Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدعلی نجفی شهردار تهران صبح امروز در همايش ملی آب و فرصت‌های هيدروپليتيک غرب آسيا که در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، اظهار کرد: امروزه موضوع آب شرب مورد نیاز و انواع دیگر آن به امر پیچیده، مهم، تخصصی، سیاسی و اجتماعی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  150 کشور درگیر کمبود آب

وی با اشاره به اینکه در اسناد و نشست‌های بین‌المللی توجه ویژه‌ای به موضوع کمبود آب شده و در بیانیه‌های این نشست‌ها در مورد خسارات ناشی از بخار آب، کمبود منابع آب و دسترسی نداشتن به آب هشدار داده شده است، افزود: امروزه موضوع آب تبدیل به یک مسئله جهانی شده است و در سطح منطقه‌ای و ملی این مقوله همیشه مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ متأسفانه باید بگویم که 150 کشور در دنیا با کمبود آب مواجه شده است که از این تعداد برخی با بحران آب روبه‌رو هستند.

نجفی خاطرنشان کرد: امروزه تحولات و گسترش جوامع شهری از طرفی و مصرف روز افزون سرانه آب به واسطه تغییر در سطح زندگی بشر از طرف دیگر کمبود شدید را به همراه داشته است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه کمبود آب منجر به بروز چالش‌های زیادی در جوامع بشری شده است و امروزه برنامه‌ریزان شهری توجه ویژه‌ای به این مسئله دارند، عنوان کرد: مهاجرت مردم روستا به شهرها منجر به افزایش سرانه آب در دنیا شده است و از طرف دیگر تغییر شرایط اقلیمی و افزایش میزان فضولات نیز منجر به آلودگی آب‌ها شده است.

کمبود منابع آب می‌تواند منجر به زوال تمدن‌ها شود

وی با اشاره به اینکه امروزه تلاش و تکاپوی جهانی در خصوص حل مسئله آب، محیط زیست انسانی و کمبود منابع ایجاد شده است، تاکید کرد: کمبود منابع آب منجر به بحران‌های امنیتی و تمدنی شده است به طوری که اگر راه‌حلی برای این مسئله پیدا نشود ممکن است منجر به زوال تمدن انسانی شود.

نجفی با اشاره به اینکه امروزه کشور‌های دنیا در خصوص آب منافع مشترکی دارند اظهار کرد: امروزه 300 پیمان بین‌المللی در خصوص مسئله آب در دنیا منعقد شده است و دیپلماسی آب تبدیل به یک مسئله جدی و تعیین کننده شده که نیاز به تجربه و تخصص خاص خودش را دارد و همین مسئله موجب تعامل و همکاری‌های وسیعی در حوزه‌های بین‌المللی می‌شود.

90 درصد منابع آبی خاورمیانه فرامرزی و مشترک

شهردار تهران با اشاره به اینکه بحث کمبود آب می‌تواند منجر به جنگ‌های بین‌المللی شود، ادامه داد: منطقه خاورمیانه از نظر منابع آبی نیمه خشک محسوب می‌شود و امروزه 90 درصد منابع آبی کشورها در منطقه خاورمیانه فرامرزی و مشترک است.

وی ادامه داد: امروزه ما با مشکلات خاصی در حوزه آب در شهر تهران روبه‌رو هستیم و باید در خصوص تأمین منابع آب شرب برای شهر تهران فکری اساسی کرد.

استحصال آب‌های زیرزمینی تهران سه برابر نرم جهانی

نجفی تأکید کرد: میزان استحصال آب زیر زمینی در شهر تهران سه برابر نرم جهانی است به طوری که در حال حاضر 750 میلیون متر مکعب برای شهر تهران از منابع زیر آب زمینی برداشت می‌شود که این مسئله آثار و عوارض سختی مانند نشست زمین در پی دارد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه کمبود منابع آب در شهر تهران و مسئله کیفیت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است گفت: موضوع کیفیت آب شهر تهران به مشکلی اساسی تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه آب سطحی و زیرزمینی شهر تهران از نظر کیفیتی با مشکلاتی روبه‌رو است اظهار کرد: در کمیسیون ماده 5 شهرداری در خصوص رود دره فرحزاد در شهرداری جلسه‌ای برگزار کرده و در آن چالش‌هایی مانند آلودگی آب این رود به خاطر فاضلاب‌های مکان‌های نظامی و ساختمان‌ها بررسی شده است.

نجفی با اشاره به اینکه هدررفت بیش از اندازه آب در شبکه انتقال مسئله مهمی محسوب می‌شود و امروزه 30 درصد از آب‌های به هدر می‌رود، ادامه داد: ما باید سرمایه‌گذاری جدی در این امر انجام دهیم و همچنین درباره موضوع ساخت‌وسازها، توسعه فضای سبز و انتخاب گیاهان فضای سبز یک تجدید نظر جدی داشته باشیم.

در مورد موضوع آموزش به مردم غفلت شده است

شهردار تهران با بیان اینکه مسئله تأمین منابع آبی در شهر تهران یک موضوع جدی است که در آن مسئله کاربری زمین باید مورد بررسی مجدد قرار بگیرد، عنوان کرد: موضوع آموزش و آگاهی و مشاوره به مردم بسیار مهم است که متأسفانه امروزه دراین مقوله غفلت شده است و ما کمتر به مردم در خصوص مخاطرات و تهدید‌های کمبود منابع آبی آگاهی می دهیم.

