Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- رییس حوزه ریاست ستاد کل نیروهای مسلح گفت: حوزه بهداری و طب رزم در دوران دفاع مقدس و پس ازپایان جنگ پیشرفت های زیادی کرد به گونه ای که اکنون دربخش بهداشت و درمان نظامی، دربین کشورهای برتر جهان قرار داریم.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی کل سپاه، سردار سرتیپ پاسدار ابوالقاسم فروتن روز یکشنبه در جلسه هماهنگی ششمین آیین اهدای جایزه ملی شهید رهنمون با اشاره شاخصه های بهداشت و درمان کشور در اوایل جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اظهارداشت: در ابتدای شروع جنگ تحمیلی، شاخص‌های بهداشتی و درمانی کشور متناسب با جمعیت 35 میلیون نفری آن زمان نبود و حداقل امکانات بهداشتی در کشور وجود داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وی، سرانه نیروی متخصص، سرانه تخت بیمارستانی و سایر شاخص‌های ما درحدی بود که آن زمان برای ارائه خدمات به بیماران بخش کشوری نیز کمبود داشت.
عضو هیات امنای جایزه ملی شهید رهنمون ادامه داد: در آن زمان مردم برای دریافت خدمات درمانی اولیه از کشورهای همجوار کمک می‌گرفتند. محدودیت هایی هم در بخش واردات تجهیزات پزشکی وجود داشت که مشکلات را مضاعف می‌کرد.
رییس حوزه ریاست ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به نقش بهداری رزمی در دفاع مقدس تأکید کرد: در آن شرایط خاص، بدون از جان گذشتگی تیم درمانی نمی‌شد کار مؤثری انجام داد. اینها نشان دهنده سختی و پیچیدگی های کار درمانی در دفاع مقدس بود.
سردار فروتن ادامه داد: بحمدالله با جانفشانی هایی که در بخش دفاع و درمان انجام شد، موفق شدیم بسیاری از مجروحانی که گاهی اگر مورد رسیدگی قرار نمی گرفتند، به شهادت می رسیدند و یا دچار قطع عضو می‌شدند را درمان و مداوا کنیم و این کار را با حضور تیم های پزشکی و ایجاد بیمارستان های صحرایی، ایجاد پست ها و مراکز سیار درمانی در خطوط مقدم با استفاده از تمامی ظرفیت های کشور در بخش حمل و نقل انجام دادیم و بخش اعظمی از مشکلات آن دوران بسیار سخت را سپری کردیم.
وی با بیان دستاوردها و پیشرفت های طب رزمی در ایران پس از پایان جنگ تحمیلی اظهارداشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شکوفایی و به کارگیری استعدادها و قابلیت های جوانان این مملکت، درحین جنگ و پس از جنگ به پیشرفت های زیادی دست یافتیم. به گونه ای که هم اکنون در بخش بهداشت و درمان، در بین کشورهای برتر جهان قرار داریم و در مقایسه با کشورهای اروپایی در شاخص‌های تخت های بیمارستانی و منابع انسانی در شرایط بسیار مناسبی هستیم.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در بخش طب نظامی در برخی از گروه های درمانی، به عنوان یک مرجع درجهان شناخته می‌شود. ما دربخش های شیمیایی مرجع دنیا هستیم. اساتید ما که دربخش درمان مشغول فعالیت هستند، چه در حوزه‌های تروما و چه در حوزه جنگهای نوین، جزو پزشکان برتر هستند.
سردار فروتن مرجعیت شدن کشور در بخش تروما و شیمیایی در جهان را محصول فداکاری های شهدا و ایثارگران طب رزم دانست وبیان داشت: فداکاری هایی که مسئولین کشور از خود نشان دادند و زحمات قابل توجهی که تیم های پزشکی و گروههای پیراپزشکی انجام داده اند، این قابلیت ها را برای کشور به ارمغان آورده است و این امید را به مردم می‌دهیم که در این حوزه هیچ نیازی به خارج از کشور نداریم.
وی تأکید کرد: دستیابی به این جایگاه، نشانه ای از عزم ملی و قدرت کشور در بخش بازدارندگی است که با هدایت‌های حکیمانه رهبر معظم انقلاب و تلاش مسئولین کشور رخ داده است.
رییس حوزه ریاست ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به خدمات امداد، نجات و درمان مردم در حوادث و بحران های طبیعی اظهارداشت: ما در بخش امدادرسانی و سرعت عمل در بهکارگیری منابع و ظرفیت های کشور در سه چهار حادثه ای که طی سه دهه گذشته رخ داده است، خیلی خوب عمل کردیم. در زلزله های رودبار، بم و زلزله اخیر کرمانشاه که تعداد قابل توجهی از اماکن و مردم دچار مشکل شدند، ما در این موارد کمتر از 24 ساعت بیش از9 هزار نفر مجروح را توسط هواپیماها و بالگردها تخلیه کردیم. در زلزله بم، شاید بهترین خدمات درمانی و دسترسی به بهداشت را برای آسیب دیدگان مهیا ساختیم.
سردار فروتن در تشریح نقش واحدهای امداد و نجات نیروهای مسلح در کمک به زلزله زدگان کرمانشاه افزود: در زلزله کرمانشاه، تعداد تلفات به اندازه بم و منجیل نبود، ولی وسعت تخریب، قابل توجه بود و رسیدگی با سرعت بالا و با خدمات بسیارعالی انجام شد.
« ما در قبل از انقلاب امکانات سیار یا نداشتیم یا از امکانات حداقلی برخوردار بودیم. ولی الان هم نیروهای نظامی و هم نیروهای امدادی کشور دارای این قابلیت های برجسته و توانمندی‌هایی ممتاز هم در حوزه منابع انسانی و هم درحوزه تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری هستند. ما در حوادث سطح الارضی و عمق الارضی با حضور بسیار پررنگ نیروهای نظامی کشور آسیب‌ها را به حداقل رساندیم».
عضو هیات امنای جایزه ملی شهید رهنمون با اشاره به خدمات بهداشت و درمان نیروهای مسلح به نیروهای جبهه مقاومت اسلامی در عراق و سوریه اظهار داشت: ظرفیت ها و تجربیات ما در بخش بهداشت و درمان متعلق به جهان اسلام است. ما در منطقه ای زندگی می‌کنیم که حاکمیت اسلامی آنجا جامعیت دارد و طبیعتا کشورهایی که دچار حادثه شدند مثل عراق، سوریه و بخشی از لبنان جزو پیکره اسلام هستند. ما در بخش طب رزم، تمام تجارب و ظرفیت های خود را که مورد نیاز این کشورها است را به درخواست رسمی آنان به کار گیری ودر اختیار آنها قرار دادیم.
وی با اشاره به برگزاری ششمین آیین اهدای جایزه ملی شهید دکتررهنمون گفت: عرصه بهداشت و درمان و طب رزم در دوران دفاع مقدس و حتی پس از آن صحنه مجاهدت ها و فداکاری ها و خدمات بزرگی بوده است که باید در جایی متبلور شود و قله آن قدرت و مجاهدت نشان داده شود.
رییس حوزه ریاست ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به علت نامگذاری این آیین به نام شهید دکتر رهنمون گفت: یکی از فداکارترین و ایثارگرترین عزیزانی که هم به عنوان پزشک و هم به عنوان مدیر بیمارستان های صحرایی مناطق جنگی نقش ممتازی ایفا کرده، شهید دکتر محمدعلی رهنمون بود، برهمین اساس به نام مبارک ایشان روزی را پیش بینی و برنامه ریزی کردیم و تصمیم گرفتیم در یک روز به عنوان روز ملی بهداشت و درمان و روز ملی شهید دکتر رهنمون، پزشکان، بهیاران و پیشکسوتان عرصه طب رزم در دفاع مقدس دور هم جمع شوند و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عرصه بهداشت و درمان کشور، از خانواده های معظم آنها تجلیل شود و فرهیختگان، ایثارگران و الگوهای برتر جامعه پزشکی نیز معرفی شوند.
ششمین آیین اهدای جایزه ملی شهید دکترمحمدعلی رهنمون وهشتمین کنگره علمی طب رزم، نهم و دهم اسفندماه سال جاری در اردوگاه سردارشهید مهدی باکری خرمشهر و بیمارستان صحرایی علی بن ابیطالب(ع) آبادان برگزار خواهد شد.
دکترمحمدعلی رهنمون در دوران دفاع مقدس مسوول بیمارستان صحرایی «خاتم الانبیاء(ص)» بود ‏که ششم اسفندماه 1362 در حال اقامه نماز بر اثر بمباران هوایی دشمن به شهادت رسید.
اجتمام*1724*7029

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۹۰۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت مجلس با ارسال گزارش گرانی و کمبود دارو به قوه قضائیه

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره گرانی و کمبود دارو با ارسال این گزارش به قوه قضائیه مخالفت کردند و به دستگاه های مربوطه برای رفع مشکلات این حوزه فرصت دادند. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، بررسی گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره دلیل کمبود و گرانی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی ناشی از استنکاف از اجرای جزء (1) بند (س) تبصره (1) قانون بودجه سال 1401 کل کشور و ردیف (16) جدول مصارف تبصره (14) قانون بودجه سال 1402 کل کشور در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 4 اردیبهشت ماه) قرار داشت.

وکلای ملت پس از استماع گزارش کمیسیون بهدشات درباهر کمبود و گرانی دارو با ارسال این گزارش به قوه قضائیه از مجموع 228 نماینده حاضر در جلسه علنی با 67 رأی موافق، 137 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع، مخالفت کردند.

بنابراین نمایندگان مجلس فرصت مجددی به دستگاه‌های مربوطه برای رفع مشکلات حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک دادند.

بنابرین گزارش، سلمان اسحاقی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در توضیح این گزارش، گفت: با استناد به سیاستهای کلی نظام سلامت ابلاغیه رهبر معظم انقلاب و بر اساس تکلیف نمایندگان در بند (س) تبصره (1) قانون بودجه سال 1401 با هدف ساماندهی صنعت دارو و محوریت سیاستگذاری جدید در حوزه یارانه دارو برعهده دولت گذاشته بودند طرح دارویار توسط دولت اجرا شد که بر اساس آن از طریف انتقال یارانه دارو از ابتدای زنجیره تامین و توزیع به انتهای آن و تمرکز بر نظام بیمه‌ای، مدیریت بهینه زنجیره تامین و توزیع به گونه‌ای اجرا شود که در حوزه کمبودها و قیمت اقلام دارویی فشار از روی دوش مردم برداشته شود اما طی 2 سال سپری شده از اجرای آن شاهد خارج شدن محسوس زنجیره تامین و توزیع دارو از مدار تنظیم گری بوده ایم و تبعات آن گریبانگیر بیماران و فعالان صنعت دارو شده است.

وی افزود: کمیسیون بهداشت پس از آنکه به دفعات مشکلات موجود، دغدغه مندی‌ها، الزامات و تکالیف دستگاه‌های مسئول را در قالب برگزاری جلسات نظارتی و با ارائه 4 گزارش نظارتی به مجلس ارائه کرده بنابراین در حال حاضر با استناد به ماده 234 آئین نامه داخلی گزارش نقض یا استنکاف از اجرای قانون توسط مسئولان وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و دستگاه‌های زیرمجموعه آنان و سازمان تامین اجتماعی برای رسیدگی به قوه قضائیه و مراجع ذیصلاح در دستورکار مجلس قرار دارد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت اضافه کرد: نزدیک به 150 قلم داروی پرمصرف، دارای کمبود و محدودیت جدی بوده و حدود 65 قلم دارو در شرایط کمبود حاد قرار دارد و رفع این مشکل نیازمند برنامه ریزی و کارآمدسازی سامانه‌های موجود و مدیریت دقیق سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی در پیش بینی به موقع نیازهای کشور و تخصیص به موقع ارز است، البته عدم نظارت موثر بانک مرکزی به عملکرد بانک های عامل در اعطای تسهیلات ریالی برای تامین سرمایه در گردش موردنیاز صنعت دارو و نیز شرکت های تراستی در انتقال به موقع ارز به ذینفع نهایی نیز یکی از چالش های جدی در حوزه کمبود دارو است.

اسحاقی با اشاره به موارد استنکاف از قانون، گفت: در این رابطه شاهد استنکاف و نقض قانون در مورد سیاستگذاری و نظارت کارآمد بر تولید و مصرف و واردات دارو و مدیریت بهینه منابع سلامت از طریق نظام بیمه ای توسط تمامی ارکان مسئول در دولت با محوریت وزارت بهداشت هستیم و با توجه به اینکه طی 4 ساله مجلس یازدهم و به ویژه پس از اجرای طرح دارویار انجام تکالیف قانونی دستگاه های اجرایی در حوزه ساماندهی وضعیت نظام دارو و درمان کشور به دفعات توسط کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مورد تاکید و مطالبه قرار گرفته اما متاسفانه کماکان شاهد وضعیت نامناسب این حوزه و تحمیل فشار بر مردم هستیم.

انتهای‌ پیام/

دیگر خبرها

  • رسیدگی به هزار و ۳۵۸ پرونده تخلف در تعزیرات کهگیلویه و بویراحمد
  • ایران جزو کشورهای برتر در سدسازی است | بهره برداری از سد و نیروگاه بزرگ ساخت ایران در سریلانکا
  • ایران جز کشورهای برتر در سدسازی است/ تامین ۹۵درصد تجهیزات آب و فاضلاب
  • ایران در ردیف کشورهای برتر حوزه ساخت سد و نیروگاه‌های بر‌ق‌آبی
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • کمبود ۱۰۰۰ نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان قم
  • آمار فوتی‌های تصادفات بسیار شدید در ایران نصف کشورهای دنیاست
  • اجرای دو طرح حوزه بهداشت و درمان بردسکن
  • مخالفت مجلس با ارسال گزارش گرانی و کمبود دارو به قوه قضائیه
  • بانک مرکزی به تعهدات خود در حوزه دارو عمل کرد