Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- روزنامه آمريکايي نيويورک تايمز در سرمقاله خود نوشت: نشانه هاي فزاينده اي وجود دارد که نشان مي دهد سعودي ها به دنبال گزينه ساخت سلاح هاي هسته اي هستند.

به گزارش دوشنبه ايرنا، نيويورک تايمز با طرح اين پرسش که «آيا آمريکا به سعودي ها کمک خواهد کرد تا به سلاح هاي هسته اي دست يابند» نوشت که «اگر آمريکا طرح هاي عربستان سعودي براي ورود به عرصه توليد برق هسته اي و ساخت شانزده راکتور توليد برق در 25 سال آينده را به درستي مديريت نکند»، عربستان به «کشوري با پتانسيل ساخت سلاح هاي هسته اي» تبديل مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به نوشته اين روزنامه آمريکايي، سعودي ها نمي گويند که مي خواهند بعد از اسرائيل به دومين دارنده زرادخانه هسته اي در منطقه بي ثبات خاورميانه تبديل شوند. آنها اصرار دارند که راکتورها صرفا براي تامين نيازهاي داخلي به انرژي استفاده خواهند شد، بدين ترتيب، آنها مي توانند براي کسب درآمد از خارج کشور به فروش ذخاير عظيم نفتي خود تکيه کنند.
نشانه هاي فزاينده اي وجود دارد که نشان مي دهد سعودي ها به دنبال گزينه ساخت سلاح هاي هسته اي براي `دفاع در برابر رقيب اصلي خود يعني ايران` هستند.
تلاش هاي دولت باراک اوباما رئيس جمهوري آمريکا براي مذاکره در مورد توافقي به منظور انتقال فناوري هسته اي غيرنظامي به عربستان بي نتيجه ماند زيرا سعودي ها از دادن تعهد حقوقي در خصوص صرف نظر کردن از فراوري اورانيوم و پلوتونيوم امتناع کردند. امارات عربي متحده در توافق سال 2009 اين تعهد را پذيرفت و عدم اشاعه هسته اي را به مثابه «استانداردي طلايي» در قراردادهاي همکاري هسته اي غيرنظامي قرار داد.
اکنون مذاکراتي تازه در دوره رئيس جمهوري ديگري دنبال مي شود که در پي تامين نيازهاي تجاري آمريکاست و به شدت ناز سران سعودي را مي کشد. از لحاظ تئوريک، دونالد ترامپ در موقعيت خوبي است تا سعودي ها را وادار به پذيرفتن استاندارد طلايي کند. او مي تواند استدلال کند که براي رياض بهتر است سوخت غني شده براي راکتورها را از تامين کنندگان خارجي و با قيمتي نسبتا پايين تر از توليد آن در عربستان، خريداري کند. چنين توافقي روابط عربستان و آمريکا را تقويت مي کند.
اما در رابطه با توافقي که دو طرف قرار است مذاکره بر سر آن را شروع کنند، پرسش هايي در مورد محدوديت هاي که دولت ترامپ بايد رعايت کند و محدوديت هايي که سعودي ها خواهند پذيرفت، وجود دارد.
اصرار بر شروط سختگيرانه، سعودي ها را وادار خواهد کرد که به جاي آمريکا، از روسيه يا چين که چنين قوانيني در مورد عدم اشاعه هسته اي اعمال نمي کنند، و يا فرانسه و کره جنوبي خريد کنند؛ بنابراين، صنعت هسته اي رو به زوال آمريکا را که مشتاق يک معامله پرسود جديد است، مجازات خواهند کرد. «وستينگهاوس» و ساير شرکت هاي مستقر در آمريکا در حال بحث براي تشکيل کنسرسيومي به منظور برنده شدن در اين مناقصه و پروژه چند ميليارد دلاري هستند.
نيويورک تايمز در ادامه نوشت: ناکامي آمريکا در گنجاندن محدوديت هاي حياتي در هر گونه توافقي سعودي ها را آزاد خواهد گذاشت تا اين فناوري را با هدف ساخت سلاح هاي هسته اي به کار ببرند. اين موضوع تلاش هاي چندين دهه اي آمريکا براي جلوگيري از گسترش اين سلاح ها را تضعيف خواهد کرد.
آمريکا مدت هاي زيادي است که با فروش فناوري هسته اي به ساير کشورها پيشتاز اين عرصه بوده است. فروش اين فناوري در چارچوب توافقنامه هاي هسته اي غيرنظامي دوجانبه انجام شده که مستلزم پايبندي به 9 معيار عدم اشاعه هسته اي است.
اين معيارها شامل تضمين هايي در اين خصوص است که هيچ يک از مواد هسته اي تامين شده توسط آمريکا در مواد انفجاري هسته اي به کار برده نشود، هيچ فناوري يا داده هاي طبقه شده بدون رضايت آمريکا به طرف ثالث منتقل نشود، و کشور طرف توافق اروانيوم را غني سازي نکرده و پلوتونيوم را فراوري نکند.
اما مقام هاي سعودي همچنان اصرار دارند که آنها در چارچوب پيمان منع اشاعه هسته اي حق غني سازي و فراوري دارند.
اگر چنين اختلافاتي مذاکرات را به بن بست بکشاند، ممکن است که آمريکا فرصت تحميل شروط عدم اشاعه هسته اي، امنيت هسته اي و ايمني هسته اي به برنامه سعودي ها را از دست بدهد.
«رابرت آينهورن» مذاکره کننده هسته اي سابق آمريکا مصالحه اي را پيشنهاد داده که شايد قابل بررسي باشد، البته تنها در صورتي که تلاش ها براي اعمال استانداردهاي شديدتر ناکام بماند. طبق اين مصالحه پيشنهادي لازم است که سعودي ها قانونا متعهد شوند که به مدت پانزده سال، نه به طور نامحدود، از غني سازي و فراوري چشم پوشي کنند.
در نهايت، کنگره بايد از حق خود براي بيان حرف آخر در مورد چنين قراردادي استفاده کرده و اگر دولت نتوانست، خود شروط سختي را اعمال کند. اين شروط بايد شامل بازرسي هاي سرزده از تاسيسات هسته اي سعودي باشد، يعني مشابه آن چيزي که ايران پذيرفته است.
با توجه به اينکه ترامپ رويکرد سبک سرانه اي در قبال سلاح هاي هسته اي دارد، مسئوليت پذيري کنگره، آينده هسته اي نه فقط عربستان سعودي بلکه تصميم هاي ترکيه، مصر و ساير کشورهايي را که در پي دستيابي به توان هسته اي هستند، تحت تاثير قرار خواهد داد. قانونگذاران آمريکايي بايد تدابير حفاظتي ايجاد کنند تا کشورهاي بيشتري به سمت سلاح هاي هسته اي نروند.
شبک**9423**3404
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۰۰۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

2 مسابقه مهم برای رویداد پادشاهی رینگ در عربستان تایید شدند/ اخبار WWE

دو مسابقه مهم برای رویداد پادشاهی رینگ به میزبانی عربستان سعودی تایید شدند.

رویداد پادشاهی رینگ در ورزشگاه Jeddah Superdome شهر جده عربستان سعودی در تاریخ 25 می برگزار خواهد شد.

طرفداری | به دنبال آنچه در ماندی نایت راو صبح امروز اتفاق افتاد، 2 بازی مهم برای رویداد پادشاهی رینگ به ثبت رسیدند.

سمی زین، کشتی گیر سوری تبار که انتظار می‌رود از حمایت کامل هواداران هم نژادش برخوردار باشد، در دیداری 3 نفره برابر برانسن رید و چد گیبل از کمربند بین قاره‌ای دفاع خواهد کرد. همچنین در مسابقه‌ای دیگر، بکی لینچ برای دفاع از کمربند قهرمانی جهان WWE به مصاف لیو مورگان خواهد رفت.

از دست ندهید ????????????????????????

مجری آرسنالی خطاب به سرمربی منچستریونایتد: حالا آرامبخش بخور! سوپرگل شهاب زاهدی در جی لیگ چطور به ثمر رسید؟ (فیلم) اریک تن باخت؛ رکورد بیشترین شکست منچستریونایتد شکسته شد خشم اسطوره منچستریونایتد: شب بخیر!

دیگر خبرها

  • 2 مسابقه مهم برای رویداد پادشاهی رینگ در عربستان تایید شدند/ اخبار WWE
  • «نیویورک تایمز» و «واشینگتن پست» برندگان پولیتزر/ خبرنگاران جان‌باخته در غزه تجلیل شدند
  • نیویورک تایمز: پاسخ حماس به توافق آتش‌بس جدی بود
  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان
  • از بتن‌ریزی در اراک تا بتن‌ریزی برای ساخت جزیره هسته‌ای
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • تمایل عربستان برای برقراری عمره پس از حج تمتع
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان