Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر یزد گفت: قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، عمده‌ترین مشکلی است که بر سر راه فعالان صنعت طلا و جواهر وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛محمدرضا نوری زاده، رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر یزد در گفتگو با یزد بانو گفت: رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر شعار سال را بر مبنای اقتصاد انتخاب فرمودند؛ این نشان‌دهنده اهمیت اقتصاد در کشور بوده و وظیفه همگانی ما است که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش کنیم؛ اما سنگ‌اندازی‌ها بر سر راه فعالان این عرصه، عکس این قضیه را ثابت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: ساخت طلا یکی از صنایع‌دستی ارزشمند یزد است که به‌سان شیرینی، پارچه و دیگر صنایع اصیل یزدی ریشه در فرهنگ و تمدن ما دارد. طلاجات از قدیم‌الایام جزو سرمایه‌ خانواده‌های ایرانی است؛ اما با سیاست پیش رو، گویی کمر همت بسته‌اند تا صنعت طلا را به زوال بکشانند.

نوری زاده تصریح کرد: قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، گرفتن حق نظارت توسط اداره استاندارد، عدم‌ حمایت بیمه‌ای، واردات طلا و زیورآلات بدلی از مهم‌ترین عواملی است که گلوی صنعت طلا را می‌فشارد.

وی با اشاره به اینکه آماری از میزان طلای وارداتی موجود در بازار نداریم، اذعان کرد: عمده قاچاقی که در حال حاضر صورت می‌گیرد و ضربه مهلکی هم به صنعت طلا می‌زند، قاچاق زیورآلات بدلی است.

رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر شهرستان یزد با بیان اینکه 100 درصد زیورآلات بدلی وارداتی بوده و تأثیر منفی بر صنعت طلا گذارده است، تصریح کرد: اما مشکل اصلی صنعت طلا در کشور این نیست؛ مشکلات بزرگ‌تری بر سر راه فعالان صنعت طلا و جواهر وجود دارد.

نوری زاده ادامه داد: مالیات بر ارزش‌افزوده مهم‌ترین دلیل رکود شدید حاکم بر بازار طلا است؛ 80 درصد ریزش مشتریان طلا به خاطر اجبار در پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده بوده و به همین دلیل افراد به زیورآلات بدلی روی آورده‌اند.

وی ادامه داد: قانون مالیات بر ارزش‌افزوده درواقع طرحی است که قرار بود به‌طور آزمایشی و 5 ساله انجام شود؛ درحالی‌که اکنون در سال نهم تمدید است و در سال 97 هم اجرا خواهد شد. البته این تمام ماجرا نیست؛ مالیات بر ارزش‌افزوده تا آخر دوره 5 ساله باید نهایت تا 8 درصد می‌رسید اما الآن این رقم به 9 درصد رسیده است.

نوری زاده با بیان اینکه طلا کالا نیست و سرمایه به‌حساب می‌آید؛ چراکه هیچ‌گاه از چرخه تولید خارج نخواهد شد، خاطرنشان کرد: بند 3 قانون ارزش افزوده صراحتاً در مورد تفاوت بین کالا و خدمات می‌گوید، اما با در نظر گرفتن طلا به‌عنوان کالا این صنعت را به نابودی سوق داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در هیچ کجای دنیا از اصل طلا مالیات بر ارزش‌افزوده نمی‌گیرند، گفت: در حال حاضر مردم باید به ازای خرید 1 میلیون تومان طلا، 90 هزار تومان مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت کنند؛ با این قانون مردم راه‌های دیگری را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده و از خرید طلا صرف‌نظر می‌کنند.

نوری زاده با اشاره به اینکه حدود 2 هزار پرونده در اتحادیه صنف طلا و جواهر وجود دارد و عمده کارگاه‌ها در بخش زیورآلات سنتی مشغول هستند، گفت: این 2 هزار پرونده در 23 رسته شغلی طبقه‌بندی‌شده‌اند که کارگاه‌های طلا و نقره سازی هم زیرمجموعه این طبقه‌بندی‌ها هست.

وی با اشاره به اینکه کارگاه‌های طلاسازی باید کد استاندارد داشته باشند تا مشخص شود که کنترل دقیقی بر روی عیار طلاهایی که ساخته می‌شود، وجود دارد، گفت: حدود 800 کد استاندارد برای کارگاه‌های طلاسازی در استان یزد صادرشده است؛ کد استاندارد برای طلاها در پشت هر کاری حک می‌شود که حاوی نشان شهر سازنده طلا و یک شماره هست.

