Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-04@10:44:39 GMT

۸۰ درصد دانشجویان در ۲۰ رشته تحصیل می‌کنند

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۹۷۸۸۷

۸۰ درصد دانشجویان در ۲۰ رشته تحصیل می‌کنند

اجتماع > آموزش - همشهری آنلاین:
رئیس انجمن آموزش عالی ایران گفت: با تحقیق در آموزش عالی کشور در ۳۰ سال اخیر درمی‌یابیم که حدود ۸۰ درصد دانشجویان در حدود ۲۰ رشته تجمع یافته‌اند.

به گزارش مهر، ابراهیم صالحی عمران در نشست «آموزش عالی به کجا می‌رود»، گفت: آموزش عالی برای ایجاد اوضاع‌ و احوال آموزش (نظام آموزشی و نظام آموزش عالی) از جهات مختلفی مورد انتقاد است توسعه آموزش و کیفیت کار آن با نیازهای اقتصادی و تقاضاهای اجتماعی همخوانی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: گسترش کمی آموزش، کمتر رابطه‌ای با نیازها و امکانات اقتصادی و آموزشی داشته و جامعه را در معرض مشکلات فراوانی قرار داده که می‌توان بیکاری فارغ‌التحصیلان آموزش عالی را از مهم‌ترین آنها قلمداد کرد.

رئیس انجمن آموزش عالی ایران افزود: آموزش عالی به‌ عنوان بالاترین سطح آموزشی، نقش اساسی در رشد و توسعه همه جانبه در ابعاد فناوری، علمی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی ایفا می‌کند و حاصل تمام فعالیت‌ها و تلاش‌های نظام آموزش عالی در ابعاد ذکر شده منعکس می‌شود.

وی تصریح کرد: در سالیان گذشته توجه به آموزش عالی برای تربیت نیروی متخصص و تأمین سرمایه انسانی کشور در بخش‌های دولتی و خصوصی صورت گرفته، ولی متاسفانه امروز اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی مهمترین چالش پیش روی آموزش عالی کشور است زیرا بیشترین بیکاران را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند و این نشانگر اشکالاتی در زمینه کیفیت آموزش و عدم تناسب آموزش‌های نظری با نیاز بازار کار است.

صالحی عمران با اشاره به اینکه در دنیا، شاخص‌های سرمایه انسانی از ثبت‌نام در دانشگاه تا مشارکت در صنعت و بازار کار رصد می‌شود، گفت: سرمایه انسانی یکی از با ارزش‌ترین ذخایر اقتصادی کشورهاست. در این رابطه «مجمع جهانی اقتصاد» در تازه‌ترین گزارش از سلسله گزارش‌های سالانه سرمایه انسانی خود، رتبه‌بندی «شاخص سرمایه‌ انسانی ۲۰۱۷» را منتشر کرد.

وی ادامه داد: این رتبه‌بندی برای ۱۳۰ کشور در چهار زیر شاخص «ظرفیت»، «به‌کارگیری»، «توسعه» و «دانش فنی» ارائه شده است و با استانداردهای فوق تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای گفت: یکی دیگر از انتقادهایی که به بدنه آموزش عالی در کشور مطرح است نبود بهره‌وری و نقش مؤثر دانشجویان در جامعه است. با نگاهی به کشورهای در حال توسعه درمی‌یابیم که سرمایه انسانی تحصیل کرده فاقد دانش و مهارت لازم برای جذب در بازار کار و اشتغال است.

وی با اشاره به اینکه رشته‌های موجود در آموزش عالی چند درصد از حرفه و مشاغل بازار کار را تحت پوشش قرار می‌دهد، اظهار داشت: با تحقیق در آموزش عالی کشور در ۳۰ سال اخیر درمی‌یابیم حدود ۸۰ درصد دانشجویان در حدود ۲۰ رشته تجمع یافته‌اند.

صالحی عمران تصریح کرد: سرمایه‌گذاری و سیاست‌گذاری آموزش عالی زمانی هدفمند خواهد بود که در جهت آموزش‌های مهارتی باشد.

رییس انجمن آموزش عالی، قدرت هر کشور را در توانمندسازی جوانان دانست و گفت: امروزه قدرت و توسعه هر کشور به نیروهای توانمند با پشتوانه مهارت آموزی بستگی دارد.

صالحی تصریح کرد: عامل مهم ارتقاء کیفیت در آموزش عالی، آموزش بر مبنای نیاز جامعه و تناسب استاد به دانشجو است.

وی افزود : بایستی نظام آموزشی عالی کشور به سوی توسعه آموزش‌های عالی فنی‌وحرفه‌ای معطوف شود تا به اشتغال‌زایی و کارآفرینی در سطح ملی کمک کند.

در همین زمینه: آمار دانشجویان در سال تحصیلی جدید | دانشجویان ارشد و دکتری کم شدند

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۹۷۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، دکتر رحمت عباس­نژاد سرستی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران در آیین گرامی­داشت مقام معلم و تجلیل از استادان نمونه دانشگاه مازندران، ضمن اعلام برنامه ­های دهه سرآمدی آموزش بر اساس روزشمار ابلاغ­ شده، گفت: با همکاری دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری، دفتر هم ­اندیشی اساتید، ستاد توانمندسازی استادان، معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، مدیریت روابط بین ­الملل و نیز برخی از دانشکده ­ها، برنامه ­هایی در راستای طرح تحول آموزش عالی از ۸ تا ۱۸ اردیبهشت اجرایی خواهند شد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران به برخی از محور‌های برنامه­ های دهه سرآمدی آموزش اشاره کرد و گفت: محور‌های مذکور عبارتند از دانشگاه آینده با رویکرد ایرانی- اسلامی؛ کیفیت پویایی تدریس؛ پیاده­سازی آمایش آموزش عالی؛ تقویت فرهنگ شاگردپروری؛ آموزش و اخلاق حرفه­ای؛ راهبرد خانواده­محوری در دانشگاه؛ نقش فناوری­های نوین آموزشی در کارآمدی آموزش عالی؛ توسعه هوشمند دیپلماسی علمی و بین‌المللی‌سازی آموزش عالی در حوزه آموزش؛ آموزش‌های سرآمد در حوزه‌های علمی و فناوری پیشران و علوم پایه؛ و حمایت خیرین از توسعه آموزش به محوریت بنیاد حامیان دانشگاه.

معاون آموزشی دانشگاه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارتقای عملکرد آموزش دانشگاه مازندران در نظام رتبه‌بندی ISC در بین دانشگاه‌ها گفت: مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) هرساله براساس شاخص ­های آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری، بین­ المللی­ سازی، اثرگذاری اقتصادی، خدمات اجتماعی، زیرساخت و تسهیلات به رتبه­ بندی دانشگاه­های کشور مبادرت می­ ورزد.

او گفت: ملاک­های ارزیابی دانشگاه­ها در بخش آموزش نیز شاخص­هایی، چون هرم هیأت علمی، کیفیت دانشجویان ورودی، نوآوری در آموزش، مهارت­ افزایی در آموزش، بازنگری و تدوین برنامه ­های درسی، نسبت دانشجو به استاد و اشتغال دانش ­آموختگان هستند.

دکتر عباس‌نژاد در ادامه افزود: در نظام رتبه ­بندی ISC در سال ۱۳۹۹-۱۳۹۸، رتبه دانشگاه در بخش آموزش، ۴۴ بوده و در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به ۳۴ ارتقا یافته است. اما رتبه آموزشی دانشگاه مازندران در میان ۱۱۱ دانشگاه ارزیابی ­شده کشور در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با جهش بسیار جالب توجه، به رتبه ۱۴ رسید که به این ترتیب دانشگاه مازندران با پشت­ سر گذاشتن دانشگاه­ های مهم، در کنار دانشگاه ­های برتر از نظر شاخص ­های آموزشی قرار گرفت.

معاون آموزشی دانشگاه ابراز امیدواری کرد: با همت و پشتکار استادان، مدیران و یاوران علمی، شاهد ارتقای رتبه دانشگاه در این زمینه در سال­های پیش­رو باشیم.

دیگر خبرها

  • کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور
  • آموزش رشته شنا به شش هزار و ۵۳۶ دانش‌آموز در چهارمحال و بختیاری
  • دانشجویان تعلیق شده در آمریکا به ایران بیایند با هزینه تحصیل‌ رایگان!
  • شیب داوطلبان ورود به دانشگاه در رشته‌های علوم انسانی بالاست/ کشور با خطر کمبود تکنسین مواجه است
  • بررسی ۲۶۶ شکایت علیه مصوبات شورا‌های شهر از سراسر کشور در دیوان عدالت اداری
  • اعلام آمادگی دانشگاه مطرح ایرانی برای آموزش زبان فارسی به دانشجویان اخراجی آمریکا
  • دیوان عدالت اداری پارسال ۱۶۶ مصوبه شوراهای کشور را باطل کرد
  • شرکت ۴۴هزار دانش‌آموز در امتحانات نهایی در چهارمحال وبختیاری
  • برگزاری دوره توانمندسازی مربیان و اساتید قرآن و عترت ارتش جمهوری اسلامی ایران
  • کارگروه آمایش و مدیریت طرح تحول آموزش عالی استان برگزار شد