Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-28@01:15:07 GMT

تبلیغ و ترویج فرهنگ کردها در مسیر رشد و تعالی

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۰۴۷۸۴

تبلیغ و ترویج فرهنگ کردها در مسیر رشد و تعالی

تبلیغ و ترویج هر چه بیشتر فرهنگ کردی که خود سرمایه ای عظیم و ملی محسوب میشود و بخشی از ماندگاری تمدن ایران مرهون این فرهنگ اصیل است ( کردستان سرزمین فرهنگ و هنر است) وظیفه ای خطیر بر دوش عموم می باشد که موجبات حفظ وحدت و یکپارچگی فرهنگ کشور را برای همیشه به ارمغان خواهد آورد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، از ویژگی های کشور ایران که در نزد جهانیان و به گواه تاریخ دارای قدمت و تمدن طولانی می باشد و  به سبب این امتیاز خاص از فرهنگی اصیل و  شناسنامه دار  بهره مند است ؛داشتن فرهنگ هایی ریشه ای و تاریخی  درون زا می باشد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  این فرهنگ های درون زا  هر کدام دارای ویژگی ها و ساختارهایی می باشد که مبین و معرف تاریخ پیدایش یک قوم در ایران می باشد .  در واکاوی این فرهنگ ها ی درون زا ،  مردمان و  اقوامی  اصیل و ایرانی وجود دارند که دارای تمدن سه هزار ساله می باشند و  در برجسته بودن فرهنگ ایران تاثیر ی شگرف داشته اند . آری کردها میراث دار فرهنگی درخشان و ریشه ای هستند که عموم پژوهشگران فرهنگی کشورمیتوانند با مطالعه ی  کتابهای حوزه تاریخ و فرهنگ کردستان ، به نقش برجسته این فرهنگ ویژه در پیدایش تمدن و تاریخ اصیل ایران پی ببرند . فرهنگ کردها با تاریخ درخشانی که در خود دارد سینه به سینه و نسل به نسل با وجودعواملی چون جنگ و  تغییر حکومت ها در ایران ، به آیندگان منتقل شده و هیچگاه خرده فرهنگ های بیرونی و غربی نتوانسته است موجودیت و حیات آنرا تهدید کند و علاوه بر تاثیر ناپذیری از هیچ قومی ،  توانسته است بر بسیاری از فرهنگ های دیگر اثر بگذارد؛ و این عامل مهم بیشترین نقش را در حفظ حریم خصوصی فرهنگ کردها داشته است؛ لذا تبلیغ و ترویج هر چه بیشتر این فرهنگ که خود سرمایه ای عظیم و ملی محسوب میشود و بخشی از ماندگاری تمدن ایران مرهون این فرهنگ اصیل است ( کردستان سرزمین فرهنگ و هنر است) وظیفه ای خطیر بر دوش عموم می باشد که موجبات حفظ وحدت و یکپارچگی فرهنگ کشور را برای همیشه به ارمغان خواهد آورد. 

 

