Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وب سايت آرل: سبک هنر و پيشه يا همان «Art and Crafts» با تمرکز بر طبيعت و کارهاي دستي، ظاهري طبيعي و به دور از تجمل دارد. متفاوت از سبک هاي طراحي آزاد و غيررسمي، سبک هنر و پيشه در يک چهارچوب مشخص و از پيش تعريف شده عمل مي کند. جنبش هنر و پيشه در سال هاي پيش از آغاز قرن بيستم و در مقابله با سبک طراحي دوره ويکتوريايي اتفاق افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين جنبش مبلمان و اشيا دکوراتيو توليد کارخانه ها را که در آن زمان متداول بود، رد کرد و به دنبال زيبايي طبيعي و مبلمان و اشيا دست ساز سنتي بود. هنرمنداني همچون گوستاو استيکلي ( فردي که اصطلاح Craftsman را ابداع کرد که گاهي براي اين سبک نيز از اين اصطلاح استفاده مي شود) و ويليام موريس اولين اشخاصي بودند که اين جنبش را پايه گذاري کردند و البته بسياري از آثار فرانک لويد رايت از ويژگي هاي اين سبک بهره مي برد. همراه ما با بررسي نمونه هاي از اين سبک همراه باشيد...
چرا اين سبک جواب داده است: سبک هنر و پيشه جدا از اينکه خطوط راهنماي مشخصي دارد، در وراي خود باورهاي خاصي را نيز دارا مي باشد. اين سبک روح خلوص و صداقت را در خود دارد. فضاي داخلي که به سبک هنر و پيشه طراحي شده باشد پر از صميميت و هارموني است، ايده آل هايي که اولين بار نيز موجب بروز و پيدايش اين سبک شدند.
اين سبک مورد علاقه شما خواهد بود اگر: اگر خانه Gamble House در پاسادانا کاليفرنيا از بناهاي موردعلاقه شما براي بازديد است. اگر فکر مي کنيد که طبيعت بهترين طراحي ممکن در همه زمان ها را دارا بوده است. اگر شما از استفاده از يک پليور دستبافت بيشتر لذت مي بريد تا يک لباس آماده کارخانه اي. اگر از خوابيدن زير آسمان پرستاره لذت مي بريد. اگر از کساني هستيد که معتقديد هداياي دست ساز با ارزش تر هستند و واقعا به آن اعتقاد داريد.

از رموز اين سبک: چوب کاري هاي عالي
يک نکته ساده، بدون استفاده از چوب نمي توانيد يک خانه به سبک هنر و پيشه داشته باشيد. اين نکته بي شک مهمترين نکته طراحي به اين سبک بوده و عامل تاکيدکننده بر زيبايي طبيعي است که اين رويکرد طراحي را شکل مي دهد. بعلاوه هيچ وقت چوب هاي رنگ شده در يک فضاي داخلي به سبک هنر و پيشه نخواهيد ديد، در عوض تمرکز اصلي بر روي پوشش هايي بر روي چوب است که هم آن را حفظ کرده و هم زيبايي اصيل و طبيعي آن را به نمايش بگذارد. چوب بلوط، متريال شاخص اين سبک طراحي است اما از چوب هاي کاج و افرا و ساير گونه هاي بومي نيز استفاده مي شود.
دقيق تر به اين سبک نگاه کنيد: چوب کاري هاي سبک هنر و پيشه فقط منحصر به استفاده از متريال نيست بلکه نمايش اين متريال در فضايي که به سبک هنر و پيشه طراحي شده ، حائز اهميت است. در سالن و نشيمن خانه اي که در تصوير زير مي بينبد، کاملا واضح اتصالات و جزئيات پانل کاري ها و پلکان ها به چشم مي خورد. پوشش روي چوب نه تنها تنوع بافت طبيعي چوب را مخفي نکرده بلکه آن را بيشتر در معرض نمايش مي گذارد.

