Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@00:46:19 GMT

خريد کلاه ايمني و کتاب به جاي حبس در زندان

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۰۹۹۸۲

خريد کلاه ايمني و کتاب به جاي حبس در زندان

خبرگزاري آريا - روزنامه قانون - محمدرضا حيدري: احکام جايگزين حبس، يکي از راهکارهاي مفيد و مهمي است که در چند سال گذشته توسط قضات صادر مي شود و تاثير اين نوع مجازات ها بسيار بهتر و موثرتر از مجازات حبس بوده است. کاشت نهال، کتابخواني و خريد کتاب، مشارکت در کارهاي عام المنفعه، سرکشي به پدران و مادران سالخورده در مراکز نگهداري سالمندان و خدمت به آن‌ها، خريد کلاه ايمني براي جلوگيري از مرگ و مير موتورسواران از جمله مجازات هاي جايگزين حبس بود که دردو سال گذشته توسط قضات دادگاه هاي سراسر کشور صادر شد و نتيجه آن نيز بسيار مثبت بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نگاهي به دو حکم جايگزين حبس که توسط قضات دادگاه هاي شهرستان فسا و گنبد کاووس صادر شد و توانست علاوه بر متنبه کردن فرد خاطي آثار مثبتي نيز برجاي بگذارد، اهميت صدور احکام جايگزين حبس را دوچندان مي کند. در يکي از اين احکام فرد خاطي به خريد 150 کلاه ايمني براي موتورسواران و متهمان ديگر به خريد کتاب به جاي رفتن به زندان محکوم شدند.

کلاه ايمني به جاي زندان
15 سال بيشتر نداشت و شوق موتورسواري و ويراژ دادن در خيابان‌هاي شهر باعث شد تجربه دردناکي را در اين سن کم کسب کند. وقتي سردي دستبند آهني را دور دستانش حس کرد، باور کرد بايد خود را براي رفتن به پشت ميله هاي زندان آماده کند. جايي که تنها در فيلم و سريال ها ديده بود. دست تقدير او را در مسيري قرار داد تا پرونده قضايي‌اش توسط قاضي بلاغي رسيدگي شود و او با صدور حکم عجيبي مانع از به زندان افتادن مرتضي شود. صدور حکم خريد 150 کلاه کاسکت براي موتورسواران شهر، مجازاتي بود که او و پدرش آن را اجرا کردند و با اين کار زندگي را به 150موتورسوار شهرستان فسا بخشيدند.
مرتضي از آن روز و حکمي که مسير زندگي اش را تغيير داد،‌ اين‌گونه مي‌گويد:« در شهرستان ما بسياري از مردم کارگر ساختماني هستند و 80 درصد آن‌ها سوار موتور مي‌شوند و با اين وسيله تردد مي کنند. روز حادثه با حسين، پسر يکي از اقوام مادري ام سوار بر موتور تصميم گرفتيم براي تفريح به بيرون از شهر برويم. ناگهان با خودروي نيساني تصادف کرديم به حدي که حسين دچار آسيب شديدي شد. هردوي ما رابه بيمارستان منتقل کردند. من زخمي شده بودم و از وضعيت حسين خبر نداشتم. از نگاه نگران اطرافيان متوجه شدم اتفاق بدي براي او افتاده است. دستم شکسته بود و مرا به اتاق عمل بردند و در دستم پلاتين قرار دادند. از اطرافيان سراغ حسين را گرفتم و متوجه شدم وقتي هردو زمين خورديم، ضربه شديدي به سر او وارد شده و همين ضربه باعث مرگش شده است.
باور نمي کردم که يک لحظه غفلت باعث مرگ او شده باشد و من در اين حادثه مقصر بودم. هردوي ما کلاه ايمني نداشتيم و من بدون گواهينامه موتورسواري مي‌کردم. پرونده در کلانتري تشکيل شد و در اختيار دادگاه قرار گرفت. پدرم تلاش زيادي کرد تا من به زندان نروم. تا مرحله تکميل تحقيقات با سپردن وثقيه آزاد بودم. هر شب کابوس مي‌ديدم و خودم را پشت ميله‌هاي زندان و در ميان افراد خلافکار تصور مي‌کردم. خوشبختانه خانواده حسين رضايت دادند و اعلام کردند شکايتي ندارند اما به دليل رانندگي بدون گواهينامه و از جنبه عمومي جرم، محکوميت سنگين زندان در انتظارم بود. پرونده پس از تکميل تحقيقات در اختيار قاضي بلاغي قرار گرفت. او بسيار قاضي مقتدر و در عين حال مهرباني است.
قاضي بلاغي بعد از جلسه محاکمه به من و پدرم گفت با توجه به رضايت خانواده حسين پرونده از جهت رانندگي بدون گواهينامه بررسي شده و با توجه به مواد قانوني ذکر شده در قانون مجازات اسلامي بايد به حبس و جريمه نقدي محکوم شوم. شنيدن نام زندان لرزه به تنم انداخته بود. قاضي دادگاه با توجه به اينکه سوء سابقه اي نداشتم، پيشنهاد جالبي را مطرح کرد. ايشان به من و پدرم گفت با توجه به اينکه شهرستان فسا موتورسواران زيادي دارد و بسياري از آن‌ها براي رفت‌و آمد از موتور استفاده مي کنند به جاي حبس، 150 کلاه کاسکت تهيه کرده و آن را در اختيار دادگاه قرار دهيم تا بين موتورسواران شهر توزيع کنند. پيشنهاد خوبي بود ومن و پدرم اين حکم را پذيرفتيم و پدر اين تعداد کلاه کاسکت را تهيه و بار نيسان کرد و با هم به دادگاه برديم.
قاضي بلاغي دستور داد تعدادي از اين کلاه کاسکت ها در استاديوم ورزشي شهر بين موتورسواران توزيع شود و تعداد ديگري نيز در اختيار ادارات قرارگيرد تا بين کارمندان و کارگران موتورسوار توزيع کنند. بعد از آن روز پدرم اجازه موتورسواري به من نداد و چند سال بعد نيز مغازه فروش لوازم يدکي اش را تعطيل کرد. تاثير اين حکم را بعد از مدتي با چشم ديدم. دو سال بعد صبح يکي از روزهاي تابستان وقتي توي مغازه پدرم نشسته بودم، مرد ميانسالي درحالي که کلاه ايمني ترک خرده اي در دست داشت، وارد مغازه شد . از ما خواست شيشه ترک خورده کلاه ايمني را تعويض کنيم. پدرم به او گفت چرا اين کلاه را تعويض نمي‌کني؟ مرد در حالي که کلاه را محکم در دست گرفته بود گفت اين کلاه ايمني براي او خوش شانسي آورده و وي را از مرگ نجات داده‌است.

او گفت دو سال قبل دادگاه فسا تعدادي کلاه کاسکت در اختيار موتورسواران قرار داد و او در آن سال چون وضع مالي خوبي نداشته، نمي‌توانسته کلاه کاسکت بخرد. وقتي اين کلاه را به او داده‌اند هميشه آن را روي سر مي‌گذاشته و رانندگي مي‌کرده است. چند شب پيش وقتي از روستا به شهر بازمي‌گشته، خودرويي با سرعت از مقابلش نزديک شده و نور چراغ هاي آن باعث شده كه تعادلش را ازدست بدهد و زمين بخورد. وقتي زمين افتاده سرش محکم با جدول کنار خيابان برخورد کرده ولي چون کلاه ايمني به سر داشته، آسيبي به او وارد نشده و از مرگ نجات پيدا کرده است. شنيدن اين جملات برايم خيلي جالب بود و حکم قاضي بلاغي جان يک انسان را از مرگ نجات داد. تاثير اين حکم بسيار بالاتر از زندان رفتن من بود و به طور حتم اگر به زندان مي افتادم اين‌گونه متنبه نمي‌شدم و ممکن بود دست به کارهاي خلاف ديگري بزنم».
کتاب به جاي حبس
يکي ديگر از احکام جايگزين حبس که به ابتکار قاضي گنبدي صادر شد، خريد کتاب به جاي حبس بود. قاضي خوش ذوق گنبد کاووسي در طرحي ابتکاري برخي مجرمان جرايم خرد را با استفاده از ظرفيت قانون مجازات اسلامي در راستاي توسعه فرهنگ مطالعه و نيز ترويج اقدامات فرهنگي، به خريد کتاب به جاي تحمل حبس محکوم کرد. سيد قاسم نقي‌زاده موسوي، رييس شعبه دوم دادگاه کيفري گنبد کاووس که درطرحي ابتکاري برخي مجرمان جرايم خرد را با استفاده از قانون مجازات جايگزين حبس به خريد کتاب محکوم مي‌کند، در اين زمينه مي‌گويد:« در راستاي استفاده از ظرفيت هاي خوبي که در قانون وجود دارد، در دادگاه کيفري 2 شهرستان گنبد در هر نامه اعزام متهم به زندان به او اعلام مي کنم تا روز جلسه دادگاه، پنج جلد کتاب مطالعه و خلاصه آن را به همراه يک حديث براي دادگاه ارسال کند تا در مجازات او تخفيف بدهم.
کتاب ها به نحوي انتخاب شده که براي همه زندانيان صرف نظر از ميزان سواد و آگاهي و با هر ميزان معلومات و براي هر سني قابل استفاده باشد. کتاب هايي به زبان خيلي ساده تا کتاب هاي تخصصي که بار علمي بالايي در بر دارند از جمله اين کتاب ها هستند». قاضي نقي زاده با اشاره به اينکه حتي کتاب هاي قصه کودکان خردسال براي استفاده مادران آنان در زندان تهيه شده است، تصريح کرد: به اوراق کتاب ها مهر وقفنامه زده شده تا در حفظ و نگهداري آن دقت بيشتري صورت گيرد. هدف از ترويج فعاليت هاي فرهنگي از جمله تهيه کتاب را افزايش آگاهي و تقويت روح ايمان و اراده و حل مسائل اجتماعي است.
به نظرم يکي از علل ارتکاب جرم عدم آگاهي است. مطالعه کتاب در زندان علاوه بر مزيت هاي فردي و اجتماعي، از درگيري زندانيان با يکديگر جلوگيري مي کند. زندان اثرات مادي و رواني جبران ناپذيري بر مجرم و خانواده او مي‌گذارد که با مجازات جايگزين حبس مي‌توان آن را کاهش داد. فراهم کردن امکان پذيرفته شدن محکومان در جامعه و پيشگيري از رفتار ضد اجتماعي آنان، به حداقل رسيدن حس انتقام در فرد محکوم و کاستن از هزينه نگهداري زنداني شامل پوشاک، خوراک و حفاظت مهم‌ترين مزاياي مجازات هاي جايگزين حبس است». قاضي نقي زاده با بيان اينکه روش هاي سنتي ديگر پاسخگو نيست، اضافه کرد: مجازات هاي جايگزين حبس در بيشتر موارد فوري انجام مي‌شود و ثمره آن زودتر به بار مي‌نشيند و براي جامعه ملموس تر خواهد بود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۰۹۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظریه پزشکی قانونی یکی از ارکان اساسی رأی قاضی است

