Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@07:22:32 GMT

ويکي پديا در ايران

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۱۰۱۵۳

ويکي پديا در ايران

خبرگزاري آريا - روزنامه هفت صبح - رويا سادات هاشمي، مجله مهر: «ويکي پديا» امروز يکي از مرجع هاي مهم اطلاعاتي بين مردم است. دانشنامه اي که در آن مي شود درباره موضوعات مختلف مقاله پيدا کرد. اينجا پاي حرف هاي «محسن سالک» مدير ارشد ويکي پديا در ايران نشستيم.
«محسن سالک» کسي است که او را در ايران به عنوان مدير ارشد ويکي پديا مي شناسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کسي که به چهار زبان زنده دنيا آشنايي دارد؛ جواني که با ويرايش بيش از 100 هزار مقاله در ويکي پديا بيشترين ميزان دسترسي به اين دانشنامه را دارد. مدير ارشدي که مي گويد نه فقط او که الباقي مقاله نويس هاي فعال ويکي پديا براي کاري که در اين دانشنامه جهاني انجام مي دهد هيچ مزدي دريافت نمي کنند.

محسن سالک
همه چيز با فوت يکي از همشهري ها شروع شد
«محسن سالک» مدير ارشد ويکي پدياي فارسي در ايران شناخته مي شود. او از جمله پر ويرايش ترين کاربران ويکي پدياست. از اولين باري که او در ويکي پديا دست به ويرايش و مقاله نويسي زد 10 سالي مي گذرد. او درباره ورود و آشنايي اش با اين دانشنامه مجازي اين طور مي گويد: «داستان کار من از اينجا شروع شد که يکي از همشهري هاي ما که اتفاقا برنده مدال رياضي بود، فوت کرد.
آن زمان من خيلي تلاش مي کردم که درباره او در دانشنامه بنويسم؛ اما هرچه مي نوشتم پاک مي شد. همين هم شد که رفته رفته با ساز و کار آن آشنا شدم و به اين نتيجه رسيدم که يکي از نقطه ضعف هاي جامعه ما در آن زمان کمبود اطلاعات عمومي در فضاي اينترنتي است تا جايي که تصميم گرفتم زمان هاي آزادم را روي گسترش دانشنامه آنلاين بگذارم که حاصل آن هم در حال حاضر به حدود 100 هزار ويرايش و نوشتن هزاران مقاله رسيد.»
با صرف 20 دقيقه زمان در روز مي شود يک کاربر فعال بود
ساز و کار مقال نويس ها در اين دانشنامه به اين شکل است که در ويکي پديا موضوعات مختلفي مورد پوشش قرار مي گيرد و هر کاربري بسته به تخصص، اطلاعات، دانش و علاقه مندي که دارد به مقاله هاي متفاوت مي پردازد. «من تحصيلاتم در زمينه علم کامپيوتر است طبيعتا به موضوعات فني خيلي علاقه داشتم و دارم. از طرف ديگر اوقات فراغتم را هم به مطالعه تاريخ و ادبيات مي گذرانم. موضوعي که باعث شده تا بيشتر ويرايش و مقاله نويسي هايم هم در اين حوزه باشد.»
با اين اوصاف شايد اين جور به چشم بيايد که فعاليت مستمر در جايي مثل ويکي پديا به طور شبانه روزي زمان زيادي را مي طلبد اما مدير ويکي پديا فارسي اين موضوع را بسته به جايگاه و دسترسي کاربران در اين دانشنامه مي داند. «من به خاطر مسئوليت هايي که در اين زمينه دارم وقت بيشتري را صرف مي کنم؛ ولي يک کاربر عادي با روزي بيست دقيقه الي نيم ساعت مي تواند تاثير زيادي را روي دانشنامه بگذارد.»
زنگ تفريحي به نام دانشنامه
نکته قابل توجه اينجاست که همه فعالان ويکي پديا در ايران و جهان براي تمام مقالاتي که مي نويسند يا ويرايش مي کنند هيچ دستمزدي نمي گيرند موضوعي که وقتي چرايي آن را با محسن سالک مطرح مي کنيم به اين جواب مي رسيم. «هر انسان و فردي تفريحاتي دارد که تلاش مي کند وقتش را با آن بگذراند. کسي که ورزش مي کند يا موسيقي تمرين مي کند ممکن است براي کاري که انجام مي دهد پولي که دريافت نکند، هيچ حتي ممکن است پولي هم هزينه کن. حتي عده زيادي اوقات فراغتشان را با کارهاي عالم المنفعه مي گذرانند تا کمک حال جامعه باشند؛ اما برداشت من اين بود که اکثر اين کمک ها شايد اثر موقت داشته باشد ولي گسترش دانش يک اثر دائمي دارد.»
نگهبانان ويکي پديا کار پيچيده اي دارند
طبق حرف هاي آقاي مدير، در ويکي پديا دو دسته کاربر وجود دارد. دسته اول کساني هستند که به نوشتن و ويرايش مقاله مي پردازند و دسته دوم افرادي اند که به آنها مي گويند نگهبان هاي ويکي پديا؛ اين دسته از افراد همه ويرايش هايي که بقيه انجام مي دهند را چک مي کنند. شايد در وهله اول اين چک کردن براي صحت و سقم اطلاعات کار آساني به نظر بيايد اما آقاي سالک مي گويد همين کار هم بسته به شيطنت هاي مردم در ويکي پديا مي تواند در عين سادگي کاملا پيچيده و دردسرساز باشد. «گاهي اوقات تشخيص اطلاعات اشتباهي که به دانشنامه اضافه مي شود براي نگهبانان ويکي پديا مقدور نيست.»

جشن پانصدهزار نوشتار در ويکي پديا فارسي
فکر کرديم «امير دولاب» يک مسلمان فرانسوي است
وقتي صحبت از اضافه کردن اطلاعات غلط مي شود طبيعتا پاي کاربران خرابکار در ويکي پديا هم به ميان مي آيد. کساني که کارشان شيطنت در ويکي پديا است. «يکي ديگر از خرابکاري هايي که اخيرا در دانشنامه اتفاق افتاد و سر و صداي زيادي هم داشت ماجراي تغيير اسم ورزشگاه با اسم امير دولاب بود که نهايتا سرهنگ عليفر هم از اسم آن در تلويزيون استفاده کرد و حاشيه ساز شد. علت اين اتفاق هم به اين بر مي گردد که در کشوري مثل فرانسه جمعيت مسلمانان زياد است براي همين هم اگر شما در اين کشور اسم اسلامي داشته باشيد چندان چيز عجيبي نيست. موضوعي که باعث شد تا نگهبانان ما نتوانند سريع تشخيص بدهند که اين اسم درست است يا غلط؟!»
اما آقاي سالک مي گويد اين اتفاق پرسر و صدا تنها به اين ختم نشد؛ چون با رسانه اي شدن اين موضوع موج تازه اي راه افتاد تا کاربران زيادي براي خرابکاري و شيطنت به ويکي پديا حمله ببرند و با دستکاري مقالات مختلف سعي کنند ماجراي گزارش سرهنگ عليفر را تکرار کنند؛ حتي به عنوان نمونه آخر مي شود به قرعه کشي جام جهاني اشاره کرد که تعداد زيادي تلاش کردند تا صفحه «کافو» بازيکن برزيلي که قرعه ايران را درآورده بود، تغيير دهند.»
حفاظت خاص از اشخاص خاص در شرايط خاص
«ما چند سطح محافظت داريم. به عنوان مثال در يک برهه زماني خاصي يک شخصيتي به خاطر کارها و حرف هايش مورد توجه مردم قرار مي گيرد و آدم هاي زيادي به دنبال همين موضوع به صفحه او مراجعه مي کنند که در اين شرايط ما خودمان را موظف مي دانيم تا از صفحه او محافظت کنيم. در کنار اين مقاله ها صفحات شخصيت هاي مهم سياسي هستند که به خاطر مراجعه دائمي به آن ها دسترسي به آن مختص همه افراد نيست و عده محدودي مي توانند نسبت به ويرايش آنها اقدام کنند.»
براي رسيدن به اصل بي طرفي حکم مي گيريم
اصل «بي طرفي» يکي از ادعاهاي ويکي پديا است که بسياري اين دانشنامه را با آن مي شناسند؛ اما سوالي که ممکن است براي خيلي از ما پيش بيايد؛ رسيدن به يک نگاه بي طرفانه واحد بين مقاله نويس هاست. مقاله نويس هاي فعالي که آقاي سالک مي گويد به طور ماهانه تعدادشان ممکن است بين 300 تا 500 نفر باشد. «ما براي رسيدن به نتيجه نهايي مکانيسم هاي حل اختلاف داريم. براي مثال من و شما سر يک موضوعي با هم صحبت مي کنيم ولي وسط نوشتن يکي از مقالات دانشنامه با هم دچار اختلاف نظر مي شويم. راه حل اولي که وجود دارد اين است که به نفر سوم رجوع کنيم؛ آن هم نفر سومي که هر دو طرف او را قبول دارند و به مثابه يک حکم مي ماند براي همين هر چه او گفت همان اتفاق در دانشنامه نهايي مي شود. اما اگر با يک نفر کار جلو نرفت تعداد حکم ها را از يک نفر به سه تا پنج نفر مي رسانيم تا در نهايت به يک نتيجه واحد برسيم.»

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۱۰۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیوزویک: آمریکا رو به افول است

به گزارش قدس آنلاین، «ویلیام کوپر» نوشینده این مقاله‌ به نتایج یک نظرسنجی جدید در موسسه گالوپ اشاره کرده و نوشت: این نظرسنجی نشان می دهد تنها ۳۳ درصد از آمریکایی‌ها از موقعیت این کشور در جهان امروز راضی هستند. این رقم در مقایسه با (۶۵ درصد) سال ۲۰۰۰، کاهش چشمگیری را نشان می دهد. از آنجایی که دونالد ترامپ و جو بایدن - دو کاندیدای پیر و نامحبوب ریاست جمهوری آمریکا بار دیگر به صحنه مبارزات انتخاباتی آمده‌اند، درک چنین احساساتی از سوی آمریکایی‌ها، چندان هم دشوار نیست.

این نویسده تحلیل‌های سیاسی دو سوال اساسی را مطرح می کند: آیا رکود آمریکا صرفاً یک روند کاهشی در رویکرد طولانی پیشرفت غیرخطی و در عین حال اساساً صعودی است؟ یا اولین مرحله از انحطاط شدید و غیرقابل برگشت ملی است؟

این مقاله پاسخ به این سوالات را به واکنش مردم آمریکا منوط کرده و نوشت: «مانند همه ملت‌ها، آمریکا نیز آن چیزی است که مردمش هستند. این در حالی است که اوضاع آن ها روز به روز بدتر می شود. قبیله گرایی در این کشور شدت می گیرد. پلتفرم های رسانه های اجتماعی در دستکاری شناخت انسان هوشمندتر می شوند. نقایص نظام سیاسی در حال بدتر شدن و شکست های سیاست عمومی آمریکا در حال عمیق تر شدن هستند.»

نیوزویک در ادامه افزود: ارائه راه حل‌ها آسان است؛ بهبود آموزش مدنی در مدارس، افزایش آگاهی با سوگیری های شناختی در سراسر جامعه، شناخت بیشتر افراد سایر گروه‌های سیاسی، کاهش استفاده از رسانه های اجتماعی، گستردگی ساختارهای سیاسی برای تقویت احزاب سیاسی بیشتر، افزایش آزادی بیان، حفاظت از یکپارچگی انتخابات. اما تاکنون در عمل دستیابی به این اهداف غیرممکن بوده است.

دو فرآیند جهانی گسترده، روند مسیر بهبودی آمریکا را سخت‌تر می‌کند. نخست آن که، تکنولوژی روز به روز پیچیده‌تر می‌شود و از سوی دیگر نکات منفی آن نگران کننده تر از دستاوردهای مثبت آن است. نوآوری‌های آنلاین مانند دیپ فیک معایب اینترنت را تشدید و امنیت سایبری ضعیف امنیت داده های شخصی و کنترل سیستم های رایانه ای را تضعیف کرده است. برنامه‌های محبوب مانند تیک‌تاک (متعلق به چین) به دولت‌های رقیب واشنگتن ‌امکان کنترل اطلاعات خصوصی آمریکایی‌ها را بیشتر می کند. از طرفی هوش مصنوعی (AI) بشریت را به خطر انداخته و اختراعات نظامی میدان های نبرد مانند هواپیماهای بدون سرنشین چهره جنگ را تغییر داده است.

این گزارش عامل دوم سخت تر شدن مسیر آمریکا برای جلوگیری از افول را پیچیدگی امور بین المللی معرفی کرده و افزود: آمریکا دو قرن کامل طول کشید تا به هژمونی جهانی دست یابد. دستاوردی که تنها در دو دهه آن را از دست داد.

نویسنده با اشاره به مقاله سپتامبر ۲۰۲۳ رابرت گیتس، رئیس سابق سیا و وزیر دفاع ایالات متحده در فارین افرز با عنوان «ابرقدرت ناکارآمد»، نوشت: تهدیدهای ژئوپلیتیکی علیه آمریکا در حال افزایش است. گیتس در این مقاله تاکید کرده بود: "ایالات متحده خود را در موقعیتی منحصر به فرد می بیند و آن مواجهه با دشمنان متجاوز با اشتباهات محاسباتی است. در حالی که خودش ناتوان از رسیدن به وحدت مورد نیاز برای مقابله با آن ها است و قدرت لازم برای منصرف کردن آنها از اشتباهاتشان را ندارد. ایالات متحده اکنون با تهدیدات جدی‌تری نسبت به دهه‌های گذشته برای امنیت خود مواجه است.»

ویلیام کوپر در پایان این مقاله افزود: بدترین سناریوی ناشی از ناکارآمدی آمریکا، سوءمدیریت داخلی نیست بلکه اشتباه محاسباتی این کشور در سیاست خارجی است. حقیقت قابل توجه این که آمریکا دقیقاً زمانی در حال افول است که چالش های پیش روی جهان در حال افزایش بوده و نیاز به حضور رهبری منطقی هرگز به این فوریت نبوده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • بند خاکی روستای سالک‌آباد شکسته شد / امدادرسانی ۱۶ تیم هلال
  • بند خاکی روستای سالک‌آباد هم شکسته شد/امدادرسانی ۱۶ تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه
  • وابستگی عاطفی کاربران به دستیارهای هوش مصنوعی
  • موسوی بجنوردی: «دانشنامه حقوق ایران» به زودی منتشر می شود
  • جادوی ویرایش تصاویر؛ قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید فتوشاپ معرفی شد
  • هفته سوم آوریل؛ از درمان وزوز گوش تا قصه آتش و انسان
  • نیوزویک: آمریکا رو به افول است
  • زلفی گل: دانشگاه هیچ کسی را بیخود اخراج نمی‌کند
  • پذیرش ۲۸۳ مقاله در اولین کنفرانس ملی مهارت
  • بیماری سالک در دامغان کنترل شد