Web Analytics Made Easy - Statcounter

چندین روز است که خفاش های نگون بخت غار های مناطق غربی کشور از چمله شهرهای جنوبی اذربایجان غربی و کردستان طعمه دروغ پراکنی انسانهای شدند که برای به دست اودن هیچ با ایجاد شایعه در میان مردم لانه نداشته این پستاندار پرنده را گنچ معرفی می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کانی پرس، چندین روز است که خفاش های نگون بخت غار های مناطق غربی کشور از چمله شهرهای جنوبی اذربایجان غربی و کردستان طعمه دروغ پراکنی انسانهای شدند که برای به دست اودن هیچ با ایجاد شایعه در میان مردم لانه نداشته این پستاندار پرنده را گنچ معرفی می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین شایعه ها طی چند روز گذشته سبب شد تا کلمه لانه خفاش هزاران بار در میان مردم مناطق غرب کشور رد و بدل و تعدادی نیز به بهانه بدست اوردن گنج وجود نداشته خود را به غارها و اشکفت ها رساندند تا با پیدا کردن لانه نداشته این پستاندار پرنده وعیت زندگی خود را متحول کنند.
این اقدام از سوی بعضی از افراد سود جو بی گمان در نهایت سبب مرگ خفاشان و تغییر در اکو سیستم منطقه خواهد شد.
این اخبار و شایعه ها واکنش های زیادی را از سوی فعالان و دوست داران محیط زیست نیز به همراه داشت و انان با رد هر گونه لانه سازی توسط خفاشان از مردم خواسته اند به ایت توهمات گوش ندهند.
در همین رابطه رئیس اداره محیط زیست بوکان نیز با شایعه خواندن تجارت میلیونی لانه خفاشها به خبرنگار کرد پرس گفت: کسانی که به امید یافتن لانه خفاش به غارها می روند نه تنها لانەای نخواهند یافت بلکه خفاشها را از خواب زمستانی بیدار می کنند و سبب مرگ آنها می شود.
احمدی با هشدار به افرادی که گول این شایعه را خوردند عنوان کرد: در صورتی که افراد به بهانه پیدا کردن لانه خفاشها وارد غارها شوند و اکوسیستم این جانداران را مختل کنند به شدت با آنها برخورد می شود.
جدای از رئیس اداره محیط زیست بوکان فاروق سخنور رئیس اداره محیط زیست مهاباد نیز به کرد پرس گفته است: «تا کنون گزارشی در این خصوص به دست ما نرسیده غیر از اینکه عده ایی خواستار کشف لانه ی خفاش ها در غار سهولان بودند و به دلیل این که این غار منطقه ایی گردشگری است قایقرانان غار از ورود این افراد جلوگیری کرده و مراتب را به اداره ی محیط زیست گزارش داده اند.
این سخنان در حالی است که روز به روز به دامنه این شایعه افزوده می شود دوست داران محیط زیست نیز اکنون و با انتشار فیلم های مختلفی در فضای مجازی که در آن شیئی گلی شبیه تخم مرغ را می شکنند که از داخل ان سه قطره جیوه بیرون می اید را بیش از گذشته نگران زندگی این پستانداران پرنده و اویزان به سقف کرده است.
بی گمان تا کنون صدها دانشمند جهانی در باره زندگی خفاشها تحقیق و دها مقاله در این رابطه به رشته تحریر در امده است ولی در هیچ یک از این تحقیقات به لانه خفاش اشاره نشده است کما این که اگر این مهم حقیقت داشت اکنون هزاران مقاله در این باره به رشته تحریر در می امد.
امید است مسئولان مربوطه با همکاری نهاد های مردمی حامی محیط زیست با انتشار یادداشت ها و فیلم های مستند از زندگی خفاشها به صورت گسترده در فضای مجازی به این شایعه خیالی که جان هزاران خفاش را به خطر انداخته است پایان دهند.
خفاش، در زبان کردی “شەمشەمەکوێرە”، از راسته بال دستان و تنها پستانداری است که پرواز می کند. آنها بچه می زایند و بچه هایشان را با شیر خودشان تغذیه می کنند. این پستاندارها شب کارند و در طول روز به صورت وارونه آویزان می شوند و می خوابند. خفاش ها در همه انواع محیط های زندگی و در سراسر جهان به جز قطب ها یافت می شوند. در کل جهان بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ گونه خفاش وجود دارد که تاکنون در ایران حدود ۳۰ گونه شناسایی شده است.

خفاش ها در فصل زمستان به خواب زمستانی می روند و هر دفعه که آنها از خواب بیدار شوند چربی ذخیره شده در عرض ۲ ماه خود را از دست می ‌دهند و ممکن است تا بهار دوام نیاورند و این عمل موجب مرگشان بشود.
انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۰۱۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکم سبز برای متخلفان محیط زیست در گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ حمزه عشوری گفت: از سال گذشته تاکنون، برای ۱۴ متخلف محیط زیست، حکم سبز به عنوان حکم جایگزین حبس صادر و اجرا شد.

وی با بیان اینکه صید، شکارغیرمجاز، برداشت غیرقانونی شن و ماسه و آلوده کردن محیط زیست نمونه‌هایی از تخلف‌های زیست محیطی که مجازات دارد، افزود: در صورتی که متخلف محیط زیست سابقه کیفری نداشته باشد و یا از سابقه کیفری وی بیشتر از ۵ سال نگذشته باشد، بر اساس ماده ۶۶ قانون مجازات اسلامی، با صدور حکم سبز، باید خدماتی را برای حراست و حفاظت محیط زیست انجام دهد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: همراهی با محیط بان‌ها ، پاکسازی مناطق آلوده به پسماند ، تهیه غذای پرندگان و علوفه برای حیات وحش ، کاشت نهال و تهیه مقالات زیست محیطی از مجازات‌هایی که حفاظت محیط زیست برای این متخلفان درنظر گرفته است.

دیگر خبرها

  • اولین همایش ملی دانش سنتی محیط زیست در چهارمحال و بختیاری
  • سیل کدام مناطق را درگیر می‌کند؟ / چرا مسوولان چندین سال است فکری برای سیل‌های جنوب کشور نمی‌کنند؟ (فیلم)
  • ۷ استان درگیر سیل و آبگرفتگی شدند | هشدار قرمز بارش شدید برای ۵ استان
  • شلوار جین برای محیط زیست مضر است؟
  • ۸۸درصد لرستان درگیر خشک‌سالی است
  • مشاهده شدن گله ۲۰ رأسی قوچ و میش ارمنی در بوکان
  • دسته ۲۰ راسی قوچ و میش ارمنی در بوکان مشاهده شد
  • مشاهده دسته قوچ و میش ارمنی در بوکان
  • مشاهده گله قوچ و میش ارمنی در بوکان
  • حکم سبز برای متخلفان محیط زیست در گیلان