Web Analytics Made Easy - Statcounter

همدان- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر در نخستین نمایشگاه مردار بافی ازندریان اظهار کرد: مرواربافی ملایر در رویداد همدان ۲۰۱۸ جهانی معرفی شود و برای نخستین بار در شهر ازندریان کارگاه آموزشی مرواربافی دایر شد.

به گزارش خبر نگار قدس، ابراهیم جلیلی گفت: نمایشگاهی از تولیدات هنرآموزان این کارگاه در شهر ازندریان دایر شد که از امروز تا ۱۲ اسفندماه از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ عصر آماده بازدید علاقه مندان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: رویداد همدان ۲۰۱۸ فرصتی است برای معرفی ظرفیت‌های هنری در حوزه صنایع دستی در عرصه ملی و بین المللی، به همین منظور از توانمندی مناطق برای استفاده از فرصت برگزاری نمایشگاه ها بهره خواهیم برد.

وی ادامه داد: برای ایجاد کارگاه  آموزشی ازندریان ۶۰۰ میلیون ریال تسهیلات از محل توسعه اشتغال روستایی و عشایری به مدیرعامل شرکت آرتا سپیدار یاس پرداخت شد که زمینه اشتغال هشت تن را در این کارگاه ایجاد کرده است.

جلیلی با بیان اینکه شهر ازندریان و روستاهای همجوار آن ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه صنایع دستی دارند، گفت: ایجاد کارگاه آموزشی مرواربافی فرصت بسیار مغتنمی برای توسعه این هنر در بخش های مختلف این شهر و روستاهای اطراف آن است.

وی بیان کرد: امیدواریم با حضور بیشتر بانوان در حوزه صنایع دستی بتوانیم کارگاه های آموزشی را در سطح شهرها و بویژه روستاهای این شهرستان دایر کرده و شاهد تولیدات بیشتر صنایع دستی هنرمندان باشیم تا بتوانیم ظرفیت های هنری ملایر را جهانی معرفی کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر با بیان اینکه دولت حمایت های ویژه ای را در ارایه تسهیلات اشتغالزایی بویژه در حوزه صنایع دستی و گردشگری دارد، افزود: در حال حاضر پنج نوع تسهیلات اشتغالزایی به هنرمندان صنایع دستی و گردشگری این شهرستان پرداخت می شود.

جلیلی ملایر را در صنایع دستی مبل و منبت و مروار بافی از شهرستان های پیشرو در کشور دانست و اظهار کرد: هم اکنون بیش از ۷۰۰ هنرمند در ۲۵ روستای این شهرستان مشغول به فعالیت در رشته مرواربافی هستند.

وی ادامه داد: این هنر هم اکنون در بسیاری از روستاهای ملایر همچون الفاوت، انوج، علوی، گوراب، داویجان و می آباد توسط بانوان به عنوان یکی از بهترین مشاغل خانگی در حال انجام است.

جلیلی با بیان اینکه ملایر شهر نخست کشور در هنر مروار بافی است، گفت: در حال حاضر کارگاه های مختلف مروار بافی توسط یکی از کارآفرینان برتر ملایری در ۱۱ روستا دایر است و بیش از ۱۲۰ هنرمند در این کارگاه ها شاغل هستند.

شهرستان ملایر حدود ۶۰ درصد از هنر مرواربافی کشور را به خود اختصاص داده است.

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۰۴۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غربت رنگرزی در تنها کارگاه میراث فرهنگی یزد + فیلم

در حالی که معاون صنایع دستی یزد از یک یا دو مرتبه اخطار به واحد رنگرزی میراث فرهنگی یزد خبر می‌دهد؛ مسئول واحد حقوقی این اداره کل هرگونه تخلفی را تکذیب کرده و تاکید بر عدم نیاز به رسانه‌ای شدن آن دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نقاط مختلف کشور اماکنی را در اختیار دارند که بر اساس قانون برخی از این اماکن را با برگزاری مناقصه در اختیار واحدهای مرتبط قرار می‌دهند و شخصی هم که این واحدها را دریافت می‌کند باید مطابق با قوانین فعالیت خود را انجام دهد و در صورت وجود تخلف تذکر از سوی میراث فرهنگی داده می‌شود.

پس از اینکه تذکرات از سوی میراث فرهنگی به واحد متخلف ارائه شد، در صورت عدم اصلاح روند اقدامات لازم برای فسخ قرارداد باید انجام شود و مراحل مناقصه دو مرتبه اجرایی شود.

