Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@21:51:31 GMT

دلايل عجيب سردردهاي خود را بدانيد

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۰۱۶۱۱

دلايل عجيب سردردهاي خود را بدانيد

خبرگزاري آريا -

اکثر افرادي که سردرد مي گيرند، در همان لحظات اول به سراغ داروهاي مسکن مي روند. اما با پيدا کردن علت اين سردردها نه تنها مي توان شدت درد را کاهش داد، بلکه مي توان از بروز آنها در آينده نيز پيشگيري کرد. سردردها يکي از شايع ترين دلايل مراجعه بيماران به پزشکان عمومي يا کلينيک هاي عصب شناسي در سراسر جهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تقريبا علت همه سردردها از جمله ميگرن يک عامل است. يک جريان الکتريکي در قسمت پشت مغز به طور اشتباه توليد مي شود و دردهاي ناحيه سر را به وجود مي آورد. تقريبا در ميان مردم سراسر جهان اين باور اشتباه وجود دارد که سردرد يکي از نشانه هاي ابتلا به تومور مغزي است، در حالي که اين موضوع به هيچ وجه درست نيست. تحقيقات نشان مي دهد فقط يک درصد افرادي که به دليل سردرد به مراکز پزشکي مراجعه مي کنند، دچار يک مشکل جدي و خطرناک هستند. با اينکه بسياري از سردردها چندان مهم نيستند، اما در بعضي از موارد شما حتما بايد به پزشک مراجعه کنيد. براي مثال زماني که شما دچار سردرد ناگهاني شديد يا سردرد شما همراه با تب بود در مراجعه به پزشک ترديد نکنيد. همچنين زماني که همراه با سردرد احساس سرگيجه داشتيد يا حافظه شما دچار مشکل شد حتما بايد اين موضوع را با پزشک خود در ميان بگذاريد. در ادامه بعضي از علت هاي عجيب ابتلا به سردرد را با هم مرور مي کنيم. شايد شما هم بتوانيد با شناختن اين عوامل و دوري گزيدن از آنها خود را از سردردهاي آزاردهنده دور نگاه داريد.
وقتي موهايتان را کوتاه مي کنيد
يکي از دلايل عجيب ابتلا به سردرد در بعضي از مردم مراجعه به آرايشگاه و کوتاه کردن موهاي سرشان است. اين حالت زماني اتفاق مي افتد که شما مجبوريد سر خود را هنگام شست وشوي موها روي سينک دراز کنيد. در اين هنگام فشار زيادي به گردن وارد مي شود و باعث تحريک يکي از عصب هايي مي شود که در اين مسير قرار دارند. در اثر اين اتفاق يک يا دو روز بعد سردرد به سراغ شما مي آيد، اما از آنجا که اين اتفاق با تاخير رخ داده است، شما متوجه علت اصلي آن نمي شويد. يکي ديگر از علت هاي عجيب سردرد زماني است که شما روي صندلي نشسته ايد و گوشي تلفن را بين شانه و گوش خود نگاه داشته ايد. در اين هنگام نيز فشار زيادي به عصب هاي گردن وارد مي شود که بعد از مدتي خود را با سردرد نشان مي دهد.
سرفه کردن
شايد باورتان نشود، اما در دنياي پزشکي نوعي سردرد وجود دارد که از آنها به عنوان سردردهاي سرفه اي ياد مي شود. اين سردردها بر اثر عواملي مانند سرفه کردن، عطسه کردن، خالي کردن محتواي بيني يا خم شدن به جلو به وجود مي آيد.
تقريبا يک درصد سردردهاي جهان در اثر سرفه کردن به وجود مي آيد و البته اين نوع سردردها در بين مردان شايع تر است. علت اصلي اين دردها فشاري است که در داخل مغز به وجود مي آيد. اين دردها که اغلب شديد و تکرارشونده هستند ممکن است بين چند ثانيه تا چند دقيقه به طول بينجامند و در بيشتر مواقع هم در قسمت پشت سر احساس مي شوند. در حالي که در اکثر موارد علت اين موضوع ناشناخته است، اما بعضي تحقيقات دانشگاهي نشان مي دهد نزديک به 10 درصد از سردردها بر اثر ناهنجاري آرنولد چياري به وجود مي آيند. در اين حالت در هنگام سرفه، فشاري به قسمت پشت مغز و به سمت بخش بالاي ستون فقرات وارد مي شود که عامل بروز سردرد است. اين نوع از سردردها اغلب با علايم ديگري مانند دردهاي ناحيه گردن، عدم توانايي در حفظ تعادل، مشکلات بينايي، کم شنوايي، فراموشي و شنيدن صداي زنگ در گوش ها همراه هستند.
وقتي به باشگاه ورزش مي رويد
بعضي از ورزشکاران بعد از راه رفتن يا دويدن روي تردميل دچار سردرد مي شوند. در اين افراد هر گونه فعاليت ورزشي از جمله راه رفتن روي تردميل باعث ايجاد تورم در رگ هاي خوني ناحيه سر، گردن و جمجمه مي شود که اين عامل مي تواند در نهايت به سردرد منجر شود. اين دردها معمولا چند ثانيه بعد از شروع ورزش کردن ظاهر مي شوند و ممکن است در هر قسمت از سر خود را نشان بدهند. معمولا افرادي که مستعد ابتلا به ميگرن هستند، بيش تر از ديگران اين نوع از سردردها را تجربه مي کنند. البته براي رفع اين مشکل راه حل هاي ساده اي وجود دارد. براي مثال، مي توان نوع ورزش را تغيير داد و به جاي دويدن روي تردميل، شنا کردن را انتخاب کرد. همچنين مصرف داروهاي ضد تورم، نيم ساعت قبل از شروع ورزش تا حد زيادي مي تواند از بروز اين سردردها پيشگيري کند. اگر شما هم در حال ورزش کردن ناگهان دردي را در سر خود حس کرديد، حتما به پزشک مراجعه کنيد. در موارد نادر اين نوع سردردها مي توانند نشان دهنده رشد تومورهاي مغزي يا پاره شدن رگ هاي خوني باشند.
اگر هميشه نااميد هستيد
افرادي که اعتماد به نفس ندارند يا شخصيت نااميد و غمگيني دارند بيشتر از ديگران ممکن است به سردردهاي ميگرني دچار شوند. به نظر مي رسد، اين افراد بيشتر دچار استرس مي شوند که اين عامل باعث کاهش ميزان يک ماده شيميايي در مغز به نام سروتونين مي شود. در صورتي که تعادل سروتونين به هم بخورد، اولين علايم به شکل سردرد خود را نشان مي دهند.
وقتي فست فود مي خوريد
غذاهاي زيادي هستند که ممکن است باعث شروع سردردهاي ميگرني شوند، اما ساندويچ همبرگر از تمام آنها مهم تر است. اين ساندويچ ها شامل موادي مانند تيرامين و نيترات ها و نيتريت ها هستند که همگي جريان خون به سمت مغز را افزايش داده و باعث سردرد مي شوند. در کمال تعجب سردردهايي که در اثر مصرف اين مواد افزودني به غذاها به وجود مي آيند، در هر دو سمت سر احساس مي شوند. اين در حالي است که در ميگرن هاي معمولي، فقط يکي از بخش هاي سر دچار درد مي شود. بعد از گذشت مدت زمان معيني پس از توليد غذا، تيرامين در اثر تجزيه شدن پروتئين موجود در آن به وجود مي آيد. به اين ترتيب، اين ماده را بايد در مواد غذايي جست وجو کرد که زمان زيادي از توليد آنها گذشته و سعي شده با مواد نگهدارنده از فساد آنها جلوگيري شود. از ديگر غذاهايي که داراي مقادير زيادي از تيرامين هستند، مي توان به پنير، شکلات، گوشت هاي فرآوري شده مانند سوسيس و کالباس و بعضي ميوه ها مانند آناناس و موز اشاره کرد.
موي سر دم اسبي
بستن موها به شکل دم اسبي معمولا بعد از چند ساعت باعث آشکار شدن علايم سردرد مي شود. زماني که موهاي سر به سمت عقب کشيده شده و به شکل دم اسبي بسته مي شوند، فشار زيادي در بافت هاي روي جمجمه وارد مي شود که خود را به شکل درد نشان مي دهند. بعضي ديگر از مدل هاي موي سر که باعث ايجاد فشار در موها و کف سر مي شوند مي توانند همين دردها را به وجود بياورند.
دوش آب گرم
در بعضي از مردم لذت يک دوش آب گرم در هنگام صبح به سرعت جاي خود را به سردردهاي شديد مي دهد. به نظر مي رسد، افزايش دماي بدن باعث افزايش سرعت جريان خون در تمام قسمت ها از جمله سر مي شود که شدت آن بعد از 30 تا 60 ثانيه بعد از شروع درد به بالاترين حد مي رسد. اين دردها معمولا در ناحيه پيشاني احساس مي شوند و به ندرت بيش از 5 دقيقه طول مي کشند. البته سرماي شديد هم مي تواند باعث بروز سردرد شود. براي مثال، شنا کردن در آب سرد يا خوردن بستي مي تواند بعضي از مردم را به دردهاي ناحيه سر دچار کند.
سيگار کشيدن
با اينکه بعضي از مردم بعد از سردرد به فکر سيگار کشيدن مي افتند، اما اين کار در اکثر موارد شدت درد را افزايش مي دهد. نيکوتين موجود در سيگار باعث باريک شدن رگ هاي خوني در مغز مي شود و مشخص است که اين عامل به سردرد منجر خواهد شد.
کم خوابي
بداخلاقي، مشکل در حافظه و ناتواني در تمرکز از واضح ترين عوامل کم خوابي است. اما آخرين تحقيقات نشان مي دهد سردردها هم يکي از علايم شايع کم خوابي هستند. اين نوع سردردها ممکن است بين يک ساعت تا يک روز طول بکشند. کم خوابي باعث کاهش ترشح يک ماده شيميايي به نام سروتونين در مغز مي شود که در تنظيم چرخه خواب در بدن نقش مهمي دارد. همان طور که قبلا هم گفتيم، اين عامل باعث بروز درد در ناحيه سر مي شود. تحقيقات ديگر روي افراد مبتلا به ميگرن هم نشان مي دهد، اشخاصي که حدود شش ساعت در طول شب مي خوابند، بيشتر به سردرد دچار مي شوند و البته شدت اين دردها هم در آنها بيشتر است.
منبع: tabnak.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۰۱۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلایل کاهش نرخ باروری در کشور

