Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@16:32:47 GMT

بیماران اِم اِس ساوه 5 روز است دارو ندارند

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۹۰۶۷۵

بیماران اِم اِس ساوه 5 روز است دارو ندارند

مدیرعامل موسسه مردم‌نهاد حمایت از بیماران مبتلا به MS در ساوه گفت: بیماران مبتلا به ام اس در این شهرستان پنج روز است که دارو ندارند و درمان آنان با چالش مواجه شده است.

ملیحه کیکاوسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، تامین دارو را اولویت نخست در درمان این بیماران دانست و گفت: اگر داروی مورد نیاز روزانه برای این بیماران بویژه بیمارانی که در خط اول درمان قرار دارند، تامین نشود، پروسه درمان آنان با توقف مواجه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: مصرف به موقع و به اندازه داروهای بیماران مبتلا به ام اس جلوی پیشرفت این بیماری را گرفته و موجب خواهد شد که بیماران مبتلا به ام اس از حملات ناشی از التهابات در امان باشند.

کیکاوسی در خصوص نحوه تامین داروی این بیماران خاص گفت: بیمارستان شهید مدرس ساوه وابسته به دانشکده علوم پزشکی به علت بدهی به شرکت‌های پخش دارو، قادر به تامین داروهای مورد نیاز این بیماران نیست و از طرف دانشکده یک داروخانه فعال در بخش خصوصی مجاب به تامین داروی بیماران شده است .

وی عنوان کرد: داروخانه‌ای هم که از سوی دانشکده علوم پزشکی معرفی شده است، در قبال تحویل دارو از بیماران فرانشیز دریافت می‌کرد و این بیماران با هزار سختی و مشقت مبلغ فرانشیز را می‌پردازند، اما به یکباره با وجود اینکه حاضر به پرداخت فرانشیز هستند با توقف ارائه دارو از سوی این داروخانه مواجه شدیم و هم اکنون مدت پنج روز است که اصلا دارویی تحویل نمی‌شود.

کیکاوسی در ادامه از مسئولان خواست تا فکری اساسی برای تامین داروی 300 بیمار مبتلا به ام اس کرده و به دادشان برسند.

مدیر غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی ساوه با تایید ایجاد وقفه در ارائه دارو توسط داروخانه‌های معرفی شده از سوی دانشکده علوم پزشکی ساوه در گفت وگو با ایسنا گفت: دو داروخانه در سطح شهرستان به منظور ارائه داروی بیماران خاص از جمله بیماران ام اس در سطح شهر معرفی شده اند و مقرر شده است که با تنظیم قرارداد سه ماهه داروی مورد نیاز بیماران را ارائه دهند و در صورت تایید کیفیت خدمت رسانی این داروخانه ها توسط بازرسان دانشکده مجددا قرارداد جدیدی تنظیم شود.

ساسان گازرانی ادامه داد: متاسفانه در حالیکه مدت قرارداد سه ماهه نخست هنوز به اتمام نرسیده بود از سوی شورای هماهنگی بیمه ها در استان مرکزی که شامل بیمه سلامت، تامین اجتماعی، کمیته امداد و نیروهای مسلح هستند جلسه ای برگزار شد و در آن جلسه مصوب کردند که تحویل دارو از سوی داروخانه های بخش خصوصی قابل قبول نیست و باید داروی این بیماران از سوی دانشکده و بیمارستان شهید مدرس ساوه توزیع شود.

وی بیان کرد: پیش از معرفی داروخانه های بخش خصوصی ساوه تامین دارو بیماران خاص توسط بیمارستان شهید مدرس صورت می گرفت، اما به دلیل رقم بالای بدهی بیمارستان های دولتی به شرکت های پخش دارو برخی از شرکت ها همکاری خود را با بخش دولتی متوقف کرده بودند.

این مقام مسئول در دانشکده علوم پزشکی ساوه اظهار کرد: با توقف همکاری از سوی شرکت‌های دارویی همچنان پیگیری برای تامین داروی بیماران خاص ادامه داشت و به موقع هم تحویل می شد اما در روزهای پایانی سال شرکت دارویی تحویل دارو را در قبال پرداخت بدهی اعلام کرد.

وی حجم بالای بدهی بیمارستان های دولتی به شرکت‌های دارویی را ناشی از عدم پرداخت مطالبات بیمه‌ای بیمارستان‌ها دانست و گفت: بیمه نه تنها حاضر به پرداخت بدهی های خود به بیمارستان‌های دولتی نیست بلکه از این راهکار دانشکده در تحویل به موقع داروی بیماران خاص نیز جلوگیری بعمل آورده است.

وی در خصوص پیگیری صورت گرفته توسط دانشکده علوم پزشکی برای حل این مشکل بیماران گفت: امروز نامه ای به شورای هماهنگی بیمه های استان مرکزی ارسال و در آن قید شده است که این اقدام مشکلات جدی را برای بیماران بوجود آورده است و خواستار تعیین تکلیف هستیم.

