Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-07@03:43:19 GMT

استعمارگری هنوز ادامه دارد!

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۲۰۳۶۶

استعمارگری هنوز ادامه دارد!

نویسندگان کتاب استعماگری هنوز ادامه دارد نظرات خود را در ابتدا با ۴۳ صفحه به عنوان مقدمه کامل برای آماده سازی خواننده از آنچه که از ایده های و اتفاقات بی نظیر و یا حتی مدیریت نشده از قبیل طبیعت، پول (پول دارائی)، کار، مراقبت بهداشتی و درمانی، غذا، انرژی زندگی موجودات است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل کوگانا،در آغاز هر سال صحنه فرهنگی و فکری در دنیای ما با ایده ها و قضاوت هایی که عمدتا با بررسی گذشته و همچنین پیش بینی و  آنچه که ممکن است در آینده اتفاق بیفتد روبروست و تمایل دارد که این پروسه را مورد مطالعه قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واضح است که به ویژه خواننده دقیق و اندیشمند باید میان پیش بینی های طالع بینان، منجمان و متفکران و تحلیل گران را وجه تمایزی برگزیند دسته ی اول البته، با مسیر نجوم و ستاره شناخته می شود در حالی که گروه دوم بر پایه انتظارات حاصل از رویکرد علمی که بر دستاورد درس هایی از تاریخ و واقعیت های فعلی و شرایط  آینده تمرکز دارد متکی است.

با توجه به این روندکلی، ما با خلاصه ی تامل برانگیز کتاب جدید منتشر شده در آمریکا در پایان سال  2017  آشنا می شویم این کتاب عنوان تاریخ جهان با 7 چیز ارزان راهنمای شناخت سرمایه داری، طبیعت و آینده سیاره را با خود یدک می کشد.

نویسندگان این کتاب پروفسور راج پاتل، استاد دانشگاه تگزاس و همکارش جیسون مور، استاد تاریخ جهان در دانشگاه بینگهمتون نیویورک که هر دو چند نشان و جایزه برای پژوهش و مطالعات مربوط به مسائل زیست محیطی و اقتصادی در سراسر جهان را به دست آورده اند.

شگفت آور است که نویسندگان این کتاب نظرات خود را در ابتدا با 43 صفحه به عنوان مقدمه کامل برای آماده سازی خواننده از آنچه که از ایده های و اتفاقات بی نظیر و یا حتی مدیریت نشده جهانی در این کتاب با عناوین هفتگانه زیر به رشته ی تحریر در آورده اند. طبیعت، پول (پول دارائی)، کار، مراقبت بهداشتی و درمانی، غذا، انرژی زندگی موجودات است.

با این حال نویسندگان کتاب برای توصیف هر یک از این محورها عبارت ارزان را به آن اضافه می کنند با توجه به این که هر محور بر اساس ماهیت بر طبیعت استوار است که انسان ها  از نظر ایجاد در خلق آن نقشی نداشته درحالی که همه ی آن منابع برای نفع  و بهره انسان بوجود آمده اند.

در فصل اول، این کتاب آمده است: طبیعت یک "نهاد" خاص اختصاصی  نیست، همانطور که "روش" برای تنظیم زندگی است و آن را مقرون به صرفه تر و ارزان تر می کند. آنها از توسعه رابطه انسان و طبیعت پیروی می کنند تا نتیجه گیری کنند که نقشه دنیای مدرن  امروز تنها نتیجه گرایش انسانی به تهاجم و تشنج است و  آنها سپس به منابع طبیعی و پتانسیل های طبیعت نفوذ می کنند که پدیده استعمار را توضیح وتشریح می دهد..(جهان ملک طلق هیچ مدعیی نیست)

 فصل دوم، نویسندگان کتاب به طور خاص به هلال خصیب (عراق و بلاد شام) اشاره می کنند که اولین پولی بود که مردم منطقه سکه هایی از فلزات گرانبها ساختند برای تسهیل تجارت در محصولات زراعی بکار بردند که این رویه در 1788 سال پیش از میلاد به وقوع پیوسته است.

 فصل سوم، تحول جهان از ایده تسهیل تجارت به رفتار و روش های کسب و انباشت پول و سپس ورود به عصر قدرت مالی از جمله دوران گذار به استفاده از قدرت نظامی در آنچه که به عنوان عصر دوگانگی شناخته شده پرداخته است یعنی دوره بین سرمایه داری و استعمار و از این رو این دوران پدیده کار ارزان نام گذار شده است.