مسیرهای شناخت فرهنگ کردها   شناخت دقیق هر قومی نیازمند تحقیق مدون و با برنامه می باشد تا به درون مایه ها و آرمانهای تاریخی ان فرهنگ دست یابیم و برای اینکه عموم جهانیان بتوانند فرهنگ و تمدنی را بهتر و  با شناخت عمیق، مطالعه کنند تامین زیر ساختهایی از طرف همان قوم بدیهی می باشد؛ فرهنگ کردها نیز از این قاعده مستثنی نیست و نیازمند تبلیغ و ترویج آگاهانه است به همین منظور به اهم مواردی که میتواند به شناخت دقیق و جامع تری  از این فرهنگ دست یابیم اشاره خواهد شد.   1-کتاب   یکی از مطمئن ترین منابع جهت بررسی روند پیدایش یک تاریخ و فرهنگ، بهره مندی از کتاب هایی است که در حوزه همان فرهنگ نوشته شده است با مطالعه ی کتابهای مربوط به حوزه پیدایش کردها ، میتوان نگاهی ژرف و  دانشگاهی به  تاریخ کردها و فرهنگ آنان داشت؛ در این مسیر کتابهایی ارزشمند وجود دارد که میتواند راهنمایی جامع، جهت شناخت دقیق این مقوله باشد.   2- بهره مندی از ظرفیت صدا و سیما   امروزه رسانه های دیداری و شنیداری در جهت آگاه سازی؛ با اطلاعاتی مستند، میتوانند نقشی مستقیم برای پی بردن به بسیاری از مجهولات به مخاطب القا کنند . از این منظر رسانه ملی و محلی منبع بسیار مهمی برای گرد آوری اطلاعات تاریخی و فرهنگی کردها می باشد و با تحلیل برنامه های فرهنگی منجمله زبان کردی ، موسیقی و  ....که از سیما پخش میشود ؛ پاسخ بسیاری از  سوالات داده میشود . هر چند در حال حاضر در این زمینه در سیمای محلی ، برنامه هایی مناسب وجود دارد ولی فرهنگ و تمدنی چند هزار ساله که در طول تاریخ همپای فرهنگ ایران بوده است نیازمند کار و تبلیغ بیشتر و جامع تر است.   3-نشریات و روزنامه ها   هر چند در عصر حاضر شبکه های اجتماعی گوی سبقت را از سایر رسانه ها ربوده اند؛ اما هنوز در میان بسیاری از مخاطبین روزنامه ها جایگاه ویژه خود را دارند و  افراد زیادی از طریق خواندن روزنامه به اطلاعات خود فزونی می بخشند به همین منوال  با بهره گیری از ظرفیت روزنامه های ملی و محلی میتوان به تبلیغ و ترویج فرهنگ کردها پرداخته شود و عمده سوالات مخاطبان در این زمینه، پاسخ داده شود.   4- رسانه های اجتماعی    امروزه با توجه به حکمرانی مطلق شبکه های اجتماعی و بهره مندی عام و خاص از این نوع رسانه ها ،  لزوم تبلیغ و ترویج فرهنگ کردها در این گونه پیام رسان ها، کاری مثبت و پسندیده می باشد و میتواند در جهت آگاهی بخشی و آشنایی بهتر و بیشتر همگان  با فرهنگ کردها مهم و ارزشی تلقی شود.   5- جشنواره های ملی و فراملی    هنرمندان عرصه های هنری، به عنوان فرهیختگان ، برگزیدگان و نمایندگان فرهنگ کردها ، میتوانند در جشنواره های ملی و  بین المللی در جهت ترویج و تبلیغ فرهنگ کردها هر آنچه در توان دارند در جهت آگاهی بخشیدن به همگان انجام دهند تا فرهنگ کردها جغرافیای جهانی را درنوردد و همانگونه که دف نوازی و موسیقی و  رقص کردی ( هه لپرکی ) در نزد جهانیان سرامد و قابل تحسین است؛فرهنگ و هنر کردها، برای جهانیان فصل الخطاب هنرها  لقب گیرد.   کلام اخر   آنانکه دل به دریای هنر دارند و هنر را میشناسند، میدانند فرهنگ و هنر کردستان میراث دار تمدنی ریشه ای و تاریخ   انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۰۴۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت نشاط اجتماعی با ترویج فرهنگ پهلوانی در جوانان و نوجوانان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور به مناسبت ۱۷ شوال روز ترویج فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای گفت: ترویج ورزش زورخانه‌ای طبعاً یکی از سریع‌ترین و زیباترین و بهترین مسیر‌هایی است که می‌تواند با تقویت نشاط اجتماعی به گسترش فرهنگ پهلوانی مخصوصاً در جوانان و نوجوان تاثیرگذار باشد.

امامی افزود: فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در تاریخ و تمدن ایران باستان و آموزه‌های دینی ما ایرانیان ریشه دارد؛ بنابراین ترویج فرهنگ پهلوانی در عرصه ورزش و حتی فراتر اشاعه آن در فرهنگ عمومی جامعه و تسری ان در مراودات و کار‌های روزمره همچنین توسعه ورزش زورخانه‌ای که با طنین ملکوتی صلوات و ذکر ال الله بویژه مولا علی (ع) همراه است، وظیفه ملی و اخلاقی ما به شمار می‌آید.

وی همچنین گفت: آنچه اهمیت دارد علاوه بر وظیفه فردی، نقش آفرینی نهاد‌های متولی در این عرصه بویژه فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای و وزارت ورزش و جوانان است تا با برنامه ریزی مبتنی بر شان فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای شاهد سرایت روحیه پهلوانی، مرام جوانمردی و اخلاق اسلامی در همه ورزش‌ها باشیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تقویت نشاط اجتماعی با ترویج فرهنگ پهلوانی در جوانان و نوجوانان
  • پویایی در جامعه نیازمند جهادی عمل کردن و تعالی فرهنگ ایثار است
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • ترویج اهدای عضو نیازمند فرهنگ سازی بیشتر است
  • مشارکت در ترویج فرهنگ مدیریت مصرف آب
  • ورزش باستانی ترویج فرهنگ پهلوانی و جوانمردی
  • اسم گذاری ۱۷ شوال به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای
  • سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است
  • تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد
  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است