طلب مغفرت آیت الله استادی از کسانی که به ناحق محکوم شده اند
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۳۲۱۱۷
به گزارش جماران، آیتالله رضا استادی، دبیر شورای عالی حوزههای علمیه در مصاحبهای که در کتاب «جشننامه» منتشر و در خبرگزاری حوزه بازنشر دادهشده، در مورد موضوعات مختلف از زندگی خانوادگی تا فعالیتهای قضایی خود صحبت کرده است. آیتالله استادی گفته است که در دوران طلبگی برخلاف طیف عظیمی از طلاب دوران سختی نداشته و فشار زندگی را تجربه نکرده است چرا که هنگام ازدواج مستاجر نبوده و ٦٠ تومان شهریه و ماهی ٣٠٠ تومان از پدرش دریافت میکرده و هزینهها هم در آن دوران بیش از این مبلغ نبوده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او در بخش دیگری از این گفتوگو در مورد نخستین سمت مدیریتیاش پس از انقلاب که به نوعی با دستگاه قضا مرتبط بوده توضیح داده و البته طلب عفو و بخشش نیز کرده است. آیتالله استادی توضیح میدهد که «اوایل انقلاب به خیال انجام وظیفه به عنوان کار قضایی یا شبهقضایی به مسافرت به بندرعباس و بار دیگر بندرعباس و نیز سبزوار، تبریز و زنجان رفتم اما بعدها که به آن سفرها مروری داشتم، به این نتیجه رسیدم که ای کاش این ماموریتها را نمیپذیرفتم، محیط آرام نبود و گاهی تحت تاثیر برخی سر و صداها کاری انجام میشد، افرادی مانند حقیر هم سابقه و خبرویت در برخورد با مسائل نداشتند و گاهی منافقان غیرمستقیم در بخشی از امور تحریک میکردند که شاید برخیها متوجه نبودند در هر حال بنده برای کسانی که شاید به ناحق محکوم شدند و رنجی را تحمل کردند و... مدام طلب مغفرت میکنم به امید اینکه این لغزشهای به یک معنی غیر عمدی مورد عفو و بخشش خلق و خالق متعال قرار گیرد.»
البته آیتالله استادی از جمله اعضای شناخته شده جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است که مدتها است در جلسات این تشکل مذهبی- سیاسی شرکت نمیکند. او که از گروههای اولیهای است که پس از انقلاب به جامعه مدرسین پیوسته در این مورد توضیح داده: «قبل از پیروزی انقلاب عضو جامعه مدرسین نبودم اما نزدیکی پیروزی انقلاب برخی از اعلامیهها را امضا کرده بودم این طور که شنیدم حضرت امام(ره) به جامعه سفارش کرده بود که بعضی افراد دیگر را هم به جمعتان بیفزایید و از باب مثال نام آیتالله مکارم را هم برده بودند از این رو آقایان از چند نفر در دو مرحله برای عضویت در جامعه دعوت کردند در مرحله دوم که ظاهرا سال ٦٠ بود آیتالله مظاهری، آیتالله مصباح و شاید برخی دیگر را در نظر گرفتند و چون آیتالله روحانی و آیتالله احمدیمیانجی و آیتالله یزدی و آیتالله محمدیگیلانی با موسسه در راه حق آشنا بودند آیتالله خرازی و بنده را هم پیشنهاد کردند و ما دو نفر هم با آیتالله مظاهری و آیتالله مصباح و... به جامعه ملحق شدیم و هر دو از اعضای فعال جامعه بودیم. بنده منشی جلسات هم بودم اما از چند سال قبل آیتالله خرازی در جلسات شرکت نکردند و فکر نمیکنم که علت خاصی جز اشتغالات داشته باشد اما بنده گاهی شرکت میکردم اما این اواخر به خاطر برخی از کارها که با سلیقه بنده موافق نبود شرکت نکردم و به برخی از تصمیمها اعتراض داشتم اما میدانید در کارهای جمعی اعتراض هم بیوجه است چون رای و اکثریت آرا مطرح است دو سال قبل آیتالله مکارمشیرازی از عدهای از جمله بنده و آقای خرازی را دعوت و سفارش فرمود که در جلسات شرکت کنید. آیتالله خرازی یک جلسه شرکت کردند بنده چند جلسه که انتخاب به عنوان شورای عالی حوزه هم از توابع این شرکت دوباره بود اما عملا در حال حاضر چون در جلسات شرکت نمیکنم مسوولیتی هم نسبت به برخی تصمیمات که ممکن است نپسندم ندارم.»
