Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید احمد الحسینی، مدیر اداره ارتباطات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ با اشاره، تولید نرم‌افزار دانشنامه تاریخ تشیع، و جزئیات آن اظهار کرد: با توجه به اهمیت بررسی زمان پیدایش و سیر تاریخی مذهب تشیع با تکیه بر منابع معتبر، آشنایی با جایگاه علمی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شیعیان در دوره‌های تاریخی و همچنین تبیین باور‌ها و اندیشه‌های اصیل شیعی، جهت جلوگیری از تحریف و تبلیغات مسموم و نیز پاسخگویی ضمنی به شبهات مهم پیرامون مذهب شیعه، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، نرم‌افزار دانشنامه تاریخ تشیع را تولید و عرضه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: منابع و اطلاعات نرم‌افزار دانشنامه تاریخ تشیع در قالب بخش‌های مختلفی چون، کتابخانه، درختواره، بانک مقالات، نگارخانه و مشاهیر و دانشمندان گردآوری و دسته‌بندی شده است و مجموعه اطلاعات ارزنده‌ای درباره مذهب تشیع و فعالیت‌های شیعیان از زمان پیدایش این مذهب تا قرن حاضر را در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد.
الحسینی ادامه داد: ارائه ۳۰۰ عنوان کتاب از مهم‌ترین کتاب‌های مرتبط با تاریخ تشیع در موضوعات، پیدایش و گسترش تشیع، باور‌های اعتقادی شیعۀ امامیه، فرقه‌هایشیعی، قبایلوخاندان‌های شیعی، جنبش‌ها و قیام‌های شیعی، دولت‌های شیعی، فرهنگ و تمدن شیعی، پراکندگی جغرافیایی شیعیان، شیعه از نگاه دیگران و ردیه‌ها و دفاعیه‌ها، محتوای بخش کتابخانۀ این نرم‌افزار فاخرراتشکیلمی‌دهند.
مدیر اداره ارتباطات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) تصریح کرد: همچنین، برای نخستین بار درنرم‌افزار‌های ارائه شده توسط این مرکز، حدود ۱۲۰۰ مقالۀتخصصی ارزشمند در زمینۀ تاریخ تشیع از پایگاه مجلات تخصصی نور نورمگز، استخراج و به‌صورت دسته‌بندی درختی درنرم‌افزار تاریخ تشیع عرضه شده است که کاربر پس از انتخاب مقاله و مشاهدۀ اطلاعات مقاله‌شناسی و لینک و تصویر صفحه اول مقاله، می‌تواند متن کامل مقالۀ مورد نظر را در پایگاه نورمگز، مشاهده کند.
وی گفت: در این نرم‌افزار، اطلاعات ۱۲۰ جلد از کتاب‌های مرتبط با تاریخ تشیع به‌صورت تخصصی و منظم در یک درخت با بیش از ۴۰۰۰۰ ارجاع، ارائه شده است که پژوهشگر با مراجعه به آن می‌تواند در کمترین زمان به مطلب مورد نظر خود در منابع معتبر، دست پیدا کنند. در این بخش از نرم‌افزار جهت کمک به به فهم و درک بهتر مطلب، درخت اطلاعات تاریخ تشیع با مقالات و تصاویر و نقشه‌ها بارور گردیده تا کاربر هنگام مطالعۀ متون ومنابع مرتبط، به‌صورت هم‌زمان به افزونه‌های مفید دیگری نیز دسترسی داشته باشد.
‌الحسینی بیان کرد: یکی از نقاط قوت نرم‌افزار تاریخ تشیع، شرح حال مشاهیر و دانشمندان شیعی با بیش از ۵۰۰۰۰ ارجاع متنی است که در آن، اطلاعات پراکندۀ کتب تراجمی مرتبط با زندگی دانشمندان شیعه در فیش‌های منظم و بدیعی گردآوری و درخت مشاهیر شیعی را تشکیل داده است که با انتخاب نام هر فرد، اطلاعات زندگی فردی و علمی و جایگاه و موقعیت‌های مختلف شخص در طول زندگی، در دسترسی پژوهشگر قرار می‌گیرد. همچنین، گردآوری و ارائه تصویر و درخت بیش از ۴۰۰ نقشۀ تخصصی تاریخ تشیع و قریب ۳۰۰ تصویر ازعلما و دانشمندان طراز اول تشیع ازدیگر امکانات کاربردی نرم‌افزار تاریخ تشیع به حساب می‌آید که می‌تواند به‌عنوان ابزاری کمکی، محققان و پژوهشگران را درمطالعات تاریخی، کمک کند.
مدیر اداره ارتباطات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) اظهار کرد: ازخصوصیات قابل توجه این نرم‌افزار، ارائه آن در قالب جدید دانشنامه استاندارد ماست که این قالب، علاوه بر قابلیت‌های فنی و پژوهشی تولیدات گذشته این مرکز، مانند جست‌وجوی ساده و پیشرفته در کتاب‌ها، انتقال متن به نرم‌افزار word، دسترسی سریع به بخش‌های مفید لغت‌نامه، قرآن، کتابشناسی و. ویژگی‌های تازه و مفیدی را در خود جای داده است.
وی ادامه داد: برطرف شدن محدودیت در خصوص ابعاد صفحه نمایش دستگاه‌های مختلف، امکان به‌روزرسانی مستقیم نرم‌افزار از طریق اینترنت توسط کاربر، در نظر گرفتن میز پژوهشی برای محقق، جستجو در متن کتاب‌ها با قابلیت اولویت‌دهی به نتایج و با عملگر‌های استاندارد، بهبود نتایج جستجو بر اساس کتاب، نویسنده و زبان و ... از جمله قابلیت‌های این قالب جدید به شمار می‌رود. این قالب به کاربران نرم افزار، این اجازه را می‌دهد که بر هر قسمت دلخواه از متن کتاب، یادداشت‌نویسی کنند.
الحسینی افزود: امکان رنگی کردن، نوشتن عنوان و انتساب چند نمایه برای جستجوی سریع‌تر نیز برای کاربر فراهم شده است که همه این یادداشت‌ها، نمایه‌ها و ... در یک ابزار واحد به نام پژوه‌نگار جمع‌آوری شده و قابل مدیریت توسط کاربر است.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۹۱۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موسوی بجنوردی: «دانشنامه حقوق ایران» به زودی منتشر می شود

