Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سومین کنفرانس زیست‌شناسی سامانه‌های ایران، تکلیف این ستاد را تحقق 3 درصد بازار دنیا در حوزه زیست‌فناوری برای ایران دانست و گفت: این کنفرانس نیز در راستای تحقق همین هدف برگزار شده است.

 به گزارش ایسنا، مصطفی قانعی در سومین کنفرانس زیست‌شناسی سامانه‌های ایران که امروز (8اسفند) در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، با بیان اینکه ستاد زیست فناوری مجموعه‌ای از آموزش‌های فنی، تولید، تجاری سازی، بازاریابی، پژوهش، ذخایر ژنتیکی، نظارت و ارزیابی است، در سخنانی به کاربرد این حوزه در پزشکی پرداخت و اظهار کرد: در این زمینه تأکید شده که پزشکی بر چهار محور پیش‌بینی (Prediction) ، پیشگیری (Prevention)، فردمحوری (personalization) و مشارکت (partnership) استوار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه اساس سه محور اول یعنی پیش‌بین بودن پزشکی در خصوص آنچه قرار است رخ دهد، پیشگیری به جای درمان و نیز فردمحوری در صورت درمان با زیست‌شناسی سامانه‌ها (system biology) شکل می‌گیرد، ادامه داد: در سطح ژِنوم اتفاقات زیادی می‌افتد.

مسؤول برگزاری سومین کنفرانس زیست‌شناسی سامانه‌های ایران ضمن اعلام نیاز به شاخص‌های اولیه سلامت فرد، هر فرد سالم را دارای ژنوم یا همان ماده ژنتیکی فرد و نیز اپی‌ژنوم متأثر از محیط دانست و اظهار کرد: زمانی که این  ژنوم‌ها در حال تغییر به سمت بیماری باشند، باید شواهدی در این سطوح موجود باشد تا تشخیص زودهنگام بیماری محقق شود.

قانعی ورود دستگاه‌های NGS به کشور را در راستای همین امر دانست و افزود: در حال حاضر به منظور جمع‌آوری داده‌های سلامت در سامانه سیب، زیرساخت بسیار بزرگی در وزارت بهداشت فراهم شده است که نیازمند ادغام (integration) است.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری تکلیف این ستاد را تحقق 3 درصد بازار دنیا در حوزه زیست‌فناوری برای ایران دانست و گفت: این کنفرانس نیز در راستای تحقق همین هدف برگزار شده است.

وی با بیان اینکه در نهایت باید به ‌فناوری بالینی (Cliniqual Technology) دست یابیم، بار دیگر بر پیش‌بین بودن پزشکی تأکید کرد و گفت: پیش‌بین بودن به پیشگیری می‌انجامد.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری چهار بیماری چالش‌برانگیز در دنیا را بیماری سرطان، بیماری‌های قلب و عروق، تنفسی و دیابت عنوان کرد و در زمینه پیش‌بینی ابتلا به بیماری‌ها افزود: در حال حاضر می‌توانیم بگوییم که چه کسی در معرض دیابت است. ممکن است چنین تصور شود که علت اصلی ابتلا به بیماری‌های تنفسی سیگاری بودن است. این در حالی است که تنها 20 درصد سیگاری‌ها به بیماری‌های تنفسی مبتلا می‌شوند.

قانعی خاطرنشان کرد: اگر پیش‌بینی و پیشگیری به درستی انجام شود، غرق در درمان نمی‌شویم.

وی معضل اصلی پزشکی امروز را ناتوانی در تشخیص علمی صحیح دانست و گفت: به عنوان مثال ممکن است در معرض سرطان کلون بودن خویشاوندان فرد بیمار را تشخیص دهیم، اما اینکه آن‌ها را وادار به انجام آزمایش کلونوسکوپی کنیم کار دشواری است.

رییس سومین کنفرانس زیست‌شناسی سامانه‌های ایران تشریح کرد: در صورت محقق شدن دو مورد اول، زیست‌شناسی سامانه‌ها افراد در معرض را مشخص کرده، پیشگیری بر اساس آن استوار می‌شود.

قانعی کمک دیگر این حوزه به پزشکی را فردمحوری یا درمان و واکسن بر اساس شخص دانست و توضیح داد: بر این اساس هر فرد تحت درمان مخصوص به خود او قرار می‌گیرد؛ به عبارتی باید تعیین شود که روش درمانی مورد نظر بر فرد مذکور اثر دارد یا خیر.

وی با ذکر این مثال که روش شیمی‌درمانی موجب مرگ زودتر برخی افراد شده است، به پایین آمدن هزینه چنین روش‌هایی در صورت محقق شدن سامانه‌های زیستی اشاره و بیان کرد: در پزشکی ما برخی اطلاعات ناقص است، به این معنی که نمی‌دانیم باید فرد را درمان کنیم یا نکنیم.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد آخر یعنی مشارکت را مشارکت خود فرد بیمار در درمان دانست و گفت: کسی که از روند دقیق درمان خود بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده مطلع باشد، می‌تواند در درمان مشارکت کند.

قانعی زیست‌شناسی سامانه‌ها در یک دهه آینده را موجب ایجاد نوعی از پزشکی عنوان کرد که از آن چنین تعبیر می‌شود؛ هر کس بتواند 10 سال زنده بماند، 30 سال به عمرش اضافه می‌شود.

