Web Analytics Made Easy - Statcounter

نائب رئیس کمیسون انرژی اتاق ایران معتقد است احمال هایی که در صنعت نفت کرده ایم و مصارفی که به ما در این سال ها تحمیل شد، هم سهم نفتمان را از بازار کم کرد و هم موقعیت صنعتمان را دچار چالش کرد.

نائب رئیس کمیسون انرژی اتاق ایران معتقد است احمال هایی که در صنعت نفت کرده ایم و مصارفی که به ما  در این سال ها تحمیل شد، هم سهم نفتمان را از بازار کم کرد و هم موقعیت صنعتمان را دچار چالش کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار نفت و گاز «انرژی امروز»، آرش نجفی در پنل «تبیین و ارزیابی ابزارهای مالی و توجیه پذیری سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی» که امروز در هفتمین کنفرانس بین‌المللی رویکردهای نوین در نگهداشت انرژی و محیط زیست (ایتک) برگزار شد؛ گفت: ۴۰ سال پیش وقتی انقلاب ایران پیروز شد، سفارت آمریکا گرفته شد و ارتباط ما با غرب دچار چالش شد. آن روزها غرب نمی توانست مانند امروز با ما برخورد کند. اما در این ۴۰ سال گذشته به دلیل احمال هایی که در صنعت نفت کرده ایم و مصارفی که به ما تحمیل شد، هم سهمان را از بازار کم کردیم و هم موقعیت صنعتمان را دچار چالش؛ از سویی هم امروز دغدغه مدیریتی داریم وهم دغدغه حضور در بازار؛در این میان یک صورت مسئله هم حل کردیم تحت عنوان دشمن، دشمنی که بخشی از آن وجود دارد و بخش دیگر آن سوء مدیریت های خودمان است که فرض می کنیم، دشمن است درحالی که به رفتار خودمان باز می گردد.

نجفی با بیان این موضوع ادامه داد، دشمن اصلی ما، سوء مدیریت هایمان است. سوء مدیریت هایی ناشی از روش های مالی، اجرایی، بازاریابی و آینده نگری؛ خودمان آنچنان خنجرهایی را بر قامت خودمان می زنیم و رفتارهایی را از خودمان نشان می دهیم که آسیبش را هم می بینیم.

نائب رئیس کمیسون انرژی اتاق ایران با گریزی به جلسه مرکز پژوهش های ریاست جمهوری اظهار داشت: در جلسه این مرکز، آقای فاضلی گفتند ما سه تصمیم مهم گرفتیم و ده ها تصمیم نگرفته گرفتیم؛ سه تصمیم مهم در طول تاریخ ۴۰ ساله انقلاب اسلامی، شامل  قطعنامه ۵۹۸، پرداخت یارانه ها و برجام.

وی با اشاره به پرداخت یارانه ها از این سه تصمیم تصریح کرد: قرار بود با پرداخت یارانه ها اصلاح الگوی مصرف اتفاق بیفتد،اما حتی یک درصد هم محقق نشد. جز اینکه پول کلان و قدرتمندی خرد و بین مردم توزیع شد که با خود مشکلاتی مانند نقدینگی و تورم را ایجاد کرد، هیچ اتفاق دیگری نیفتاد.

نجفی با بیان اینکه همه دم از ولایت مداری و رهبری می زنیم، اما یکی از ما به حرف رهبر گوش نمی دهد گفت: کدام یک از اما اصلاح الگو مصرف داریم؟

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران از هشتاد و چهارمین قسط پرداختی یارانه خبر داد و گفت: چند روز پیش بود که این قسط پرداخت شد و ما از مرز ۳۰۰ هزار میلیارد تومان پرداخت گذشتیم، در حالی که قرار بود با هدفمندی یارانه ها ۳۵ درصد در یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری ، کاهش مصرف انرژی داشته باشیم.

وی با اشاره به ۱۸ میلیون واحد مسکونی،۱۵۰ هزار واحد اداری گفت: ما به راحتی می توانستیم با مبلغ ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در آن زمان اصلاح الگوی مصرف را در کلیه بناهای کشور به میزان ۳۵ درصد کاهش دهیم. ولی امروز با پرداخت ۳۰۰ هزار میلیارد تومان تاکنون اصلاح الگوی مصرفی نداشته ایم.

نجفی که دغدغه بزرگ دولت را پرداخت یارانه می داند، خاطر نشان کرد: امسال در برنامه بودجه بزرگترین دغدغه پرداخت یارانه ها بود. حتی کسی جرات نکرد یک عده ای از یارانه بگیرها  را حذف کند.

