچه شرایط برای زادآوری مرال‌ها مناسب نباشد، سبب کاهش زادآوری و به‌هم ریختگی در جمعیت مرال‌ها می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت: تنوع سرزمینی و ویژگی‌های آب و هوایی، استان گیلان را به تابلوی متنوع و چشم‌نواز از حیات وحش در شمال ایران تبدیل کرده است.

کد خبر 747472

دیگر خبرها

  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در باغملک
  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست
  • ضرورت اصلاح قانون معادن به نفع محیط زیست
  • پاکسازی اتوبان شهید کسایی تبریز از زباله‌های پلاستیکی
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • پرورش‌دهنده حلزون در شهرضا به مراجع قضایی معرفی شد
  • افتتاح دو خانه محیط زیست جدید در تهران
  • دشتی پر از شاهین‌های شکاری در تهران / شکارچیان در کمین و سازمان محیط زیست بی‌خبر / احتمالا بخشی از تجارت غیرقانونی شاهین از این‌جا آغاز می‌شود (فیلم)
  • نظارت بر ٣ هزار و ١٨٦ درخواست انتقال پسماند صنعتی و ویژه در کشور
  • ارتقای رفاه کارگران با اصلاح چند ماده قانونی و اجرای برنامه‌های ایمنی