Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نوروز فرا مي‌رسد و بيشتر مردم چندين روز به استراحت و تعطيلات مي‌روند. مثل بسياري از جشن‌هاي دنيا، خوردني‌ها يکي از مهم‌ترين جاذبه‌هاي نوروز ايراني است.
به گزارش جام جم، با توجه به شيوع زياد چاقي و نياز به کاهش وزن در بسياري از افراد جامعه اين مطلب اهميت اساسي دارد. متاسفانه بسياري از بيماران که براي درمان چاقي يا ديابت در حال کاهش وزن هستند در مدت دو هفته تعطيلات بشدت چاق مي‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اين مبحث نکات اصلي و مهم مربوط به خوراکي‌ها که در بسياري موارد مورد توجه قرار نمي‌گيرد، يادآوري مي‌شود:
آجيل: پسته، بادام، گردو و ساير خشکبار تشکيل دهنده آجيل عيد سرشار از کالري است. يک کاسه کوچک آجيل که 200 گرم وزن داشته باشد معادل دو بشقاب پر از پلو حاوي کالري است. به بيان ديگر در صورتي که يک فرد طي دو هفته هر روز يک کاسه کوچک آجيل را در کنار غذاهاي روزانه بخورد، در پايان تعطيلات دو کيلوگرم به وزنش افزوده مي‌شود. تازه اين در صورتي است که از خوردن مواد غذايي پر کالري ديگر مثل شيريني و شکلات اجتناب کند.
شيريني: شيريني‌ها کمتر از آجيل کالري دارند ولي خيلي زودهضم هستند و به همين خاطر بيشتر افراد در طول روزهاي عيد هر يک يا دو ساعت شيريني مي‌خورند. خوردن يک کاسه آجيل به‌علاوه چهار عدد شيريني و شکلات در روز مي‌تواند موجب حدود سه کيلوگرم اضافه وزن شود.
مهماني ناهار و شام: بيشتر مردم در روزهاي عيد به مهماني مي‌روند يا مهمان دارند. در مهماني‌ها غذاي زيادي آماده و مصرف مي‌شود . در واقع بيشتر مردم در روزهاي عيد، علاوه بر مصرف زياد آجيل و شيريني، غذاي زياد هم مي‌خورند.
ميوه‌ها: برخلاف تصور بيشتر مردم، ميوه‌ها هم قند زيادي دارند و هم اگر زياد مصرف شوند کالري زيادي را ايجاد مي‌کنند.
مجموع بحث را در قالب يک مثال مرور مي‌کنيم؛ وزن خانم جواني را در نظر بگيريد که اسفند سال گذشته 80 کيلوگرم بوده است. در اين فرد به دليل چاقي اشتها بالا نيست و جذب مواد غذايي کم است. به اين ترتيب او با وجود مصرف شيريني، آجيل و غذاهاي متنوع در پايان تعطيلات داراي وزني معادل 82 کيلوگرم است. همين خانم طي ماه‌هاي فروردين تا اسفند امسال با تلاش زياد توانسته است هشت کيلوگرم وزن کم کند. وزن او اکنون 72 کيلوگرم است. او اشتباه بزرگي را مرتکب مي‌شود و به اشتباه تصور مي‌کند اگر امسال هم مثل سال گذشته خوب بخورد فقط دو کيلوگرم افزايش وزن خواهد داشت. به دليل وزن مناسب و متابوليسم خوب، او هم اشتهاي بيشتري دارد و هم برخلاف سال گذشته جذب مواد غذايي در او بسيار بالاست. با خوردن غذا، آجيل و شيريني در طول سه هفته او حدود هفت کيلوگرم اضافه‌وزن خواهد داشت. باورش مشکل است ولي اين فرد تمام زحمات يک سال گذشته را طي 20 روز به باد داده است.
در مبحث آينده چگونگي ايجاد چاقي سريع در اين خانم را با اعداد و ارقام شرح مي‌دهيم.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۲۰۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این غذا‌ها انرژی‌تان را بیشتر می‌کند

برای شروع روز باید به غذا‌هایی که می‌خورید اهمیت بدهید. بهتر است روز خود را با کربوهیدرات شروع نکنید، بلکه با چربی‌های خوب یا پروتئین جایگزین کنید که قند را تثبیت می‌کند و خلق و خوی بهتری به شما می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز، در ادامه شش غذا که توصیه می‌شود برای تثبیت سطح قند خون با معده خالی بخورید آورده می‌شود.

جو کامل

مصرف جو کامل برای کنترل قند خون مفید است، زیرا حاوی مقدار زیادی بتا گلوکان است. این فیبر محلول یک ژل چسبناک تشکیل می‌دهد که تخلیه معده و جذب گلوکز در خون را به تاخیر می‌اندازد. غذا‌هایی مانند جو با شاخص گلیسمی پایین برای حفظ سطح قند خون ثابت ترجیح داده می‌شوند.

جو

جو به دلیل داشتن بتا گلوکان در تثبیت قند خون موثر است. این فیبر حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد و سطح قند خون را بعد از غذا کاهش می‌دهد.

حبوبات

غذا‌هایی مانند عدس و لوبیا سیاه سرشار از فیبر و پروتئین هستند که هر دو برای کاهش سرعت جذب گلوکز و جلوگیری از افزایش سریع قند خون بسیار مهم هستند.

آجیل

بادام، گردو و سایر آجیل‌ها ترکیب خوبی از چربی‌های سالم، پروتئین و فیبر هستند. این اجزا با هم کار می‌کنند تا هضم را کند کرده و سطح قند خون را تثبیت کنند.

سبزیجات

سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم پیچ دارای کربوهیدرات کم و فیبر بالایی هستند که به تعدیل سطح قند خون کمک می‌کند.

سبزیجات غیرنشاسته‌ای

هویج، کلم بروکلی و سایر سبزیجات غیر نشاسته‌ای مواد مغذی ضروری را بدون بار قند قابل توجهی فراهم می‌کنند و برای مدیریت قند خون ایده آل هستند.

سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم پیچ دارای کربوهیدرات کم و فیبر بالایی هستند که به تعدیل سطح قند خون کمک می‌کند.

ملاحظات و خطرات بالقوه

بهتر است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که هرگونه تغییر رژیم غذایی برای نیاز‌ها و شرایط خاص سلامتی شما مناسب است. برخی عوامل دیگر که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

حساسیت دستگاه گوارش: افرادی که تازه به رژیم‌های غذایی پر فیبر می‌پردازند ممکن است دچار نفخ یا گاز معده شوند. توصیه می‌شود مصرف فیبر را به تدریج افزایش دهید تا سیستم گوارشی تنظیم شود.

شرایط موجود: افراد مبتلا به دیابت باید هنگام امتحان غذا‌های جدید سطح قند خون خود را کنترل کنند. در حالی که غذا‌های ذکر شده به طور کلی برای کنترل قند خون مفید هستند، واکنش‌های فردی می‌تواند متفاوت باشد.

آلرژی‌ها و تداخلات: آجیل آلرژن‌های رایجی هستند و برخی از افراد ممکن است نیاز به اجتناب از آن‌ها داشته باشند. علاوه بر این، غذا‌های غنی از فیبر می‌توانند در جذب برخی دارو‌ها اختلال ایجاد کنند، بنابراین زمان مصرف دارو و وعده غذایی ممکن است نیاز به تنظیم داشته باشد.

دیگر خبرها

  • این مواد غذایی قند پنهان دارند
  • ۱۰ ماده غذایی که نباید با معده خالی بخورید
  • ۱۰ ماده غذایی که به شما در سفر به سوی کاهش وزن کمک می‌کنند
  • فرصت ۲ ماهه دستگاه‌ها برای تهیه برنامه عملیاتی امنیت غذایی
  • این غذا‌ها انرژی‌تان را بیشتر می‌کند
  • امحای ۲۰۰۰ کیلوگرم مواد غذایی فاسد در میاندوآب
  • کدام محصول غذایی در بازار ایران سمی است؟
  • حج نماد عظمت امت اسلامی است
  • تاثیر عجیب این ویتامین روی عصبانیت
  • تاثیر عجیب این ویتامین روی خلق و خو