Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-04@03:05:12 GMT

رشت| سهم پژوهش در کشور نیم درصد تولید ناخالص ملی است

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۰۶۸۰۸

رشت| سهم پژوهش در کشور نیم درصد تولید ناخالص ملی است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اهمیت پژوهش در تعالی کشور گفت: سهم پژوهش در کشور نیم درصد تولید ناخالص ملی است. ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴ استانها گیلان نظرات

جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت: پژوهش نقش بسیار تاثیرگذاری در ایجاد رشد، تعالی و پیشرفت کشورها در تمام ابعاد دارد اما سهم این حوزه حیاتی در ایران بسیار ناچیز و در حد نیم درصد تولید ناخالص ملی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کرد: هر کشوری که بخواهد برای توسعه‌یافتگی پایدار و متوازن خود برنامه‌ریزی داشته باشد باید پژوهش را در رأس امور خود قرار داده  و ردیف‌های بودجه ویژه‌ای به آن اختصاص دهد.

نماینده مردم رشت در مجلس بیان داشت: بر طبق برنامه پنجم توسعه کشور قرار بود سهم پژوهش به میزان سه درصد افزایش داشته باشد اما عدم برنامه‌ریزی‌های اصولی و عدم تحقق بودجه‌های لازم، این رشد را به صفر درصد کشاند.

کوچکی نژاد با اشاره به اینکه همچنان در این حوزه با مشکلات جدی مواجه هستیم افزود: در سال 96 نیز با وجود اینکه برنامه‌هایی برای افزایش شاخص پژوهش در کشور پیش‌بینی شده بود اما نتوانستیم به جایگاه مورد نظری دست یابیم.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: در حال حاضر نه تنها سهم بخش پژوهش از میزان اعتبارات عمومی کشور بسیار محدود و ناچیز است بلکه همان اعتبارات محدود نیز با بی‌برنامگی تمام به صورت کاملاً پراکنده هزینه می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان داشت: هم اکنون مقدار بودجه اندکی که برای بخش پژوهش کشور هر ساله تخصیص پیدا می‌کند توسط نهادها و دستگاه‌های ذیربط در بخش‌های مختلف آن‌ها و برای مصارف دیگر هزینه می‌شود.

کوچکی‌نژاد با انتقاد از عملکرد وزارت علوم تحقیقات و فناوری افزود: هدررفت منابع و بودجه‌ای که باید برای حوزه پژوهش کشور هزینه شود در حقیقت نشانه ضعف عملکرد وزارت علوم و تحقیقات و عدم اعمال کنترل و نظارت‌های درست است.

نماینده مردم رشت در مجلس با تاکید بر اینکه این وضعیت به‌هیچ عنوان قابل قبول نیست گفت: هدررفت منابع اداری در تمام این سال‌ها ضربات بسیار زیادی را به حوزه پژوهش وارد کرده به‌طوری که برای رسیدن به نقطه مطلوب راه بسیار زیادی در پیش داریم.

انتهای پیام/ ت

R7877/P1336/S6,71/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۰۶۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقای نقش استان کرمان در تولید ناخالص ملی

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی فداکار، صبح چهارشنبه در مراسم تجلیل از کارگران، گروه‌های کار و واحدهای نمونه استانی و ملی استان کرمان گفت: حوزه کارگری استان کرمان به واسطه اینکه بخش بزرگی از آنها در معادن مشغول به کار هستند، شرایط سختی دارند.

وی، بابیان اینکه تولید در استان کرمان افزایش یافته و موفق شدیم در تولید ملی نقش بیشتری داشته باشیم افزود: چند سالی است که شعار اصلی کشور بر محوریت تولید است و کارگران، نقش اصلی را در تولید دارند.

فداکار، با اشاره به اینکه استان کرمان در بحث امنیت شغلی نسبت به دیگر استان‌ها با مشکل کمتری مواجه است و شرکت‌های بزرگ استان همچنان خط تولید و ظرفیت‌های جدید ایجاد می‌کنند که نیاز به کارگر دارد افزود: زمان رسیدگی به دعاوی کارگری در استان کرمان تا ۶۰ درصد کاهش یافته که این مسئله به حل مشکل کمک می‌کند.

کد خبر 6094345

دیگر خبرها

  • چرا «مرکز پژوهش‌های مجلس» هم تحمل نمی‌شود؟
  • سهم ۲۴ درصدی محصولات کشاورزی در تولید ناخالص استان مازندران
  • تولید فکری رسالت و ماموریت جشنواره علامه حلی است
  • نقش استان کرمان در تولید ناخالص ملی ارتقا یافته است
  • سهم ۲۴ درصدی مرکبات و کیوی در تولید ناخالص مازندران
  • فعالیت ۲۳۰ هزار پرستار در ایران / سهم سلامت از تولید ناخالص ملی۳ تا ۴ درصد است
  • ارتقای نقش استان کرمان در تولید ناخالص ملی
  • بازنگری در بودجه دانشگاه‌ها؛ طرح جمهوریخواهان برای فشار به دانشجویان ضدصهیونیستی
  • درگیری شدید دولت و مجلس بر سر گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها
  • تحقیقات و پژوهش نخبگان باید به سمت تولید ثروت برای جامعه برود