Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: روستای بزنج شهرستان اسفراین به همت مدیرکانون فرهنگی و هنری معراج السعاده توانست با ارائه ۲۰ طرح در حوزه کتاب و کتابخوانی در چهارمین دوره جشنواره ملی «روستاهای دوستدار کتاب» بدرخشد و جزو ۱۰ روستای برتر معرفی شود.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ متعاقب مأموریتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ دوازدهم اسفند ماه سال 71 و تحت عنوان مصوبه ٣٠٢ به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه ارایه طرح‌هایی برای مقابله با تهاجم فرهنگی محول کرد، مقرر شد از باب احیای نقش واقعی فرهنگی و تبلیغی مساجد و استفاده بهینه از امکانات و تأسیسات دستگاه‌های دولتی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیأتی را در راستای هدایت و سازماندهی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مساجد ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این هیأت بعد از شکل‌گیری و فعالیت به ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد شهرت یافت.

 

شبکه عظیم کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، یکی از وسیع‌ترین و مؤثرترین مراکز فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی به شمار می ‌رود که از سال 72 رسماً آغاز به فعالیت نموده و تاکنون مأمن صدها هزار نوجوان و جوان علاقه‌‎مند و مستعد بوده است. ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با رویکرد تأسیس کانون‌ در تمام مساجد کشور، برنامه‌ریزی‌های خود را انجام داده و به افزایش تأسیس تعداد کانو‌ن‌ها در هر سال اهتمام ویژه‌ای دارد. هر مسجدی در صورت آمادگی تمایل و ارایه درخواست کتبی به دبیرخانه‌های استانی و با ارایه مدارک لازم می‌تواند به این شبکه اجتماعی مذهبی وارد و عضو شود. 

 

در آستانه هجدهم اسفند و ربع قرن تلاش کانون های فرهنگی و هنری مساجد به سراغ یکی از کانون های فرهنگی و هنری فعال روستایی رفته ایم تا ضمن گرامیداشت این مناسبت و تقدیر از فعالیت های اعضای کانون، دستاوردهای کانون، مدیرکانون و اعضای فعال را معرفی کنیم.

 

کانون فرهنگی و هنری معراج السعاده مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام روستای بزنج شهرستان اسفراین که از سال 90 فعالیت رسمی خود را آغاز کرده، با مدیریت «هاجر قادری» یکی از کانون های فعال استانی به شمار می رود که در همه مناسبت های ملی و مذهبی با مشارکت مردم به ویژه نوجوانان و جوانان و دستگاه ها، فعالیت های مثمرثمری انجام داده است.

 

 

کانون فرهنگی و هنری معراج السعاده به عنوان تنها کانون فرهنگی و هنری روستاهای بزنج و بُرج با جمعیت هزارو 380 نفری در این منطقه، توانسته از گروه های مختلف سنی چه زن و چه مرد، میانسال و جوان بهره گرفته و فعالیت های شاخصی را در روستا، شهرستان و استان عملیاتی کند.

 

هاجر قادری، مدیر کانون فرهنگی و هنری معراج السعاده با بیان اینکه ما برای اجرای هر برنامه، جلسات هم اندیشی با حضور فرمانده پایگاه بسیج، هیئت امنا، دهیاری و اعضای شورای روستا برگزار می کنیم تا از نظرات صاحب نظران بهره برده و بتوانیم بهترین برنامه و طرح را اجرایی کنیم، ادامه می دهد: در ایام ولادت ها و وفات ائمه اطهار علیه السلام برنامه های ویژه ای شامل سخنرانی، مسابقات فرهنگی، طرح های بصیرت افزایی و دیدار با خانواده شهدا انجام می شود.

 

وی به برگزاری آئین اعتکاف، نمایشگاه های فرهنگی عفاف و حجاب، نمایشگاه صنایع دستی و کارآفرینی بانوان و کارگاه های آسیب شناسی اجتماعی در کانون اشاره می کند و می گوید: کلاس های مقدماتی و تکمیلی هلال احمر هم طی امسال با حضور 35 شرکت کننده خانم و آقا برگزار شد که پس از اتمام دوره ها، به شرکت کنندگان گواهینامه حضور اعطا شد.

 

مدیر کانون فرهنگی و هنری معراج السعاده با بیان اینکه اعضای کانون ما هر ساله در مسابقات قرآنی مدهامتان حائز رتبه های استانی می شوند، بیان می کند: در این کانون از پهلوان کُشتی با چوخه تا استاد دانشگاه، کارآفرین، مداح و برگزیدگان مسابقات قرآنی عضو هستند که بنا به نوع و عنوان هر برنامه ای، از فکر و نظرات این گروه از فرهیختگان بهره می گیریم.

 

این بانوی فعال فرهنگی که متولد دهه 70 و دارای تحصیلات کارشناسی در رشته جغرافیای انسانی گرایش روستایی است، خود یکی از فعالان شهرستان اسفراین است که مسئولیت های مختلفی از جمله مسئول هیئت مذهبی در روستا، مربی خانه قرآن، مربی حفظ قرآن کریم، پلیس افتخاری نیروی انتظامی، مربی حلقه صالحین، مشاور خانواده در موسسه راهجویان و بنیاد صیانت و سفیر سلامت در خانه بهداشت را عهده دارست و به واسطه فعالیت مستمر و ارتباط خوب با سایر نهادها توانسته از کمک و همفکری سایر نهادها در پیشبرد اهداف کانون نهایت استفاده را ببرد.

 

وی که در حال حاضر به عنوان دهیار در روستای بزنج فعالیت می کند در تلاش است تا کتابخانه ای مجزا برای روستا بسازد و در این خصوص می گوید: در حال حاضر فضای کتابخانه کانون در طبقه دوم مسجد واقع است که با عنایت خداوند جمعی از خیران روستا زمینی را برای احداث مجتمع فرهنگی و هنری اهدا کردند و بنا داریم هر چه سریع تر با کمک مسئولان و جذب اعتبارات، کلنگ ساخت این مجتمع که شامل کتابخانه هم می شود را به زمین بزنیم.

 

روستای بزنج یکی از 37 روستای خراسان شمالی ست که با 20 طرح از مجموع 146 طرح حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در چهارمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب شرکت کرده بود که توانست یکی از 10 برگزیده این دوره از جشنواره شود و  قرار است امروز سه شنبه هشتم اسفندماه طی آئین اختتامیه در تهران از دهیار روستا تقدیر شود.

 

قادری با بیان اینکه با همفکری و نظرسنجی از اعضای فعال کانون توانستیم 20 طرح در حوزه فرهنگ مطالعه و ترویج کتابخوانی را تهیه کنیم، اسامی برخی از طرح ها را سواد رسانه، اهدای کتاب به بانوان محجبه، تاکسی کتاب، کوله کتاب، کتاب بی کلام، میدان کتاب، حافظ کتاب، صوت کتاب و کتاب یار معرفی می کند.

 

 

مدیر کانون فرهنگی و هنری معراج السعاده با اشاره به اینکه «جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب» برنامه‌ای است که هر سال با محوریت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری مجموعه‌ای از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی اجرا می‌شود که بر این اساس هر سال 10 روستا یا آبادی عشایری به عنوان روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی می‌شوند، ادامه می دهد: ما موفق شدیم ضمن معرفی ویژگی‌های خاص فرهنگی و اجتماعی روستا، مجموعه فعالیت‌ها و برنامه‌های اجرایی برای تقویت زیرساخت‌های کتاب‌خوانی و ترویج عمومی کتاب در روستا با ارائه 20 طرح، به عنوان یکی از 10 برگزیده کشوری انتخاب شویم.

 

وی در پایان با اشاره به ضرورت حضور جوانان و نوجوانان در فعالیت های فرهنگی به ویژه فعالیت های درون مسجدی اظهارامیدواری کرد ریش سفیدان و بزرگان روستا با درک خواسته ها و مطالبات قشر جوان و همچنین میدان دادن به آنها، زمینه حضور جوانان در عرصه های اجتماعی را فراهم کنند ضمن اینکه وی بازدید مسئولان و سرکشی آنان از فعالیت های فرهنگی و هنری را در امید بخشی و ایجاد انگیزه در این قشر برای تداوم کار فرهنگی و حضور مستمر در فعالیت ها را هم حائز اهمیت ویژه تری خواند.

 

 

 

 

پایان پیام/71

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۲۳۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان نخستین جشنواره فرهنگی هنری «اتقان» منتشر شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی؛ هنر ضرورت و یکی از مولفه های توسعه فرهنگیِ است که نشانه ای از هویت یک جامعه؛ سامان بخش تلاش جمعی؛ امکانی آگاهی بخش با نگاهی هوشیار (کاوشگر) و همچنین یکی از کوشش‌های اساسی آدمیان در شکل دادن ساختار مطلوب اجتماعی به شمار می آید، همچنین فرهنگ کار نیز به عنوان بخشی از نظام فرهنگی جامعه، نقشی بنیادین و زیربنایی در رشد و پیشرفت جامعه، ارتقاء بهره‌وری و سرمایه اجتماعی دارد. اکنون معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون؛ کار و رفاه اجتماعی در نظر دارد نخستین جشنواره فرهنگی-هنری اتقان را با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی، به منظور تولید محتوای ادبی – هنری در حوزه فرهنگ کار، ترویج و اشاعه مؤلفه‌های فرهنگ کار و حمایت از هنرمندان به صورت سراسری برگزار نماید.

این جشنواره با هدف ارتقاء فرهنگ کار و تلاش و تبدیل آن به گفتمان عمومی در موضوعات زیر برگزار می‌شود:

    موضوعات :

    منزلت و ارزش کار
    عوامل مؤثر بر فرهنگ کار
    پیامدهای بی­ توجهی به فرهنگ کار
    نقش ثروت های بادآورده
    وجدان کاری و مسئولیت پذیری
    اتقان کاری
    تعاون و کار گروهی
    مهارت آموزی
    تلاش و پشتکار و انضباط کاری
    امانت و صداقت درکار

    بخش­ ها :

۱- هنرهای تجسمی

    پوستر
    کاریکاتور

 ۲- عکاسی

۳- طنز

    شعر
    نثر
    استندآپ کمدی

۴- ادبیات

    شعر
    داستانک - داستان کوتاه

۵- هنرهای نمایشی

    تئاتر خیابانی – تئاتر کوتاه (صحنه­ ای)


    مقررات تخصصی:

    پوستر:

اندازه فایل آثار برای هر اثر ۵۰*۷۰ سانتیمتر با حجم حداکثر ۱۰ مگابایت و در قالب jpg یا pdf باشد.

    کاریکاتور :

فرمت فایل هر اثر jpg یا pdf  و کیفیت dpi ۳۰۰ و طول یا عرض آن ۴۰۰۰ پیکسل باشد.

    عکس:

 هرعکس با اندازه حداقل ۳۰ سانتی‌متر (ضلع کوچک)، با کیفیت dpi ۳۰۰ و با یکی از فرمت‌های pdf - jpeg - jpg ارسال شود. (آثار فاقد مشخصات فوق بررسی نخواهد شد) . ارائه عکس­ های تهیه شده با گوشی تلفن همراه با کیفیت مناسب مجاز است.

    شعر:

 شرکت‌کنندگان می‌توانند حداقل ۲ قطعه، حداکثر ۵ قطعه شعر مرتبط با موضوع فراخوان را در قالب های کلاسیک ارسال کنند.

    نثر:

آثار ارسالی باید در قالب  word با اندازه قلم ۱۴ و فونت B nazanin و بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ کلمه باشد.

    استندآپ کمدی:

    هر فرد می‌تواند حداقل یک و حداکثر ۳ اثر ارسال کند.
    تصویر به صورت افقی، واضح و با صدای باکیفیت ارسال شود.
    مدت زمان هر اثر حداقل ۲ تا حداکثر ۱۰ دقیقه باشد.
    در ابتدای ویدیو نام و نام خانوادگی شرکت‌کننده ذکر شود.
    فرمت فایل ارسالی mp۴ باشد.
    رعایت شئونات و رفتارهای اخلاقی، عدم توهین به قومیت‌ها و افراد الزامی است.

    داستان کوتاه و داستانک :

هر اثر ارسالی از ۵ صفحه A۴ با اندازه قلم ۱۴ و فونت B nazanin بیشتر نباشد.

    تئاتر خیابانی- تئاتر کوتاه(صحنه­ ای) :

    آثار ارسالی می بایست صرفاً برای این جشنواره تولید شده باشد. در غیراین صورت دبیرخانه از پذیرش اثر معذور است.
    بارگذاری تصویر مجوز نویسنده در بخش تئاتر کوتاه خلاق هنگام ثبت نام الزامی است.
    زمان اجرای نمایش­ ها در هر دو بخش نباید بیشتر از ۱۵ دقیقه باشد.
    تصویر به صورت افقی، واضح و با صدای باکیفیت و با فرمت mp۴ ارسال شود.
    حداکثر ۶ گروه نمایشی در هر بخش به جشنواره راه پیدا خواهد کرد.
    به نمایش ­های راه یافته به جشنواره، در بخش خیابانی تا سقف مبلغ ۲۵۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال و در بخش تئاتر کوتاه خلاق تا سقف مبلغ  ۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال کمک هزینه پرداخت خواهد شد.
    آثار شرکت کننده در جشنواره­، در بخش­­ های نمایشنامه ­­نویسی، کارگردانی، بازیگری زن، بازیگری مرد، طراحی صحنه-فضا و موسیقی مورد داوری قرار خواهند گرفت.

    مقررات عمومی جشنواره :

    متقاضیان برای ثبت نام و ارسال اثر باید به سایت artfest.ir مراجعه نمایند.
    تبعات استفاده از تصاویر و یا ایده های دیگر هنرمندان و عدم رعایت حق مولف (کپی رایت) به عهده هنرمند می‌باشد.
    آثار ارسالی نباید در جشنواره دیگری جایزه دریافت کرده باشد.
    دبیرخانه مجاز است از آثار ارسالی برای امور نمایشگاهی، تبلیغاتی و انتشاراتی در هر شکل استفاده کند، ارسال اثر به جشنواره به منزله قبول این اصل است.
    هر فرد می‌تواند همزمان در همه بخش‌ها شرکت کند.
    هر هنرمند می تواند حداکثر ۵ اثر ارسال نماید.

    جوایز:

تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار و مبلغ۲۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال به نفرات اول هر بخش .
    لوح تقدیر و مبلغ۱۵۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال به نفرات دوم هر بخش.
    لوح تقدیر و مبلغ۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال به نفرات سوم هر بخش.
    لوح تقدیر و مبلغ۵۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال به نفرات تقدیر شده هر بخش.
    حمایت ویژه: آثار برگزیده بخش هنره
امین سلیمانی: ای نمایشی به کارخانه ­ها و شرکت­ های صنعتی جهت اجرای عموم معرفی خواهند شد.

    تقویم برگزاری:

     آخرین مهلت ثبت نام و  ارسال آثار: ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
    برگزاری جشنواره : تیر ماه ۱۴۰۳

    آدرس دبیرخانه:

تهران خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، حوزه هنری، طبقه همکف، مؤسسه سوره هنر.

تلفن: ۹۱۰۸۸۷۱۷- ۰۲۱

دیگر خبرها

  • سرنوشت غریب ایرانی‌ها در روسیه!
  • گشایش چهارمین مرکز فرهنگی ترویج کتابخوانی "دیار دانایی" در روستای سایبان
  • فراخوان نخستین جشنواره فرهنگی هنری «اتقان» منتشر شد
  • فراخوان نخستین جشنواره فرهنگی- هنری «اتقان» منتشر شد
  • تقویت پایگاه‌های قرآنی مساجد در استان اردبیل
  • زیرساخت های فرهنگی و هنری در خور هنرمندان قزوین نیست
  • چهره‌های هنری که برای دیدار با رئیس جمهور آمدند | تصاویر
  • نمایش ۵ پویانمایی ایرانی در اسپانیا
  • نمایش ۵ انیمیشن ایرانی در اسپانیا
  • نمایش پنج پویانمایی کانون پرورش فکری در اسپانیا