Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@14:19:50 GMT

تا پول نرسد اوضاع هواپیماها همین‌ گونه است

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۹۲۴۷۵

تا پول نرسد اوضاع هواپیماها همین‌ گونه است

وزیر راه و شهرسازی در فاصله چند هفته پس از اجرایی شدن برجام رسما اعلام کرد: ایران برای نوسازی و بهسازی فرودگاه‌ها و ناوگان خود به حدود ۵۰ میلیارد دلار سرمایه جدید احتیاج دارد، رقمی که برای خرید ۴۰۰ هواپیمای جدید به این بخش تزریق شود.

ایران آنلاین /صحبت از رقم بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی صرفا برای توسعه حمل و نقل هوایی کشور نشان دهنده آن است که آنچه در برنامه‌های بلند مدت این بخش در نظر گرفته شده با واقعیت‌های اقتصادی ایران فاصله قابل توجه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر راه و شهرسازی در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۵ اعلام کرد که تنها پنج درصد از بودجه پیش بینی شده این وزارتخانه محقق شده و از ۲۶ هزار میلیارد تومان بودجه ابلاغی تنها ۱۳۰۰ میلیارد تومان به این بخش رسیده است.

با در نظر گرفتن این وزارتخانه به عنوان بزرگترین وزارتخانه ستادی کشور که ده‌ها معاونت فعال داشته و هر یک از آنها طرح‌های عمرانی و زیرساختی قابل توجهی را در دست پیگیری دارند مشخص می‌شود رقم‌های دولتی پیش‌بینی‌شده به هیچ عنوان کفاف هزینه‌های این صنعت را نمی‌دهد.

در حوزه خرید هواپیماهای جدید نیز هرچند صحبت از خصوصی سازی و محوریت یافتن ایرلاین‌های خصوصی در بازارهای بین‌المللی شد، اما آنچه در حدود دو سال گذشته رقم خورده نشان می‌دهد بسیاری از این شرکت‌های هوایی عملا توان حضور پرقدرت در این بازار را ندارند و باز هم تکلیف بردوش ایرلاین‌های دولتی خواهد بود.

ایران‌ایر که به عنوان نخستین شرکت هواپیمایی ایرانی توانست برای خرید ۲۰۰ هواپیمای جدید برنامه ریزی کند، در طول ماه‌های گذشته با توجه به مشکلات سیاسی موجود در تامین مالی قرارداد هواپیماهای خود با مشکلاتی جدی مواجه شده و همین امر ورود هواپیماهای جدید را با تاخیر مواجه کرده است.

در چنین شرایطی انتظار از این صنعت که بتواند پس از سال‌ها دوری از بازارهای بین‌المللی نوسازی هواپیماهای خود را در دستور کار قرار دهد، انتظاری سخت و شاید غیرممکن خواهد بود. هواپیمایی که اخیرا در ارتفاعات دنا سقوط کرد ۲۵ سال سن داشت و هرچند پس از تعمیرات اساسی بار دیگر به ناوگان برگشته بود، اما همچنان از نظر میانگین سنی مسن به حساب می‌آمد.

بسیاری از دیگر هواپیماهای فعال در آسمان ایران نیز شرایطی شبیه به هواپیمای سقوط کرده را دارند، هرچند با پیگیری‌های صورت گرفته ایمنی هواپیماهای در حال پرواز تضمین شده و حدود ۱۰۰ فروند هواپیما که این مختصات را نداشتند رسما زمین‌گیرند اما همچنان چشم امید مسافران صنعت هوایی ایران به نوسازی ناوگانی است که با معضلات جدی روبه‌رو شده است.

ایران در طول ماه‌های گذشته توانسته بار دیگر با بازارهای بین‌المللی ارتباط مستقیم بگیرد، اما همچنان نرسیدن پول بسیاری از توافقات و قراردادها را در هاله‌ای از ابهام نگه داشته است، قراردادهایی که شاید تغییر اشخاص نیز به آنها کمکی نکند و تنها بهبود شرایط تامین مالی در صنعت هوایی ایران راه‌حل این معضل طولانی باشد که شاید در آینده نیز قربانی بگیرد./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۹۲۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا اوضاع مالی اهل علم خوب نیست؟

آیت الله جوادی آملی در یکی از خطبه های نماز جمعه در مورد روزی و علت اوضاع نامساعد اهل علم اینگونه بیان کرده اند:

از امام معصوم علیه السلام پرسیدند: چرا علما از نظر رزق وضعشان ضعیف است؟ فرمود: «ألیس العقل رزقاً؟»

شما دلتان می خواهد بساط عالَم بر ظلم باشد؟ کسی زحمت بکشد و درس بخواند هم عالم بشود و هم از آن طرف رایگان مال گیرش بیاید؟ این نیست که کسی که درس خوانده به او چیز دیگری بدهند! شما عمر دادی، یک کالا و برلیانی گرفتی که با تو می آید و تو را هم همه جا حفظ می‌کند. آن بیچاره عمرش را داده پول گیرش آمده و می‌گذارد و می‌رود. چرا «فلک به مردم نادان دهد زمام مراد!»

مبادا اینها طلبه ای را بلرزاند. فرمود اگر خواستی خودت را بسنجی، با بازاری نسنج. خود را با متکاثر نسنج.

تو کوثر داری، کوثر را با کوثر می‌سنجند، کوثر را که با تکاثر نمی‌سنجند. بله سرمایه‌دارها بر اساس (ألهاکم التکاثر) باید یکدیگر را با خودشان بسنجند، اما کوثر را با کوثر می‌سنجند. فرمود: اگر حوزه یا دانشگاه خواستند خودشان را بسنجند، باید با شهداء بسنجند همین. با بازاری نسنجند.

فرمود آنجا که سخن از توزین و توزیع و ارزیابی است، «توزن دماء الشهداء و مداد العلماء»؛ این کوثرها را با هم می سنجند. آن مرکّب عالم با خون شهید، خون این شهید با مرکّب عالم، اینها هر دو کوثرند، کوثرها را با هم بسنجید. تازه گفتند در آن کوثر، مداد عالم افضل است، یا لااقل معادل است.



خطبه‌های نماز جمعه آیت الله جوادی آملی - ۱۳۸۰/۳/۴

دیگر خبرها

  • ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد
  • رسانه عبری: چین ارتش اسرائیل را به پهپاد مجهز می‌کند
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض/ عکس
  • نگرانی بایرن: شاید این ستاره به بازی رئال نرسد (عکس)
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض است | گزارش همشهری از وضعیت عقاب طلایی ایران
  • فیلم| اوضاع فوق بحرانی در بیمارستان های غزه
  • چرا اوضاع مالی اهل علم خوب نیست؟
  • امام جمعه نجف اشرف: اوضاع جهان به نفع اسلام پیش می رود
  • ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!
  • ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!