Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نشست خبری علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به مناسبت هفته تربیت اسلامی و سالروز تاسیس امور تربیتی برگزار شد.

در این نشست کاظمی با اشاره به اهمیت امور پرورشی و تربیتی در دانش آموزان گفت: نهاد مقدس امور تربیتی شجره طیبه‌ای است که به وسیله شهیدان و الگو‌های مدیریتی جمهوری اسلامی شهیدان رجایی و باهنر کاشته شد  و به لطف خدا تاکنون سر منشا خدمات بسیاری شده است، دفاع از ارزش‌های اسلامی، انتقال ارزش‌ها به دانش آموزان و توسعه و ترویج فرهنگ نماز از مهم‌ترین برنامه‌های امور تربیتی بوده که بسیاری از آنها از ابتدای انقلاب اسلامی مطرح بوده است لذا جا دارد یاد شهیدان رجایی و باهنر و پیشکسوتان وزارت آموزش و پرورش در این زمینه گرامی داشته شود، مقام معظم رهبری‌ (مدظله العالی) هم به اهمیت برنامه‌های پرورشی اشاره داشتند و فرمودند آموزش بدون پرورش راه به جایی نخواهد برد، این فرمایشات نشان می‌دهد جایگاه امور تربیتی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاظمی با اشاره سند تحول بنیادین آ‌موزش و پرورش گفت: تمام سند تحول مبتنی بر موضوعات تربیتی است؛ هدف نهایی قرب الهی و دستیابی به حیات طیبه است، حیات طیبه یعنی زندگی خوب دنیوی و اخروی، سند تحول بنیادین معلم را مربی می‌داند و وظیفه تربیت را معطوف به تمام معلمان و دست‌اندرکاران آموزشی می‌کنند بر همین اساس شعار اقدامات تربیتی را تعلیم و تربیت تمام ساحتی کیفیت و عدالت نام‌گذاری کرده‌ایم، قطعا اقدامات فرهنگی و پرورشی زمانی می‌تواند موثر باشد که برنامه‌ها با نگاه کیفی و اثربخشی در تمام زمینه‌ها اجرا شود.

روز شمار هفته تربیت به استان‌ها اعلام شده است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه روز شمار هفته تربیت به استان‌ها اعلام شده است، گفت: سه‌شنبه هشتم اسفند ماه روز امور تربیتی و روز تجدید میثاق با شهیدان رجایی و باهنر و شهدای عرصه تربیت و پیشکسوتان تربیتی است، به همین مناسبت فردا اجتماع بزرگ سه هزار نفری معلمان پرورشی با حضور وزیر آموزش و پرورش را خواهیم داشت، چهارشنبه نهم اسفند روز بزرگداشت تربیت اسلامی، پنج‌شنبه روز تبین ارزش‌ها و فرهنگ اسلامی، جمعه روز ترویج بصیرت دینی، شنبه روز تبین و ترویج بهداشت و سلامت روانی، یک‌شنبه ترویج فرهنگ اسلامی در قالب هنری و روز دوشنبه روز ترویج تربیت اصیل اسلامی است.

کاظمی در تشریح سه برنامه اصلی در امور پرورشی گفت: برنامه اول برنامه‌های اجرایی هفته تربیت اسلامی است، موضوع اول نگاه تکریمی از دست‌اندرکاران امور پرورشی و تربیتی است، تقدیر از معاونان و مدیران تربیتی، برگزاری جشن سپاس مربی با کمک تشکیلات دانش‌آموزی، فعالان پرورشی در مدرسه نیز توسط پیشتازان آموزش صورت می‌گیرد، اجرای برنامه‌های تبلیغی و ترویجی در خصوص ارتقای سطح پرورشی با توجه به سند تحول و سخنان مقام معظم رهبری، ضبط دو برنامه درس‌هایی از قرآن با موضوع امور پرورشی در مدارس، تجدید میثاق با شهیدان رجایی و باهنر و سخنرانی مدیران کل آموزشی استان‌ها در خطبه‌های نماز جمعه سراسر کشور از دیگر برنامه‌های هفته تربیت اسلامی است.