به گزارش جماران، به نقل از روابط‌ عمومی مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، جلسۀ شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی با حضور اکثر اعضا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، «کاظم موسوی بجنوردی»، رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی با اظهار خرسندی از تشکیل این جلسه، از برگزاری جشن چهل‌سالگی این مؤسسۀ پژوهشی در دهم مهر خبر داد و آن را رویدادی بسیار مهم توصیف کرد، و در در ادامه گفت: تلاش می‌کنیم ذخایر دیجیتالی‌مان را توسعه دهیم و یکی از مهم‌ترین برنامه‌های آینده‌مان همین است.

وی سپس گفت: در پایان پاییز سال گذشته، مجلد بیست‌وپنجم دائرةالمعارف بزرگ اسلامی منتشر شد که اثری فخیم و سنگین بود. و همچنین مجلد هفتم دانشنامۀ فرهنگ مردم ایران نشر یافت.

موسوی بجنوردی با این توضیح که جلد چهارم دانشنامۀ تهران بزرگ، جلد هشتم دانشنامۀ فرهنگ مردم ایران و همچنین مجلدات تازۀ «فهرست مقالات فارسی» و «فهرستوارۀ کتابهای فارسی» رو به اتمام است، افزود: جلد نخست دانشنامۀ حقوق ایران به‌زودی و تا کمتر از دو ماه دیگر منتشر خواهد شد.

رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی اضافه کرد: ما به فضل الهی خودکفا شده‌ایم و تحمیلی بر بودجۀ جاری کشور نیستیم، هرچند مسائل و مشکلاتی وجود دارد اما می‌کوشیم بر آن‌ها غلبه کنیم.

در بخش دیگری از این جلسه، «فاطمه لاجوردی»، دبیر شورا گزارش سالانۀ مرکز را خواند.

در ادامه، «ژاله آموزگار» خطاب به موسوی بجنوردی گفت: با وجود سوابق سیاسی و انقلابی، برترین صفت شما دلبستگی‌های ملی و وطنی شماست که باعث می‌شود همه از دل و جان در کنارتان باشیم.

این استاد فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشگاه تهران افزود: از این دست مراکز بسیار است و همۀ ما به آن‌ها دعوت می‌شویم ولی به جایی می‌رویم که تنها به فرهنگ ایران بیاندیشد و من این دلبستگی را در شما طی سالیان دراز دیدم.

سپس «عباس سعیدی»، سرویراستار دانشنامۀ خلیج فارس، اهمیت احیا و آغازبه‌کار دوبارۀ دانشنامۀ ایران را یادآور شد و گفت: شما همیشه به همۀ ما گفته‌اید و تأکید کرده‌اید که برای ما ایران و تمامیت ارضی و وحدت ملی مهم است. پس باید دانشنامۀ ایران اصل باشد و نباید نگاه منطقه‌ای داشت و به‌سراغ دانشنامه‌های منطقه‌ای رفت.

در ادامه «ژاله آموزگار»، «علی‌اشرف صادقی»، «عنایت‌الله فاتحی‌نژاد» و «مریم صادقی» با توجه به تجربه‌های گرانقدر امروز در کار دانشنامه‌نویسی، از لزوم بازنگری در گزینش برخی عناوین در مجلدات پیشین سخن گفتند.‌

همچنین «یونس کرامتی» و «فاطمه لاجوردی» دربارۀ لزوم توجه به دانشمندان اسلامی در مناطقی همچون آندلس و شمال آفریقا در مجلدات پیش رو سخن به میان‌ آوردند.

سپس «غلامرضا اعوانی» در باب پیشروبودن مرکز دائرة‌المعارف در تأسیس کتابخانه و شناخت و استخدام اشخاص مناسب نکاتی را بیان کرد.

سخنران آخر، «علی‌اکبر صالحی» به‌عنوان عضو جدید این شورا بود که پس از ذکر خاطرۀ حج تمتع همراه کاظم موسوی بجنوردی و عباس انواری در سال ١٣۶٣ که این مرکز در آستانۀ تأسیس بود، گفت: باید توجه ویژه به جمع باشد و همین کار دانشنامه‌نگاری نباید صرفاً در سطح اهل فرهنگ و پژوهش باشد. همین کار وقتی در سازمان انرژی اتمی بودم انجام شد و تلاش کردیم مفاهیم متناسب با انرژی اتمی مانند ذرات بنیادین را به زبان ساده بیان کنیم.

دیگر خبرها

  • کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد
  • همه تاریخ خوان باشیم و تاریخ را بدانیم
  • عرضه ویژه کتاب‌های انتشارات علمی و فرهنگی
  • ۳۱۹ هزار هکتار از اراضی لرستان در قالب طرح جهش تولید زیر کشت رفته است
  • اعزام ۸ کاروان حج تمتع از کرمانشاه به سرزمین وحی
  • تولید نوشت‌افزار ایرانی با کاغذ ایرانی
  • توسعه فناوری همگام با تحولات آموزشی/ تولید نرم‌افزار داخلی با قابلیت آزمایشگاه فیزیکی شخصی
  • عرضه اینترنتی دارو کلید خورد | اطلاعات بیماران در اختیار پلتفرم‌ها قرار می‌گیرد؟
  • موسوی بجنوردی: «دانشنامه حقوق ایران» به زودی منتشر می شود
  • مجموعه شعر «گورکن» منتشر شد