از رموز اين سبک: رنگ هاي برگرفته از طبيعت
پالت رنگ کلاسيک سبک هنر و پيشه، زيبايي ساده و بي ادعا خود را مستقيما از دنياي طبيعت مي گيرد: رنگ هاي سنگ ها، پوست درختان، برگ ها و گياهان. اگرچه لازم نيست خودتان را محدود به استفاده از رنگ هاي قهوه اي و سبز کنيد، رنگ هايي که کمتر به نظر مي رسد در طبيعت يافت شوند مثل رنگ آبي را مي توانيد به صورت کهنه کاري شده و غبارگرفته استفاده کنيد.
يک راهکار شکست ناپذير در مورد انتخاب رنگ وجود دارد: مي توانيد ترکيب رنگ گل ها و گياهاني که در خانه و همسايگيتان وجود دارد را به دقت بررسي کنيد و اين رنگ ها را در فضاي داخلي خود استفاده کنيد.
دقيق تر به اين سبک نگاه کنيد: رنگ هاي غني و گرم اين فضا به همان خوبي که در فضاي خارجي در هم تلفيق شده و کنار هم مي نشينند، در فضاي داخلي نيز چنين هستند. اگرچه هميشه رنگ هايي به روشني رنگ زردي که در تصوير پايين استفاده شده است در بناهاي به سبک هنر و پيشه نمي بينيد، اما در اين کار، اين رنگ زرد هم به خوبي با چوب کاري ساير بخش ها، پارچه مبلمان و پنجره هاي هنرمندانه اين بنا ترکيب شده و هم اينکه به فضا جان داده است. زردي و روشني اين رنگ به تنهايي در سبک هنر و پيشه جايي ندارد.

از رموز اين سبک: مبلمان عملکردي
سبک هنر و پيشه از مبلمان هاي دوره ويکتوريايي و اشيا حجاري شده زياده از حد، تا جاي ممکن به دور است. در مقابل اين سبک از مبلمان هاي راحت و بي پيرايه و محکمي استقبال مي کند که براي ماندگاري تا به ابد، ساخته شده اند و به اندازه اي که در طراحي آنها به فرم اهميت داده شده، به همان ميزان تابع عملکرد نيز هستند. هر چقدر اين مبلمان ها تزئينات کم دارند اما به واسطه جزئيات خاص و متريال هايشان توجه را جلب مي کنند. اگرچه امروزه محصولاتي که در حيطه اين سبک ارائه مي شوند لزوما دست ساز نمي باشند، چنانکه در گذشته اين چنين بوده است، اما براي دکوراسيون به اين سبک بايد از محصولاتي استفاده کنيد که بيشترين ويژگي ها و شباهت را به محصولات دست ساز دارند.
دقيق تر به اين سبک نگاه کنيد: اکثر مبلمان هاي سبک هنر و پيشه سنگين و از جنس چوب هستند اما اين بدان معنا نيست که ستون فقرات شما به واسطه نشيمن هاي سخت اين مبلمان ها آزرده شود. پارچه هاي ساده کتاني، پنبه اي يا چرم همانگونه که در نشيمن اين خانه به کار رفته اند، مي توانند حس راحتي بيشتري به دست دهند و در عين حال مناسب فضاي اين طراحي باشند.

از رموز اين سبک: کف سازي با متريال هاي طبيعي
ايده شما براي کفسازي استفاده از فرش است؟ مشابه آنچه در قرن 19 رواج داشته است؟ کفسازي در فضايي به سبک هنر و پيشه بايد از زيبايي طبيعي بهره ببرد، متريال هايي مانند چوب هاي سخت مثل پارکت و يا سنگ. کاشي هايي با لعاب متناسب با سبک هنر و پيشه نيز وقتي با طرح موزاييکي به کار روند، مي توانند به خوبي با چنين فضاهايي کار کنند. بافت چوب پنبه اي بلوط نيز مي تواند انتخاب مناسبي براي کفسازي باشد. اگرچه که نبايد خيلي کفسازي اين فضاها را با استفاده از فرش پنهان کرد اما اگر مي خواهيد از فرش استفاده کنيد رنگ آن را متناسب با تم رنگي فضا انتخاب کنيد و بعلاوه از بافت هاي طبيعي استفاده کنيد و از فرش هاي طرح دار پرهيز کنيد.
دقيق تر به اين سبک نگاه کنيد: از کفسازي هايي که خيلي يکنواخت به نظر مي رسند و لبه هاي خيلي تيز دارند يا ظاهر کارخانه اي دارند استفاده نکنيد (در چنين فضاهايي استفاده از کفسازي وينيل و بتني مناسب نيست). کفسازي که در اين تصوير مي بينيد تنوع زيبا و جالب توجهي از نظر رنگ دارد که نشان مي دهد دست طبيعت در اين کفسازي در کار بوده است و بعلاوه هر يک از قطعات به نوعي طرحي دارند که هيچ ماشيني نمي تواند چنين طرحي را بازتوليد کند.

