Web Analytics Made Easy - Statcounter

کوروش زارعی بازیگر سریال «آنام» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا؛ پیرامون حضورش در این کار تلویزیونی اظهار کرد: اظهار نظرهایی که پیرامون این فیلم انجام می‌دهم هیچ ربطی به حضور من در این سریال یا دوستیم با کارگردان ندارد، بلکه آنچه می‌گویم تنها نظری کارشناسانه پیرامون این سریال است. سریال «آنام» به نظرم در گام اول دارای یک متن بسیار خوب است، زیرا پیچیدگی که در قصه وجود دارد این امکان را برای تماشاگر فراهم می‌آورد تا تحلیل خوبی از قصه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ضمن در زمینه فنی نیز این کار از امتیازات خوبی برخوردار است. برای مثال تصویربرداری مجموعه یکی از نقاط شاخص این کار تلویزیونی است. این امتیاز در کنار تدوین، صدا و موسیقی خوب «آنام» شرایطی را فراهم آورده که این مجموعه به عنوان پرمخاطب‌ترین کار تلویزیون انتخاب شود.

وی در پاسخ به این سوال که جدا از کیفیت‌ فنی این فیلم سینمایی در مباحث معنایی چه پیام‌هایی را منتقل می‌کرد؟ گفت: پیام رسانی این کار دو وجه دارد. ابتدا اطلاعاتی که شکل پزشکی دارد و به خانواده‌های جوان، پیرامون فرزند دار شدن آموزش‌های لازم داده می‌شود. همچنین برخی از آداب که در این زمینه از گذشته وجود داشته و امروز به فراموشی سپرده شده بود بار دیگر به شکل امروزی به مردم آموزش داده می‌شود.

این بازیگر اظهار کرد: تبلیغ اخلاقی این کار شکل ناصح گونه ندارد، یعنی به تماشاگر گفته نمی‌شود که این کار را انجام دهد یا این کار را انجام ندهد. در حقیقت در «آنام» به نداشته‌های اخلاقی توجه می‌شود تا ما در سایه این امر به اهمیت وجود اخلاقیات پی ببریم و نبود برخی آموزه‌های اخلاقی جامعه را دچار سقوط می‌کند البته در تمامی سریال‌های ایرانی به نوعی این توجهات وجود دارد، اما این‌که ایثار در این کار اصلی‌ترین معناست اتفاقی‌ است که باید به آن با دیده احترام نگریست.

وی در تعریف شخصیت مارال (شخصیت اصلی سریال) گفت: شخصیت اصلی قصه که نقش وی را گلچهره سجادیه بازی می‌کند با تمامی ظلم و ستمی که به او وارد می‌شود باز هم در مقابل فرزندش ایثار می‌کند. او حاضر نیست برای به آغوش کشیدن فرزندی که سالهاست او را ندیده آرامش فرزندش را به هم بزند. این ایثار بسیار بزرگی است که نمی‌توان از کنار آن به راحتی گذشت. من این ویژگی سریال را، یکی از نیازهای جدی جامعه امروز خود می‌دانم، چون احساس می‌کنم که پیرامون ما از ایثار تهی شده است، برای همین هم تا به این حد عصبیت و خشم را در جامعه می‌بینیم!

زارعی در پاسخ به این سوال که پیام‌های سریال با زبانی شاعرانه به تماشاگر منتقل می‌شود، اظهار کرد: ممکن است در این مجموعه برخی از زشتی‌ها جامعه نشان داده شود. برای مثال در جایی از سریال یکی از شخصیت‌های اصلی (سهند) برای رسیدن به منافع شخصی حاضر به کشتن یک نوزاد می‌شود، اما این اتفاق خشن در کل به روی لحن شاعرانه تاثیری ندارد، ویژگی که من از آن به عنوان امتیاز مثبت نام می‌برم. در همین رابطه باید به نکته‌ای اشاره کنم که به نوعی به اشارات آموزشی کار مربوط می‌شود. سهند که خود را عاشق مارال می‌بیند، برای این‌که عشق او را به دست‌ آورد دست به گناه می‌زند، اما در گذر زمان متوجه می‌شود که گناهش نه تنها باعث نزدیکی به او نشده، بلکه او را از عشق دور کرده است.

