Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرک ماهیان زینتی محلات با گذشت ۸ سال از وعده مسئولان، همچنان در انتظار تخصیص اعتبار و توجه ویژه مسئولان است.شهرک ماهیان زینتی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح محلات، شهرستان محلات به علت فعالیت چشم‌گیر و سابقه ۳۸ ساله در پرورش و تکثیر ماهیان زینتی به یکی از قطب‌های اصلی کشور در این صنعت تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این‌رو راه‌اندازی شهرک ماهیان زینتی در محلات، که این روزها در پیچ و خم وعده‌های مسئولان و دریافت اعتبارات بخش دولتی قرار گرفته است، نقش بسزایی در تحقق اشتغال پایدار و ارزآوری دارد.

۱۵۰ گونه ماهی زینتی در ۸ واحد پرورشی فعال در شهرستان محلات پرورش می‌یابد. ۱۶ درصد ماهی زینتی کشور در محلات تولید می‌شود و پس از اصفهان این شهرستان در جایگاه دوم قرار دارد و از حیث تنوع تولید در جایگاه نخست کشور است. البته در سال گذشته ۱۱ میلیون قطعه ماهی زینتی در محلات تولید شد.

شهرستان محلات امروز به واسطه فراهم بودن زیرساخت‌ها، ۹۰ درصد صادرات کشور در زمینه ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده است.

پرورش ماهیان زینتی به علت ارزآوری مناسب در شرایط تحریم و وجود بازار مصرف داخل و خارجی زمینه اشتغال پایدار را فراهم کرده‌ است. تکیه بر این محصول تولیدی در واقع همان توجه به اقتصاد مقاومتی است که امروز از آن به عنوان راهکار اصلی و نهایی نجات اقتصاد کشور یاد می‌شود.

پرورش ماهی زینتی در محلات یک میلیون و ۵۰۰ هزار کاهش داشته است

عبدالله محمودی، مدیر جهاد کشاورزی محلات میزان تولید ماهیان زینتی در شهرستان محلات با اشاره به میزان ماهی تولیدی در ۱۰ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: به علت غیرفعال شدن چهار واحد پرورش ماهیان زینتی در شهرستان محلات امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰ قطعه کاهش تولید داشته‌ایم.

اگرچه وی خشکسالی، نبود بازار و افزایش قیمت نهاده‌های تولیدی را عامل تغییر شغل و همچنین کاهش ظرفیت تعدادی از آبزی‌پروران می‌داند ولی فعالان این صنعت نیز علت اصلی تعطیلی واحدهای تولیدی و کاهش تولید را وضع قوانین جدید مطرح می‌کنند.

پرورش‌دهنده و صادرکننده ماهیان زینتی:

افت جایگاه محلات در تکثیر ماهی و تعطیلی واحدهای فعال/کلنگ‌زنی‌های مکرر در ۹ سال گذشته

محمد شاهرخی، پرورش‌دهنده و صادرکننده ماهیان زینتی شهرستان محلات با بیان اینکه پرورش و تکثیر ماهیان زینتی مزایای زیادی نسبت به آبزی‌پروری و کشاورزی در اشتغالزایی و ارز‌آوری دارد، گفت: این ظرفیت بایستی مورد توجه مسئولان قرار گیرد. فعالیت در واحدهای کوچک با سرمایه‌گذاری اندک، تقاضای بالا برای محصولات تولیدی در کشورهای همسایه و فراهم بودن زیرساخت صادراتی به ۴ کشور در شهرستان، از جمله مهم‌ترین مزایای این فعالیت اقتصادی است.

شاهرخی اضافه کرد: شهرستان محلات رتبه اول کشوری در تنوع گونه‌های مختلف با تکثیر ۳۲ گونه را به خود اختصاص داده است، اما در حال حاضر به علت مشکلات بسیار این رتبه را در میزان تولید از دست داده و در جایگاه دوم تولید کشور قرار گرفته است.

این فعال اقتصادی عدم هماهنگی میان دوایر و دستگاه‌های دولتی را یکی از دلایل افت جایگاه شهرستان در میزان تولید دانست و اظهار کرد: به علت ایجاد محدودیت برای ایجاد کارگاه و تمدید پروانه‌های بهره‌برداری واحدهای تولید و تکثیر ماهیان زینتی در محدوده شهر از سال ۹۱ توسط سازمان دامپزشکی شاهد بروز مشکلات متعدد برای فعالان این حوزه بودیم به نحوی که ۱۳ واحد تکثیر ماهیان زینتی فعال در محدوده شهری به دلیل عدم تمدید پروانه، تعطیل شدند.

شاهرخی همچنین با اشاره به کلنگ‌زنی چندین‌باره شهرک ماهیان زینتی شهرستان در طول ۹ سال گذشته گفت: با وجود تلاش‌های فراوان همچنان واگذاری زمین شهرک ماهیان زینتی متوقف شده که این امر کار پرورش ماهی را با مشکلاتی مواجه کرده است. در واقع راه‌اندازی شهرک ماهیان زینتی کمک شایانی به فعالان این عرصه خواهد کرد.

شهرک ماهیان زینتی محلات، در تور وعده‌های تزئینی

حسن اکبری، مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در سال فروردین ماه سال ۹۳ از توقف مطالعات احداث شهرک ماهیان زینتی کشور با ظرفیت تولید ۱۰ میلیون قطعه از انواع ماهیان زینتی آب شیرین در محلات خبر داد و گفت: به منظور ساماندهی و حمایت از فعالان، و توسعه بخش تکثیر و پرورش ماهیان زینتی شهرستان محلات، مطالعات مربوط به احداث اولین و بزرگترین شهرک ماهیان زینتی کشور با ظرفیت تولید ۱۰ میلیون قطعه از انواع ماهیان زینتی آب شیرین و ایجاد اشتغال مستقیم ۲۰۰ نفر که در سال ۸۸ در شهر محلات آغاز شده بود، به علت عدم تخصیص اعتبار برای تهیه نقشه‌های اجرایی متوقف شده است.

اکبری اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح را ۱۰ میلیارد ریال ارزیابی و عنوان کرد: در صورت مساعدت استانداری مرکزی به منظور تهیه نقشه‌های اجرایی، می‌توان عملیات قطعه‌بندی زمین ۱۳ هکتاری این مجموعه در کنار دهکده گل و گیاهان زینتی محلات را آغاز کرد.

حسین عبدالحی، معاون وقت توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات کشور در اردیبهشت ماه ۹۴ در دیدار با فرماندار شهرستان محلات، تاسیس شهرک ماهیان زینتی این شهرستان را جزو اولویت‌های کاری این نهاد در همان سال عنوان و استفاده از ظرفیت شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور و کمک سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را دو راهکار موجود برای تصریح در احداث این پروژه معرفی کرد.

سید احمد سجادی، فرماندار وقت محلات نیز در همین دیدار با اشاره به اعتبار ۱۰ میلیارد ریالی مورد نیاز برای این پروژه گفت: در صورت تخصیص ۱۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی سازمان شیلات، این شهرک ظرف مدت ۶ ماه قطعه‌بندی شده و با توجه به آماده بودن اقدامات و تاسیسات زیربنایی به افراد متقاضی واگذار خواهد شد.

 

تخصیص اعتبارات همچنان در پیچ و خم وعده‌های مسئولان

بهمن ماه سال ۹۴، در خلال حضور «زمانی قمی» استاندار مرکزی در شهرستان محلات، کلنگ احداث شهرک ماهیان زینتی این شهرستان به زمین زده شد.

مسئولان شیلات و جهاد کشاورزی استان و همچنین مسئولان شهرستان محلات در حاشیه کلنگ‌زنی این پروژه مهم از برآورد اعتبار ۴۴ میلیارد ریالی برای ساخت این شهرک خبر داده و از تخصیص ۴ میلیارد ریالی از محل اعتبارات ماده ۱۸۰ و ۶ میلیارد ریالی اعتبارات ملی شیلات کشور برای این پروژه خبر دادند.

شهرکی که قرار بود تا پایان سال ۹۵ آماده‌ شده و بهره‌برداری از واحدهای تولیدی آن از پایان سال ۹۶ آغاز شود.

مصوبه سفر ریاست جمهوری به استان، راهگشای احداث شهرک ماهیان زینتی

مهر ماه ۹۵ و در آستانه سفر هیئت دولت یازدهم به استان مرکزی، «محمود زمانی قمی» استاندار سابق استان مرکزی از تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات برای پروژه‌های دارای ردیف اعتباری استان خبر داد و  تصریح کرد: در سفر رئیس جمهور به استان تخصیص صددرصدی برای پروژه‌های دارای ردیف اعتباری، در کانون توجه قرار گرفته و برای تحقق این سیاست، پیگیری‌های لازم در  سازمان برنامه و بودجه هم انجام شده است.

آبان ماه ۹۵، «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی همزمان با سفر هیئت دولت به استان مرکزی از طریق ویدئو کنفرانس از آغاز عملیات اجرایی احداث مجتمع ماهیان زینتی محلات در سطح ۱۳ هکتار و اعتباری معادل ۶ میلیارد تومان، با اشتغالزایی برای ۲۰۰ نفر و تولید ۱۰ میلیون قطعه ماهی خبر داد.

تخصیص اعتبار شهرک ماهیان زینتی محلات؛ وعده بر زمین مانده سفر دولت یازدهم به استان مرکزی

ظفر افشون، معاون سابق هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی، فروردین امسال در جلسه بررسی مشکلات احداث شهرک ماهیان زینتی شهرستان محلات گفت: در سفر سال گذشته رئیس جمهور و هیئت دولت به استان مرکزی مقرر شد تا ۶۰ میلیارد ریال برای احداث شهرک ماهیان زینتی شهرستان محلات اختصاص داده شود.

وی افزود: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی موظف شده است تا اختصاص اعتبار ۶۰ میلیارد ریالی این طرح را پیگیری کند و هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را انجام دهد، البته در ماه‌های ابتدایی سال اعطای اعتبار با تاخیر انجام می‌شود اما در هر صورت اختصاص این بودجه قطعی شده و عملی خواهد شد.

سال ۹۶ درحالی روزهای پایانی خود را پشت سر می‌گذارد که همچنان از تخصیص مصوبه اعتبار سفر ریاست جمهوری به شهرستان محلات خبری نیست.

استاندار مرکزی؛

شخصا پیگیر مصوبه سفر ریاست جمهوری درخصوص احداث شهرک ماهیان زینتی هستم

سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی بهمن ماه ۹۶ در حاشیه دومین همایش ملی ماهیان زینتی در شهرستان محلات در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار صبح محلات، در خصوص آخرین وضعیت تخصیص اعتبار ۶۰ میلیارد ریالی احداث شهرک ماهیان زینتی مصوبه سفر ریاست جمهوری گفت: یکی از مصوبات سفر ریاست جمهوری در سال ۹۵، تخصیص اعتبار ۶۰ میلیارد ریالی برای احداث شهرک ماهیان زینتی شهرستان محلات بوده که در حال حاضر در حال پیگیری این مصوبه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: شخصا به صورت ویژه و شخص وزیر جهاد کشاورزی نیز پیگیر تخصیص این اعتبار هستیم و امیدواریم با به نتیجه رسیدن پیگیری‌ها و تخصیص این اعتبار، شاهد راه‌اندازی شهرک ماهیان زینتی در شهرستان محلات باشیم چراکه با این اقدام محلات به قطب عملیاتی تولید و عرضه ماهیان زینتی کشور تبدیل خواهد شد.

استاندار مرکزی از اینکه پیگیری‌ها برای تخصیص این اعتبار تا پایان سال به نتایج مطلوب خواهد رسید، ابراز امیدواری کرد. ما هم امیدواریم در چند روز باقی مانده از سال شاهد تحقق این وعده مسئولان باشیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۳۱۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از ۴۰۶ پروژه عمرانی در روستا‌های کرمانشاه

محمدجواد خجسته مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری کرمانشاه گفت : در سال ۱۴۰۲ از محل اعتبارات سهم دهیاری‌ها و روستا‌های فاقد دهیاری در مجموع ۵ هزار و ۱۹۶ میلیارد ریال اعتبار تخصیص و به حساب روستا‌های دارای دهیاری و فاقد دهیاری واریز شده است. 

مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری کرمانشاه عنوان کرد: ۷۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال از اعتبارات عمرانی از محل اعتبارات ماده ۵۸ قانون تنظیم بخشی از مقرارت مالی دولت بوده که در سطح روستا‌های استان کرمانشاه توزیع شده است. 

خجسته اذعان کرد: در سال گذشته از محل اعتبارات قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کشور، به منظور محرومیت‌زدایی روستا‌های واجد شرایط در استان کرمانشاه، مبلغ ۲۰ میلیارد ریال اعتبار، تخصص داده شد. 

مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: از محل بند الف ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده، واریز‌های استان، ۲ هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال به حساب روستا‌های دارای دهیاری واریز شده که در حوزه عمرانی هزینه شده است. 

وی افزود: از محل اعتبارات تبصره ۲، اعتبارات سوخت و بند (الف) ماده ۳۹، قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، مبلغ ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار به روستا‌های دارای دهیاری تخصیص پیدا کرده و ۷۳ میلیارد ریال در روستا‌های فاقد دهیاری توزیع شده است. 

خجسته با اشاره به عملکرد عمرانی دفتر روستایی استانداری کرمانشاه گفت: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۰۶ پروژه عمرانی با هزینه‌کرد بیش از ۹۹۷ میلیارد ریال اعتبار به بهره‌برداری رسیده و عمده پروژه‌ها در قالب آسفالت، جدول‌گذاری معابر، سنگ‌فرش و… بوده است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • آماده همکاری مشترک مطالعاتی با دانشگاه محقق اردبیلی هستیم
  • ۲۰۰ میلیارد ریال از حقوق دولتی معادن برای عمران خواف تخصیص یافت
  • ۱۰ روستای گلوگاه با مجتمع شهدای هزارجریب آبرسانی می شود
  • راه‌اندازی مرکز پرورش ماهیان خاوری در رودخانه قزل اوزن
  • دانش بنیان‌های کرمانشاه؛ چشم به راهِ احداث «شهرک فناوری»
  • بهره‌برداری از ۴۰۶ پروژه عمرانی در روستا‌های کرمانشاه
  • ساخت شهرک شیلات در شهر غیرساحلی ایران
  • بهره‌برداری از ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی محلات در سال آینده
  • ۴۷۷ هزار خانوار کردستانی در قالب طرح کالابرگ خرید کردند
  • اجرای طرح بهسازی معابر ۱۰ روستای دامغان