از رموز اين سبک: جزئيات دست ساز
تاکيد سبک هنر و پيشه بر روي جزئيات دست ساز و استنسيل شده و با دست رنگ شده، پاسخي بود در برابر کاغذديواري هاي کارخانه اي و ساير محصولات دکوراتيو دوره ويکتوريايي. سادگي، رمز حس مينمال اين فضاهاست که باعث مي شود از زوائد بصري که در مقابل زيبايي حقيقي قرار دارند، اجتناب شود. استفاده از تم و پالت رنگي ملهم از دنياي طبيعت، هميشه متناسب اين فضا خواهد بود.
دقيق تر به اين سبک نگاه کنيد: اين سبک فقط محدود به ظاهر نشده و حامل يک پيام است. کلماتي که در تصوير زير در پاگرد حک شده اند، جملاتي در مورد صلح، رفاقت و گرمايي هستند که با سبک هنر و پيشه قرابت دارد. چه تصوير يک برگ را با استنسيل روي ديوار حک مي کنيد يا از تصوير جملات و کلمات استفاده مي کنيد به ياد داشته باشيد که محتوا و معناي آن ها نيز به اندازه تزئينات دکوراتيو مي بايست با روح اين فضا متناسب باشد

از رموز اين سبک: روشنايي هاي طراحي شده به سبک ميکا و تيفاني
سبک هنر و پيشه نسبت به ساير سبک ها کمتر بر روي استفاده از اکسسوري ها تاکيد داشته و از وسايل مينيمال استفاده مي کند. اين بدان معناست که محصول روشنايي مورد استفاده به عنوان يکي از ابزارهاي ضروري هر فضا بايد در اين سبک حرفي براي گفتن داشته باشند. هر دو روشنايي هاي به سبک ميکا و تيفاني مي توانند براي اين فضا مناسب باشند. روشنايي هاي ميکا به واسطه حس ارگانيک بودنشان و درخشش خوب آنها و روشنايي هاي شيشه اي تيفاني براي حس دست ساز بودن آنها. اگرچه اين دو سبک روشنايي، مشخصه سبک هنر و پيشه هستند اما مي توانيد از محصولات روشنايي ديگر نيز استفاده کنيد.
(روشنايي هايي که خطوط واضح و صاف دارند، ساده هستند، فرم هاي ارگانيک دارند و از فلزهايي با تم رنگي گرم ساخته شده اند)
دقيق تر به اين سبک نگاه کنيد: در راستاي استفاده از خطوط صاف و عدم استفاده از خطوط منحني در سبک هنر و پيشه، اتصالات نيز مي بايست از پروفيل هاي زاويه دار با خطوط صريح باشد. در تصوير زير خطوط روشنايي استفاده شده متناسب و مکمل صفحات افقي و عمودي ميز صبحانه خوري است در حالي که قسمت شيب دار آن، حس حرکت از ايجاد حالت ايستا در فضا جلوگيري مي کند.

از رموز اين سبک: شيشه هاي استين گلاس و دکوراتيو
استفاده از شيشه هاي استين گلاس، ويتراي و دکوراتيو براي پنجره ها و درها در خانه هاي به سبک هنر و پيشه هميشه متداول بوده است. در طراحي اين شيشه ها معمولا از طرح ها و موتيف هاي خطي و هندسي استفاده شده است که باعث مي شود متناسب عناصر دنياي طبيعت باشند.
دقيق تر به اين سبک نگاه کنيد: شيشه هايي مانند اين تصوير يکي از نمونه هايي است که در سبک هنر و پيشه هر دو مسئله فرم و عملکرد در آن هم وزن هم عمل مي کنند. با اين حال پنجره هاي اين خانه به هيچ عنوان نماي خارجي بنا را به واسطه تزئينات شيشه، محدود نمي کنند و فضاي خارجي کاملا از پشت شيشه پيداست.

