Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@10:09:51 GMT

جاي خالي شبکه موسيقي ايراني در تلويزيون

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۰۰۸۰۱

جاي خالي شبکه موسيقي ايراني در تلويزيون

خبرگزاري آريا - روزنامه سازندگي - ريحانه تهراني: داستان موسيقي و صدا و سيما سال هاست تبديل به کلافي سردرگم شده که هرازگاهي يکي از مسئولان و مديران وقت سر اين کلاف را در دست مي گيرد و پيچيده ترش مي کند و در نهايت هم به همان حال خود رها مي شود. نشان دادن يا ندادن ساز در قاب تلويزيون، ممنوعيت نشان دادن تصوير موزيسين زن و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. هرکدام چند وقتي مورد انتقاد قرار گرفته اند و صحبت هايي هم از طرف صدا و سيما در اين موارد شده است که هيچ کدام تا همين الان به نتيجه مشخصي نرسيده است و يکي از مهم ترين علل اين آشفتگي اين است که مسئولان اجماع نظري در اين مورد ندارند.
اما تجربه نشان داده است که موسيقي مميزي پذير نيست و راه خود را حتي در همين مسير پر از پيچ و خم مميزي ها و ممنوعيت ها پيدا مي کند. مثلا خلأ حضور ساز در اجراهاي زنده تلويزيوني بارها مورد انتقاد موزيسين ها قرار گرفته است، تا جايي که گروه پالت با شرکت در برنامه «راديو هفت» به صورت پانتوميم اجرا کردند تا نشان دهند حضور ساز در اجراي زنده تا چه اندازه اهميت دارد. حالا ميان اين آشفته بازار موسيقي و صدا و سيما، زمزمه هايي از راه اندازي يک شبکه مخصوص موسيقي به گوش مي رسد که البته ايده اش از سال ها پيش مطرح شده بود. تهيه کننده يکي از برنامه هاي موسيقايي تلويزيون خبر از تشکيل جلسه اي در صدا و سيما در همين رابطه داده است.