وی در پایان عوض شدن سبک زندگی افراد بر اساس پیش‌بینی و پیشگیری را موجب آشتی میان طب غربی و طب شرقی دانست و گفت: عامل پیونددهنده این دو علم زیست‌شناسی سامانه‌ها است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۳۲۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کبد چرب و دردسرهایش

آفتاب‌‌نیوز :

«امروزه در جهان کبد چرب به یک بیماری اپیدمی و همه‌گیر تبدیل شده به طوری که از هر ۱۰ نفر در جهان یک نفربه آن بیماری مبتلاست. در ادامه به بررسی این بیماری خواهیم پرداخت.

کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب به دلیل تجمع چربی مازاد در کبد ایجاد و اغلب در افرادی دیده می‌شود که اضافه وزن دارند یا چاق هستند. کبد چرب معمولاً در مراحل اولیه آسیبی ایجاد نمی‌کند و علایمی ندارد، اما در صورت بدتر شدن می‌تواند منجر به آسیب جدی به کبد شود.

علت بیماری کبد چرب

کبد چرب می‌تواند ناشی از مصرف زیاد الکل باشد، اما بیشتر افراد مبتلا به این بیماری دچار بیماری نوع غیرالکلی هستند که ناشی از مصرف الکل نیست. عواملی که در ایجاد این بیماری نقش دارد، عبارت‌اند از:

فشار خون بالا

افزایش کلسترول و تری گلیسیرید خون

ابتلا به دیابت نوع ۲

اضافه وزن و چاقی به‌خصوص در اطراف شکم

برخی افراد به دلایل دیگری مثل سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، هپاتیت B مزمن، هپاتیت C مزمن، بیماری هموکروماتوز و عوارض جانبی برخی دارو‌ها به کبد چرب مبتلا می‌شوند.

انواع کبد چرب غیر الکلی

کبد چرب ساده یا استئاتوز (کبد چرب گرید یک): در این مرحله سلول‌های چربی شروع به رسوب در کبد می‌کنند. در کبد چرب گرید یک هیچ التهاب یا زخمی وجود ندارد.

استئاتوهپاتیت غیر الکلی (کبد چرب گرید۲): این مرحله زمانی رخ می‌دهد که تجمع چربی در سلول‌های کبد با التهاب همراه باشد.

فیبروز (کبد چرب گرید۳): این مرحله زمانی اتفاق می‌افتد که بافت اسکار پایدار در کبد و در رگ‌های خونی اطراف کبد وجود داشته باشد. در کبد چرب گرید ۳ کبد می‌تواند به درستی عمل کند.

سیروز کبدی (کبد چرب گرید۴): در این مرحله کبد به درستی کار نمی‌کند و علایمی مانند زرد شدن پوست و سفیدی چشم‌ها و درد مبهم در سمت راست پایین دنده‌ها شروع می‌شود.

علایم کبد چرب

کبد چرب دارای این علایم است:

درد شکم

از دست دادن اشتها

کاهش وزن

ضعف یا خستگی

حالت تهوع

خارش پوست

زردی پوست و چشم

کبودی پوست و خون ریزی آسان

ادرار تیره‌رنگ

تغییر رنگ مدفوع

تجمع مایع در شکم (آسیت)

تورم پا‌ها

خوشه‌های قابل مشاهده از رگ‌های خونی زیر پوست

بزرگ شدن سینه در مردان

سرگیجه

درمان و پیشگیری

درمان کبد چرب بستگی به علت آن دارد، بعضی از انواع آن ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد. اصلاح سبک زندگی علاوه بر درمان می‌تواند باعث پیشگیری از این بیماری شود.

اجتناب از مصرف الکل و دیگر مواد سمی: پرهیز از مصرف الکل، ضروری‌ترین بخش کنترل کبد چرب الکلی است. همچنین بیماران باید از مصرف دارو‌هایی مثل کورتیکواستروئید‌ها که باعث آسیب به کبد می‌شود، اجتناب کنند.

رژیم غذایی: رژیمی با چربی تعدیل شده برای پیشگیری از کبد چرب توصیه می‌شود.

کاهش وزن: کاهش وزن می‌تواند باعث کاهش مقدار چربی جمع شده در کبد شود.

ورزش: ورزش منظم برای بهبود این بیماری، مفید و روشی مناسب برای کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون است.

دارودرمانی تحت نظر پزشک: دارو‌هایی که برای درمان مقاومت انسولین استفاده می‌شود، می‌تواند مفید باشد.

گیاه خار مریم (Milk Thistle): خار مریم گیاهی است که برای درمان بیماری‌های کبدی استفاده و باعث افزایش تولید آنزیم‌های آنتی اکسیدانت می‌شود که به کبد برای شکستن و دفع مواد سمی کمک می‌کند. همچنین این گیاه ممکن است باعث افزایش تولید سلول‌های کبدی جدید شود. البته مصرف آن باید تحت نظر پزشک باشد.

برای بیمارانی به بیماری کبد چرب گرید ۲ مبتلا هستند، بهترین راه درمان، تغییر سبک زندگی است. با خوردن غذا‌های کم چرب و افزایش فعالیت بدنی می‌توانید بیماری خود را درمان و هر چند وقت یک بار با پزشک متخصص مشورت کنید.»

منبع: روزنامه خراسان

دیگر خبرها

  • کبد چرب و دردسرهایش
  • توضیحات وزیر بهداشت درمورد رایگان شدن درمان کودکان زیر ۷ سال
  • تشکیل استان تهران غربی و شرقی
  • رایگان شدن درمان کودکان تا ۷ سال سرمایه‌گذاری برای آینده است
  • برای خلاص شدن از آلرژی‌های بهاری چه کنیم؟
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • «بمب‌های شهری» را برای کاهش ریسک زلزله شناسایی کنیم
  • فراخوان جذب دانشجوی دکتری در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد
  • التهاب عامل کلیدی در پیشرفت آرتروز زانو