Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@02:41:38 GMT

تعاونی های سنتی در عشایر ایل سنگسری

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۲۸۵۷۸

تعاونی های سنتی در عشایر ایل سنگسری

بهره گیری از سنت های دیر پای عشایر می تواند در بازسازی نهادهای جدید توسعه و عمران موثر باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نیزوا، عشایر ایل سنگسری شاخص‌ترین کوچندگان دامنه‌ های البرز هستند. آنها طولانی‌ترین مسیر کوچ جهان را طی می‌کنند به طوری که فاصلهٔ دورترین نقطهٔ ییلاقی و قشلاقی آنان به بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سنگسری ها آداب و سنن خاص و منحصر به فردی در سبک زندگی عشایری دارند که برخی از سنت های آنان مثل تنوع در تهیه محصولات لبنی بی نظیر است.

یکی از مهمترین آدابی که عشایر سنگسری دارند تعاون و همکاری سنتی در زندگی است. در همین خصوص علیرضا شاه حسینی در کتاب ایل سنگسری آورده است؛ اساس شیوه معاش عشایر کوچنده، معاضدت و همکاری ارگانیکی میان آنها در بخش های اساسی است. همکاری و تعاون در برخی از جنبه های حیاتی زندگی عشایری به قدری مهم است که تصور ادامه آن بدون تعاون و همکاری امری محال و یا بسیار دشوار به نظر می آید.

فقر اقتصادی، فقدان امنیت، شرایط اقلیمی و جغرافیایی دشوار از سویی و فرهنگ یاری دادن به دوست و اخوت اسلامی و ایرانی از سوی دیگر در درازای زمان، به ویژه روستائیان و کوچ نشینان، ما را هر چه بیشتر به هم وابسته کرده است.

برخورد سازنده و هوشیارانه با این دشواری ها چه در زمینه تولید و چه در زمینه مبارزه با طبیعت و سایر عرصه های اجتماعی به آفرینش اشکال متنوع و سازگاری از یاریگری ها و تعاونی های سنتی در جامعه ایران انجامیده است.

کوچ به عنوان اساسی ترین حرکت منظم و با هدف عشایر، تشکیل واحدهای اجتماعی و اقتصادی، برقراری امنیت، نگهداری از گله، انجام امور تولیدی، تیلم زنی، شیردوشی، پشم چینی، شستن دام و کشت و زرع محصولات زراعی از جمله امور مهم زندگی عشایر است که هسته های اصلی نهاد تعاون درون جوش عشایر، بر حول آنها استوار گردیده است. بهره گیری از سنت های دیر پای عشایر می تواند در بازسازی نهادهای جدید توسعه و عمران موثر باشند.

سازمان واحدهای اجتماعی و اقتصادی عشایر کوچنده که در بین ایلات و طوایف مختلف نام های متفاوت دارد، اصولا تشکلی است که براساس همکاری و همیاری شکل گرفته است. در اینجا به نمونه هایی از تعاونی های سنتی بین عشایر سنگسری اشاره می شود.

حرکت گله های همبال در کوچ

گرچه در دهه های اخیر تا اندازه ای از میزان همیاری و دگر یاری در کوچ خانوارها به خاطر تغییر شیوه کوچ از سنتی به ماشینی، کاسته شده است اما در کوچ سنتی گله ها جلوه هایی از همیاری های سنتی مشاهده می شود و کمتر گله عشایری است که به تنهایی مسیر ییلاق تا قشلاق و بالعکس را طی کند. معمولا شبانان ترجیح می دهند که گله همبالی (همراه) را بر گزینند تا از مخاطرات احتمالی کوچ در امان بمانند.

شِوارِه

نوعی تعاون و همیاری سنتی زنانه در بین عشایر سنگسری است که در کارهایی مانند نخ ریسی و جاجیم و قالی بافی انجام می شود.

بون واز

یکی از سنت هایی که تا چند سال پیش در بین عشایر سنگسری وجود داشت، «بون واز» بود. براساس این سنت چنانچه کسی از افراد طایفه در جریان حادثه ای دام های خود را از دست می داد، به صاحبان گله های دیگر مراجعه می کرد. هر یک از دامداران چند راس میش و بز یا بره و بزغاله به او می داد که دیری نمی پایید وی مجددا صاحب گله می شد و باز اگر دیگران که درمانده می شدند، کمک می کردند. به این ترتیب هیچگاه یک گوسفنددار سنگسری بدون گله نمی ماند و هرگز پیش نمی آمد که یک سنگسری دست به گدایی بزند.

چَش رِشونی

در گذشته در بین سنگسری ها رسم بود که با تولد نوزاد در خانواده، هر یک از اقوام و خویشاوندان نزدیک، یک راس دام به نوزاد هدیه می کردند. با این کار همزمان با تولد یک نوزاد، بنیان یک گله کوچک و یک دامدار جدید شکل می گرفت.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۲۸۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت‌های تعاونی استان سمنان به حوزه کشت کم آب‌بر ورود می‌کنند

هاشمی  در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان سمنان  با بیان اینکه از پتانسیل روستاها و با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های تعاونی و مشارکت مردم برای کاشت محصولات کم آب بر و گیاهان دارویی استفاده شود، گفت: توجه به روستاها با اولویت کشاورزی و همچنین شرکت‌های دانش بنیان از اولویت‌های ما در پرداخت تسهیلات در سطح استان است.

استاندار سمنان گفت: پیگیری مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور امری حائز اهمیت و اولویت دار است که دستگاه‌های اجرایی باید کارشناسی را ویژه این مهم تعیین و کمیته پیگیری مصوبات تشکیل و طی جلسات مستمر این امر محقق شود.

هاشمی همچنین بیان کرد: نظارت بر بازار نباید مختص زمان خاص همچون ایام تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان باشد، لذا تقویت نظارت در طول سال امری حائز اهمیت است.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • فعالیت ۱۰۴ هزار تعاونی در کشور
  • رشد بیش از ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم
  • استقبال ۲۰ هزار میلیارد ریالی مازندرانی ها از طرح کالابرگ و فجرانه
  • شرکت‌های تعاونی استان سمنان به حوزه کشت کم آب‌بر ورود می‌کنند
  • اصالت لباس محلی عشایر ایل شاهسون
  • شورا‌های استان البرز به گسترش تعاونی‌ها کمک می‌کنند
  • ایجاد بیش از ۱۵۰۰ فرصت شغلی توسط تعاونی‌های استان کرمانشاه
  • تعاونی های تولیدی، محور اقدامات بخش تعاون هستند
  • ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی به کجا رسید؟
  • سایه برج ها از سر باغ گیاه شناسی کوتاه می شود