 علی اکبر محزون عضو کمیته علمی دومین جایزه جوانی جمعیت گفت: شروع کاهش نرخ باروری در کشور ما به حدود دهه چهل بر می گردد. در اولین سرشماری کشور که سال ۱۳۳۵ اجرا شد و پس از آن در سال ۱۳۴۵ برای اولین بار در ایران نرخ رشد جمعیت محاسبه شد که آن زمان ۱/۳ درصد بود از همان سال‌ها هشدارهای رشد جمعیت آغاز شد. سال ۴۶ بیانیه تهران در خصوص تنظیم خانواده و ضرورت کنترل جمعیت تصویب شد و بعد از انقلاب هم در دهه شصت بحث جمعیت دوباره مطرح شد. در برنامه توسعه سال ۱۳۶۷ طرحی با عنوان سیاست تحدید موالید مطرح شد. هدف این طرح چنین بود که اگر در سال ۱۳۶۷ میانگین هر خانواده ۵/۶ فرزند بود تا سال ۱۳۹۰ این عدد به ۴ فرزند کاهش یابد. درسال ۷۲ قانون تنظیم جمعیت در مجلس شورای اسلامی تایید شد که طبق این طرح فرزند چهارم به بعد محروم از فعالیت اجتماعی شود. سال ۱۳۷۳ و به میلادی ۱۹۹۴ اجلاس بین المللی جمعیت و توسعه در قاهره با مشارکت ۱۷۹ کشور جهان از جمله ایران برگزار شد و مواحده طرح کنترل جمعیت در سطح بین الملل تحت عنوان International Conference on Population and Development تصویب شد. ریشه اصلی کاهش نرخ رشد جمعیت در دنیا و کشورما از اینجا آغاز شد.

