Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-25@12:28:33 GMT

مراقب باشیم بیمه سلامت دچار فقر نشود

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۹۹۳۸۳

مراقب باشیم بیمه سلامت دچار فقر نشود

مدیر عامل بیمه سلامت ضمن تشریح برنامه‌های این سازمان برای سال آینده و مشکلاتی که این سازمان در خرید خدمت برای بیمه‌شدگان دارد، گفت: منابع مالی این سازمان محدود است و مردم و مسئولین باید این موضوع را بدانند، برای جلوگیری از مشکلات جدی‌تر نباید اجازه دهیم بیمه سلامت دچار فقر شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به‌نقل از رسانه خبری سلامت سپید پوش ؛ طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه در خصوص مصوبات اخیر مجلس در خصوص بودجه، با تاکید بر لزوم مدیریت هزینه گفت: ۹۵ درصد منابع ما توسط دولت تامین می‌شود بنابراین یکی از چالش‌های پیش روی نظام‌های بیمه‌ای بحث تامین منابع مالی پایدار است، سیاست بیمه سلامت، سیاست مدیریت هزینه است و در چند ماه اخیر به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است؛ البته باید یادآوری کنم که حتی اگر در مدیریت بیمه خوب عمل کنیم حداکثر 10 درصد کاهش هزینه را باید انتظار داشته باشیم که این نسبت به شرایط فعلی و با توجه به میزان اعتبارات و هزینه‌های وارده، مشکلات را حل نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در خصوص انتشار اوراق مشارکت و استفاده از آن‌ها در پرداخت بدهی بیمه‌ها به مراکز طرف قرارداد عنوان کرد: استفاده از اوراق مشارکت، اولویت ما نیست اما بهرحال استفاده از این اوراق و قبول این روش بهتر از نبود آن است؛ در سال گذشته حدود یک هزار و 700 میلیارد تومان عدم وصولی گزارش شد و اگر 8 هزار میلیارد اوراق مشارکت منتشر نمی‌شد، بدهی تا مبلغ 14 هزار میلیارد افزایش پیدا کرده بود.

موهبتی با بیان اینکه به زودی و در سال جاری، قسمت دیگری از بدهی‌ها پرداخت خواهد شد، گفت: متاسفانه در حال پرداخت تخصیص ماه 12 هستیم ولی تنها قادر به پرداخت بدهی‌ها تا تیر ماه هستیم و هنوز 8 ماه بدهی با مبلغ ماهیانه 1300 میلیارد تومان با طرف‌های قرارداد وجود دارد؛ برای سال 97 ، اعتبار 7 هزار و 500 میلیارد تومان اسناد خزانه  به 4 هزار و 750 میلیارد تومان کاهش پیدا کرد و نگرانی ما برای منابع و اعتبارات سال 97 هنوز وجود دارد.

**ارائه خدمت به بیمه شدگان راگان تنها در مراکز دولتی

وی در ادامه به بحث‌های اخیر پیرامون بیمه شدگان رایگان و محدود کردن مراکز ارائه کننده خدمت به این افراد اشاره کرد و اظهار داشت: طبق مصوبات مجلس بیمه شدگان رایگان تنها می‌توانند از مراکز دولتی و دانشگاهی  خدمات رایگان را دریافت کنند و در صورت مراجعه به بخش خصوصی، هزینه را باید پرداخت کنند، در سال 96 این قانون به بیمه سلامت محدود بود ولی قرار است از سال آینده برای تمامی بیمه‌ها اجرا شود و طبق پیش بینی ما 34 میلیون نفر جمعیت در سال آینده برای استفاده از خدمات رایگان به مراکز دولتی مراجعه خواهند کرد که با توجه به محدودیت‌هایی که در ظرفیت پذیرش این مراکز وجود دارد، در صورت روبرو شدن با چالش‌، واحدهای نظارتی نهایت همکاری را برای دادن تخفیف در اجرای این قانون اعمال خواهند کرد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اضافه کرد: در تمام دنیا، فردی که درخواست خدمت د سطوح بالاتر را داشته باشد و یا خواهان دریافت خدمت از بخش خصوصی باشد، خودش هزینه را پرداخت می‌کند، در حال حاضر در کشور تمام جمعیت روستایی ما تحت پوشش بیمه رایگان هستند در حالی تنها 11 درصد این افراد توانایی پرداخت حق بیمه را ندارند؛ از سوی دیگر با اضافه شن گروه جدیدی از بیماری‌ها به بیماران خاص و همین‌طور تحت پوشش قرار گرفتن مشکلات ناباروری ، در شرایطی که منابع جدیدی به ما اضافه نشده است مسلما محدودیت‌هایی را در ارائه خدمت به همراه خواهد داشت که برای جلوگیری از آن باید مجلس منابع مالی جدیدی را در نظر بگیرد.

