Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@10:46:00 GMT

ملزومات لایحه جامع انتخابات

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۲۱۸۳۹

ملزومات لایحه جامع انتخابات

شفافیت در امور مالی کاندیداها و حامیان‌شان، روابط روشن و بدون تأثیر بر مطبوعات و رسانه، عدم مداخله نهاد‌های نظامی و انتظامی در امر انتخابات، سهولت دسترسی و سرعت رسیدگی مراجع ذیصلاح قضایی به شکایت‌های انتخاباتی، شفافیت و قانونگرایی در بررسی صلاحیت داوطلبان و پرهیز از اعمال سلیقه و تصمیمات خارج از قانون از اهم مواردی است که انتظار می‌رود در لایحه جامع انتخابات مورد توجه لازم قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران آنلاین /علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت مجلس در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت:

اول- لایحه جامع انتخابات که توسط دولت مراحل نهایی شدنش را برای ارسال به مجلس طی می‌کند پس از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات که توسط رهبری معظم ابلاغ شده، می‌تواند به مهم‌ترین سند قانونی در حوزه سیاست داخلی تبدیل شود. تراکم انتخابات در طول 4 دهه گذشته کشور و حواشی متعددی که در سطوح مختلف ملی، منطقه ای و محلی در پی داشته نشان داده که با وجود سلامت کلی انتخابات که به صورت رسمی مورد تأیید مراجع ذیربط از قبیل شورای نگهبان قرار می‌گیرد نواقص و خلأهای قابل توجهی در قوانین جاری وجود داشته و فضا را برای شائبه‌سازی و سوء استفاده فراهم می‌کرده است. به منظور استحکام در فضای قانونی و پیش‌بینی همه فرآیند‌ها و روند‌های ممکن برای 4 حوزه برگزارکنندگان (مجریان)، ناظران، کاندیداها و رأی‌دهندگان، تقدیم سندی جامع برای انتخابات ضرورت فضای کلی کشور است.

دوم- شفافیت در امور مالی کاندیداها و حامیان‌شان، روابط روشن و بدون تأثیر بر مطبوعات و رسانه، عدم مداخله نهاد‌های نظامی و انتظامی در امر انتخابات، سهولت دسترسی و سرعت رسیدگی مراجع ذیصلاح قضایی به شکایت‌های انتخاباتی، شفافیت و قانونگرایی در بررسی صلاحیت داوطلبان و پرهیز از اعمال سلیقه و تصمیمات خارج از قانون از اهم مواردی است که انتظار می‌رود در لایحه جامع انتخابات مورد توجه لازم قرار گیرد.

سوم- تدوین زمانبندی برای انتخابات از ضروریات اصلاح فرایند انتخابات است. به گونه‌ای که بررسی وضعیت داوطلبان در بازه زمانی کافی به منظور جلوگیری از تضییع حقوق افراد و همچنین آموزش دقیق و فنی مجریان و ناظران در فرصت کافی انجام شود تا شاهد آثار منفی تلاقی قید زمانی و حجم گستردگی امر انتخابات نباشیم. این مهم می‌تواند در بسیاری از موارد در اجحاف در حق مردم و کاندیداها جلوگیری کند.

چهارم- تعدد قوانین در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهر و روستا و همچنین آیین نامه‌های اجرایی مربوطه که توسط مراجع مختلف تصویب شده و مورد استفاده است، آشفتگی و پراکندگی فرآیند را در عمل ایجاد کرده است. علاوه بر آثار منفی که در مقام اجرا و رسیدگی به شکایات انتخاباتی آشفتگی قوانین مختلف، متعدد و بعضاً متضاد ایجاد کرده است در صورت عدم مراقبت و دقت لازم ممکن است همین نقیصه به لایحه جامع انتخابات نیز سرایت کند. برای پرهیز از چنین گسست قانونی لازم است پیوست قوانین و مقررات مربوطه نیز به گونه‌ای تهیه شود تا از تعارض قوانین و آیین نامه‌ها در اجرای انتخابات پیشگیری شود. لایحه جامع انتخابات در صورت جامعیت محتوا و فرآیند و تعیین تکلیف روشن در همه بخش‌های مربوط به انتخابات می‌تواند نقطه عطفی در سیاست داخلی و تربیت و ارتقای دموکراسی در کشور به شمار آید.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۲۱۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی داشبورد آنلاین آمارنامه ملزومات دارویی

جواد شمسایی اظهار کرد: آمارنامه ملزومات دارویی برای اولین بار در سال گذشته منتشر شد و به موازات آن دسترسی به داشبورد آنلاین آمارنامه ملزومات دارویی برای ذیفنعان و شرکت‌های فعال این حوزه مهیا شده است.

وی افزود: مطالعات ارزیابی بالینی ملزومات دارویی نیز توسط اداره مطالعات بالینی، پذیرش شده درسال گذشته ۹ فرآورده مورد بررسی قرار گرفته است.

به گفته رئیس اداره ملزومات دارویی سازمان غذا و دارو یکی از اقدامات انجام شده در راستای تسهیل امور فراورده‌های ملزومات دارویی دسته بندی، استانداردسازی و تهیه فهرست این فرآورده‌ها بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • درخواست محمد هاشمی از نمایندگان مجلس آینده
  • راه اندازی داشبورد آنلاین آمارنامه ملزومات دارویی
  • راه‌اندازی داشبورد آنلاین آمارنامه ملزومات دارویی
  • تاییدتشکیل سازمان «سپند»/ آغاز ثبت‌نام نمایندگان کاندیداها در سامانه داوطلب
  • درخواست انتخاباتی عضو دفتر رهبری از مردم /انتخاب هیات رئیسه مجلس دوازدهم در انحصار نمایندگان تهرانی نخواهد بود
  • پاسخ سخنگوی شورای نگهبان به ادعای حسن روحانی
  • طرح ساماندهی اجاره‌بهای مسکن تأیید شد/ تمهیدات شورای نگهبان برای انتخابات الکترونیک/ آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب
  • طرح ساماندهی اجاره‌بهای مسکن تأیید شد / آخرین خبرها از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان
  • توضیحات مهم سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب/ تشکیل سازمان «سپند» تأیید شد
  • اعتصاب طلافروشان برای فرار از شفافیت/ سامانه‌های مودیان و جامع تجارت به نفع فعالان قانونی است