وی افزود: علت شدت این کاهش در ایران به این دلیل بود که علاوه بر کنترل اجتماعی کنترل فردی نیز به وجود آمد. خانواده‌ها از دهه ۶۰ بنا به عوامل مختلف مانند کاهش مرگ و میر کودکان و شانس زنده ماندن بالا، تصمیم به فرزندآوری کم‌تر گرفتند چرا که قبلا پنج فرزند متولد می‌شد که لااقل سه نفر از آنها زنده بمانند. دیگر نیازی به چنین اقداماتی نبود پس همان سه فرزند متولد می‌شدند.

وی در ادامه گفت:، اما به تعبیر خودم این‌ها حاصل یک نگاه مالتوسی بود بحث تنگ دستی که ناشی از افزایش فرزند می شود. بحث دوم جریان اجتماعی بود. افراد با استمرار فرایند توسعه وارد مباحثی شدند که باعث پیشرفت فردی آنها شود و به تحرک اجتماعی پرداختند و فرزند آوری را مانع این پیشرفت دیدند. بحث فردگرایی در جامعه باعث شد تحرک اجتماعی و فرزند آوری در مقابل هم قرار گیرند؛ و در مرحله سوم جایگزینی برای نهاد خانواده و تغییر نهاد خانواده که حاصل تغییر نگرش‌ها در جوامعی مثل ایران شد روند رشد را به شدت کاهش داد.

وی تاکید کرد: بر روی مبانی فکری و نظری موضوع باید بیشتر تمرکز کرد و اقدامات اساسی صورت بگیرد. در دنیا هم برای موضوعات مهم همینطور عمل می‌کنند. باید الگوی یک خانواده کامل را بسازیم، مبنی بر نظریه شهید مطهری از انسان کامل این قالب را در مبانی فکری خانواده جای دهیم و در ادامه به تعهد به خانواده بپردازیم.

جامعه دانشگاهی و حوزه علمیه نیز می‌تواند در حوزه شناسایی مسائل و ترسیم وضع مطلوب کمک شایانی به این راهبرد داشته باشد.

نقش جایزه ملی جمعیت در مرحله اول ایجاد انگیزه است و برای اثرگزاری بهتر می‌تواند به اصطلاح، کف میدانی‌تر و در محله‌ها و مراکز عمومی باشد. تا انگیزه نخبگان را در جامعه عمومی بیشتر کند. چرا که بحث خانواده است و حتی می‌تواند الگویی شود تا هم محلی‌ها و خانواده هم به نخبگان رجوع کنند. 

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگاهای اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت jameyat.ir مراجعه فرمایند

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • جام جهانی از داوری ایران گرفته شد
  • کار آلگری در یوونتوس را تمام شده بدانید!
  • ۱۰ حقیقت حیرت‌انگیز درباره عنکبوت‌ها که باید بدانید
  • آموزش: نکات مهمی که قبل از خرید دستگاه‌های الکترونیکی دست دوم باید بدانید
  • دلایل کاهش نرخ باروری در کشور
  • سمت راست سرتان درد می‌کند؟ این چند روش را امتحان کنید
  • ۵ مورد از معایب بی‌خوابی و شب‌بیداری را بدانید
  • حسن روحانی دلایل رد صلاحیت خود را اعلام کرد
  • حسن روحانی دلایل ردصلاحیتش را اعلام کرد
  • 56 راز سلامت مردان که حتما باید بدانید