موسيقي از ممنوعيت کامل تا آباژور به جاي ساز
ممنوعيت موسيقي در صدا و سيما سابقه اي به اندازه عمر صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران دارد. دوم مردادماه سال 1358 بود که براي اولين بار در جمهوري اسلامي ايران پخش موسيقي از راديو و تلويزيون ممنوع شد. در آن روز، روزنامه کيهان نوشت: «در پي توصيه امام خميني مبني بر قطع و حذف برنامه هاي موسيقي از راديو و تلويزيون عبدالرحيم مکري سرپرست موسيقي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران طي بخشنامه اي دستور داد که پخش موسيقي تا اطلاع ثانوي از راديو و تلويزيون قطع شود.» البته در متن اين بخشنامه آمده بود که براي موسيقي هاي مارش و سرودهاي انقلابي مانعي وجود ندارد. همين موضوع نشان مي دهد که سازمان صدا و سيما هيچ گاه حتي در همان واکنش هاي تند انقلابي اش هم نتوانسته موسيقي را از رسانه ملي حذف کند و به نظر مي رسد که سندروم آشفتگي هاي تصميم گيري در اين رسانه از همان زمان شکل گرفته است.
همين آشفتگي ها هم باعث مي شود که يک روز به طور کامل برنامه هاي مربوط به موسيقي را حذف کنند، بعد مجوز را فقط به موسيقي فاخر بدهند و روز ديگر گلدان و آّباژور به جاي ساز بگذارند. قادر باستاني، کارشناس و پژوهشگر رسانه معتقد است: «نه افراد موسيقيدان و هنرمنداني که با صدا و سيما کار مي کنند و نه شبکه ها و مديراني که پروانه صادر مي کنند تکليفشان مشخص نيست که اين موسيقي فاخر چه چيزي است. اين يک اصطلاح کيفي است و هر کس مي تواند موسيقي فاخر را به يک معناي مجزا تعبير کند. زماني فقط موسيقي مارش و انقلابي فاخر محسوب مي شد و اگر براساس دستور صدا و سيما هر آنچه در تلويزيون پخش مي شود فاخر باشد در حال حاضر شاهد تنزل موسيقي فاخر به مبتذل هستيم.»
باستاني در ادامه موسيقي را يکي از پايه هاي اصلي راديو و تلويزيون در مقياس جهاني دانسته و در گفت و گويي مي گويد: «حداقل يک بخش اصلي همه رسانه هاي سمعي و بصري را موسيقي تشکيل مي دهد. بعد از پيروزي انقلاب راديو و تلويزيون ملي به صدا و سيماي جمهوري اسلامي تبديل شد و از همان موقع سياست هاي مشخصي تدوين نشده و هر اتفاقي که در اين زمينه افتاده است براساس سلايق مديران وقت بوده است. مي توان گفت در حال حاضر 40 سال است که موسيقي تکليفش در رسانه ملي ايران مشخص نيست. هيچ کدام از تصميماتي که گرفته شده نه کاملا بر مبناي اصول فقهي است و نه مبناي علمي در وراي آن وجود دارد و حتي در بعضي موارد مشخص نيست که چه کسي و بر چه مبنايي دستور داده است.
ايجاد شبکه موسيقي در بن بست سلايق مديران
از طرف ديگر برنامه هايي با موضوع خاص موسيقي در عمر 40 ساله صدا و سيما کم و بيش اجرا شده و مخاطباني هم پيدا کرده اند، اما نمي توان هيچ کدام را به عنوان برنامه اي موفق و پرمخاطب در اين زمينه معرفي کرد که اين موضوع با توجه به حساسيت هاي موجود در صدا و سيما درباره موسيقي تا حدي توجيه مي شود. در کنار همه اين مشکلات چند سالي است که زمزمه راه اندازي شبکه اي مختص موسيقي شنيده مي شود، اما به نظر مي رسد که راه افتادن و فعاليت اين شبکه رويايي است که خيال تعبير شدن ندارد. نخستين جرقه هاي سياست گذاري براي راه اندازي شبکه موسيقي در سال 91 زده شد.
در آن سال رئيس وقت مرکز موسيقي سازمان صدا و سيما اولين شخصي بود که از بستري آماده براي احداث نخستين شبکه اختصاصي موسيقي در تلويزيون ملي ايران خبر داد. حسين تقي پور در همان زمان اعلام کرد احداث شبکه موسيقي در اولويت سياست هاي صدا و سيما قرار گرفته و پروژه آن در آينده اي نزديک عملي خواهدشد. او در همان زمان اعلام کرد که اميدوار است اين شبکه در سال 91 راه اندازي شود تا حدود 20 هزار اثري که براي پخش در آن شبکه در نظر گرفته شده، به صورت متناوب به روي آنتن رود. همچنين يک سال پس از تقي پور، پيروز ارجمند مدير وقت مرکز موسيقي حوزه هنري نيز در نشستي با حضور موسيقيدانان و فعالان اين رشته هنري اعلام کرد که صدا و سيما درصدد راه اندازي شبکه اي تلويزيوني است تا ارائه آثار تصويري موسيقي را در اولويت خود قرار دهد.

محمدباقر معلم
اين وعده ها حتي به دوره رياست محمد سرافراز نيز کشانده شد و محمدباقر معلم رييس وقت دفتر موسيقي سازمان صدا و سيما در اظهارنظري اعلام کرد که آقاي سرافراز قصد راه اندازي شبکه موسيقي را دارد و اميدوار است که اين شبکه به زودي راه اندازي شود. طي سال هاي اخير سخنان مسئولان حوزه موسيقي صدا و سيما باعث شد که علاقه مندان به موسيقي واکنش هاي مثبتي به راه اندازي احتمالي شبکه موسيقي نشان دهند، اما چندي پيش روابط عمومي سازمان صدا و سيما آب پاکي را روي دست جامعه موسيقي ريخت و اعلام کرد راه اندازي شبکه موسيقي در دستور کار رسانه ملي قرار ندارد. گويا مديريت فعلي صدا و سيما راه اندازي شبکه هاي ورزش 2 و 3 (با وجود شبکه ورزش)، گردشگري (با وجود شبکه مستند) و علم و فناوري (با وجود شبکه آموزش) را از راه اندازي شبکه اختصاصي موسيقي واجب تر مي داند.
يکي از دلايل عقب نشيني صدا و سيما از احداث شبکه اي خاص براي موسيقي شايد مميزي هاي بيش از حد اين سازمان در مورد موسيقي است. تا جايي که به گفته قادر باستاني طي همه اين سال ها تهيه کنندگان برنامه هاي مخصوص موسيقي در تلويزيون ميان اين حساسيت ها و مميزي ها که هر روز هم تغيير مي کردند سردرگم مانده اند. او در همين مورد ادامه مي دهد: «تهيه کنندگان برنامه هايي هم که براساس موسيقي ساخته مي شوند در طول همه اين سال ها سردرگم بوده اند و تا زماني که افراد متخصص و آموزش ديده در اين موضوع در صدا و سيما ورود نکنند اين سردرگمي ادامه دار خواهدبود. موسيقي به ذات خود مميزي پذير نيست و هيچ جاي دنيا به اين شکل درباره موسيقي عمل نمي شود و تجربه نشان داده است که اين مميزي ها و محدوديت ها موفق نبوده و به هيچ عنوان نتوانسته رضايت مخاطب را در اين زمينه جلب کند.»
ابتذال در موسيقي به بهاي اعمال مميزي
تجربه بارها نشان داده است که مخاطب در انتظار بهبود رسانه نمي ماند و اين امر با وجود بازار رقابتي رسانه اي تشديد خواهدشد. اين اتفاق درباره موسيقي هم در حال تکرار شدن است و مخاطبان ترجيح مي دهند به جاي نگاه کردن آباژور و گلدان به جاي ساز شبکه هاي ماهواره اي فارسي زباني را انتخاب کنند که نه تنها سازها را به صورت کامل نشان مي دهد بلکه مي توانند موسيقي را باکيفيت تر بشنوند و جذابيت هاي بصري بيشتري از صدا و سيما مشاهده کنند و از آن لذت ببرند و به تبع آن با گذشت زمان ذائقه مخاطب هم تغيير پيدا کند. اتفاقي که حالا به اعتقاد بسياري موسيقي ما را دچار يک نوع بيماري ابتذال کرده است.
باستاني با طرح اين موضوع اضافه مي کند: «برخورد صدا و سيما در طول اين دوران به جرئت مي توان گفت: ناشيانه و ايدئولوژيک بوده و باعث شده که سطح سليقه مخاطب تنزل پيدا کند و از نظر سليقه شنيداري آحاد جامعه و نسل هاي جديد با بي سليقگي و شلختگي فرهنگي مواجه باشيم که کاملا در نوع موسيقي مورد علاقه نسل جديد خود را نشان مي دهد و اين درواقع نتيجه بيش از سه دهه ندانم کاري مسئولان سازمان صدا و سيما است. در صورتي که اگر در طول اين سال ها روند صدا و سيما درست و حساب شده بود ما شاهد اين بوديم که در زمينه موسيقي يک رشد فرهنگي در سليقه مخاطب ايجاد مي شد و موسيقي فاخر اصيل جايگاه اصلي خود را بين مخاطبان پيدا مي کرد.»

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۰۰۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صداوسیما ادعای هک را رد کرد

صدا و سیما ادعای هک شبکه خبر دو را رد و تاکید کرد که صوت پخش شده، بخشی از برنامه بوده است.

به گزارش ایسنا، روابط عمومی سازمان صدا و سیما اعلام کرد: صوتی که در زمان پخش زنده برنامه بزرگداشت شهدا در فسا از شبکه خبر دو پخش شده مربوط به یکی از بخش‌های این بزرگداشت بوده است.

صدا و سیما تاکید کرده است که هیچ صوت خارجی به سیگنال دریافتی از استان فارس اضافه نشده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مجموعه های تلویزیونی جدید رسانه ملی
  • صدا و سیما ادعای هک شبکه خبر۲ را رد کرد
  • صداوسیما ادعای هک را رد کرد
  • ماجرای ادعای هک شدن شبکه ۲ تلویزیون چه بود؟
  • جای خالی معلمان ماهر مجازی
  • سریال‌های جدید تلویزیون/ از بدل علی مشهدی تا نمایش توان علمی کشور
  • واکنش شبانه به ادعای هک شدن شبکه ۲ تلویزیون
  • شنیدن ملودی‌های شریف روی نُت «رعنا»/ موسیقی خوب برای سریال خوب است
  • شنیدن ملودی های شریف روی نُت «رعنا»/ موسیقی خوب برای سریال خوب
  • «قصه های مجید» و «معصومیت از دست رفته»؛ تدارک تلویزیون برای آخر هفته