وی در تشریح دیگر برنامه‌های معاونت پرورشی گفت: برنامه دوم رویکرد توسعه و تجهیز فضاهای پرورشی و گسترش امکانات فرهنگی و پرورشی و کانون‌هاست، برنامه سوم اجرای طرح‌های مختلفی در طول سال از جمله دل‌نوشته‌های دانش‌آموزان، تقدیر از یاور مربیان مدرسه و بازگویی و بیان خاطرات مربیان پرورشی است که از هفته تربیت اسلامی آغاز می‌شود.

راهبرد‌های وزارت آموزش و پرورش در موضوعات پرورشی

کاظمی در تشریح سیاست‌ها و راهبرد‌های وزارت آموزش و پرورش در موضوعات پرورشی گفت: نگاه فاخر مقام معظم رهبری به امور پرورشی و جایگاه آن در سند تحول آموزش و پرورش و تبدیل نهاد صرفا آموزشی به نهادی پرورشی، ماموریت معاونت پرورشی را سنگین می‌کند، باید دید معاونت پرورشی چگونه می‌تواند به عنوان یک بخش محوری در اجرای سند تحول بنیادین نقش داشته باشد، مهم‌ترین کاری که باید انجام داد گفتمان‌سازی و تبیین اهمیت امور تربیتی است، ساختار سازی برای تبدیل گفتمان به برنامه و برنامه‌سازی با محتوای پرورشی و تربیتی در دستور کار معاونت پرورشی قرار دارد و بعد از برنامه‌سازی، نیازمند تمرین و اجرایی‌سازی برنامه‌ها هستیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در تشریح سیاست‌ها و راهبردهای معاونت پرورشی گفت: اولین سیاست توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز است، توسعه و ترویج آرا و افکار امام راحل و مقام معظم رهبری، توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، تقویت و توسعه نهضت کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه، ارتقای تقویت عقلانی و رشد سیاسی دانش‌آموزان، ترویج و اجرای برنامه‌های مشاوره، ایجاد بستر رشد و شکوفایی در عرصه‌های فرهنگی و قرآنی با تمرکز بر مسابقات استانی همراه با تعدیل تنوع مسابقات برای کاهش بار مسئولین پرورشی از دیگر سیاست‌های این معاونت است، باید بار مسئولین پرورشی را کم کنیم تا علاوه بر افزایش موفقیت‌ها، معاونین پرورشی بتوانند خلاقیت‌های خود را بروز دهند.

کاظمی با بیان اینکه حمایت از تشکل‌های دانش‌‌آموزی، بسیج دانش‌آموزی و هلال اعم  از اولویت‌های معاونت پرورشی است، گفت: قطعا اگر بخواهیم به اهداف تربیتی و پرورشی برسیم، نیازمند همکاری نهادهایی همچون سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان بسیج دانش‌آموزی هستیم.

وی به ایجاد روحیه امید با برنامه‌ریزی و بهسازی فضاهای آموزشی اشاره کرد و افزود: امروز باید نشاط و امید را به فضای مدرسه برگردانیم؛ البته وزارت آموزش و پرورش حذف آزمون‌های مختلف و رقابت‌های آموزش‌زده بستر این نشاط و شادابی را  از قبل فراهم کرده است، در حقیقت دانش‌‌آموز باید با ذهنی آسوده به فعالیت‌های پرورشی بپردازد و قطعا یکی از عواملی که در این زمینه موثر است کاهش فشارهای ناشی از برگزاری آزمون‌های بی‌فایده و بی‌بهره است.

کاظمی گفت: بهره‌وری در منابع موجود، منابع مالی و انسانی در سطح پرورشی نیز از سیاست‌های ماست، تقویت و ارتقای منزلت و جایگاه مربیان و مشاوران، حرکت در مدار برنامه‌ و برنامه‌محوری و تبین برنامه‌ها و مشخص شدن اهداف کمی و کیفی آنها از دیگر سیاست‌های معاونت پرورشی و فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه از بین سیاست‌های فوق سه سیاست از اولویت بالاتری برخوردارند، گفت: توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز، توسعه مهارت‌های دانش‌آموزان و فعالیت‌های اخلاق‌ محور و ایجاد نشاط و امید در فضای مدارس اصلی‌ترین سیاست‌های معاونت پرورشی است.

تاثیر فعالیت‌های فرهنگی در رشد و تربیت دانش‌آموزان

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در تشریح رویکرد‌های این معاونت گفت: مهم‌ترین رویکردهایی که مطرح است مدرسه محور در تمرکز در مدرسه به عنوان مهم‌ترین کانون تعلیم و تربیت است، رویکرد فراگیری و عمومی سازی، حرکت در نخبه‌گرایی به سوی حرکت‌های عمومی، افزایش مشارکت دانش‌آموزان، اثربخشی اقدامات، جریان‌ساز بودن، عدالت‌محوری، کاهش فعالیت‌های رقابتی، ایجاد جذابیت برنامه‌های پرورشی، حضور بیشتر در فضای مجازی، تمرکز در دوره ابتدایی، یادگیری واقعی و معرفت بخش بودن از دیگر رویکردهای معاونت‌های پرورشی وزارت آموزش و پرورش است.

کاظمی با بیان اینکه برنامه‌های قرآنی در صدر برنامه‌های معاونت پرورشی قرار دارند، گفت: کیفیت بخشی و احیای برنامه های صبحگاه‌ مدارس، برگزاری هیئت‌های مذهبی به ویژه در دهه اول محرم، طرح مصباح‌الهدی، توسعه و تعمیق فرهنگ انتظار، اجرای طرح عملی آموزش نماز، برگزاری جشن‌های تکلیف ساده و با کیفیت، طرح پیوند مدرسه با مسجد، اجرای طرح مبین و طرح یا‌وران نماز، تقویت 700 دارالاقرآن در سراسر کشور ، پرورش استعدادهای قرآنی، توسعه‌ اردوهای زیات‌ اولی‌ها و حفظ موضوعی قرآن از مهمترین برنامه‌های قرآنی معاونت پرورشی و فرهنگی است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تاثیر فعالیت‌های فرهنگی در رشد و تربیت دانش‌آموزان گفت: توسعه و ترویج کتابخوانی و گسترش کتابخانه کلاس‌ها از اولویت‌های نخست ماست، هدف ما آن است که دسترسی به کتاب برای دانش‌آموزان به آسانی صورت گیرد؛ همچنین برنامه‌های دیگر فرهنگی از جمله برگزاری جُنگ‌های مدارس و اجرای تئاتر، تقویت شورای دانش‌آموزی مدارس، توسعه و ترویج فرهنگی عفاف و حجاب، ارتقای سواد رسانه‌ای و کیفیت بخشی فعالیت‌های اردویی را در نظر خواهیم داشت، در زمینه کیفیت بخشی اردوها هم تهیه سبدهای اردویی، تمرکز در اردوهای استانی و توجه به کمیت و کیفیت اردوی راهیان نور از مواردی است که حتما دنبال می‌کنیم.

کاظمی با اشاره به مشاورهای آموزشی و روانی گفت: در بخش مشاوره مهم‌ترین اقدام تدوین نظام مشاوره و هدایت تحصیلی است، آزمون‌های رغبت در بین 900 هزار دانش‌آموز برگزار شده است‌ و امیدواریم دانش‌آموزان به آزمون‌های رغبت روی بیاورند؛ امیدواریم دانش‌آموزان از اول ابتدایی در مسیر موفقیت، انتخاب رشته و کار مناسب خود قدم بردارند، تشکیل پرونده الکترونیکی مشاوره‌ای برای همه دانش‌آموزان و برگزاری آزمون سلامت روان‌ هم برای دانش‌آموزان مقطع هفتم انجام شده است.

