Web Analytics Made Easy - Statcounter

از آنجایی که مسئولان ارشد استانی و متولیان امر به دنبال برنامه‌هایی هدفمند برای اجرای صحیح طرح تفکیک زباله از مبدا برای مدیریت پسماند در استان هستند اما این طرح در شهرهای استان به صورت کج دار و مریض اجرایی می‌شود. ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲ استانها مازندران نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آمل، از زمانی که محمد اسلامی استاندار مازندران به عنوان متصدی مدیریت ارشد استان این مسئولیت را برعهده گرفته تاکنون اصلی‌ترین دغدغه او مدیریت پسماند، دفع و دفن صحیح زباله و اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر چه این طرح به صورت کج دار و مریض در برخی شهرهای مرکزی استان نظیر ساری و آمل در حال اجرایی شدن بوده ولی دارای نواقص و گره‌هایی در سر اجرای این طرح در برخی مواقع مشاهده شده است.

طرح‌هایی که با جان و سلامت انسان سرو کار داشته ضمن اینکه نیازمند فرهنگ‌سازی و اعتمادسازی عمومی بوده باید زمینه‌ساز حضور پررنگ تر همه مسئولان در رده‌های ملی، استانی و شهرستانی در قالب عزم فرهنگی را صورت دهد تا آن طرح قابلیت اجرایی شدن به هنگام را داشته باشد.

کمبود اعتبار مانع اجرای طرح تفکیک زباله نیست

مدیرعامل موسسه بازیافت مازندران معتقد است: برای مشارکت و آگاهی‌سازی مردم از اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا به مقصد فرهنگ‌سازی از سوی مدیران پسماند امری ضروری است.

شیدالله مهدوی با بیان اینکه روزانه حدود سه هزار تن زباله شهری در این استان جمع‌آوری می‌شود، گفت: از این مقدار حدود 75 درصد زباله تر و 25 درصد زباله خشک آنالیز شده است.

وی با تاکید براینکه با توجه به موقعیت جغرافیایی مازندران باید اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا به مقصد به طور جدی دستور کار قرار گیرد، گفت: در این استان برای دفن زباله استقرار 25 مکان مدنظر بوده که اکنون این تعداد  به حدود 9 مکان تقلیل یافته است.

مهدوی با اشاره به اینکه هر تن زباله حدود 400 تا 600 لیتر شیرآبه به همراه دارد، افزود: براساس ماده هفت قانون اساسی مدیران سازمان‌های پسماند در تعامل با دهیاران و شوراهای اسلامی روستایی ورود یابند و این مسئولیت بزرگ به مدیران پسماند برمی‌گردد.

مدیرعامل موسسه بازیافت و مدیریت مواد زائد و جامد مازندران با اعلام اینکه کمبود اعتبار دلیل بر کاهش فعالیت در حوزه‌های اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا نیست، گفت: اولویت اول پسماندها تفکیک زباله از مبدا به مقصد است و نداشتن کارخانه زباله‌سوز دلیل بر اجرای این طرح نیست.

مهدوی از کاهش حجمی دپوی زباله در اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در این استان خبر داد و مطرح کرد: تا پایان سال‌جاری باید یک درصد از آن مقدار کاهش یافته و تا پایان سال 97 درصد باید به سه درصد برسد.

مدیرعامل موسسه بازیافت مازندران با تاکید براینکه در اجرای این طرح باید از مردم مشارکت گرفته و آگاهی‌سازی صورت بگیرید، یادآور شد: باید به اجرای کارگاه‌های آموزشی بپردازیم تا در اجرای این طرح موفق شویم.

وی با اشاره به تامین و افزایش اعتبار برای اجرای این طرح بیان کرد: برای افزایش این اعتبار برای طرح تفکیک زباله از مبدا لایحه آن در کمیسیون تلفیق و بودجه ارائه شده و در حال بررسی است اما مدیران پسماندها بدانند که در صورت آغاز و اجرای طرح برای جذب اعتبار آن طرح در اولویت قرار می‌گیرد.