گازرانی تصریح کرد: تمام تلاش خود را برای حل این مشکل بکار بستیم ولی در عین حال بیمارانی که داروی آنها تمام شده است با مراجعه حضوری به مدیریت دارو و غذا دانشکده علوم پزشکی ساوه با دریافت معرفی‌نامه‌، می توانند داروی مورد نیاز خود را از شهرستان قم تهیه کنند تا بتوانیم بزودی مشکل را حل کنیم.

عکس آرشیوی است

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۹۰۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرایی توزیع داروخانه ای متادون/ توزیع دارو باید کنترل شود

به گزارش خبرنگار مهر، موضوع توزیع متادون در سطح ۴۰۰ داروخانه منتخب وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو با گلایه‌ها و انتقاداتی همراه بوده است. زیرا، کانون کشوری پزشکان درمانگر اعتیاد معتقد است که سیاست توزیع و عرضه داروهای مخدر از طریق داروخانه‌ها، غیرقانونی است.

طبق کنوانسیون جهانی ۱۹۶۱ که ایران نیز جزو آن است، تعهد شده که داروهای تحت کنترل می‌بایست در محلی که پزشک، پرستار و تجهیزات احیا موجود است استفاده شده، که قطعاً داروخانه هیچ شباهتی با آن ندارد.

بنابر اظهارات کارشناسان دارو، توزیع هر دارویی اگر تحت کنترل نباشد، با مشکلاتی همراه خواهد شد و این موضوعی است که برای توزیع داروهای مخدر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اصولاً، داروخانه به عنوان مکان مورد اعتماد برای توزیع دارو شناخته می‌شود و مردم نیز فکر نمی‌کنند که داروهای مصرفی؛ ضرری داشته باشد. این در حالی است که دسترسی آسان به داروهای مخدر؛ بسیار خطرناک است و به همین علت، کانون کشوری پزشکان درمانگر اعتیاد اعتقاد دارد که داروهای مخدر نباید به داروخانه‌ها داده شود.

از سوی دیگر، موضوع گردش مالی توزیع متادون مطرح است که گفته می‌شود سالی ۳ هزار میلیارد تومان پول خرید مراکز درمان اعتیاد از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است.

از طرفی سازمان غذا و دارو به بهانه نبود نظارت کافی بر معاونت‌های غذا و دارو در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و وجود نشت دارو از آنها، توزیع دارو را به ۴۰۰ داروخانه منتخب واگذار کرده است.

حال این سوال مطرح است که این تصمیم و سیاست در توزیع متادون، بر چه اساسی اتخاذ شده و چرا سازمان غذا و دارو، به نظرات کارشناسی در این حوزه توجه نمی‌کند. ضمن اینکه باید ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این ارتباط، نظر کارشناسی بدهد.

موضوع گردش مالی متادون و سودآوری که برای داروخانه‌های منتخب توزیع کننده این داروی مخدر دارد؛ واکنش انجمن داروسازان ایران را نیز در پی داشته است. به طوری که شهرام کلانتری خاندانی رئیس انجمن داروسازان ایران، در نامه‌ای به رئیس سازمان غذا و دارو، به نحوه توزیع داروها در سطح داروخانه‌ها انتقاد کرده است.

در قسمتی از نامه رئیس انجمن داروسازان ایران، آمده است که «سیاستگذاری‌های شتابزده و بعضاً مغایر قوانین طی ادوار قبلی سازمان غذا و دارو، عوارض متعدد از جمله اختلاف نظرهای موجود فعلی در نحوه ادامه فعالیت و ارائه خدمت در مراکز MMT و جایگاه قانونی محل عرضه داروهای آگونیست و تحت کنترل را ایجاد نموده است».

در این نامه عنوان شده است: «این رویه تصمیم گیری نادرست نه تنها طی سال‌های اخیر متوقف نگردیده، بلکه دامنه آن به سایر داروها و کالاهای سلامت محور نیز تسری یافته است».

به نظر می‌رسد، یک سوال بی پاسخ مانده است؛ چرا توزیع متادون به داروخانه‌های منتخب سپرده شده است.

کد خبر 6062751 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • تأمین قابل توجه برند اصلی داروی بیماران تالاسمی در سال ۱۴۰۲
  • توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی در کشور
  • انجام ۲۴۵ بازرسی از سوی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی 
  • مشکل جدی در تامین دارو و شیر خشک وجود ندارد
  • توزیع ۲۰ میلیون داروی وارفارین طی ۴ ماه
  • وضعیت نامناسب تامین داروی بیماران تالاسمی / سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی به تعهداتشان عمل نکردند
  • انواع داروی مخدر از یک عطاری کشف و ضبط شد
  • کشف و ضبط انواع داروی مخدر از یک عطاری
  • چرایی توزیع داروخانه ای متادون/ توزیع دارو باید کنترل شود
  • کشف انواع دارو‌های مخدر از یک عطاری