**حذف چند دفترچه‌ای‌ها برای مدیریت هزینه

موهبتی در بخش دیگر صحبت‌های خود به طرح رفع هم‌پوشانی بیمه‌ها پرداخت و بیان کرد: ایجاد پایگاه‌های جمعیت بیمه شدگان در کشور از قبل در قانون وجود داشته است اما به دلیل نبود ضمانت اجرایی، به درستی اجرا نشد، طبق این قانون کلیه سازمان‌های بیمه‌ای و دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند اطلاعات برخط خود را در اختیار پایگاه جمعیتی قرار بدهند و بیمه سلامت موظف است امکان دسترسی برخط این سازمان‌ها را فراهم کند؛ برنامه ما ایناست کهتا پایان امسال اهراز هویت بیمه شدگان را در چند استان به‌صورت پایلوت انجام دهیم  که البته این کار نیازمند همکاری و مشارکت سایر بیمه‌ها می‌باشد؛ البته جایگزینی ابزارهای الکترونیکی بجای دفترچه به معنی حذف کامل دفترچه ‌های بیمه نخواهد بود.

وی با اعلام این‌که بیمه سلامت از سوی مجلس مکلف به به تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌هایی در خصوص مدیریت هزینه و کیفیت خدمات شده است، تصریح کرد: اجرا این طرح در زمان صدور دفترچه جدید، و یا تمدید و تعویض دفترچه امکان پذیر خواهد بود و در حال حاضر با توجه به سیاست‌های موجود و عدم اجرای استحقاق سنجی، نمی‌توانیم حذف دفترچه ها را در زمان دریافت خدمت انجام دهیم.

**ضرورت خرید خدمات درمانی در چهارچوب منابع مالی

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت در ادامه به خرید راهبردی در سقف اعتبارات اشاره کرد و گفت: برای سال آینده یک بودجه محدود وجود دارد و لازم است که خرید خدمت در همین چهارچوب انجام شود، ما نمی‌توانیم هم قانون را اجرا کنیم و هم اسناد بیمارستانی و مراکز خدمت را پرداخت کنیم، اگر بودجه سال 97 را معیار عملکرد قرار بدهیم، باید 10 تا 15 درصد خرید راهبردی در بخش دولتی و خصوصی را کم کنیم؛ باید هم متولیان کشور و هم مردم از شرایط آگاه باشند و بدانند که با کمبود بودجه روبرو هستیم؛ سازمان بیمه سلامت، مانند بیمه‌های دیگر نمی‌تواند فعالیت اقتصادی انجام دهد و درآمد داشته باشد، از طرفی بسیاری از نهادها و سازمان‌ها به این بیمه بدهکار هستند اما ما نمی‌توانیم پوشش بیمه‌ای را برای این افراد قطع کنیم، باید مراقب باشیم که بیمه سلامت به فقر نیفتد و نباید اجازه دهیم که این سازمان بیش از اندازه هزینه کند؛ برای اجرای ایده‌آل‌ها در کشور باید منبع تغذیه مالی وجود داشته باشد و تنها با مدیریت نمی‌توان همه مشکلات را حل کرد؛ نباید یک حق بزرگتر را فدای یک حق کوچکتر کرد؛ سازمان بیمه سلامت با اجرای آزمون وسع برای شناسایی افراد نیازمند واقعی به بیمه رایگان کاملا موافق است ولی این کار به وزارت رفاه محول شده است و این وزارت‌خانه بتید این برنامه را اجرا کند.