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین سعید سعدی معاون امور فرهنگی قوه قضائیه در همایش مسؤولین روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی قوه قضائیه گفت: سازمان پزشکی قانونی یکی از مجموعه‌های تخصصی قوه قضائیه است که مجموعه همکاران آن با تلاش شبانه روزی خدماتی را به مردم ارائه می‌دهند.

وی افزود: اهمیت کار پزشکی قانونی و نقش نظرات کارشناسی آن در صدور رأی قاضی نیاز به تقوا و ایمانی قوی دارد و یک پزشک قانونی باید در مقابل هرگونه فریب و فریبکاری بایستد و نظریه درست و دقیق را در کمال ایمان و تقوا صادر کند.

وی با بیان اینکه تصمیم سازی برای رأی قاضی کار پزشکی قانونی است، اظهار داشت: پزشکی قانونی از سالم‌ترین بخش‌های دستگاه قضائی است که با دقت و درایت نظرات کارشناسی را صادر می‌کند که در همه امور و اقدامات این سازمان گرایش فرهنگی به خوبی مشهود است.

حجت الاسلام سعدی در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت پرداختن به امور فرهنگی در دستگاه‌ها تصریح کرد: پرداختن به امور فرهنگی زمان و مکان ندارد و آنچه در این میان بسیار مهم است فرهنگی و دغدغه مند بودن متولیان این امور است به نحوی که بتواند موارد و موضوعات فرهنگی را به خوبی منتقل کند.

وی ادامه داد: مسؤول امور فرهنگی باید از هرگونه دروغگویی، بی تقوایی، بی اخلاقی، عصبانیت و … به دور باشد و منظومه‌ای فرهنگی را در اخلاق و رفتار خود به نمایش بگذارد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با تأکید بر اینکه در انجام امور فرهنگی باید همیشه خدا را در نظر بگیریم گفت: مسئول امور فرهنگی باید به نحوی عمل کند که در اعمال و رفتار خود روحیه صداقت، خداترسی، پاکدامنی و تقوا را منتقل کند و مردم در وجنات او عظمت امور فرهنگی را ببیند.

حجت الاسلام سعدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توانمندی‌های امروز کشور در عرصه‌های مختلف از جمله مسائل دفاعی و نظامی افزود: زمانی کشور در هیچ زمینه‌ای صاحب اقتدار و توانمندی نبود اما امروز به جایی رسیده‌ایم که ایران اعلام می‌کند در ساعت و روز و زمان مشخص، سرزمینی مشخص را مورد هدف قرار می‌دهد و دقیقاً طبق برنامه عمل می‌کند که این اوج اقتدار و توانمندی و نتیجه ایمان و خودباوری است.

وی در پایان با تأکید دوباره بر توجه به امور فرهنگی در همه بخش‌های قوه قضائیه و از جمله در پزشکی قانونی گفت: با تقویت امور فرهنگی، بارش رحمت الهی در فضا حاکم می‌شود و از آنجا که کار روابط عمومی نیز به نوعی کاری فرهنگی است می‌تواند به ترویج هرچه بیشتر این امور کمک کند.

کد خبر 6090163

دیگر خبرها

  • یک قاضی در شمال غربی پاکستان ربوده شد
  • مرگ مشکوک قاضی دادگستری در آمل
  • نظریه پزشکی قانونی یکی از ارکان اساسی رأی قاضی است
  • مسابقه‌ای برای کلاه‌سبزان نیروی دریایی
  • آغاز فعالیت کمیته ایمنی و سلامت سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • قاضی‌القضات جدید قزوین منصوب شد
  • نظارت مدیریت بحران بر ایمنی نمایشگاه کتاب تهران
  • (ویدیو) کنایه واعظی به آمار‌های غلط دولت رئیسی؛ مردم بهترین قاضی هستند
  • وضعیت اضطراری؛ شرایط خیلی امیدوار کننده نیست / سر بی کلاه دو و میدانی در المپیک
  • سر بی کلاه دو و میدانی در المپیک؛وضعیت اضطراری