فصول 4 تا 7توضیح می دهد که استعمار از کجا دسترنج کارگران مستعمرات رابه یغما برد.

 این کتاب نمونه هایی از رفتار کریستوفر کلمب و باز کردن صفحه ی شطرنج کشف دنیای جدید (آمریکا) را نشان می دهد که با مردم این مناطق (در کارائیب) در مقایسه با پائین ترحد رفتار انسانی برخورد می کنند و از این رو می توانند مورد سوء استفاده قرار بگیرند اگر بردگی نباشد سوء استفاده هست که تولید انواع تغذیه و تهیه انرژی با ارزان ترین هزینه ها ی ناعادلانه صورت گرفت.
 
در این زمینه خواننده کتاب با  ابعاد تصویر غیر معمولی که همیشه از کاوش معروف کلمب شنیده یا خوانده است آشنا می شود موارد وحشتناکی از قبیل: این مرد از آدم ربایی، بردگی و بهره برداری از زنان قوم مایا خجالت نکشید و آن را مجاز دانست. هنگامی که بومیان در جزایر کارائیب دیده می شدند آنها را جمع آوری کرده و نامه ی به اربابان خود فردیناند و ملکه ایزابلای در اسپانیا نوشت:
ما به نام ثالوث مقدس به حمل و نقل این افراد ادامه می دهیم تا همه این بردگان را به فروش برسند.

در اینجا نیز نویسندگان کتاب پرسش واضحی را مطرح می کنند.

 کلمب چطور ارزش بردگان را می دانست؟

در ادامه این کتاب داستان کاوش معروف بردگی را در اروپا توضیح می دهد که اولین انکشاف وی در شهر جنوای ایتالیا از فروش برده ها در بازارهای برده آگاه می کند، چه در ایتالیا در قرن شانزدهم یا در اسپانیا و حتی در پرتغال که اولین بار از بردگان جزایر کانری استفاده شد که در مناطق گرمسیری برای کاشت نیشکر و تولید قند در طول قرن ها پیش از آن زمان به بردگی کشیده شدند.
 
در پایان مولفان کتاب نتیجه گیری می کنند: چیزهای ارزانی که در زندگی مان از آنها بهره می بریم خود ساخته نیستند بلکه به این ترتیب همانطور که سیر تاریخی خود را ادامه می دهد حاصل از یک ترکیب بسیار مؤثر و خشونت آمیز با استانداردهای دوگانه از ایده های تهاجمی، اشغالگری و تجاوز و مبادلات تجاری، که در دنیای مدرن شاهد آن هستید نتیجه می گیرند. اینها نیز نتیجه تعاملی دوگانه هستند .

جامعه و طبیعت مردان و زنان، غرب و طرفهای دیگر در خارج از غرب سفید و غیر سفید، کارفرما و کارگر، سرمایه دار و مزدور همه این تعاملات زندگی انسان را در شکل فعلی خود ساخته است.

در حال حاضر انسانها منتظر هوش مصنوعی هستند تا به سختی های بسیاری برای انجام کارهای سنگین که انسان ها هنوز باید انجام دهند که می توانند جان و روان خود را بیشتر استراحت دهند، پیشرفت کنند. برای لذت، شادی و تفریح بیشتر و هزینه ی ناشناخته است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۲۰۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) طبیعت بهاری اورامان تخت

(تصاویر) طبیعت بهاری اورامان تخت

دیگر خبرها

  • نمایشگاه کتاب تهران متعلق به جریان فرهنگ و ادب کشور است
  • ادامه تورهای گردشگری‌ طبیعی به محیط زیست آسیب می‌رساند
  • لزوم ثبت سفارش کتاب‌های درسی در سریع‌ترین زمان ممکن
  • طبیعت بهاری هورامان تخت
  • سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ | واکنش تهیه کننده نون خ | او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است و برای ...
  • (تصاویر) طبیعت بهاری اورامان تخت
  • کتابخانه‌ای به گستره صدا
  • کتابخانه ای به گستره صدا
  • مذاکره با بازیگران «عشق» ادامه دارد / نگارش فیلمنامه بر اساس واقعیت‌های اجتماعی
  • نویسنده ادبیات نوجوان باید مخاطب را با توانمندی هایش آشنا کند