انتهای متن/*

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۹۹۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داروخانه‌های تیران بیمه تکمیلی معلمان را پوشش نمی‌دهد

مدیر آموزش و پرورش تیران و کرون گفت: داروخانه‌های این شهرستان بیمه تکمیلی معلمان را پوشش نمی‌دهد و این قشر قادر به بهره‌گیری از این خدمات نیستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، حسین صائبی عصر امروز _سه‌شنبه چهارم اردیبهشت_ در نشست مشترک با مسئولان شبکه بهداشت و درمان تیران و کرون در محل آن اداره به دغدغه‌های بهداشت و درمان معلمان و دانش آموزان اشاره و اظهار کرد: ماهانه مبلغی بابت بیمه تکمیلی از حقوق معلمان کسر می‌شود تا خدمات ویژه به آنان ارائه شود اما داروخانه‌های تیران و کرون این خدمت را پوشش نمی‌دهند.

وی افزود: بیش از هزار ۲۰۰ معلم در این شهرستان مشغول به فعالیت هستند که هزینه بیمه تکمیلی را پرداخت کرده اما به دلیل عدم پوشش خدمت در داروخانه‌ها و برخی از مراکز درمانی، قادر به بهره‌گیری از خدمات ویژه نخواهند بود.

مدیر آموزش و پرورش تیران و کرون ادامه داد: معلمان برای برای بهره‌گیری از این خدمات باید به شهرستان مجاور یا مرکز استان مراجعه کنند و یا فاکتور هزینه‌ها را به بیمه مرکزی ارائه بدهند که این کارها مشقت به همراه دارد.

صائبی با اشاره به اینکه پوشش بیمه‌ای در مراکز درمانی این شهرستان شرایط را برای خدمت گیری بیشتر تسهیل می‌کند، خاطرنشان کرد: مدیریت شبکه بهداشت و درمان این شرایط را تسهیل کند تا پوشش بیمه و حمایت‌ها افزایش یابد.

وی با بیان اینکه ۱۴ هزار دانش‌آموز در بیش از ۱۲۰ مدرسه تیران و کرون مشغول به تحصیل هستند، تصریح کرد: سلامت روح و جسم آنان حائز اهمیت بوده و پایش سلامت دوره‌ای و همچنین ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی و معاینات به تداوم سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها کمک می‌کند.

مدیر آموزش و پرورش تیران و کرون اضافه کرد: هر یک از این دانش آموزان سفیر سلامت در خانواده‌ها هستند که اگر به آموزش آنان توجه شود آنگاه مفاهیم به اعضای زیادی از جامعه می‌رسد.

دغدغه جدی درمانی در تیران و کرون

سرپرست شبکه بهداشت و درمان تیران و کرون در این جلسه به دغدغه‌های درمانی مردم و مسئولان این شهرستان اظهار کرد: کمبود امکانات و خدمات تخصصی از مطالبات این منطقه است که با همکاری خیرین و دولت قابل رفع است.

عباس قاری با بیان اینکه احداث بیمارستان امام رضا (ع) در دستور کار قرار گرفته، افزود: بتن‌ریزی سقف آن انجام شده و مراحل بعدی ساختمان سازی آن انجام می‌شود.

وی ادامه داد: تا بهره برداری کامل این پروژه تجهیز و تأمین نیروی متخصص بیمارستان بهنیا باید انجام شود تا اختلالی در خدمت رسانی نداشته باشیم.

کد خبر 747337

دیگر خبرها

  • کم‌توانان خوزستانی از خدمات صندوق بیماران خاص برخوردار می‌شوند
  • پوشش بیمه‌ای بیمه شدگان روستایی و پنج دهک درآمدی به صورت سیستمی تمدید می‌شود
  • چگونه دوران "سربازی" را به سوابق بیمه تبدیل کنیم؟
  • بهره مندی ۱۰ هزار و ۵۰۰ سخت درمان از خدمات بیمه سلامت
  • نشان‌دار شدن ۱۳۹۱ زوج نابارور در سامانه بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد
  • داروخانه‌های تیران بیمه تکمیلی معلمان را پوشش نمی‌دهد
  • معاینه رایگان سالمندان کم توان در هفته سلامت
  • اتصال بیمه‌های تکمیلی به سامانه‌های بیمه در راستای حذف کاغذبازی‌ها
  • شمسایی: باید مراقب سلامت بازیکنانمان باشیم/پله به پله جلو می‌رویم
  • موسسات درمانی و تشخیصی در صورت قطع سامانه‌های بیمه نیز موظف به ارائه خدمات هستند