Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@23:43:57 GMT

افزایش حدود 41 درصدی بارش در آذربایجان غربی

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۲۷۷۹۹

افزایش حدود 41 درصدی بارش در آذربایجان غربی

ارومیه- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: متوسط بارش در استان با بارش های مناسب پنج روز گذشته در شهرستان های مختلف به 214.5 میلیمتر رسید که 40.8 درصد بیشتر از مدت مشابه سال آبی گذشته است.

کیومرث دانشجو روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان بارش در مدت مشابه سال آبی گذشته 152.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

3 میلیمتر بود که امسال به 214.5 میلیمتر رسید و رشد 62.2 میلیمتری را موجب شد.
وی اضافه کرد: با توجه به متوسط بارش 176.1 میلیمتری در مدت مشابه دراز مدت، شاهد افزایش 21.8 درصدی میزان بارش ها در سال جاری نسبت به متوسط درازمدت هستیم که رشدی قابل توجه به شمار می رود.
وی اظهار کرد: در سال آبی جاری 482.7 میلیمتر بارش در حوضه آبریز رود زاب، 215.4 میلیمتر در حوضه دریاچه ارومیه و 147.2 میلیمتر در حوضه رودخانه ارس داشتیم که به ترتیب 63، 50 و 12 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.
وی بیان کرد: میزان بارش امسال نسبت به متوسط درازمدت در حوضه زاب، دریاچه ارومیه و ارس به ترتیب 25، 16 و 50 درصد بیشتر شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: میزان بارش های اسفندماه امسال در مقایسه با اسفند سال گذشته بسیار بیشتر بوده به طوری که از ابتدا تا هشتم اسفند سال گذشته بارشی در حوضه های دریاچه ارومیه و زاب نداشتیم ولی امسال 76 میلیمتر در حوضه زاب و 30.6 میلیمتر بارش در حوضه دریاچه ارومیه داشته ایم.
دانشجو گفت: در حوضه رود ارس نیز در اسفندماه امسال 4.1 میلیمتر بارش بوده در حالی که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 0.4 ( چهار دهم) میلیمتر بود.
وی افزود: بیشترین میزان بارش های صورت گرفته در پنج روز گذشته به میزان 94 میلیمتر در سردشت ، 65 میلیمتر در پیرانشهر و 53 میلیمتر در بوکان بوده است.
به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی از روز چهارشنبه هفته گذشته شاهد بارش های باران و برف بود و در این بارش ها که تا دیروز /یکشنبه/ ادامه داشت، همه استان از این نعمت خدادادی بهره مند شدند.
این بارش ها در کنار ایجاد مشکلات به ویژه در جاده های آذربایجان غربی، موجب خوشحالی مردم به ویژه کشاورزان شد.
در اوایل و اواخر بهمن ماه امسال نیز موج بارشی قوی وارد استان شده بود که بارش های خوبی را در همه نقاط آذربایجان غربی به همراه داشت.
8137/2093

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۲۷۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرشدگی ۸۱ درصدی سدهای خوزستان با بارش های اخیر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری آب، فراز رابعی، رییس حوضه آبریز کارون بزرگ شرکت مدیریت منابع آب ایران با تشریح چگونگی مدیریت و کنترل سیلاب‌های هفته گذشته در جنوب کشور اظهار داشت: با توجه به آبگیری سد دز در بارش‌های فروردین‌ماه، مدیریت سیلاب در این مقطع از حساسیت ویژه‌ای برخوردار بود.

وی افزود: به همین سبب، به محض پیش‌بینی بارش در حوضه کارون بزرگ، جلسه ستاد مدیریت سیل به ریاست محمد جوان‌بخت معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت تشکیل و مقرر شد به‌منظور مدیریت بهینه و جلوگیری از هم‌افزایی پیک‌ها در پائین‌دست، رهاسازی ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه از سد دز قبل از وقوع بارش‌ها به منظور ایجاد ظرفیت ۲۰ میلیون مترمکعبی در مخزن، اقدام شود.

رابعی گفت: با فروکش کردن جریان حوضه میانی و با وقوع بارش‌ها با شدت زیاد در بالادست مخزن سد، ورودی ساعتی سد دز به بیش از ۲ هزار مترمکعب بر ثانیه رسید که با پایش لحظه‌ای شرایط سیلاب و پذیرش ریسک‌های معقول در مدیریت مخزن، رهاسازی از سد بر اساس میزان تاب‌آوری رودخانه صورت گرفت.

رییس حوضه آبریز کارون بزرگ شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار داشت: در نهایت با فروکش جریان ورودی در شامگاه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، سیلاب اخیر در مخزن تسکین یافت و سد دز در شرایط متعادل قرار گرفت.

گفتنی است، طی بارندگی‌های اخیر ۸۱ درصد از ذخایر سدهای استان خوزستان آبگیری شده و مجموع ذخیره سدهای استان به ۱۷۲۵۶ میلیون مترمکعب رسیده است.

کد خبر 6097040 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • افزایش بیش از ۱۲ درصدی تردد مسافر از پایانه های مرزی آذربایجان غربی در فروردین ماه 
  • افزایش بیش از ۱۲ درصدی تردد مسافر از پایانه‌های مرزی آذربایجان‌غربی
  • وضعیت مخازن سد حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه و ارس
  • ۷۱ درصد از حجم سدهای آذربایجان‌غربی پر آب است
  • افزایش ۲۰۰ درصدی میزان سرمایه‌گذاری در معادن فعال آذربایجان شرقی
  • ۷۱ درصد از حجم سد‌های آذربایجان‌غربی پر آب است
  • پیش‌بینی بارش در برخی مناطق کشور طی هفته جاری
  • افزایش ۱۰ درصدی حجم آب سد‌های کردستان
  • پرشدگی ۸۱ درصدی سدهای خوزستان با بارش های اخیر
  • نگاهی آماری به بارش‌های امسال کرمانشاه