این کارگردان با بیان این‌که نگاه «آنام» به اخلاقیات در حقیقت پرداختن به آموزه‌های قرآنی است، گفت: حضرت رسول(ص) در حدیثی معروف خود فرموده‌اند «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» (به‌راستی که من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم.) این حدیث نبوی نشان می‌دهد که قرآن و اسلام در حقیقت در پی دستیابی به اخلاق هستند، خواسته‌ای که در دیگر ادیان الهی نیز مد نظر قرار گرفته بود. در توضیح بیشتر باید بگویم از دیدگاه قرآن تعبدی که در آن اخلاق وجود نداشته باشد به پشیزی نمی‌ارزد. در چنین شرایطی باید گفت کاری که در آن ویژگی اخلاقی بارزترین موضوع است در حقیقت اثری قرآنی است که در آن آموز‌های مورد نظر به شکلی تاثیرگذار به بیننده منتقل می‌شود.

وی متذکر شد: شعری معروفی از سعدی وجود دارد به این وصف که «رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند» این کلام در حقیقت به نوعی درباره ارزش و اهمیت برپایی اخلاقیات است، والا آدم‌های بسیاری در گذشته و حال وجود داشته‌‌اند که به بهانه مذهب در پی رواج خشونت و جنایت بوده‌اند. بهترین مثال در این زمینه داعش است که در ظاهر کلام خدا ورد زبانشان است، اما در عمل دل به گفتار شیطان دارند.

این بازیگر در پایان تاکید کرد: من به عنوان یک هنرمند موظف هستم که خود پایبند به اخلاق باشم سپس در کارهایم بخواهم این رفتار را تبلیغ کنم. به همین دلیل به تمام هنرمندانی به عنوان یک همکار توصیه می‌کنم که در زندگی شخصی نیز در پی برپایی اخلاق باشند، چون محبوبیتی که آن در جامعه دارند آنها را موظف می‌کند تا چنین عمل کنند. من مثال بارز را در این زمینه فرج‌الله سلحشور می‌دانم که در راستای برپایی اخلاق قد علم کرده و نتیجه آن را هم در جهانی شدن سریال «یوسف پیامبر (ع)» دید.

گفت‌و‌گو از داود کنشلو

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۲۴۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | پیام مقاومت به شیوه بانوی فلسطینی

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

ویدئو زن فلسطینی که اخیرا به خانه ویران شده‌اش بازگشته و علی رغم ویرانی، آن را تمیز و جارو می‌کند، توجه رسانه‌ها و افکار عمومی در شبکه‌های اجتماعی را جلب کرده است. کاربری در این باره نوشت : «زنان غزه, قویترین [زنان] روی زمین هستند.»

دیگر خبرها

  • کلاهبرداری از طریق پیام‌ها و لینک‌های جعلی
  • واکنش جمشیدی به مقابله با دانشجویان آمریکایی
  • عکس جالب کاظم نوربخش سلمان سریال «نون خ»
  • تصاویری از پشت صحنه سریال «نون خ»
  • ساترا، سریال «حشاشین» را غیرمجاز اعلام کرد
  • ببینید | پیام مقاومت به شیوه بانوی فلسطینی
  • عکس | واکنش بازیگر نقش روناک به قسمت آخر سریال نون خ
  • عکس| واکنش بازیگر روناک به قسمت آخر سریال نون خ
  • مجید و آقا معلم قصه‌های مجید پس از ۳۴ سال
  • (ویدئو) مجید و آقا معلم سریال قصه‌های مجید پس از ۳۴ سال