Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@04:17:11 GMT

تعامل جهانی با منطق دیپلماسی

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۱۰۲۲۸

تعامل جهانی با منطق دیپلماسی

تهران-ایرنا- برقراری تعامل و دوری از انزوا در مناسبات جهانی و بین المللی، اصلی است که دستگاه دیپلماسی کشور با تکیه بر مبانی نظام و حفظ منافع ملی، کوشیده است در سیاستگذاری های کلان خود به آن توجه ویژه داشته باشد؛ موضوعی که رییس جمهوری نیز بر آن تاکید داشته و معتقد است «هیچ کشوری با انزوا به رشد و پیشرفت دست پیدا نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، «هیچ کشوری با انزوا به جایی نخواهد رسید» فصل نخست کتاب دیپلماسی دولت یازدهم و دوازدهم است که رییس جمهوری صبح شنبه 5 اسفند ماه در اختتامیه سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی بار دیگر آن را مطرح کرد و مورد تاکید قرار داد. کارنامه دولت های یازدهم و دوازدهم نشان می دهد ارتباط عزتمندانه با جهان از مهمترین شعارها و وعده های حجت الاسلام حسن روحانی در بهار سال 92 و در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بود. این وعده روحانی از سوی جامعه مورد استقبال قرار گرفت؛ طرح این موضوع را می توان از مهمترین دلایل پیروزی روحانی در این انتخابات دانست.
در مسیر تحقق شعار تعامل جهانی و دوری از انزوا طلبی، روحانی پس از استقرار در ساختمان ریاست جمهوری، در نخستین گام حل مناقشه 12 ساله هسته ای ایران و غرب را در دستور کار قرار داد و با پشتیبانی دیگر ارکان نظام وتلاش تیم دیپلماسی توانست برجام را به عنوان دستاوردی ملی برای ایران در برابر زیاده خواهی های بیگانگان به ارمغان بیاورد.
هرچند دیپلماسی محوری دولت از سوی منتقدان و رقبای سیاسی مورد نقد و هجمه های گوناگون قرار گرفت اما دور شدن سایه جنگ از مرزهای ایران و رفع تحریم هایی که این انزوا بر ایران تحمیل کرده بود - و به گواه مسوولان روز به روز هم بر شدت آن ها افزوده می شد، -نشان داد که می توان در کنار حفظ اقتدار و عزت کشور با جهان گفت و گو کرد و از رهگذر مذاکره و دیپلماسی حافظ منافع ملی بود.
در جهان کنونی لایه های اقتصاد و سیاست به قدری در هم پیچیده است که به سختی می توان نقش هر کشور و قدرت را در این پازل های چند بعدی تشخیص داد. حضور آمریکا در معادلات جهانی به همان اندازه مهم است که حضور ونزوئلا، چنانکه سنگاپور نیز به اندازه روسیه در تعاملات جهانی نقش ایفا می کند و غفلت از اهمیت، نقش و مناسبات هریک از آنها در جامعه بین المللی می تواند مانعی برای توسعه و پیشرفت کشور باشد.
جهان امروز، بسیار پیچیده است و کشورها در نظام بین المللی به مانند تکه های یک پازل در کنارهم قرار گرفته اند؛ بورس های بهم پیوسته جهانی، نقل و انتقالات در هم تنیده نفت، گاز، تجهیزات نظامی و حتی مواد غذایی گویای این واقعیت است و این در هم تنیدگی و پیچیدگی ها اجازه و فرصت دوری از چنین ارتباط و مناسباتی را به هیچ سرزمینی نمی دهد. با توجه به این می توان گفت که در شرایط موجود کنار کشیدن از این مسیر رو به گسترش و پیچیدگی، مبنای منطقی ندارد.
اقتصاد هیچ کشوری بدون داد و ستد با دیگر کشورها به شکوفایی نمی رسد، تولید و صنعت هر سرزمینی در کنار تکیه بر ظرفیت های داخلی به حضور و فعالیت سرمایه گذارانی از جهان نیازمند است تا ضمن انتقال تکنولوژی های نوین، از اتلاف سرمایه های داخلی پیشگیری شود. منابع داخلی هم بدون ارتباط با جهان امکان عرضه و رقابت در بازارهای بین المللی را نخواهند یافت. سرانجام چنین رویکردی وضعیت بغرنج تبادل نفت با مواد غذایی است؛ وضعیتی که در برهه هایی از گذشته ایران در سال های دور و نزدیک اتفاق افتاده است.
جهان امروز همانند دهکده ای کوچک است و به تقسیم بندی ابرقدرت ها در بلوک شرق و غرب محدود نمی شود. در این شرایط انزوا طلبی و دوری از تعامل و مناسبات سازنده بین المللی به ویژه در عرصه سیاسی و اقتصادی، ناممکن خواهد بود از این رو می توان با حفظ منافع ملی خود، از الگوی تعامل و ارتباط سازنده با جهان بهره گرفت.
در این راستا رویکرد تعاملی و دیپلماسی محور دولت های یازدهم و دوازدهم تا اندازه ای فضا را برای ایجاد تعادل عاقلانه میان استراتژی های نظام جمهوری اسلامی با الزامات دیپلماسی جهانی برقرار کند. در سایه این تعامل سازنده، ایران با تکیه بر اصول نظام و حفظ منافع ملی، نه به عنوان جامعه ای منزوی بلکه به عنوان کشوری تاثیرگذار و معتقد به صلح و منطق دیپلماسی در نظام بین الملل شناخته شده است.
آنچه اما به درایت تصمیم گیران نظام و به تدبیر دولت یازدهم و دوازدهم به ثمر رسیده، اتخاذ رویکردی با حفظ آرمان های نظام و در مسیری خلاف انزواطلبی گذشته بوده است. نمونه مشخص آن همان گونه که اشاره شد مذاکرات هسته ای و سند برجام است . این رویکرد و مذاکراتی که در ماهیت خود برد-برد بود، جنگ طلبی فرا منطقه ای و ایران هراسی منطقه ای را کم رنگ ساخت و اجازه نداد بدبینی و هراس افکنی بیگانه مسیر پیشرفت ایران را با دشواری مواجه کند.
تجربه برجام و گفت و گوی مشخص، صریح و قاطعانه با جهان علاوه بر آنکه تلاش های دشمنان برای انحراف افکار جهان از واقعیت های موجود را ناکام گذاشت، نشان داد که ایران می تواند از منافع خود با ادبیات مبتنی بر منطق حراست کند بی آنکه قطعنامه های فلج کننده سازمان ملل را پذیرا باشد.

**پژوهشم**9402** 3050**
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۱۰۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به توجه ویژه دولت سیزدهم در توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران با کشور‌های همسایه، دیپلماسی انرژی دولت را به عنوان راهبردی مهم در راستای تحقق آن هدف معرفی کرد.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «سید جواد حسینی کیا» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون دیپلماسی فعال انرژی دولت سیزدهم اظهار کرد: در حال حاضر نگاه این دولت، افزایش تعاملات با کشور‌های همسایه و منطقه است. دولت سیزدهم در طول چند سال گذشته سعی داشته به جای دست پا زدن برای افزایش همکاری‌های اقتصادی ایران با چند کشور اروپایی، روابط خود با کشور‌های همسایه را توسعه و تعمیق دهد. این دولت سعی کرده با اتخاذ چنین رویکردی منافع ملی ایران را به بهترین نحو ممکن محقق سازد.


این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: افزایش تعاملات ایران با کشور‌های همسایه در حوزه انرژی یقیناً منفعت بسیار زیادی را برای کشورمان به ارمغان خواهد آورد. تداوم دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم می‌تواند به افزایش ثبات سیاسی در منطقه و همینطور تامین منافع تمامی کشور‌های همسایه منتج شود؛ لذا، این سیاست دولت به نفع ایران و همه کشور‌های مجاور خواهد بود.


وی تاکید کرد: یکی از مهمترین ویژگی دولت سیزدهم این است که به جای چشم دوختن به نتیجه مذاکرات، به فکر سیاست گذاری‌های فعال در راستای فروش نفت و گاز و استفاده از درآمد‌های حاصله برای رشد اقتصادی کشور است. بر اثر همین سیاست گذاری‌ها بود که ما توانستیم زمینه را برای فروش منابع نفت و گاز را فراهم کنیم و به رشد اقتصادی مطلوب سال گذشته برسیم.


وی در پایان خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی و فروش نفت و گاز کشور بر اثر سیاست گذاری‌های درست و تلاش مسئولان به دست آمد. تجربه ثابت کرده است، هر جا به داشته هایمان اتکا کرده‌ایم و به توان داخلی اعتماد داشتیم، نتیجه خوبی برای اقتصاد ایران حاصل شده است.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: نفت خام ، گاز ، صادرات نفت ، دیپلماسی انرژی ، وزارت نفت ، دولت سیزدهم لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9z

دیگر خبرها

  • تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا به چه معناست؟
  • آمریکا در مقابل جنبش دانشجویان درون کشورش محکوم به شکست است/ هم افزایی و همراهی در مقابل خوی استکبار جهانی پیام ایستادگی به همراه دارد
  • وقتی «فرهنگ» در میدان «دیپلماسی» قد عَلَم می‌کند
  • شبح جنگ چگونه از ایران دور شد؟
  • جوانان باید از منطق سیاست‌ها و رفتار نظام با خبر باشند | آنها بدانند چرا حاضر به ایجاد روابط با برخی کشور‌ها نیستیم | دانش‌آموزان را از خطر‌ها و دشمنی‌ها آگاه کنید
  • حضور ۱۳۰ بازرس آژانس در ایران
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • نوجوان دشتستانی مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات ترکیه را کسب کرد
  • ارزش های اخلاقی در ایرانیان بالاترین رتبه را در جهان دارد
  • روز جهانی کار و کارگر