از رموز اين سبک: استفاده از فلزهايي با رنگ گرم
استفاده از کروم و استيل کاملا در تناقض با اين سبک است. اما استفاده از برنز، برنج و مس با ظاهري کهنه کاري شده يا رنگ شده با چوب هاي به کار رفته در اين سبک در هارموني بوده و حس گرماي فضا را تکميل مي کند. فلزات استفاده شده در اين سبک معمولا چکش خورده هستند تا متناسب اين حس دست ساز بودن باشند.
دقيق تر به اين سبک نگاه کنيد: استفاده از قطعات برنزي سياه قلم کار شده بر روي درب در تصوير زير نه تنها به گرماي چوب و سنگ کار شده در اين فضا افزوده بلکه به فضا معنا بخشيده است. اگرچه که روشنايي هاي به کار رفته کاملا کلاسيک و متعلق به سبک هنر و پيشه نمي باشند اما فرم مکعبي و سادگي آنها، مکمل حس اين فضاست.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۰۹۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیرگذاری فیلم‌های کوتاه بیشتر است/ آشنایی نسل‌ امروز با فرهنگ رضوی

فرهاد قائمیان مدیر بیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) درباره اینکه در بخشی از فراخوان جشنواره بین‌المللی فیلم رضوان تنها متولدین دهه هفتاد به بعد امکان ارسال آثار خود را به جشنواره دارند با خط فکری همراه بوده است یا خیر گفت: واقعیت این است که این بخش یکی از اهداف ماست وگرنه ما آن نسل قبلی یا مقطع سنی قبل هفتاد را نادیده نگرفته‌ایم و سعی کرده‌ایم که این مقطع سنی را پرورش دهیم و با فرهنگ رضوی بیشتر آشنا کنیم تا به همین دلیل در فیلم‌های کوتاهشان بتوانند آموزش هم ببینند.

وی ادامه داد: قبل از هر چیزی تاکید می‌کنم آموزش، آموزش و آموزش. برای همین کارگاه‌هایی را که مد نظرمان است، گفته شده و در فراخوان هم اعلام شده است. از این طریق ما باید بتوانیم روال و مسیری را فراهم کنیم که با آن اشاعه فرهنگی در میان نسل جوان که شاید یکم احتمالا دور شده اند انجام شود و همچنین بتوانیم برای فیلم‌هایی که ساخته می‌شوند با فیلم‌های کوتاه، نیمه بلند این عزیزان را به سوی فیلم‌های سینمایی بلند پرتاب شوند.

قائمیان مدیربیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) درباره  وضعیت کارگاه‌های برنامه ریزی شده جشنواره فیلم دینی رضوان در استان‌های کشور گفت: در تمامی استان‌ها این اتفاق خواهد افتاد شاید ما بتوانیم کارگاه هایی را که در استان ‌های مختلف انجام شده است با افرادشان گزینش کنیم تا این عزیزان هم برای زیارت آقا امام رضا(ع) تشریف بیاورند و هم در یک کارگاه مقدماتی کارها را انجام دهیم و در نهایت این عزیزان بتوانند برای جشنواره حاضر شوند.

وی درباره وضعیت اکران فیلم‌های نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان پاسخ داد: با سازمان سینمایی، حوزه هنری و سینماهایی که در حیطه این بخش‌ها هستند صحبت شده است تا ما بتوانیم قبل از اکران فیلم‌های سینمایی این آثار را به صورت کلیپ کوتاه اکران کنیم. به نوعی این اتفاق در تلویزیون اتفاق افتاده است تا بتوانیم به عبارتی فرهنگ سازی کنیم که ما فیلم کوتاه و کار نسل جوان هم تماشا کنیم. تاثیر گذاری فیلم‌های کوتاه خیلی بیشتر خواهد بود، صرف موضوع اینکه ما یک فیلم بلند ببینیم نیست بلکه می‌خواهیم ببینیم جوانان‌هایی که در خانه های خودشان هستند چه تفکری دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • خوابگردهایی که مزدوری پیشه کردند
  • آشنایی با روش‌های درمان زخم بستر در منزل
  • تاثیرگذاری فیلم‌های کوتاه بیشتر است/ آشنایی نسل‌ امروز با فرهنگ رضوی
  • آشنایی با نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس در زنجان و طارم
  • روزی که شوروی پشت مزدوران را در ایران خالی کرد / پاسخ بختیار به ادعای رضا پهلوی / تصاویر رنگی آلمان‌ها از نبرد استالین گراد / گرامافونی که ایرانی‌ها ۱۲۰۰ سال پیش ساختند / آبادان در بیش از یک قرن پیش
  • برگزاری همایش آشنایی با مناسک حج در بروجرد
  • برگزاری همایش آشنایی با مناسک حج در بروجرد+مصاحبه
  • داوران در صدور حکم صبوری و طمانینه پیشه کنند
  • ◄ آشنایی با آبراه غیرطبیعی پاناما + فیلم
  • آشنایی بانوان مهابادی با شیوه‌های جدید طبخ آبزیان