Web Analytics Made Easy - Statcounter

روز گذشته آقای دکتر روحانی در بیاناتی به علم اسلامی و علوم انسانی تاختند و از طرفی آن را بی معنی و از طرف دیگری هم مسیر با علوم انسانی غربی دانست، نویسنده در این نوستار بر آن بوده است که درست و نادرست این گفته ها را بررسی کند.

روز گذشته حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در سخنانی به ماجرای علوم اسلامی و علم دینی پرداختند و با منحصر کردن بحث مفصل اسلامی سازی «علوم انسانی»، آن را به ریاضی و فیزیک اسلامی تقلیل دادند و سعی در رد آن داشتند که می توان در دو زاویه به این فرمایشات غیر حکیمانه به دیده انتقاد نگریست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولین زاویه زاویه ی استاد رحیم پور در سخنرانی اخیر خود است که گفته بود: «در این یکی دو سال هرچه گفتند باید بگوییم "هر چه شما می‌گویید درست است." حتی اگر گفت قرآن نازل نشده بگوییم بله نازل نشده است. اگر گفتند ولایت فقیه از اساس مشکل دارد بگوییم چشم بعد از دوره شما کلا کنار می‌گذاریم، البته بعد از دوره شما! چون شما با این قانون اساسی سر کار آمدید و باید جواب دهید. باید بگوییم شما درست می‌گویید اما جواب بدهید برای کشور چه کار کرده‌اید؟»

باید بگوییم آقای رئیس جمهور بر فرض اصلا شما گفته و نگفته تان درباره علوم اسلامی درست است خب ثم ماذا؟

اما رویکرد دیگر در پرداختن به فرمایشات رئیس جمهور محترم، توجه به سخنان ایشان درباره «علم دینی» است. موضوعی که سال‌هاست اهالی اندیشه در جمهوری اسلامی را مشغول به اندیشیدن و بحث و طرح نظر کرده‌ است.
آقای دکتر روحانی با اشاره به انجام تلاش هایی برای دسته بندی علوم مختلف در کشور گفتند: عده‌ای در کشور ما سال‌ها تلاش کردند تا فیزیک، شیمی و ریاضی را اسلامی کنند اما مقصود این افراد چیست؟. در این زمینه تاکنون پول ها و زمان های زیادی صرف شده است.

سوال مهم این است که آقای رئیس چه کسی و کجا و ذیل کدام نهاد و سازمان بودجه گرفته تا فیریک و شیمی اسلامی برای‌مان تولید کند؟ تا آنجا که فعالان رسانه حوزه اندیشه دیده و در جریانند، هزینه ای هم اگر صورت گرفته برای علوم انسانی اسلامی است نه برای علوم پایه و مهندسی که صد البته همین هزینه هم در مقایسه با هزینه برای تدریس و تولید و نشخوار کلام دست دوم و سوم و تاریخ گذشته غربی و شرقی در دانشگاه های ما بسیار کم تر و مختصر تر بوده است.

آقای رئیس همچنین گفته اند که: برخی فکر می‌کنند که باید علوم را با عنوان علومی که با دین ارتباط دارد یا علومی که ضد دین هستند، تقسیم کرد. حتی برخی بر این باور بودند که باید علوم را به علوم سنتی و علوم جدید تقسیم کنیم، این افراد علوم جدید را نمی‌پذیرفتند و معتقد بودند که به دانشگاه نیازی ندارند و هرآنچه که نیاز دارند از حوزه تامین می شود. این افراد حتی پزشکی مبتنی بر داروهای شیمیایی را نیز قبول نداشتند و تاکیدشان بر طب سنتی بود اما امروز دیگر این تفکر در جامعه ما طرفداری ندارد.

آقای رئیس جمهور گفته اند و کرده اند و شده است و بیان مجهول کار عالمان و حقوقدانان نیست ما از شما که حقوق دانید انتظار داریم که اگر به نکته ای اشاره می کنید شاهد مثال بیاورید که در کجا و که گفته باید دانشگاه را حذف کرد و پزشکی را کنار گذاشت.

البته ممکن است حضرتتان به نوادر و شذوذاتی از فرد کم نام و گم نامی اشاره کنید که البته اگر این بود پرداختن به به حرف شاذ یک نفر در یک کنج و گوشه ارزش گرفتن وقت در مهمترین جشنواره کشور را حتما ندارد.

جناب روحانی در ادامه فرمایشاتشان با بیان اینکه عده ای می خواستند ثابت کنند که همه علوم ریشه در اسلام دارد، گفت: عده ای به دنبال آن بودند تا هر علمی که پیدا می شد یک آیه و روایات می آوردند و می گفتند که ریشه این علم در اسلام است. این در حالی است که این سخن صحیح نیست و خود پیامبر نیز می فرمودند که علم را بیاموزید حتی اگر در چین باشد.

آقای رئیس جمهور باز هم تاکید می کنم گفته و حرف «منبری‌ها» و حرف های تاریخ گذشته کسانی چون مهندس بازرگان با امروز جامعه ما نسبت و میانه ای ندرد ای کاش به جای این فرمایشات از تلاش هایتان برای ارتقای علم می گفتید و می شنیدیم.

اکنون وقتی بحثی درباره علوم اسلامی مطرح می‌شود اساتید مدعی ساخت و طرح و راه اندازی علوم انسانی اسلامی، حدود 30 سال انتقادات سال‌های گذشته را لحاظ می‌کنند و یقینا می‌دانند به هر بخش از مواضعشان چه انتقاداتی وارد می‌شود و بسیاری از فرموده های اخیرتان را پاسخ گفته اند.

اما رئیس جمهور بعد از این مقدمات بالاخره لب کلامشان را فرموده اند و به سراغ مساله اصلی رفته اند و گفته اند: به نظر من تفاوت علم اسلامی و علم غیراسلامی به ویژه در علوم انسانی تنها در اهداف آنها است وگرنه علوم هر دو یکی است.

در مورد فرمایشات بالا پرسش اول این است که همین تغییر در اهداف تغییری در نتیجه و ماحصل ایجاد نخواهد کرد؟ برای مثال آیا در تربیت، میان تربیت اسلامی با هدف رسیدن به اعتلای روحی و رشد معنوی با تربیت غربی و انسان گرایی تفاوتی نیست؟

و سوال دوم این که آیا در پیش فرض های علوم انسانی میان رویکرد اسلامی و رویکرد غربی تفاوتی وجود ندارد؟ برای مثال در اقتصاد میان اقتصاد لیبرال که سود فردی مبنای آن است و اقتصاد اسلامی که سود فرد جامعه توامان هدف است تفاوت ماهوی وجود ندارد؟

آقای دکتر روحانی! وقتی در علوم انسانی حرف از انسان است این سوال که ماهیت انسان چیست؟ اساس و مبدا حرف و بحث است. شما ماهیت انسان را از طریق علمی که نمی‌توانید پیدا کنید، این یک نگرش فلسفی است.

حال اگر شما نگرش انسان شناسی‌تان «الف» یا «ب» باشد همین نگرش تاثیرات زیادی بر نوع فرضیه پردازی شما می‌گذارد، مثلا اینکه شما رفتار انسان را همیشه پاسخی به محرک‌ها ببینید یا او را حیوان ناطق یا او را مخلوقی تنها ببینید و تعریف کنید یا .... همین تعریب می تواند در ارائه نظریه و مسیر علمی‌تان تاثیر بگذارد.

و نکته آخر این که در نگاه به تولید علوم انسانی اسلامی مانند هر موضوع دیگر علمی نظر و نگاه واحدی وجود ندارد و از طرفی برخورد‌های رئیس‌جمهورانه و نقدهایی دم دستی نه تنها کمکی به اصلاح وضعیت علمی دانشگاه ها و مراکز علمی علوم انسانی ما نخواهد کرد بلکه در میان اندیشمندان این حوزه نیز دلسردی به وجود خواهد آورد. امری که از رئیس جمهوری که از سویی خود مجتهد علوم دینی است و از سوی دیگر حقوق دان انتظار عکس آن می رود.

ضمنا جناب رئیس جمهور قطعا می‌دانند که همین سخنرانی و خطابه واکنشی منفعلانه به کنش کسانی است که مشغولند تا مسئله را با دقت و استدلال بیشتر پی بگیرند و پیش روند.

*دبیر گروه فرهنگی خبرگزاری آنا

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۹۰۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک به ملت فلسطین مسؤولیت بزرگ امت اسلامی است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المسیره، دبیرکل جنبش انصار الله یمن درباره تازه‌ترین تحولات منطقه و فلسطین اشغالی سخنرانی کرد.

«سید عبدالملک بدرالدین الحوثی» در این سخنرانی گفت: مردم فلسطین در حالی که مجاهدت و صبر پیشه کردند و از ظلم و محاصره و گرسنگی رنج می بردند، ماه رمضان را روزه گرفتند و آن را گرامی داشتند. با استناد به تمام ملاحظات، یاری مردم فلسطین مسؤولیت بزرگی بر گردن امت است.

وی افزود: موضع رسمی اکثر کشورهای عربی و اسلامی بی تفاوتی در قبال کمک به ملت فلسطین بوده است. برخی کشورها سهل انگاری می کنند، عده‌ای در تجاوز هم‌دست هستند و برخی هم به دشمن در جنبه‌های مختلف کمک می کنند و با آن شریک هستند. این طبقه بندی در واقعیت امت مسأله جدیدی نیست، بلکه در سنت خداوند متعال در طول تاریخ وجود داشته است.

کد خبر 6082030

دیگر خبرها

  • ۳۱ میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی
  • کمک به ملت فلسطین مسؤولیت بزرگ امت اسلامی است
  • رئیس جمهور فردا در دامغان خواهد بود
  • ویدئوی سخنان رئیسی در باره بی حجابی که وایرال شد/ رضا رشیدپور: کاش رئیس جمهور بودی سید!
  • رشد اقتصادی نشان دهنده امید ملت ایران به آینده است
  • دیدار مردمی رئیس‌جمهور با مردم سمنان آغاز شد
  • دیدار مردمی رئیس جمهور با مردم سمنان آغاز شد
  • (ویدئو) هوادار فلسطین سخنرانی رئیس کمیسیون اروپا را قطع کرد
  • به افراد متخصص نیاز داریم
  • تاکید رئیس‌جمهور بر اجرای دقیق قانون ساماندهی تجارت مرزی برای جلوگیری از قاچاق