آیتالله استادی در بخش دیگری از گفتوگو به معضلات و مشکلات حوزه و طلبهها پرداخته است. او در پاسخ به این سوال که اگر بخواهید تجربه دوره مدیریت حوزه علمیه را از وضع پیش از خودتان تا وضع بعدی بیان کنید چه طور بیان خواهید کرد؟ پاسخ داده است: «به نظر میرسد که حوزه مطلوب، حوزهای است که محصلان و مدرسان و محققان آن به معنی واقعی محصل و فاضل و محقق و مهذب باشند و کار خود را یک انجام وظیفه الهی بدانند. یعنی برنامهها باید روحانی ملا، مهذب، خوشسلیقه، آماده تبلیغ و پاسخگویی به شبهات و جذب مردم و جوانان به دین و احکام دین تربیت کند.
و این کار در دست انجام است اما نه به طور مطلوب و حداکثری بلکه کند و شاید حداقلی. چرا؟ چون به جای اهمیت دادن به اصل هدف در حد وفور، به حواشی پرداخته میشود و فقط به گسترش (البته به قصد خیر) چشم دوخته شده، و توجه به مادیات رو به افزایش است. از طرفی هم مراجع معظم دامتبرکاته که در رأس حوزه هستند در برخی برنامهها وحدت نظر ندارند و ضمنا مسائل سیاسی هم گاهی اختلاف نظر را دوچندان میکند البته همه قبول دارند که وضع فعلی از بینظمی مطلق بهتر است یا لااقل بدتر نیست.»
بخشهای دیگری از این مصاحبه را به اختصار در زیر میخوانید:
اولین روحانی خانوادهام بودهام. در خانواده ما تا آنجا که بنده اطلاع دارم روحانی دیگری نبوده و قرائنی هم حکم به عدم میکند چون ظاهرا اهل سواد و مطالعه و به اصطلاح فرهنگی نبودند؛ بلکه یا مذهبی یا تقریبا مذهبی به معنای آن روز بودند.
برای طلبه شدن نه خوابی دیدم؛ نه برایم جذابیتی داشت و نه در خانواده ما تناسبی برای روحانی شدن بود. یکی از مشتریان پدرم که قاری قرآن هم بود، دید من و برادر بزرگتر در مغازه پدر هستیم به پدرم پیشنهاد کرد که اینها را بفرست مدرسه مروی درس عربی بخوانند. پدرم هم مخالفت نکرد.
مهریه همسرم ٣٥٠٠ تومان است، دوستان را دعوت کردم (برای ولیمه عروسی) چون تابستان بود و رفقا غالبا نبودند شاید جمعا ٢٠ نفر در ولیمه این ازدواج حضور داشتند.
همراه با آیتالله مظاهری و آیتالله مصباح عضو جامعه مدرسین شدم.
اولین منبر را در یکی از حجرههای مدرسه آیتالله مجتهدی در حضور تعدادی از طلاب رفتم که نتوانستم به پایان برسانم و با خنده حضار از منبر پایین آمدم اما پس از آمدن به قم در همان سالهای اول به اردکان یزد رفتم و در همین سفر ارادت خاصی به مرحوم آیتالله خاتمی پیدا کردم. نمونه اخلاق و تواضع بود و دو ماه محرم و صفر روزی یک یا چند منبر شامل مساله، حدیث و روضه داشتم.
انتهای پیام
منبع: جماران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۳۲۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
منتظری: حجاب در ایران قانون است؛ همه باید از آن پیروی کنند، حتی کسانی که مسلمان هم نیستند
به گزارش صدای ایران ایرنا، رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به لزوم صدور احکام متناسب با جرم در مورد پروندههای مرتبط با صیانت جامعه و حجاب، گفت: قضات در این زمینه اصل بازدارندگی از جرم را در نظر داشته باشند و احکامی صادر کنند که موجب تنبه شود.
حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در جلسه هیأت عمومی این دیوان اظهار داشت: اکنون بحث حجاب و صیانت از آن یکی از موضوعاتی است که در جامعه مطرح است و برخی که داعیه آشنایی با مفاهیم دینی و احکام الهی را دارند، سخنانی در این رابطه بر زبان جاری میکنند که موجب شگفت و تأسف است.
وی با تاکید بر اینکه علامت سوال گذاشتن روی مساله ضرورت حجاب برای بانوان غیرقابل توجیه است، افزود: برخی عنوان میکنند که آیا در اسلام بحث حجاب ضروری و واجب است! در حالی که امر حجاب یکی از ضروریات دین و در آیات شریفه قرآن برای همه زنان مسلمان یک تکلیف شرعی است.
منتظری ادامه داد: در روایات و احادیث پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) در باب موضوع حجاب مطالب بی شماری بیان شده و این مساله به قدری مورد تاکید است که در شب معراج پیامبر اسلام (ص) نیز بر مساله حجاب اشاره شده است.
وی یادآور شد: در ادیان آسمانی نیز حجاب بر زنان امری لازم و ضروری بوده است، اصولا ویژگی و ساختار وجودی که خداوند در بانوان قرار داده است؛ اقتضا میکند که زن مصون از تعرض باشد و این امر از طریق حجاب محقق میشود.
رئیس دیوان عالی کشور تاکید کرد: حجاب یک تکلیف شرعی و قانونی است و در جامعه اسلامی و بهخصوص در نظام جمهوری اسلامی ایران، انتظار این است که حتی کسانی که مسلمان نیستند و یا پایبندی جدی به احکام اسلام ندارند، تابع قانون باشند، زیرا قانون در کشور برای همه لازم الاتباع است.
منتظری خاطرنشان کرد: مساله حجاب در نظام جمهوری اسلامی ایران، تنها یک امر عقیدتی و دینی نیست و یک امر قانونی است، تمام شهروندان چه معتقد به مبانی دینی باشند و چه نباشند باید به قانون عمل کنند.
وی با بیان اینکه امروز کیان خانواده در دنیای غرب درحال اضمحلال است، گفت: تجربه نشان داده که بیبند و باری و روابط بدون قید و شرط، چه بر سر جوامع بشری آورده است، دست اجانب به دنبال برداشتن امر مهم حجاب، عفاف، حیا و شرم در جامعه اسلامی است و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند دشمن روی این مساله مدیریت و برنامهریزی کرده است.
رئیس دیوان عالی کشور اضافه کرد: مسئولان در امر حجاب وظیفه حاکمیتی، اخلاقی و اجتماعی دارند، این مردم با تقدیم ۳۰۰ هزار شهید انتظار حاکمیت احکام اسلام و اجرای دستورات اسلام را در جامعه دارند؛ بنابراین همه دلسوران نظام و دلبستگان اسلام باید بر مساله حجاب توجه لازم را داشته باشند.
وی با تاکید بر اجرای قانون توسط همه دستگاههای حاکمیتی و با توجه به وظایف و مسئولیتهای نیروی انتظامی در تامین امنیت جامعه در کشور، بر پشتیبانی و حمایت قاطع از آنان خصوصا در مساله حجاب گفت: تامین امنیت اخلاقی جامعه ضروری است که در این زمینه ضمن اینکه باید جلوی برخی تخلفات و تندرویها گرفته شود، باید با برنامه ریزی و تدبیر عمل شود و قطعاً همراهی و همکاری مردم نیز در اجرای قانون تاثیرگذار خواهد بود.