فعالیت 21 ایستگاه تفکیک زباله از مبدا در آمل

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری آمل نیز از فعالیت 21 ایستگاه تفکیک زباله از مبدا به مقصد در حوزه شهری آمل خبر داد. محمد للهی افزود: این سازمان 21 ایستگاه تفکیک زباله از مبدا دارد که با اجرای طرح جامع 10 ساله توانستیم به توفیقات خوبی دست یابیم.

وی اهداف اجرای تفکیک زباله از مبدا را سبب جلوگیری از هدررفت منابع اقتصادی، حفظ محیط زیست عنوان و تصریح کرد: همچنین باعث صرفه جویی و بهداشت سطح شهر، استفاده از زباله خشک ارزشمند، پایین آوردن میزان دفن زباله و صرفه جویی در هزینه‌های جمع آوری و حمل و نقل زباله می‌شود.

للهی با بیان اینکه سازمان مدیریت پسماند شهرداری آمل تلاش‌های ارزنده ای در حوزه فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبدا دارد، گفت: آموزش مدارس، مهدهای کودک، آموزش خانه به خانه، راه اندازی کمپین ها، تولید فیلم‌های کوتاه، آموزش روستایی، توربازیافت، برگزاری جشن های بازیافت، چاپ کتاب های شعر و داستان و دیگر برنامه ها از سوی این سازمان انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری آمل فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبدا را ضرورت دانست و افزود: باید تلاش کنیم در این مسیر گام های شایسته‌ای برداریم.

منطقه‌بندی مدیریت پسماند در استان

علی نبییان، معاون عمرانی استاندار مازندران نیز معتقد است: گستردگی معضل زباله در مازندران سبب شده است تا مدیریت پسماند در این استان منطقه بندی شود تا برنامه‌ریزی برای رفع آن با سرعت و کیفیت بهتری صورت گیرد.

وی گفت: مشکل پسماند مازندران قرار است با ایجاد دو نیروگاه زباله سوز در شهرهای ساری و نوشهر و احداث کارخانه کمپوست و زباله سوز در هفت منطقه دیگر رفع شود.

نبیان با بیان اینکه با این برنامه‌ریزی مقرر شد تا سه هزار و 100 تن زباله روزانه تولیدی مازندران با استفاده از امکانات و تجهیزات پیشرفته مدیریت شود، افزود: در حال حاضر نیروگاه‌های زباله سوز ساری و نوشهر پیشرفت بیش از 80 درصدی دارند.

فرهنگ‌سازی صحیح برای اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا

محمد اسلامی، استاندار مازندران نیز به تسنیم گفت: روزانه سه هزار تن زباله روزانه در مازندران تولید و زمانی که گردشگر به استان می آید این میزان افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مدیریت تفکیک زباله از مبدا از خانه در بین مردم استان فرهنگ‌سازی شود، افزود: در فرآیند تبدیل باید بتوانیم از طریق کارخانجات کمپوست در حال احداث بتوانیم با استفاده صنعتی در مصارف کشاورزی بهره‌گیری کنیم.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه طرح ساماندهی زباله از مبدا در برخی شهرهای استان آغاز شده است، تصریح کرد: شهرستان‌های استان نیز با مشارکت فرمانداران مشغول جمع آوری و پراکندگی زباله از کنار جاده‌های استان هستند.

اسلامی با بیان اینکه سالانه میلیون‌ها تن زباله در استان دپو می‌شود، افزود: 12 طرح مدیریت پسماند در استان در حال اجرایی شدن بوده که با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی برای تبدیل انرژی از طریق زباله گام‌های اولیه ای صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های مدیریت پسماند در استان دارای 70 درصد پیشرفت فیزیکی است، گفت: اولویت مدیریت ارشد استان تکمیل سریعتر کارخانجات کمپوست در شهرهای ساری، آمل، بابلسر، نوشهر و تنکابن است.

