Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-19@07:14:57 GMT

علم دینی و اسم رمز بودجه

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۲۴۵۰۱

علم دینی و اسم رمز بودجه

محمدرضا قائمی‌نیک یادداشتی با عنوان «علم دینی و اسم رمز بودجه» نگاشته و به سوال هایی پیرامون این بحث پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا قائمی نیک جامعه شناس یادداشتی با عنوان «علم دینی و اسم رمز بودجه» نگاشته است که در ادامه از نظر می گذرد:

یک مسئله این چند وقت خیلی برایم عجیب به نظر می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت الاسلام داوود فیرحی، مصطفی ملکیان و رسول جعفریان هر سه اشاره مستقیم به بودجه ای کرده اند که صرف علم دینی می شود و از آن اظهار تاسف کرده اند.

از آنجا که هر سه این بزرگواران از اساتید برجسته ای هستند که در مسندهای فرهنگی این کشور بوده و یا نقش موثری بر فرهنگ کشور از چهل سال گذشته داشته اند، این چهار سوال ذهن حقیر را آزار می دهد:

۱٫ آیا این بزرگواران در قیاس با آن بزرگوارانی که مدعی علم دینی هستند و به اندازه همین بزرگواران، و بلکه شاید بیشتر آثار منتشره دارند، ایده جدیدی بر دانش بشری افزوده اند که مدعیان علم دینی نیفزوده اند؟

۲٫ آیا این بزرگواران وقتی از هدر رفتن بودجه های کلان بیت المال یا اتلاف سرمایه ملی در این حوزه سخن می گویند، نسبت به بودجه های  کلان بیت المال که به طور مستقیم یا غیر مستقیم صرف امور فرهنگی به مراتب سطح پایین تر و بی فایده تر از مباحث علم دینی می شود (مثلا بودجه های عظیمی که به واسطه سریال ها و برنامه های صداوسیما یا بودجه های صرف فوتبال یا هدررفت بودجه هایی که کارخانه های خودروسازی به هدر می دهند یا بسیاری از اختلاس های بانکی و اموری نظیر این که با واسطه یا بی واسطه با علم مرتبط هستند) نیز اینطور اظهار نگرانی می کنند؟

۳٫ آیا اگر علم، دینی و غیر دینی ندارد و به این واسطه صرف بودجه های بیت المال به علم دینی، امری نادرست است، آیا صرف بودجه های کلان تری که صرف توسعه و بسط و گسترش علم و علوم انسانی مدرن می شود و حداقل به حساب و کتاب عددی هم که حساب کنیم، چندین برابر است، آیا مشکلات و مسائل جامعه ما را مرتفع ساخته است؟

 آیا طلاق، اعتیاد و نظایر آنها توسط این‌همه بودجه های کلان تحقیقات علم مدرن کاهش یافته است؟ آیا بودجه های کلانی که صرف توسعه علم و علوم انسانی مدرن شده است (که البته به جای خودش محترم است) در معضلات امروز کشور، از جمله ترافیک، الودگی هوا، طلاق، اعتیاد، وضعیت نامناسب تحقیقات و پژوهش های دانشجویی، وضعیت نامناسب کسب علم، تنبلی دانشجویان، پایان نامه فروشی، حضور نظام سرمایه داری و تبعیض های طبقاتی و …. سهیم نیستند؟

۴٫ آیا وقتی از صرف بودجه های بیت المال به علم دینی سخن گفته می شود و اظهار نگرانی می شود و آن را اتلاف سرمایه ملی می دانیم، احصاء دقیقی از میزان این بودجه داریم و آن را با بودجه مصروف به علم مدرن و علوم انسانی مدرن (یعنی همین علومی که عمدتاً از کشورهای انگلیسی زبان وارد کشور و حوزه فرهنگی زبان فارسی می شود) مقایسه کرده ایم؟ آیا در این علوم، هم می شود پرسید که سی سال یا حتی پنجاه سال یا حتی صدسال حضور این علوم در کشور و تاریخ ما، آیا در کنار همه مزایایی که داشته، چقدر و به چه میزانی بودجه بیت المال را هدر داده یا اتلاف کرده است؟

امیدوارم سوالات این حقیر سراپاتقصیر، اسباب آزرده خاطری این اساتید بزرگوار و معزز که تقریبا در دوره دانشجویی اوقاتی از عمر دانشجویی ام را صرف آراء و آثار آنها کرده ام، فراهم نیاورده باشد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۲۴۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه «بوی باران» در فرهنگسرای اشراق برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان و عید نوروز، برنامه «بوی باران» با حضور نوجوانان دوشنبه ۲۸ اسفند در خانه معنای فرهنگسرای اشراق برگزار می‌شود.

در این‌برنامه گفتگویی با نوجوانان در زمینه‌های دینی، مذهبی، قرآنی و معنایی انجام می‌شود و شهاد زمانی به عنوان کارشناس حضور دارد.

زمینه‌سازی مشارکت حداکثری نوجوانان در ترویج فرهنگ قرآن و عترت، ترویج سبک زندگی قرآنی برای نوجوانان با محوریت نوجوانان و بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت نوجوانان در توسعه فرهنگ قرآنی، تقویت مبانی دینی و اعتقادی از اهداف این ویژه برنامه به شمار می‌رود.

این‌برنامه با حضور نوجوانان دوشنبه ۲۸ اسفند از ساعت ۱۷:۳۰ در خانه معنای فرهنگسرای اشراق واقع در فلکه دوم تهران پارس، انتهای خیابان جشنواره، خیابان جعفر پناه برگزار می‌شود.

کد خبر 6056904 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • پویانمایی آیات و قصص قرآنی در طرح ملی مسطورا
  • نسل جوان سرمایه حقیقی و آینده‌ساز کشور است
  • تجلیل از پرچمداران دین و اندیشه در خوی
  • ارائه خدمات نخستین موزه مفهومی معارف دینی در ایام نوروز
  • راهیابی دو اثر رادیویی صداوسیمای کیش به جشنواره گامی‌به سوی مردم سالاری دینی
  • محلات و شهر‌های استان قرآن محور باشند
  • بیش از ۵۰۰ مبلغ دینی به مناطق محروم خوزستان اعزام شدند
  • اعزام بیش از ۵۰۰ مبلغ دینی به مناطق محروم خوزستان
  • برنامه «بوی باران» در فرهنگسرای اشراق برگزار می‌شود
  • نظارت بر فعالیت‌های نوروزی در بخش ریگ تقویت شود