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران تصریح کرد: یک اتفاق زمانی رخ می دهد که شما زیرساخت هایتان را حذف کنید. ما از پایه ساختارهای اقتصادی کشور را مهمل کرده ایم و بعد انتظار داریم اتفاق اقتصادی خوب بیفتد. اتفاق باید ابتدا همینجا بیفتد و بعد در جاهای دیگر آن را رشد دهیم.

وی با بیان اینکه زمانی که افزایش نقدینگی و در ادامه آن تورم ایجاد می شود و در پی آن  هیچ اتفاق واقعی نمی افتد، انتظار نداشته باشید معجزه ای رخ دهد.

نجفی پرداخت یارانه را سم مهلکی خواند و گفت: می شد روش های کارآمد دیگری جایگزین یارانه کنیم.

وی با ارائه پیشنهادی در این خصوص گفت: تعویض کارکتر این کار از پرداخت اسکناس و نقدی شدن به ساختار پرداخت مدل انرژی و پرداخت صورت حساب های انرژی کشور،راه علاج موجود است. با این روش قلک سرجایش می ماند و فقط اعداد جابه جا می شود.

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران تصریح کرد: در حال حاضر، هر ماهه ۳ هزار ۸۰۰ میلیون تومان پول از سوی دولت با دشواری تامین و در شبکه برای پرداخت یارانه توزیع می شود.

نجفی دغدغه مسئولان را روستاییان خواند و گقت: می شود روستاییان را کاملا جدا کرد و با روش دیگری برایش برنامه ریزی کرد. هر زمان حرف یارانه را می زنیم، فوری آن تعداد روستایی که در اطراف هستند را بهانه می کنند و مابقی را به آن تسریع می دهند.

وی با انتقاد از این موضوع عنوان کرد: لذا ما مدل های مالیمان اشکال دارد. در واقع فهم ما از اقتصاد به طور جدی مشکل دارد.

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به بحث اوراق مشارکت گفت:  بحث های من انحرافات و شیوه های مالی است که  تعجب می کنم، اگر الفبای اقتصاد را بدانیم، متوجه خواهیم شد که این روش درست نیست. من نمی دانم دوستانی که به عنوان مدیران اقتصادی کشور در حال فعالیت هستند، بر اساس چه استدالا هایی تصمیم می گیرند و اینگونه خط مشی می دهند. همه جای دنیا از بانک پول می گیرند تا با آن یک کار جدید شروع  کنند. کجای دنیا از بانک پول می گیرند که قرضشان را دهند؟ این قرض در قرض و کاملا اشتباه است.

نجفی با اشاره به مدل های مالی مختلف در کشور گفت: در حال حاضر در کشور ما چند مدل مالی در حال پیاده سازی است. برای مثال بابت پیمانکارها که اوراق صادر می کنند و این خود به نوعی کاسبی برای بانک ها است.

وی با انتقاد از دولت ها اظهار: چیزی که دولت نهم و دهم برای دولت یازدهم برنامه ریزی کرد این بود که چند مین زیر ساختار اقتصادی دولت یازدهم انداخت و رفت. مسکن مهر، پرداخت مستقیم یارانه و سهام عدالت، سه مینی اقتصادی بود که زیر دولت بعدی کار گذاشته شد تا دولت جدید هر که می خواهد باشد، در مهار آنها بماند. دولت جدید می بایست می نشست و مین یابی می کرد که همین اتفاق افتاد. دولت جدید باید مین های اقتصادی زیر پای کشور را مهار و کنترل می کرد. حالا همین دولت هم  برای دولت بعد با توزیع اوراق مشارکت همین رفتار را می کند. وعده ای که عقب می اندازد و دولت بعدی که روی کار می آید با انبوهی از اوراق انباشته با تعهد آتی است که بابتش هیچ وعده ای اتفاق نیفتاده است  چرا که پولی را که دولت می گیرد، صرف پرداخت بدهی های قبلی می کند.

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران همه آنچه که رخ می دهد را مبین یک موضوع می داند.

وی متعقد است ما در حوزه اقتصاد راه مان را غلط می رویم. ما چاه های نفت بسیار ارزشمندی داریم که می توانند سرمایه و پشتبانه ما باشند.

نجفی با پیشنهاد اوراق نفتی گفت: این اوراق قابلیت حضور در دنیا را دارند.

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران معتقد است نباید به پای یک نفر مانند بابک زنجانی که اشتباه می کند، همه را مقصر دانست و محروم کرد، بلکه باید دولت ممیزی هایش را بالا ببرید و کنترل را بهتر کند.

وی گفت: اجازه دهید اوراق نفتی  در کشور چاپ شود چرا که قابلیت مطرح شدن در دنیا و تامین سرمایه را دارد.

نجفی با انتقاد از مدل های اقتصادی در کشور گفت: ما تنها مدلی که بلدیم این است که نفت را بگیریم و بفروشیم و با پولش خرید کنیم.

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران تاکید کرد، یادمان رفته پول را بشر اختراع کرد تا تسهیل گر اقتصادی در رابطه مالی باشد. امروز پول ارزش خودش را از دست داده است وبه کالا تبدیل شده است.در نتیجه مجبوریم به سراغ ابزارهای مالی دیگر برویم.

نجفی رابطه دولت و بخش خصوصی را یک رابطه بی اعتمادی و خصمانه دانست و گفت: دولتی ها بخش خصوصی رامتهم به غر زدن، ناکارآمدی و... می کنند در حالی که یک شرکت تجهیزات و سرمایه اش، کارکنانش هستند. زمانی که بخش خصوصی کاری را برای دولت انجام می دهد و دولت صورت حساب را به موقع پرداخت نمی کند، بخش خصوصی مقروض می شود. چرا که کارمند حقوق می خواهند. در نتیجه استقراض می کند و این از بخش خصوصی سرمایه گذار تضعیف سرمایه می شود. رخدادی که اتفاق می افتد این است که کارشناس این پیمانکار می رود. کارشناسی که برای کارشناس شدن، سالیان سال برای آن زحمت کشیده شده است.

وی با انتقاد از روش پیش رو گفت: ما هم سیاست فرسایشی گذاشته ایم که صنعت را مهمل کنیم، دولت بعد را نیز داغان کنیم.

نجفی تاکید می کند، چه کسی می گوید، ما پول نداریم، ما پول داریم، مدیریت نداریم و نمی توانیم عملیاتی عمل کنیم. ۸۰۰ میلیارد دلاری که از فروش نفت در دولت نهم و دهم به دست آمد، چه شد؟

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران خاطر نشان کرد: ۳۰۰میلیارد دلار صنعت نفت ایران برای احیا و سرپا شدن لازم دارد تا بتواند در دنیا مطرح شود. آن وقت ما دلمان را به ۵ میلیارد دلاری می بندیم که با توتال قرارداد بسته ایم. قراردادی که تعهد می دهد حداکثر استفاده از توان داخل را داشته باشد، بعد از وندور لیست، کالاهای خارجی خرید می کند و می گوید کالاهای ایرانی هیچ کدام از استانداردهای بین المللی را ندارند و اچ اس ای من قبول نمی کند که کالای ایرانی استفاده کند.

وی در پایان گفت : قشنگ ما از همه طرف بازی می خوریم چون اقتصاد را درست نمی دانیم.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۲۳۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو انجمن اقتصاددان ایران: سنگینی بار عدم پرداخت بدهی گازی پتروشیمی‌ها بر دوش مردم است

ایمان زنگنه، استاد دانشگاه و عضو انجمن اقتصاددانان کشور در خصوص بدهی گازی پتروشیمی ها به دولت و لزوم تسویه آن تصریح کرد: با توجه به شرایط تحریمی که در آن به سر می بریم و اینکه دولت به لحاظ منابع مالی در مضیقه است، اهمیت دارد که درآمدهای دولت تأمین شود تا بتواند به تعهداتش برای اداره کشور عمل کند.

وی ادامه داد: دولت همواره تلاش کرده است که خوراک را با قیمت مناسب در اختیار پتروشیمی ها قرار دهد. در حالی که پتروشیمی ها گاز را با قیمت یارانه ای در اختیار می گیرند، انتظار می رود که همراهی لازم را با دولت داشته باشند و تسویه بدهی خود را انجام دهند.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی هلدینگ های بزرگ پتروشیمی نسبت به پرداخت بدهی گازی خود به دولت بی اعتنا هستند. این موضوع دولت را در انجام وظایفش با مشکل مواجه می کند.

زنگنه گفت: انجام تعهدات دولت از جمله پرداخت یارانه نقدی، یارانه نان و توسعه صنعت نفت در گروی تأمین درآمدهای دولت است. اگر دولت نتواند این درآمدها را در اختیار داشته باشد، با کسری بودجه مواجه می شود.

وی ادامه داد: کسری بودجه به معنای روی آوردن دولت به استقراض از بانک مرکزی است. تمامی این روندها در نهایت به ضرر مردم است. زیرا مردم عادی باید تورم را تحمل کنند. در حالی که پتروشیمی های بزرگ که گاز یارانه ای دریافت می کنند و محصولات شان را در بازارهای بین المللی به فروش می رسانند، حاضر نیستند بدهی گازی خود را بپردازند.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران خاطرنشان کرد: این اصلاً قابل قبول نیست که پتروشیمی ها به قیمت بالا بردن تورم و اعمال فشار بر مردم از دادن بدهی گازی خود به دولت اجتناب کنند.

زنگنه گفت: لازم است موضوع بدهی پتروشیمی ها به دولت به نحوی حل و فصل شود تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری به عمل آید. در غیر این صورت، دولت نمی تواند به تعهداتش عمل کند و با کسری بودجه روبرو می شود.

وی ادامه داد: کسری بودجه دولت، فقط موضوع دولت نیست. اثرات آن بر تمام کشور خواهد بود و مردم از آن متضرر می شوند. دولت نگاه ویژه ای به صنعت پتروشیمی کشور دارد. به دلیل اینکه محصولات این بخش قابلیت تحریم پذیری کمتری دارد و صادراتش آسان است. در این شرایط، لازم است پتروشیمی ها نیز به تعهدات مالی شان به درستی عمل کنند و با دولت همراهی لازم را داشته باشند.

زنگنه تأکید کرد: شاید یکی از دلایلی که پتروشیمی ها دیون گازی خود را به دولت پرداخت نمی کنند، این است که به لحاظ مدیریتی ضعف دارند و نمی توانند آنقدر سودآور باشند که به تعهداتشان عمل کنند. همچنین ممکن است شفاف نبودن مسائل مالی آنها شرایطی به وجود آورده است که هزینه هایشان بالا رفته و نمی توانند تعهداتشان را بپردازند. به هر ترتیب، نیاز است که پتروشیمی ها دیون گازی خود را به دولت پرداخت کنند تا دولت نیز بتواند به وظایفش عمل کند.

روابط مالی دولت با پتروشیمی ها همواره مورد انتقادات بسیاری بوده است. برخی کارشناسان به ارائه گاز با قیمت کمینه به پتروشیمی ها انتقاد دارند. آن ها معتقدند، اگرچه دولت نهایت همکاری را با پتروشیمی ها دارد و به آن ها خدمات می دهد، این صنایع به وظایف خود در مقابل دولت، مردم و کشور عمل نمی کنند.

شاهد ادعای این دسته از کارشناسان، همین بدهی 60 هزار میلیارد تومانی پتروشیمی ها به دولت است. این صنایع با امتناع از تسویه بدهی گازی خود به دولت مشکل ساز شده اند. به نحوی که دولت برای انجام وظایفش با محدودیت مالی روبرو شده است.

به زعم کارشناسان، عدم پرداخت بدهی گازی پتروشیمی ها به این معناست که مشکلات ناشی از کم کاری هلدینگ های ثروتمند و بزرگ کشور در پرداخت بدهی هایشان به دولت بر دوش مردم گذاشته است.

به زعم آنان، عدم پرداخت بدهی گازی پتروشیمی ها به منزله دامن زدن به کسری بودجه دولت است که استقراض از بانک مرکزی و تورم را به دنبال خواهد داشت. 

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • بررسی پرونده متهمان فروش سوخت یارانه‌ای در تعزیرات حکومتی زنجان
  • ۲ قاچاقچی سوخت یارانه‌ای در زنجان جریمه شدند
  • عضو انجمن اقتصاددان ایران: سنگینی بار عدم پرداخت بدهی گازی پتروشیمی‌ها بر دوش مردم است
  • رونمایی از پویش با انرژی در یزد
  • مطالبات تمام داروخانه‌ها پرداخت شد
  • مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌غربی: مطالبات کلیه داروخانه‌ها پرداخت شد
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • اولویت اصلی مجلس دوازدهم باید «مردمی‌سازی اقتصاد» باشد
  • بخش خصوصی؛ ضد تحریم، ارزآور
  • گشتی در اقتصاد ایران ؛ تلاش برای رفع ناترازی انرژی