نوری زاده اخذ حق نظارت از سوی اداره استاندارد را از دیگر معضلات موجود بر سر راه طلاسازان عنوان کرد و افزود: اداره استاندارد بابت دادن این کد استاندارد و نظارتی که بر روی کارگاه‌ها دارد، از هر کارگاه مبلغ 1 میلیون و 90 هزار تومان اخذ کرده است؛ درصورتی‌که این عمل نظارتی تا 6 ماه پیش به‌صورت رایگان انجام می‌گرفت؛ علیرغم پیگیری‌های مستمر در این خصوص تاکنون نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر یزد با بیان اینکه از دیگر معضلاتی که طلاسازان با آن مواجه‌اند بیمه تأمین اجتماعی است، ادامه داد: قبلاً کارگاه‌های طلاسازی از طریق سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بیمه بودند؛ اما بیش از یک سال است که بیمه افراد فعال در کارگاه‌ها را قطع کرده‌اند.

وی با اشاره به موج بیکاری در صنعت طلای یزد اذعان کرد: اکثر کارگاه‌های طلاسازی در شرف تعطیلی است؛ بر طبق آمار موجود امسال کد استاندارد حدود 50 درصد کارگاه‌های طلاسازی را باطل کرده‌اند که بیکاری گسترده‌ای را در پی داشته است.

این مقام مسئول میزان صدور پروانه کسب در سال جاری رشد منفی داشته است، افزود: حدود 400 کارگاه از 800 کارگاه طلاسازی در یزد تعطیل‌شده است؛ اگر در هر کارگاهی به‌طور متوسط 3 نفر مشغول باشند، حداقل 1200 نفر بیکار شده‌اند؛‌البته مابقی کارگاه ها نیز با 20 درصد فعالیت می کنند.

وی با ابراز گلایه از عدم چاره گشایی مسئولان مربوط، اذعان کرد: با تمام وجود برای رفع مشکلات این صنعت تلاش کرده‌ایم اما تاکنون نتیجه نگرفته‌ایم، می‌گویند بیکاری مشکل همه‌جایی است؛ هیچ‌کس به داد طلاسازان نمی‌رسد.

نوری زاده با بیان اینکه اگر دولت نسبت به صنف طلا و جواهر جور دیگری نگاه می‌کرد، حداقل مشکل اشتغال در یزد مرتفع می‌شد، گفت: دولت برای ایجاد هر فرصت شغلی  100 میلیون تومان سرمایه‌گذاری لازم دارد؛ اگر مشکلات موجود بر سر راه طلاسازان رفع شود، ما می‌توانیم در شهر یزد مشکل بیکاری را حل کنیم.

انتهای پیام/ش

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۱۳۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل مشکلات تولیدکنندگان کشتارگاه اقلید نیازمند اراده مسوولان است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مجید گشول دره سیبی در خطبه‌های این هفته شهرستان اقلید ضمن گرامیداشت بزرگداشت هفته مقام معلم، اظهار کرد: معلمان، سازندگان انسان‌ها و معمار آینده‌ی فرهنگی کشور و اثرگذارترین عامل در پی‌ریزی تمدن اسلامی هستند.

وی با تاکید بر اینکه ارزش معلم را نمی‌توان با مقیاس‌های مادی سنجید، از حضور صدها معلم از ۹ استان کشور برای صعود به قله «بُل» بلندترین قله استان فارس در شهرستان اقلید در جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ خبر داد و بیان‌کرد: این یک حرکت نمادین و تداعی کننده فتح قله‌های فرهنگی است.

امام جمعه اقلید در ادامه به یک مطالبه شهرستانی در شهرستان اقلید اشاره کرد و گفت: سازمان خصوصی سازی با توجه به شعار سال و همچنین به واسطه پویا بودن مجتمع کشتارگاه صنعتی شهرستان اقلید باید دنبال حل مشکل سرمایه گذار فعلی باشد تا از تعطیلی مجدد این مجموعه و بیکاری پرسنل آن جلوگیری شود.

حجت الاسلام گشول بیان کرد: اگر چه در این دولت هزاران واحد تولیدی و کارخانه احیا شده و به چرخه تولید برگشته اما نتیجه بارز تصمیمات غیر کارشناسی در برخی استان‌ها، به تعطیلی و بیکاری نیروهای بعضی مجموعه‌ها منجر شده است.

وی تاکید کرد: برای پیشگیری از عواقب این نوع تصمیمات باید با مدیریت جهادی و مردمی که از دولت کنونی سراغ داریم با اتخاذ تصمیم مناسب برای رفع مشکل سریعاً اقدام شود.

کد خبر 6089171

دیگر خبرها

  • ارزش افزوده در شهرهای کوچک ناچیز است و باید این قانون اصلاح شود
  • ارزش افزوده‌ پرداختی به شهرداری‌های لرستان ناچیز است
  • حل مشکلات تولیدکنندگان کشتارگاه اقلید نیازمند اراده مسوولان است
  • صادرات ۵۰۰ میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته
  • صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید
  • تمدید ارسال اظهارنامه مالیات ارزش افزوده تا ۱۲ اردیبهشت
  • پایان کف‌سازی و دفع آب‌های سطح ۹۰ درصد بافت تاریخی بوشهر
  • تمرکز شهرداری‌ها در ارزش‌افزوده تولید و ثروت باشد
  • واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟
  • روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی