Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-08@11:36:07 GMT

يوگا و رهايي از اضطراب مادربودن

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۱۸۳۰۱

يوگا و رهايي از اضطراب مادربودن

خبرگزاري آريا -

غم و ناراحتي جز اتفاقات زندگي است و اين احساسات را نبايد پنهان کرد‎
من به خاطر بي‌خوابي، در يک دوره يوگا ثبت‌نام کردم. يکي از دوستانم به من گفت که يوگا مي‌تواند در تنظيم الگوهاي خواب مفيد باشد. يوگا به من کمک کرد تا بهتر بخوابم. اما در کمال تعجب، در بسياري ديگر از جنبه‌هاي زندگيم بي‌نهايت به من کمک کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

يکسال بعد از شرکت در دوره، من اولين فرزندم را باردار شدم. در آن زمان نمي‌دانستم، اما تمرينات ذهني يوگا يکي از بهترين تمرينات آمادگي بارداري بود که انجام دادم. در اينجا به چند درس ارزشمندي که آمادگي مادرشدن را در من ايجاد کردند، اشاره مي‌کنم:
1 ) ياد گرفتم که تسليم لحظات شوم
از اولين لحظات حاملگي تا دوران شيردهي و سالهايي که کودک اولين قدم‌هايش را بر مي‌دارد، و حتي بعد از آن، مادر بودن سرشار از لحظاتي پر از چالش، نگراني، و استرس زا است. مقاومت در برابر اين لحظات، مي‌تواند درد و ناراحتي را بيشتر کند. درحاليکه، تسليم شدن در برابر آنها مي‌تواند نشانه قدرت و توانايي باشد. وقتي کودک من در دو هفتگي بيمار شد و به عمل جراحي نياز پيدا کرد، بجاي مقاومت يا ناراحت شدن راضي شدم او را جراحي کنند. او لحظه به لحظه بهبود پيدا کرد. اين بهترين لحظه زندگي من نبود، اما توانستم در گرداب افکار منفي غرق نشوم و در لحظاتي که پسر بيمارم به من نياز داشت، با تمام توان در کنار او باشم و هرآنچه را که از دستم برمي‌آمد براي او انجام دهم.
2 ) ياد گرفتم که روي زمان حال تمرکز کنم
بعد از جراحي پسرم، او را به خانه آوردم و کم کم بهبود پيدا کرد. من روي بودن با او، مراقبت و پرستاري از او تا زمان بهبودي کامل تمرکز داشتم. فکر مي‌کنم بسياري از والدين اينکار را به طور غريزي انجام مي‌‌دهند، اما من مطمئن نيستم که بدون تمرينات يوگا و نيايش با پروردگار، مي‌توانستم بدور از حواس‌پرتي در کنار او باشم. غذا دادن به فرزندم در خلوت، بدون اينکه موضوعي توجه من را از او برگرداند، شادترين احساسي را به من داد که تاکنون تجربه کرده بودم.
3 ) ياد گرفتم که مقايسه را کنار بگذارم
وقتي پسرم بزرگتر شد و فرزند دومم از راه رسيد، گاهي بچه‌هايم را با بچه‌هاي ديگران مقايسه مي‌کردم. به چيزهايي مثل “چرا آنها نمي‌توانند مثل بقيه رفتار کنند؟ چرا آنها اجتماعي‌تر نيستند؟ چرا بچه‌هاي مردم وقتي از آنها مي‌خواهند، کفشهايشان را مي‌پوشند، اما بچه‌هاي من نه؟”
مقايسه‌هايي از اين قبيل، غالباً احساس بازندگي به شما مي‌دهند. با اين وجود، يوگا به من کمک کرد تا ماهيت منفي اين افکار را درک کنم. بچه‌هاي من ممکن است در پوشيدن کفشهايشان سريع نباشند، اما در بسياري از کارهاي ديگر فوق‌العاده هستند.
4 ) ياد گرفتم افکار منحرف کننده را کنار بگذارم
بچه‌هاي من در کانون توجه من قرار داشتند. اين بدان معنا نيست که من مجبور بودم دائماً آنها را سرگرم کنم، بلکه بدان معناست که وقتي با هم بوديم، من سعي مي‌کردم به هيچ چيز ديگري در مورد کار، شبکه‌هاي اجتماعي، و هر چيزي که حواس من را از آنها برگرداند، توجه نکنم. هميشه موفق نمي‌شدم، و وقتي آنها بزرگتر مي‌شدند، اينکار برايم چالش برانگيز مي‌شد. اما وقتي با خود عهد مي‌کنم که با تمام وجود با آنها باشم، همگي حس شادتري داريم.
5 ) ياد گرفتم عيب‌هاي ديگران را بپذيرم
بچه‌هاي من وقتي ناراحت مي‌شوند، به غيرقابل تحمل‌ترين روشها برخورد مي‌کنند. گريه مي‌کنند، بهانه مي‌گيرند، و سعي مي‌کنند به احساسات من آسيب بزنند. من يک مادرکامل نيستم، و گاهي به رفتارهاي بد آنها واکنش نشان مي‌دهم. فرياد زده‌ام، سرزنش کرده‌ام، و حرفهايي زده‌ام که از گفتن آنها پشيمانم. در عوض، دريافته‌ام که اين زمانيست که آنها به محبت و پذيرش من بيشتر از هر زمان ديگري نياز دارند. اين بدان معنا نيست که به بچه‌هايمان اجازه دهيم هر کاري دلشان خواست بکنند، گاهي محبت را با قانون همراه کنيد، اما وقتي موفق مي‌شوم به رفتارهاي بد آنها واکنش نشان ندهم، به آنها مي‌گويم که بي‌قيد و شرط دوستشان دارم و لزومي ندارد، از هر نظر خوب باشند تا شايسته عشق و محبت من گردند. اين يک پيام بسيار قوي براي بچه‌هاي من است.
6 ) ياد گرفتم عيب هايم را بپذيرم
همانطور که گفتم، من يک مادر کامل نيستم. گاهي اوقات بعنوان يک مادر کم مي‌آورم، گاه گاهي يک مادر فوق‌العاده مي‌شوم، و بيشتر اوقات مابين اين دو حالت قرار دارم. پذيرفتن خودم، محدوديتهايم، و اشتباهاتم بخشي از مادر بودن من است. وقتي در دام لحظات مي‌افتم و دچار سردرگمي مي‌شوم، کمکي از خودم و از دست بچه‌هايم ساخته نيست. تمام سعي‌ام را مي‌کنم که بتوانم در اين لحظات براي خودم و بچه‌هايم مفيد باشم. وقتي اشتباه مي‌کنم، به آن اعتراف و از بچه‌هايم معذرت خواهي مي‌کنم و فضا را براي ادامه زندگي مهيا مي‌کنم.
7 ) ياد گرفتم که حق‌شناس باشم
از زمانيکه يوگا آموختم، بايد بگويم پيش آمده که روزهاي سخت را پشت سر گذاشته باشم، با اين وجود، آنها را از بچه‌هايم مخفي نکردم. به آنها مي‌گويم که غمگين هستم و چيزي که به من آرامش و شادي مي دهد، فکر کردن به نعمت‌هاييست که خداوند به من داده است. با آنها مي‌نشينم و آن نعمت‌ها را يک به يک اسم مي‌برند. با هم اين نعمتها را يادداشت کرده و از خداوند به خاطر اين همه محبت تشکر مي کنيم. اغلب اين برنامه به يک کار سرگرم کننده و مفرح تبديل مي‌شود.
پسرم قدردان بستني مورد علاقه اش است. دخترم با صدايي از اعماق سينه فرياد مي‌زند که کفشهاي صورتي عيدش را دوست دارد. خوشحالم از اينکه در اين لحظات، آنها ياد مي‌گيرند که غم و ناراحتي جز اتفاقات زندگي است و اين احساسات را نبايد پنهان کرد.
منبع: بانوي شهر


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۱۸۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهایی دو زندانی از پای چوبه دار در مشگین شهر

بابک نونهال در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان و به پاس گرامیداشت یوم شهادت آقا امام جعفر صادق (ع) و با تلاش عوامل زندان، گروه هسته جهادی بخشایش و خیرین مشگین شهری دو زندانی که چهار سال پیش در دو حادثه متفاوت باعث قتل دو نفر شده بودند با گذشت اولیاء دم از پای چوبه دار رهایی یافتند.

وی با قدردانی از اولیای دم در فرهنگ سازی صلح و سازش خاطرنشان کرد: کلیه افراد مرتبط با این پرونده اعم از اولیا دم یا وساطت کنندگان در گذشت اثبات کردند که با توسل به ائمه اطهار علیه السلام می‌توان از بالاترین حق خود که همان حق قصاص بود گذشت نمود.

دادستان شهرستان مشگین شهر بیان کرد: با احتساب این پرونده در 6 ماهه گذشته تاکنون چهار مورد گذشت از قصاص نفس در این شهرستان اتفاق افتاده است.

نونهال از شهروندان، افراد صاحب نفوذ و صلح یاران خواست؛ در سنت حسنه اصلاح ذات البین همیار و مددکار دستگاه قضایی در رفع خصومت‌ها باشند.

کد خبر 6097573

دیگر خبرها

  • تاثیر ذرات آلاینده بر کنترل هیجانات / تجربه بیشتر افسردگی و اضطراب در روزهای آلوده
  • محکوم به قصاص در دزفول از چوبه‌دار رهایی یافت
  • نمایشگاه ابراهیم حقیقی به اعتماد رسید/ رهایی شورانگیز خط‌ فارسی
  • مراقب فروپاشی عصبی باشید / نشانه هایی برای تشخیص افسردگی
  • اهمیت مدیریت استرس در جهان امروز
  • آمادگی جسمانی با سلامت روان بهتر در جوانان مرتبط است
  • چگونه اضطراب را درمان کنیم؟
  • راهکارهای کاهش استرس
  • رهایی دو زندانی از پای چوبه دار در مشگین شهر
  • هستی گهواره من/ اضطراب مرگ معنا بخش زندگی / گریز از مرگ با مد و دفن شدن در نقش اجتماعی