Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-03-28@17:54:43 GMT

روایت نیلوفر شادمهری از مصائب تحصیل در فرانسه

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۰۰۸۶۴

روایت نیلوفر شادمهری از مصائب تحصیل در فرانسه

نیلوفر شادمهری - دکترای طراحی صنعتی از انسم فرانسه در گفتگو با خبرنگار سرویس دانشگاه ایسکانیوز درباره تحصیل در فرانسه و تفاوت های علمی و فرهنگی و مشکلات یک زن محجبه در دانشگاه های فرانسه گفت: تفاوت امکانات در فرانسه نسبت به ایران بسیار متفاوت بود خصوصا در رشته طراحی صنعتی، کارگاه های آموزشی در ایران در رشته طراحی صنعتی در مقطع لیسانس حتی فوق لیسانس، شیوه کار آموزی و دستگاه هایی که آنها دارند و نحوه کارکردنشان بسیار متفاوت است، وقتی قرار است کار یاد بدهند سفارشات را دانشگاه انجام می دهد که یک درآمدی هم برای دانشگاه دارد، دانشجو کنار دست استاد کار می ایستد و این چیزی است که در دانشگاه های طراحی صنعتی ما وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حفظ حجاب و مشکلات زندگی و تحصیل در فرانسه

وی در ادامه تصریح کرد: درفضای دانشگاه و زندگی در فرانسه بدلیل داشتن حجاب یک تضاد زیادی را با دیگران حس می کردم، وقتی در اجتماع قرار می گری و مدام قرار باشد با یک جمعیت و گروهی برای دفاع از عقایدت وارد بحث شوی فشار هنجاری زیادی را برایت به ارمغان می آورد، دوستان فرانسوی هم داشتم که مسلمان بودند و سه نفر از اینها می گفتند که بعد از اتمام تحصیل شان به انگلستان خواهند رفت چون امکان کار برای زنان محجبه در فرانسه نیست و حتی در دوران تحصیل شان هم بسیار اذیت شده اند.

شادمهری افزود: شرایط در فرانسه طوری بود که هر از چند گاهی با نگاه و با کلام مورد بازخواست قرار می گرفتم و به شکل مکرر باید پاسخگو بودم که اینها خودش فشار زیادی را به من وارد می کرد، جدای از اینها چون خیلی از مسائل اسلامی و اخلاقی را رعایت می کردم زیاد مورد تذکر و بازخواست قرار می گرفتم که مثلا چرا در یک سری مراسمات دست ندادید خیلی برای ما بد شده است، چرا شما یک سری آداب و رسوم ما را زیر پا گذاشتید، به هر شکل با این موارد مواجه بودم مدام تذکر می گرفتم و فشار زیادی به من وارد می کردند و با وجود پیشنهاد تدریس در دانشگاه های فرانسه، به دلیل فشار زیادی که بابت حجاب به من وارد کرده بودند و همچنین ارائه دانش و تخصصم به مردم وطنم بعد از اتمام تحصیلاتم به ایران بازگشتم.

مهم ترین انگیزه بازگشت به وطن

عضو هیات علمی دانشگاه هنر تهران خاطر نشان کرد: بعد از بازگشت به وطن مشغول تدریس در دانشکده هنر شدم و ارتباط صمیمانه و خوبی با دانشجویانم دارم، خیلی مواقع تضاد فکری بینمان وجود دارد و بحثهای عقیدتی هم قطعا داریم، اما آنچه که بین ما وجود دارد فضایی صمیمانه و توام با احترام به افکار و عقاید یکدیگر است.

شادمهری درباره مهم ترین انگیزه اش برای تحصیل در دکتری طراحی صنعتی در فرانسه و بازگشت به وطن گفت: در کشور دکترای طراحی صنعتی نداشتیم و حتی هنوز هم نداریم و شاید در کل ایران 15 نفر دکتری طراحی صنعتی داشته باشیم که اصلا قابل قیاس با رشته های انسانی و فنی و پزشکی نیست که قطعا فارغ التحصیلان زیادی دارد.

وی افزود: طراحی صنعتی در بحث تدریس و اساتید متخصص در ایران فقر جدی دارد و آرزوی من برای بازگشت به وطن، این بود که بتوانم دکتری طراحی صنعتی را راه اندازی کنم چرا که خیلی از دانشجویان طراحی صنعتی بعد از مقطع کارشناسی ارشد نمی توانند در رشته طراحی صنعتی ادامه تحصیل دهند یا باید از ایران بروند یا اگر بخواهند در ایران ادامه تحصیل دهند باید تغییر رشته دهند.

فارغ التحصیل دکترای طراحی صنعتی از انسم فرانسه تصریح کرد: هنوز به شکل تخصصی طراحی صنعتی در مقطع دکتری را نداریم البته مدتی است که دانشگاه تهران در تلاش برای ایجاد رشته طراحی صنعتی در مقطع دکتری است و امیدوارم بزودی و در سال آینده بتوانیم رشته طراحی صنعتی در مقطع دکترا را راه اندازی کنیم اما برای داشتن رشته طراحی صنعتی در مقطع دکتری حداقلش این است که باید استادی داشته باشیم که دکتری را تدریس کند و قطعا کسی با مدرک ارشد نمی تواند در مقطع دکتری تدریس کند و باید اساتیدی داشته باشیم برای تدریس در این مقطع و این بزرگترین انگیزه من برای بازگشت به وطن بود و من یقین داشتم که جایی که باید این کار را انجام دهم قطعا وطنم ایران است.

گفتنی است نیلوفر شادمهری به‌عنوان دانشجوی ممتاز، موفق به دریافت بورس دوره دکتری در رشته طراحی صنعتی شده بود و بعد از بازگشت به ایران با انتشار کتابی با نام "خاطرات سفیر" تمام مصائب و مشکلات پشت سر گذاشته خود از تحصیل و زندگی در فرانسه را به رشته تحریر درآورده است.

خبرنگار:ندافراهانی

نیلوفر شادمهری عضو هیات علمی دانشگاه هنر تهران حفظ حجاب فرانسه

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۰۰۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشکده داروسازی در کردستان در حال مقدمات تاسیس است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد باقر خادم عرفان ظهر پنج شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موافقت‌های کلی انجام شده تا در دانشگاه علوم پزشکی برای نیمسال تحصیلی جدید در رشته داروسازی دانشجو پذیرش شود.

وی افزود: همچنین پذیرش دانشجوی بین‌المللی علاوه بر دانشجوی داخلی از اهداف این دانشگاه است که امیدواریم زمینه تحقق آن فراهم شود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: سال قبل هشت رشته در مقاطع مختلف تحصیلی کارشناسی ارشد، دکترای تخصصی پی اچ دی و همچنین دکترای تخصصی بالینی در بخش رزیدنتی به رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزوده شد.

خادم عرفان عنوان کرد: در رده بندی‌های بین‌المللی از جمله تایمز شرایط بسیار خوبی در توسط این دانشگاه کسب شد و در سال‌های گذشته نیز شرایط خوبی داشتیم که تداوم این جریان اکنون هم ملموس است.

وی بیان کرد: یکی از برنامه‌های دانشگاه بر اساس سیاست گذاری‌های کلی، افزایش تعداد دانشجویان بین‌المللی و گسترش ارتباطات بین المللی است که موجب ارتقا خوب جایگاه دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سطح علمی خواهد شد.

خادم عرفان گفت: در حال حاضر بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ دانشجو و ۲۳۰ دانشجوی خارجی در پنج دانشکده دانشگاه علوم پزشکی کردستان در حال تحصیل هستند.

کد خبر 6064219

دیگر خبرها

  • دانشکده داروسازی در کردستان در حال مقدمات تاسیس است
  • دانشکده داروسازی در کردستان تاسیس می‌شود
  • حدود دوهزار رشته غیراستاندارد دانشگاهی حذف شد
  • حدود ۲هزار رشته غیراستاندارد دانشگاهی حذف شد
  • دانشکده داروسازی در استان کردستان تاسیس می شود
  • تولید قطعات پیچیده صنعتی با پرینتر سه بُعدی فلزی ایران ساخت
  • دانشگاه‌های دولتی و رشته‌های اشتغال‌آفرین در اولویت دریافت بودجه
  • پذیرش دانشجوی داروسازی در کردستان + فیلم
  • اولین آزمون دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی مرداد ۱۴۰۳ برگزار می‌شود
  • ۵۰ درصد از ظرفیت علوم پایه باید صرف بررسی چالش‌های آینده شود