با این وجود اما گویی میراث فرهنگی یزد تمایلی به برخورد با برخی از واحدهای خاص را به دلایل نامشخص ندارد و با وجود تخلفات پی‌در‌پی اما باز هم نه تنها اقدامی برای فسخ این قراردادها صورت نمی‌گیرد بلکه برخی از مسئولان مربوطه همه جوره در تلاش هستند تا این تخلفات این واحدها را پنهان کنند.

موضوع این گزارش مربوط به یکی از همین واحدهایی است که در اختیار میراث فرهنگی یزد قرار دارد؛ کارگاهی که با عنوان رنگرزی در مناقصه‌ها به افراد واگذار می‌شود و در حال حاضر شخصی این کارگاه را در اختیار دارد اما در طول چندین ماه گذشته درب این کارگاه رنگرزی بسته بوده و هیچ فعالیتی در آن انجام نمی‌گرفته و در واقع به عنوان یک انباری مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

.

غربت رنگرزی در تنها کارگاه رنگرزی میراث فرهنگی یزد

این کارگاه در ابعاد قابل توجه در یکی از بهترین نقاط بافت تاریخی یزد و در کنار زندان اسکندر، خانه لاری‌ها، چندین موزه و بنای تاریخی، هتل‌های سنتی و بازارچه‌های صنایع دستی قرار گرفته که به دلیل همین موقعیت مکانی و همچنین ابعاد و امکانات تخصصی رنگرزی قابل توجه کارگاه در صورتی که بدور از روند کاری میراث فرهنگی به افراد واگذار می‌شد، اجاره‌ای بسیار بالا و حتی نزدیک به 30 تا 40 میلیون تومان هم می‌توانست داشته باشد اما در حال حاضر این کارگاه با اجاره بهای 3 میلیون و 400 هزار تومان واگذار شده است.

از سوی دیگر این کارگاه تنها کارگاه رنگرزی فعال میراث فرهنگی یزد است که قطعا با هدف احیا و زنده نگه داشتن رنگرزی طبیعی که یکی از صنایع دستی‌های فاخر یزد به حساب می‌آید باید مورد استفاده قرار گیرد. البته کارگاه رنگرزی دیگری هم در بافت تاریخی یزد وجود دارد که به دلیل تخریب‌هایی که در بدنه و سقف آن انجام شده الان به هیچ عنوان قابلیت استفاده را ندارد.

خبرنگار تسنیم در یزد برای اطمینان از تعطیل بودن کارگاه با چند نفر از کسبه اطراف این مغازه صحبت‌هایی را در طول چند هفته گذشته انجام داد که همه اذعان داشتند نزدیک به ماهی یک مرتبه این شخص به کارگاه مراجعه می‌کند و پس از آن دوباره درب کارگاه بسته می‌شود اما برای ایام نوروز هر سال کارگاه به صورت کامل به چرخه فعالیت برگشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون صنایع دستی یزد: یک یا دو مرتبه تذکر کتبی دادیم

از آنجا که این سوژه توسط یکی از فعالان رنگرزی یزد به تسنیم گزارش شده بود؛ خبرنگار ما به همراه همان شخص اقدام به حضور در میراث فرهنگی یزد کرده و با معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی یزد دیدار و گفت‌وگو کرد تا از روند مرتبط با آن اطلاع کسب کند.

عبدالمجید عربی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی یزد در این دیدار با اشاره به اینکه واحدهای صنایع دستی باید به فعالیت مرتبط با حوزه تعریف شده برای آنها مشغول باشند، اظهار داشت: متاسفانه شخصی که این کارگاه را در اختیار داشته در طول زمان فعالیت خود تخلفاتی داشته که از سوی ما یک یا دو مرتبه تذکر دریافت کرده است.

وی در ارتباط با اینکه چرا با وجود گذشت زمان زیادی از ارسال تذکرها و تکرار تخلفات همچنان اقدامی در ارتباط با این واحد انجام نشده، گفت: مسئولیت ما در معاونت صنایع دستی بررسی تخلفات صورت گرفته و تذکر دادن به واحدها برای اصلاح روند و رفع مشکلات است و برخورد، فسخ قرارداد و سایر موارد مربوط به واحد حقوقی اداره کل میراث فرهنگی است.

مدیر واحد حقوقی میراث: تخلف دیگری در کشور نیست که به آن بپردازید؟!

پس از این گفت‌وگو، خبرنگار تسنیم به همراه فعال رنگرزی که سوژه را در اختیار ما قرار داده بود به واحد حقوقی و املاک مراجعه کردند که به دلیل پایان ساعت کاری تعطیل بودند و به همین دلیل صبح روز بعد خبرنگار ما به این واحد مراجعه کرد تا موضوع را از مسئول این بخش پیگیری کند.

پس از آنکه خبرنگار تسنیم موضوع را برای مدیر مرکز حقوقی میراث توضیح داد، منیژه جعفری با بیان اینکه من شما را به همراه آن شخص(فعال رنگرزی که سوژه را در اختیار ما قرار داده بود) مشاهده کردم که به دفتر آقای عربی مراجعه کردید گفت: شما از طرف آن شخص مامور شدید و من اطلاعاتی در اختیارتان قرار نمی‌دهم.

وی در ادامه با بیان اینکه من این موضوع را به حدی نمی‌دانم که نیازی به رسانه‌ای شدن آن باشد گفت: یعنی تخلف دیگری نیست که شما بخواهید به آن رسیدگی کنید و باید حتما به این موضوع بپردازید؟

تکذیب تخلف با وجود تایید آن توسط معاون صنایع دستی میراث

مسئول واحد حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در ادامه با وجودی که معاون صنایع دستی این اداره کل تخلفات و صدور تذکر را تایید کرده بودند اعلام کرد که هیچ تخلفی صورت نگرفته و پس از آن به خبرنگار تسنیم در یزد گفت: هر کاری که می‌خواهید بکنید ولی کارتان به جایی نمی‌رسد.

اینکه علاوه بر کسبه حاضر در این بازار، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی یزد هم تخلف صورت گرفته را تایید کرده و از صدور یک یا دو تذکر به این واحد خبر می‌دهد به خوبی نشان می‌دهد که تخلف در این بخش صورت گرفته اما اینکه با وجود این تاییدیه‌ها باز هم واحد حقوقی و املاک یزد وجود هرگونه تخلفی را تکذیب می‌کند و اصرار بر نبود مشکل در این واحد دارد جای تعجب دارد.

عدم پاسخگویی مدیرکل میراث فرهنگی یزد

از آنجا که این موضوع نیاز به پیگیری بیشتر داشت، خبرنگار تسنیم در چند مرتبه اقدام به پیگیری موضوع از مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد کرد تا اطلاعات خود را تکمیل کند اما رستگاری در هر مرتبه صرفا تاکید کرد که موضوع را پیگیری می‌کند اما باگذشت دو هفته هیچ پاسخی نسبت به این موضوع ارائه نکرد.

نکته بسیار مهمی که در ارتباط با صحبت‌های مسئول واحد حقوقی این اداره کل وجود دارد آن است که وی تاکید کرد حتما لازم نیست در این کارگاه رنگرزی صورت پذیرد و تخلفی انجام نشده(در حالی که این واحد کارگاه تخصصی رنگرزی میراث فرهنگی یزد است و دو پاتیل رنگرزی در آن قرار گرفته)، اما معاون صنایع دستی این اداره کل تاکید دارد که کارگاه‌های صنایع دستی میراث فرهنگی باید حتما در حوزه کاری خود فعالیت داشته باشند تا صنایع دستی اصیل یزد حفاظت و حمایت شوند.

انتهای پیام/781/.

دیگر خبرها

  • آماده سازی ۱۵ هزار تخت اقامتگاهی ویژه نوروز در شهرستان رودسر
  • برگزاری طرح کارگاه گردی صنایع‌دستی در استان گیلان
  • برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی نوروزی در ابرکوه
  • غربت رنگرزی در تنها کارگاه میراث فرهنگی یزد + فیلم
  • موفقیت استان فارس در کسب رتبه نخست گواهینامه آثار فاخر در کشور
  • افزایش ۶۰۰ درصدی جذب تسهیلات حمایتی از فعالان صنایع دستی زنجان
  • برپایی ۷۵۰ غرفه صنایع دستی و سوغات درگیلان
  • «پشته» در رشته فرت بافی ثبت ملی می‌شود
  • نصب تابلوی معرفی برای تعدادی از درختان کهنسال و نادر شهرستان زیرکوه
  • جانمایی کانکس اطلاع‌رسانی گردشگری در ورودی‌های رامسر