اسلامی با بیان اینکه مدیریت پسماند شهرهای استان اولویت جدی مدیریت ارشد استان است، افزود: امیدواریم با سرعت پروژه‌های کمپوست شاهد تعیین تکلیف پسماند در استان باشیم.

گزارش از کبریا مقدس

انتهای پیام/ ع

R41358/P1494/S6,74/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۰۸۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیح مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره قیمت خرید زباله در «نوماند»

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رضا محمدی در حاشیه مراسم تکریم ۸۰۰ نفر از پاکبانان شهر تهران که به مناسبت روز جهانی کارگر برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بی‌تردید امروز شهر تهران از پاریس تمیز‌تر است. در حال حاضر نظرسنجی درخصوص نظافت شهر تهران از مردم انجام نشده است، اما سامانه ۱۳۷ که سامانه‌ای نظارتی است نظرات مردم را منعکس می‌کند. از این منظر شاهد کاهش ۶۵ درصدی شکایت‌ها در حوزه پسماند هستیم.

وی افزود: از نگاه میدانی نیز با توجه به بهبود عوامل مؤثر در نظافت شهر شاهد بهبود وضعیت هستیم. یکی از مشکلات ما در حوزه جمع‌آوری پسماند معدل مدل ماشین‌آلات بود که از ۹۱ تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری به ۱۴۰۰ خواهد رسید. این موضوع می‌تواند تاثیر بسزایی در کیفیت جمع‌آوری زباله داشته باشد. از سوی دیگر کف حقوق پاکبانان از ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۱۲ میلیون تومان افزایش پیدا کرد تا به این ترتیب قدر این زحمتکشان بیشتر دیده شود.

افزایش حقوق پاکبان‌ها

محمدی تصریح کرد: بر اساس ابلاغیه وزارت کار سطح حقوق پاکبانان را افزایش دادیم و افزایش بیشتر نیز در دستور کار قرار گرفته است که اثرات آن را می‌توانیم در کف خیابان مشاهده کنیم. وضعیت شهر تهران در حوزه پسماند بهبود یافته ولی ما همچنان راضی به این مقدار نیستیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بالاترین امتیاز پیمانکاران در سطح مناطق ۷۵ از ۱۰۰ است که نشان می‌دهد همچنان جای کار وجود دارد البته پیمانکاری هم داریم که ۴۰ امتیاز کسب کرده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درخصوص وضعیت مخازن در سطح شهر گفت: سال گذشته ۳۳ درصد کل مخازن سطح شهر نوسازی شد. ۱۷ هزار مخزن جدید در سال گذشته در میان مناطق توزیع شد و در موضوع شستشو و نگه‌داشت مخازن با توجه به تبدیل شدن قرارداد‌ها به قرارداد‌های حجمی، قطعا از این پس وضعیت شستشوی مخازن بهتر خواهد شد.

قیمت خرید زباله خشک در اپلیکیشن نوماند

محمدی در پاسخ به سؤالی درخصوص قیمت خرید زباله خشک در اپلیکیشن نوماند گفت: قیمت خرید زباله خشک در نوماند توسط پیمانکاران در دل قرارداد‌های بسته شده تعیین شده است پیمانکاران با توجه به هزینه‌های جمع‌آوری و حمل به این قیمت‌ها رسیده‌اند. بی‌تردید این پیمانکاران هزینه‌هایی دارند که افرادی که به صورت غیرمجاز خریداری می‌کنند بالاتر باشد، اما غیر از پیمانکار شهرداری هر کسی نسبت به خرید زباله ارزشمند اقدام کند جرم است.

وی درباره زباله‌سوز ۶ هزار تنی تهران نیز گفت: با توجه به اینکه انعقاد چنین قراردادی در کشور در این سطح برای اولین بار است شرکت‌های مشاور برای انعقاد این قرارداد نیاز به بررسی‌های بیشتر و اخذ مشاوره‌های فنی بیشتر داشتند لذا مقرر شد از مجموعه‌های دانشگاهی و همچنین کارشناسان وزارت کشور استفاده کنیم. در این مسیر یک مشاور بین‌المللی نیز استخدام کردیم تا این قرارداد‌ها تنظیم شود. امیدواریم تا دو هفته آینده پیش‌نویس این قرارداد تنظیم شود.

 توضیح درباره شیرابه مجموعه دفن زباله آرادکوه 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در خصوص شیرابه و انتشار آن در هنگام حمل پسماند و در مجموعه آرادکوه، اظهار کرد: بیش از هفتاد سال است که در مجموعه آرادکوه زباله دفن می‌شود طبیعتا بوی نامطبوع در آنجا وجود دارد لذا برنامه‌ریزی شده که به عنوان تنها راه حل آلودگی زیست محیطی و گاز متان موجود در آنجا استحصال این گاز انجام شود که منابع و اعتبارات در طرح جامع دیده شده و مقرر بود تا اسفندماه سال گذشته برای جذب سرمایه‌گذار اقدام شود که با یک ماه و نیم تاخیر در اردیبهشت‌ماه فراخوان جذب سرمایه‌گذار انجام خواهد شد. هر چند که این موضوع برای شهرداری تهران پرهزینه است، اما آن را به عنوان یک راه حل تمام کننده و حلقه پایانی مدیریت پسماند پذیرفته است. اما موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد و خوشبختانه دریاچه شیرابه‌ای که در گذشته وجود داشته امروز خشک شده و دیگر وجود ندارد.

محمدی درخصوص تعداد کاربران اپلیکیشن نوماند گفت: هدف‌گذاری که دنبال کردیم این بود که روزانه ۱۹۰۰ نفر در این اپلیکیشن ثبت‌نام کنند که در مجموع حدود ۴۲ هزار نفر می‌شد که در حال حاضر ۴۵ درصد از هدف‌گذاری ما محقق شده است و تبلیغات مویرگی برای افزایش تعداد کاربران نیز به صورت جدی دنبال می‌شود.

وی در خصوص شیرابه‌ای که از خودرو‌های حمل پسماند بعضا جاری می‌شود نیز تصریح کرد: تمام تلاش این است که بویژه در فصول گرم با نوسازی ناوگان که بخشی از آن مربوط به سیم‌تریلر‌ها می‌شود بتوانیم این موضوع را مدیریت کنیم. تعدادی از این خودرو‌ها در سال گذشته نوسازی و اورهال شدند و نظارت بر پیمانکار نیز در این حوزه به صورت جدی افزایش پیدا کرده است. اگر این موضوع در سطح شهر دیده می‌شود تخلف است و قطعا با آن برخورد خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ادامه داد: مرکز تحقیق و پژوهشی به صورت مشترک با شهاب‌خودرو احداث کردیم که ماشین‌هایی طراحی کنند که به صورت وکیوم شده به هیچ عنوان شیرابه از آن خارج نشود و به این ترتیب وضعیت بهبود پیدا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تفکیک نشدن زباله منجر به مصدوم شدن پاکبان شهرداری یزد شد
  • کارهای زیربنایی برای نگهداری استاندارد محصولات کشاورزی در مازندران اجرا شود
  • از لزوم جدیت در تفکیک زباله، تا سهم فاضلاب خانگی در آلودگی رودخانه های رشت
  • نشان «همیار بازیافت» در کرمان رونمایی شد
  • به کارگیری اتباع مجاز منع قانونی ندارد
  • موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد/ حقوق پاکبانان افزایش یافته است
  • توضیح مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره قیمت خرید زباله در «نوماند»
  • واکنش شهرداری تهران به ارقام خرید پسماند خشک در قالب نوماند
  • برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت پسماند به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران