Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه عدم مدیریت صحیح پسماند در شهر باعث ایجاد شرایط حضور حیوانات می‌شود، گفت: مدیریت پسماند در مدیریت شهری همدان صفر است.

به گزارش ایسنا، مهدی صفی‌خانی دوشنبه 7 اسفند در نخستین گردهمایی بررسی تأثیرات و گونه‌های اهلی بر محیط زیست شهری و حیات‌وحش در دانشگاه پیام‌نور همدان، اظهار کرد: امروز به کرات گرگ را در حاشیه‌شهرها مشاهده می‌کنیم که به علت این است که محیطی در شهرها فراهم شده که این حیوانات حضور پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با تأکید بر اینکه وضعیت زیستگاه حیات‌وحش استان نرمال نیست، افزود: وسعت شهرها و روستاها روز به روز در حال افزایش است و از طرفی وضعیت زیستگاه حیات‌وحش نرمال نیست.

صفی‌خانی با بیان اینکه مقابله بدی با حیات‌وحش در روستاها صورت می‌گیرد، گفت: حمله گراز و گرگ در طبیعت استان به آفتی تبدیل شده که علت آن برهم زدن زنجیره‌غذایی در طبیعت است.

وی با اشاره به اینکه در سنوات گذشته دستورالعمل‌های متنوعی در زمینه جمعیت گونه‌های اهلی و شهری وجود داشت، بیان کرد: در دهه اخیر دستورالعمل کنترل سگ‌های ولگرد بی‌سرپرست داده شد که البته نقش‌های زیادی نیز دارد.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان یادآور شد: در برخورد با سگ‌های ولگرد دو دیدگاه افراطی وجود دارد؛ یکی از این دیدگاه‌ها این است که حتما باید سگ‌های ولگرد کشته شود و دیدگاه دیگر اینکه نباید تحت هیچ شرایطی این حیوانات را از بین ببریم که اگر بتوانیم به درستی این دستورالعمل را اجرایی کنیم میانه‌روی اتفاق می‌افتد.

وی یکی از ایرادات دستورالعمل کنترل سگ‌های ولگرد را به شهری و منطقه‌ای بودن آن دانست و ادامه داد: در بخش دیگری از این دستورالعمل گفته شده موضوع کنترل سگ‌های ولگرد به NGOها و بخش خصوصی واگذار شود که این موضوع مطرح است که در شرایطی که به لحاظ فرهنگی و عرفی و شرعی خانواده‌ها تمایل به این‌گونه نیستند آیا به صرفه است که بخش خصوصی و NGOها وارد شوند.

وی با بیان اینکه شیوع بیماری یکی از معضلات و تأثیراتی است که حیوانات در شهرها دارند، تصریح کرد: اگر دیدگاه افراطی در کشتار سگ‌ها وجود دارد به علت ترسی است که مردم از حیوانات دارند و نگرانی و سلب آسایش مردم باعث شده چنین دیدگاهی به وجود آید این در حالیست که سگ‌های موجود در محیط شهری بعضا نژاددار هستند که جزء ذخایر ژنتیکی به شمار می‌آیند.

صفی‌خانی با تأکید بر اینکه این سگ‌ها جزء ذخایر ژنتیکی به شمار می‌روند، یادآور شد: در صورتی‌که انقراض صورت گیرد، سایه حضور سایر حیوانات را در شهرها و روستاها خواهیم داشت چرا که همین سگ‌ها مانعی برای حضور سایر حیوانات در روستاها هستند.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان اظهار کرد: گاهی به اسم زنده‌گیری رسما کشتار سگ‌ها صورت می‌گیرد فارغ از اینکه آیا این سگ اصیل و نژاد دارد یا خیر؟ بنابراین اگر بخواهیم افراطی کشتار سگ‌ها صورت گیرد معضل بعدی حضور سایر گونه‌ها از جمله گرگ در جوامع شهری و روستایی خواهد بود.

وی اظهار کرد: اینکه زنده‌گیری و اقدامات درمانی و بهداشتی روی سگ‌ها صورت گرفته و سپس رهاسازی شود باز هم تعادل اکوسیستم به هم می‌خورد و از طرفی استان همدان که به لحاظ جمعیتی متراکم است، نمی‌توان حیوانات را به محیط های طبیعی برده و رها کرد.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان از شورای شهر همدان خواست جدی‌تر در این زمینه ورود کنند و تأکید کرد: اگر بتوانیم معضل پسماند را حل کنیم بسیاری از معضلات را نخواهیم داشت.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۱۰۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلطان آسمان ایران در خطر انقراض است | گزارش همشهری از وضعیت عقاب طلایی ایران

همشهری آنلاین- زهرا رفیعی: اگر خوش شانس باشید می‌توانید در ارتفاعات کمتر تصرف شده زاگرس و البرز عقاب طلایی را در حال پرواز ببینید. این گونه هزاران سال است که در سراسر قلمرواش در نیمکره شمالی زمین، موجودی دست‌نیافتنی، اسطوره‌ وار و باشکوه است.

هم‌اکنون حدود ۱۲۸ گونه جانوری و مهره‌دار کشور در معرض خطر انقراض هستند که برخی وضع خوبی ندارند. در ایران در رده پرندگان، درنای سیبری، بالابان، اردک سرسفید، میش مرغ، عقاب طلایی و اردک مرمری در معرض خطر انقراض هستند. البته عقاب طلایی در مقیاس جهانی و بر اساس نظر کارشناسی IUCN در معرض خطر نیست. اما وضعیت این گونه و همه پرندگان شکاری در ایران تعریف چندانی ندارد.

عقاب طلایی در ایران:

عقاب طلایی گونه‌ای روزگرد است که در زیستگاه‌های کوهستانی ایران زندگی می‌کند و بیشتر به عنوان پرنده‌ای مهاجر شناخته می‌شود و خیلی کم به صورت بومی یا تولیدمثل کننده دیده می‌شود. این گونه شباهت زیادی به عقاب شاهی دارد و از دور وقتی در آسمان به لکه‌ای در حال پرواز می‌ماند، شبیه سارگپه هم می‌تواند باشد.

رژیم غذایی: انواع پستانداران نظیر خرگوش، سنجاب، روباه، سگ، دام سبک، موش، جرد، انواع پرندگان مانند کبک، قرقاول، غاز، حواصیلو ... و انواع خزندگان مانند لاکپشت، مار، مارمولک و...

ویژگی‌های شاخص جسمانی: طول بال آنها بین ۱۸۵ تا ۲۲۰ سانتی متر نرها و ماده‌ها از نظر ظاهری شبیه هم هستند، اما ماده ها بسیار بزرگتر از نرها هستند. وزن ماده بین ۳.۹ تا ۶.۱ کیلوگرم و وزن نر ۳ تا ۴.۴ کیلو گرم است.

مخاطرات: تقریباً تمام تهدیدات عقاب‌های طلایی به طور مستقیم یا غیرمستقیم به فعالیت‌های انسانی مربوط است. از جمله: تغییر زیستگاه، آزار و شکار جوجه‌ها، مسمومیت ناشی از مسمومیت طعمه، برخورد با هواپیما و دکل‌های برق، توسعه شهرنشینی، و جمعیت‌های انسانی، کاهش طعمه.

عقاب های جهان

۶۰ گونه عقاب در دنیا

۴۰ گونه عقاب در آفریقا

۱۱ گونه در ایران (عقاب دریایی دم سفید، عقاب دریایی پالاس، عقاب طلایی، عقاب شاهی، عقاب خادار بزرگ، عقاب خالدار کوچک، عقاب صحرایی، عقاب خاکی، عقاب پرپا، عقاب دوبرادر، عقاب مارخوار)

سرعت متوسط عقاب‌ها: ۶۵ تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت

۱۴ تا ۲۸ سال : متوسط عمر

آهو و کل‌وبز: بزرگترین حیواناتی که می‌تواند شکار کند

۲۰۰ هزار برابر: قدرت بینایی بعضی از عقاب‌ها نسبت به انسان (توانایی دیدن خرگوش از فاصله ۳ کیلومتری)

۹۰۰ کیلوگرم: وزن آشیانه بعضی از عقاب‌ها

۱۳ تا ۱۸ سانتی متر: طول چنگال های عقاب طلایی

۱۷۰ تا ۲۵۰ هزار : تعداد تخمینی کل عقاب‌های طلایی منفرد

۶۰ تا ۱۰۰ هزار : تخمین تخمینی جفت‌های زادآور

زیستگاهای جهانی: اوراسیا، آمریکای شمالی و شمال آفریقا

زیستگاه‌های ایرانی: مناطق کوهستانی نواحی شمال و غرب کشور

کد خبر 847548 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها حیوانات - حیات وحش حیوانات - انقراض گونه‌ها محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • سالانه یک میلیون تن پسماند صنعتی در استان مرکزی تولید می شود
  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض است | گزارش همشهری از وضعیت عقاب طلایی ایران
  • فقط نیمی از پسماند پزشکی هرمزگان اصولی دفع می‌شود
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد
  • ساماندهی لندفیل سراوان ۸۴ درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی
  • نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز
  • نخستین نشست کارگروه مدیریت پسماند استان همدان در سال جدید
  • تولید سالانه ۲.۵ میلیون تن پسماند پزشکی در هرمزگان ‌
  • تولید سالیانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن پسماند صنعتی در هرمزگان