وی با بیان اینکه تمام برنامه‌ها توسط مربیان پرورشی اجرا می‌شود، گفت: در دو بخش توانمند سازی و تولید محتوا برای مربیان اقداماتی انجام شده است که برگزاری کلاس‌های آموزش ضمن خدمت، ارتقای منزلت و جایگاه مربیان و تأمین نیازهای آنان از آن جمله است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش پیرامون برنامه‌های انجام شده و موفقیت‌های به دست آمده توسط معاونت پرورشی و فرهنگی گفت: کسب رتبه اول قرائت قرآن در دستگاه‌های دولتی، تشکیل هیئت اندیشه‌ورزی از میان اساتید و نخبگان فرهنگی، کسب رتبه اول در نشر و گسترش فرهنگ اقامه نماز در میان دستگاه‌های دولتی، تولید محتوای فرهنگی بسیار متنوع در قالب 60 عنوان نظیر تفسیر و ترجمه قرآن کریم، احکام پسران و دختران، برگزاری هزار هیئت مذهبی و شرکت بیش از 7 میلیون دانش‌آموز در مسابقات قرآنی از جمله اقدامات صورت گرفته معاونت پرورشی است و برگزاری انتخابات شورای دانش‌آموزی.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۹۳۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسینعلی محمدی متکازینی ظهر چهارشنبه در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: بهشهر دارای بیش از ۲۰۰ مدرسه و ۲۸ هزار دانش آموز است که در مقاطع مختلف تحصیل می‌کنند.

وی افزود: مدارس شهرستان بهشهر از لحاظ کیفیت از استان جلوتر است و با تراکم دانش آموزی مواجه هستیم، اما مشکل فضا در بهشهر وجود ندارد.

مدیر آموزش و پرورش بهشهر یادآورشد: از خرداد ۱۴۰۳ دبیرستانی‌ها در هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم امتحان نهایی خواهیم داشت و شبه امتحان نهایی برای دانش آموزان برگزار شد.

محمدی گفت: این امتحانات شبه نهایی به‌منظور کاهش استرس دانش‌آموزان دبیرستانی تدوین شده است در مدارس برگزار شد.

مدیر آموزش و پرورش بهشهر از تک نوبته بودن مدارس بهشهر خبر داد و گفت: همه‌مدارس بهشهر در همه‌مقاطع تحصیلی نوبته هستند و هیچ مدرسه دو نوبته ای در بهشهر وجود ندارد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش خود یک رسانه است، خاطرنشان کرد: با توجه به گستردگی در کشور و استان و شهرستان خانه‌ای نداریم که آموزش و پرورش نباشد و حضور جدی در زندگی مردم دارد و ارتباط ما با خانواده‌ها دو طرفه است.

محمدی متکازینی گفت: در بحث حجاب و عفاف براساس دستگاه نظارتی، بهشهر از جمله شهرهایی است که کمترین چالش را دارد.

وی افزود: حجاب در مدارس اجباری است و قانون است و دانش آموزان باید با پوشش مدرسه حاضر شوند و همه دستگاه‌های فرهنگی باید کمک‌کار ما برای این امر مهم باشند.

کد خبر 6087653

دیگر خبرها

  • پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم
  • هیچ منعی برای ثبت‌نام دانشجومعلمان در طرح مسکن فرهنگیان وجود ندارد
  • هیچ منع قانونی برای ثبت‌ نام دانشجومعلمان در طرح مسکن فرهنگیان وجود ندارد
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • جشنواره «امید فردا» فرصتی برای رقابت سالن دانش‌آموزان کردستان
  • آئین نامه مدرسه تراز سند تحول نهایی شد
  • چالش دانش‌آموزان مسلمان برای اقامه نماز در مدرسه‌ای در لندن
  • انقلاب اسلامی ایران بر جریان‌های استعماری دنیا مسلط شد
  • چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی در بوشهر آغاز شد
  • قدردانی از ۱۹۰ فعال ترویج فرهنگ نماز در بخش مرکزی جرقویه