بیشترین هدر رفت آب دنیا در اختیار ایران

وی با اشاره به اینکه باید یک فکر اساسی در خصوص مصرف آب و شرایط مصرف کنیم، ادامه داد: بیشترین هدر رفت آب در مقایسه با نرم متوسط دنیا در اختیار کشورمان قرار دارد به طوری که مردم در هنگام شستن ظرف و دوش گرفتن به دلیل باز گذاشتن ‌آب میزان زیادی از این آب هدر می‌رود.

نجفی گفت: ما باید مدیریت به هم پیوسته در خصوص منابع آب داشته باشیم و من زمانی که در سازمان برنامه‌ریزی و بودجه بودم مسئله مدیریت یکپارچه شهری را طرح کرده ولی متأسفانه تا به امروز نه تنها محقق نشده بلکه حرکتی در این راستا انجام نشده است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه باید هر چه زودتر کمیته‌ای با سازمان‌های ذیربط در خصوص سازمان آب تشکیل شود، گفت: مشکلات و مسائل در خصوص کمبود منابع آب باید ارزیابی شود و برنامه‌ریزی‌های منسجمی در این زمینه انجام شود، با بررسی همه مسائل متوجه شده‌ام که چرا اجداد ما نسبت به این مسئله آب حساس بوده و احترام خاصی به مقوله آب داشته‌اند.

انتهای پیام /

اظهارات نجفی در همايش ملی آب و فرصت‌های هيدروپليتيک غرب آسيا 

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۲۴۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورودی آب به سد زاوین کلات بیش از سه برابر شد

ایسنا/خراسان رضوی رییس اداره منابع آب شهرستان کلات گفت: با جمع‌آوری منصوبات و اتصالات غیرمجاز ورودی آب به سد زاوین کلات بیش از سه برابر شد.

فاطمه رضایی در گفت و گو با ایسنا خاطرنشان کرد: با جمع‌آوری منصوبات و اتصالات غیر مجاز در بالا دست سد زاوین در شهرستان کلات ورودی آب به این سد از ۴۵ لیتر بر ثانیه به ۱۵۰ لیتر بر ثانیه افزایش یافت.

وی عنوان کرد: پس از دریافت اعتراضات کشاورزان پایین دست سد زاوین درباره لوله‌گذاری عده‌ای از سودجویان در بالادست سد و آبیاری اراضی دیم بدون حق آبه، کارشناسان منابع آب شهرستان کلات از محل بازدید و پس از محرز شدن تخلف، اخطاریه‌های لازم داده شد.

رییس اداره منابع آب شهرستان کلات گفت: علیرغم اخطاریه‌های داده شده ولی متخلفان به اخطاریه‌ها توجه نکردند.

وی افزود: با اخذ دستور مقام قضایی و هماهنگی پاسگاه انتظامی زاوین نسبت به جمع‌آوری آوری منصوبات و اتصالات در بالادست سد زاوین اقدام شد.

رییس اداره منابع آب شهرستان کلات تصریح کرد: با این اقدام تقریباً ۱۰۰ لیتر در ثانیه به دبی ورودی به سد زاوین اضافه شد.

وی تصریح کرد: سد زاوین در بالادست روستای زاوین علیا بر روی رودخانه زاوین از سر شاخه‌های رودخانه قره تیکان، به منظور تأمین آب زراعی اهالی روستاهای زاوین بالا و پایین ساخته شده است.

سد زاوین قابلیت آبگیری سالانه ۱۷.۳ میلیون مترمکعب آب را دارد. ۲۵.۱ میلیون مترمکعب از حجم این سد برای آب آشامیدنی و مورد مصرف صنعت در نظر گرفته شد. هچنین بهره‌برداری از این سد آب مورد نیاز ۳۳۴ هکتار از زمین‌های کشاورزی پایین‌دست منطقه تأمین می‌شود.

برای بهره‌برداری از این سد که از سال ۱۳۷۵ عملیات اجرایی آن شروع شد حدود ۳۲ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است. با احداث این سد آب آشامیدنی اهالی روستاهای زاوین پایین، محمدآباد، چنار و شهرکت صنعتی زاوین تأمین می‌شود. این سد در ۵۰ کیلومتری شهر مرزی کلات و در مجاورت روستای زاوین علیا قرار دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قیام طوفان‌الاقصی از غزه آغاز شده اما تداوم آن به صورت جهانی است
  • کمبود نیروی پرستاری، یک‌ مسئله جهانی است
  • ورودی آب به سد زاوین کلات بیش از سه برابر شد
  • اورژانس قزوین ‌۱۲۰ نیرو کم دارد
  • موج بالای مهاجرت پرستاران؛ عمانی‌ها ۶ برابر ایران حقوق می‌دهند | مقاومت عجیب با وجود کمبود پرستار!
  • پیش‌بینی استحصال ۱۰ تُن گُلاب از مزارع گل‌محمدی در شهر مرزی کُرَند
  • رفاقتی در میان راهپیمایی‌ها/ از تدریس برابر چشم ساواک تا تشکیل شبکه‌های زیرزمینی
  • چالش کمبود معلم و نیرو در مازندران رفع شده است
  • تجهیز ۱۰۰ درصدی چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند
  • کمبود ۳۰ درصدی فضای ورزشی در کهریزک/ خانه کشتی افتتاح می‌شود